ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

پیش نمایش بازی XCOM 2؛ نوستالژی زنده

ساخت دنباله برای آثار موفق، همیشه امری ریسک پذیر بوده و تولیدکنندگان به واسطه انتظارات بالا، کار بسیار سختی را پیش رو خواهند داشت. اکنون، تصور کنید استودیویی قصد بازیابی یک عنوان قدیمی را دارد؛ ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۳:۰۰

ساخت دنباله برای آثار موفق، همیشه امری ریسک پذیر بوده و تولیدکنندگان به واسطه انتظارات بالا، کار بسیار سختی را پیش رو خواهند داشت. اکنون، تصور کنید استودیویی قصد بازیابی یک عنوان قدیمی را دارد؛ اثری که در دفترچه خاطرات بسیاری از بازیکنان نقش بسته و به نوستالژی آنان بدل شده است.

با این وجود، سازندگان گوناگونی را در طول عمر صنعت سرگرمی می توان مثال زد که پاسخ ریسک پذیری خود را گرفته و با موفقیت این مسیر بسیار باریک را طی نمودند. Firaxis Games، سازنده پرآوازه عنوان اعتیاد آور Civilization، از این دست استودیوهاست که پس از یازده سال سری محبوب و فراموش شده XCOM را دوباره بر سر زبان ها انداخت.

اکس کام برای اولین بار در سال 1994 و با نام UFO: Enemy Unknown [در آمریکا به اسم X-COM: UFO Defense شناخته می شد] پا به عرصه بازی های ویدیویی گذاشت. بازی توانست با گیم پلی اعتیاد آور خود به یکی از بهترین استراتژی های رایانه های شخصی تبدیل گشته و راه را برای ساخت قسمت های بعدی خود هموار کند.

در همین راستا شاهد پنج عنوان دیگر از سری یاد شده در سال های 1995 تا 2001 بودیم که هیچ کدام نتوانستند موفقیت های جد خود را تکرار کنند. با منحل شدن Mythos Games، استودیوی سازنده، ساخت قسمت های بعدی نیز در هاله ای از ابهام فرو رفت.

سال 2008، استودیوی فیراکسیس تصمیم گرفت تا ریمیکی برای سری ساخته و به انتظار یک دهه ای هوادارن برای مبارزه با بیگانگان پایان دهد. بدین ترتیب، عنوانی با نام XCOM: Enemy Unknown در 2012 منتشر شد و توانست علاوه بر کسب جوایز بسیار، با استقبال گیمرها نیز مواجه شود.

اکنون حدود سه سال از ساخت XCOM 2 می گذرد و سازندگان قصد دارند تا با عرضه بازی، طیف گسترده تری از مصرف کنندگان را جذب کنند. در این مقاله سعی داریم تا نگاهی به این اثر داشته باشیم.

4
«با همدیگر می توانیم آینده ای روشن تر را به ارمغان بیاوریم»

در پایان قسمت قبلی، انسان ها موفق شدند بیگانگان را از خاک خود بیرون کرده و آنان را مغلوب نمایند. با توجه به این اتفاق، حمله دوباره بیگانگان به زمین، داستان قسمت دوم را بسیار کلیشه ای تر جلوه می داد. فیراکسیس با آگاه بودن به این موضوع تصمیم گرفت تا پایان دیگری برای Enemy Unknown رقم زند.

در این پایان، بیگانگان بر بشریت پیروز شده و به حکمرانان جدید کره خاکی بدل شدند. با این شکست، بسیاری از اعضای سازمان اکس کام با فراموشی گذشته خود، خدمت بیگانگان را پذیرفتند. البته کار به این جا ختم نشده و دشمنان زمین با کمک از سازمان ADVENT سعی کردند اذهان عمومی را به سمت خود جلب نمایند.

10

اکنون، 20 سال از این اتفاقات گذشته و در نقش شخصیتی باید با فرماندهی انسان های باقی مانده، علاوه بر بازیابی اکس کام، سلطنت بیگانگان را پایان دهید.

برای اطلاعات بیشتر، تشکیل پروژه اکس کام، در دنیای بازی، به سال 2015 باز می گردد. پس از تشدید تهدید بیگانگان در آن دوره، گروهی از کشور ها سعی می کنند تا نقشه ای برای مقابله با مشکل یاد شده بچینند. حاصل این نشست، تشکیل سازمانی مخفی تحت عنوان Extraterrestrial Combat [مبارزه با موجودات فرازمینی] یا همان XCOM بود.

البته در اولین قسمت سری مورد بحث، شاهد شکل گیری اکس کام در سال 1998 بودیم. اما چون Enemy Unknown به عنوان یک ریمیک محسوب می شد، اتفاقات مهم داستانی نیز تغییراتی کرد.

3
اکس کام 2 یک بازی اکشن سوم شخص نیست!

شاید در نگاه اول، با دیدن برخی تصاویر بازی نسبت به نحوه گیم پلی آن سردرگرم شوید. اکس کام همانند سری Civilization یک استراتژی نوبتی است. به عبارت دیگر، با وارد شدن به هر منطقه، ابتدا بازیکن سربازهایش را حرکت داده و آنان را در مکان های مناسب جایگذاری می کند. سپس نوبت به حریف رسیده و حرکت خود را آغاز می نماید. برای درک بهتر این موضوع می توان بازی شطرنج را مثال زد.

ممکن است با تعریفات گفته شده، به طور کل این سبک را خسته کننده بنامید؛ اگر چنین تفکری دارید و هنوز عنوانی در سبک استراتژی نوبتی تجربه نکرده اید، یکی از خانمان سوز ترین سبک های بازی های رایانه ای را از دست داده اید!

7

اما چرا بازی های استراتژی نوبتی اعتیاد آور هستند؟ در ابتدا باید گفت استراتژی به خودی خود سبک اعتیاد آوری است. علت اصلی این ادعا، به نحوه گیم پلی آن باز می گردد. به عبارت دیگر، بازی های سبک عنوان شده با دو ویژگی اصلی خود بازیکن را به شدت درگیر می کنند.

یکی از این ویژگی ها، استفاده از ذهن در نحوه به کار گیری نیرو ها و ساختمان هاست. اصلا چرا راه دور برویم! نام سبک استراتژی است؛ پس باید حرکات خود را با برنامه پیش برده و برای پیروزی، چالش های گوناگون را از میان بردارید.

ویژگی دوم را می توان سیستم ارتقا درون این بازی ها قلمداد کرد. همان طور که می دانید، یکی از اصلی ترین المان های سبک استراتژی قابلیت ساخت سربازها و ساختمان های گوناگون است. سازندگان برای جذاب تر شدن این بخش، سیستم لول آپ یا همان ارتقا را نیز چاشنی کار می کنند.

9

این سبک استراتژی بود و مبارزات به صورت همزمان رخ می دهند. پس چرا «استراتژی نوبتی» جذاب است؟ برای پاسخ این پرسش، به مهمترین تفاوت این نوع بازی ها مراجعه می کنیم: نحوه حرکت و گیم پلی شطرنج مانند آن.

در این سبک، سرعت انجام بازی به فرد بستگی داشته و ذهن وی احساس خستگی نمی کند. همین عامل موجب می گردد تا بازیکن با جمله «فقط یک دور دیگر» برای ساخت سازه مورد نظر یا ارتقا قابلیتی صبر کند. اما با مشاهده زمان، متوجه می شود که ساعت ها گذشته است!

از توضیحات ابتدایی دور می شویم و به گیم پلی قسمت دوم می پردازیم. با توجه به موفقیت های Enemy Unknown، سازندگان تصمیم گرفتند تا دست به ریسک نزده و پایه اصلی اکس کام 2 را همانند عنوان نام برده با تغییراتی همراه کنند.

11

شاید بزرگترین تغییر بازی، جا به جایی گروه های «اقلیت» و «اکثریت» باشد. در قسمت قبلی، بیگانگان به گوشه کنار زمین حمله کرده و بازیکن باید با پیدا کردن محل آنان، به نابودی دشمنان می پرداخت. اما اکنون قضیه متفاوت شده و تعداد نیروهای اکس کام کاهش یافته اند. با این ویژگی، گیمر باید در ماموریت ها تا حد امکان به صورت مخفیانه و با برنامه ریزی قبلی پیش رود.

یکی از مشکلات اصلی ریمیک اکس کام، به یک نواختی مبارزات بر می گشت. در بازی می توانستید به سادگی با حرکاتی مشابه و تکراری دشمن را از پا دربیاورید. در اکس کام 2، برای حل این مشکل سرعت نیز چاشنی برخی ماموریت ها شده است. در واقع، تعدادی از مراحل بازی را باید در زمان تعیین شده و محدودی به اتمام برسانید. ویژگی یاد شده، خود به اکشن تر شدن قسمت دوم ریمیک اکس کام و ارائه ای تجربه ای هیجان انگیزتر نیز کمک شایانی خواهد کرد.

2
نمایی از بخش شخصی سازی

شخصی سازی همیشه یک بخش جذاب در بازی ها بوده و گیمرها معمولا وقت زیادی را صرف آن می کنند. یکی از دلایل این امر، حس همزاد پنداری بین شخصیت اصلی و گیمر است؛ به عبارت دیگر، هنگامی که کاراکتری را بسته به سلیقه تان می سازید، می توانید ارتباط بهتری با وی برقرار کنید. البته قدرت خلق، به تنهایی جذابیت این بخش در بازی ها را افزایش می دهد.

خبر خوشحال کننده این است بخش شخصی سازی در قسمت جدید اکس کام وسیع تر از گذشته بازگشته و قابلیت تغییر قسمت های مختلف یک شخصیت مانند: صدا، چهره، ابزار آلات جنگی و بسیاری موارد دیگر را به دلخواه دارید. علاوه بر این، با پیشرفت بیشتر در بازی نیز، آیتم های جدیدی آزاد شده و تنوع بیشتری از تجهیزات در اختیار گیمر قرار می گیرد.

5
نمایی از قسمت سفینه فضایی اونجر و قسمت های داخلی آن

از دیگر تغییرات جدید بازی می توان به پایگاه گروه اکس کام اشاره نمود. بر خلاف قسمت قبل که مقر اکس کام در قعر زمین قرار داشت، این بار یک سفینه فضایی با نام Avenger جایگزین شده است. علت حضور این وسیله به قابلیت جا به جایی راحت تر میان مناطق گوناگون و ارتباط با گروه های مقاومتی باز می گردد.

اونجر نیز، خود تشکیل شده از قسمت هایی مختلف بوده که مهمترین آنان Research [پروژهش] برای ساخت سلاح های جدید و Engineering [مهندسی] برای تولید تجهیزات به روز است.

8
حضور دشمنان گوناگون از نژاد بیگانگان، در تنوع گیم پلی بازی نقش بسزایی داشته است

تخریب پذیری وسیع تر، رنگ و روی جدیدی به گیم پلی بخشیده. در بازی، مکان های زیادی برای تخریب وجود داشته و قابلیت استفاده از این ویژگی، علیه دشمنان را خواهید داشت. برای درک بهتر این موضوع، در یکی از نمایش های بازی دشمنان دور یک ماشین جمع شده و بازیکن با پرتاب نارنجکی، به واسطه منفجر کردن وسیله یاد شده، دشمنان را از بین می برد.

البته با وجود این قابلیت، سنگر ها نیز تخریب پذیر بوده و با شلیک دشمنان نابود می شوند. پس باید در پناه گیری بیشترین دقت را داشته باشید.

6
می توانید هر چیزی خلق کنید!

اکس کام 2 دارای پنج کلاس متفاوت است. هر کلاس نیز، دو شاخه جدا برای ارتقا داشته و می توانید قدرت های متفاوتی برای آنان آزاد کنید. با توجه به نمایش ها، یکی از نکات اصلی استراتژی حمله، تنوع بخشیدن به کلاس هاست. در ادامه می توانید توضیحات کلاس ها و قابلیت آنان را مشاهده کنید:

  • Sharpshooter: این کلاس در قسمت قبلی با نام Sniper شناخته می شد. همان طور که از اسم آن [تک تیر انداز ماهر] مشخص است، سربازهای این کلاس مهارت بسیار بالایی در استفاده از سلاح های دور برد دارند. تک تیراندازها در نبرد نزدیک از پیستول ها بهره می برند.
  • Ranger: این کلاس در قسمت قبلی با نام Assault شناخته می شد. با توجه به مبارزات تن به تن سربازان این کلاس، در کنار سرعت بالا و ضربات سهمگینی که وارد می کنند، بدون شک رنجر از کلاس های محبوب گیمرها خواهد بود. از سلاح های این گروه می توان «شمشیر» را نام برد که قابلیت ارتقا آن وجود دارد. البته کلاس یاد شده از سلاح های گرم نیز استفاده می کند.
  • Grenadier: این کلاس در قسمت قبلی با نام Heavy شناخته می شد. بمب اندازها با سلاح هایی قدرتمندی که در اختیار دارند می توانند ضربات مهلکی به دشمنان وارد کرده و سازه های گوناگونی را تخریب کنند.
  • Specialist: این کلاس در قسمت قبلی با نام Support شناخته می شد. این گروه سربازان بیشتر نقش پشتیبانی را ایفا کرده و با ربات پرنده شان قابلیت هک وسایل گوناگون را خواهند داشت. در نمایش های بازی، گیمر با هک یک وسیله جنگی دشمن، از آن برای کشتن بیگانگان استفاده کرد.
  • Psi Operative: افراد این کلاس جدید، از قدرت های ماورایی برای مبارزه با دشمن استفاده می کنند. از قابلیت سربازان گروه مورد بحث می توان به کنترل ذهن و انفجار از راه دور اشاره کرد. بر خلاف دیگر کلاس ها که توانایی هایشان در میدان جنگ افزایش پیدا می کند، آنان با مطالعه به این مهم دست می یابند.
1
وایپر، یکی از دشمنان خونین بازی! این موجود می تواند با زبان خود بازیکن را از سنگر بیرون کشیده و در یک لحظه نابودش کند

با معرفی قسمت جدید یک اثر، پیشرفت در زمینه گرافیک از ابتدایی ترین انتظارات مصرف کنندگان است. با توجه به نمایش هایی که تاکنون از اکس کام 2 منتشر شده، بازی به طور محسوسی زیباتر از قسمت قبلی بوده و بهبود انیمیشن ها، نورپردازی و تکسچرها به خوبی مشاهده می شود. شاید درک بهتر این موضوع را بتوان در آهسته شدن تصویر، هنگام شلیک به دشمنان و حضور یک صحنه سینماتیک، عنوان نمود.

اکس کام 2 در تاریخ 5 فوریه (16 بهمن) برای رایانه های شخصی منتشر می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علیرضا
    علیرضا | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

    با ایکس کام 2012 و حتی 2013 اش که عین قبلی بود زندگی کردم
    اینم باید خیلی چیز خوبی باشه

  • Saafa
    Saafa | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

    والا همینایی که نشون دادین اصلا دشمنانش قابل توجه نبودن...
    سری پیشش خیلی فضایی تر بودن!
    اینا تخیلی اند، نه شبیه به فضایی ها :|

مطالب پیشنهادی