ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رزبری پای ۳ معرفی شد؛ کامپیوتری ۳۵ دلاری و مجهز به وای-فای و بلوتوث مجتمع

بنیاد رزبری چهارمین تولد کامپیوترش را با انتشار خبری بزرگ جشن گرفته: این نهاد امروز از یک رزبری پای جدید و بهینه شده پرده برداشته است. "رزبری پای ۳" را می توان بزرگترین و قابل ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

بنیاد رزبری چهارمین تولد کامپیوترش را با انتشار خبری بزرگ جشن گرفته: این نهاد امروز از یک رزبری پای جدید و بهینه شده پرده برداشته است. "رزبری پای ۳" را می توان بزرگترین و قابل توجه ترین به روز رسانی اعمال شده روی رایانه های کوچک و ارزان بنیاد مورد بحث دانست.

این مدل جدید و تازه رونمایی گشته هنوز هم قیمتی ۳۵ دلاری را یدک می کشد ولی اکنون به ویژگی های وای-فای و بلوتوث مجتمع تجهیز شده. در این راستا اِبِن آپتون (Eben Upton)، مدیر عامل بنیاد رزبری پای می گوید: «مردم مدت های زیادی بود که از ما می خواستند امکان اتصال از طریق وای-فای و بلوتوث را به دستگاه های تولیدی خود بیافزاییم؛ خواسته ای که حالا بالاخره به آن پاسخ داده ایم.»

ناگفته نماند یکی از استفاده های اصلی رزبری پای در مباحث آموزشی است، این دستگاه ۳۵ دلاری سبب شده تا بسیاری از کلاس های درس در نقاط مختلف دنیا که توان تهیه سیستم های رایانه ای را نداشته اند از کامپیوتر بهره مند گردند.

در اکثر کلاس های یاد شده رایانه های مذکور می بایست به کابل های اترنت متصل می شدند تا بتوانند با شبکه ی اینترنت ارتباط برقرار کنند، اما حالا در پای ۳ این نقیصه برطرف گشته و وای-فای جای کابل کشی های اضافی و دردسر ساز را خواهد گرفت.

از سوی دیگر اضافه شدن بلوتوث به رزبری های جدید اتفاق مهمی برای محققین و گیک ها به حساب می آید؛ کسانی که به صورت معمول گستره ی مختلفی از سنسور ها را به این دیوایس ها وصل می کردند تا امور گوناگونی را اجرایی سازند. با بلوتوث مجتمع، پای ۳ می تواند داده ها را از حسگرهای مختلف گردآوری کرده و ضمناً اتصال ماوس و کیبرد به آن تحت این فناوری ارتباطی نیز میسر می گردد.

آپتون خاطر نشان می کند تا امروز آوردن هیچ یک از ویژگی های تازه به یک کامپیوتر ۳۵ دلاری امکان نداشته، در غیر اینصورت حتماً آنها این کار را زودتر انجام می داده اند. بر طبق گفته های او، بنیاد تحت رهبری اش منتظر مانده تا قیمت تجهیزات لازم کاهش یابد و لذا در هزینه ی تهیه محصول نهایی تغییری صورت نگیرد.

البته در این بین بحث نیروی انسانی و مسائل مرتبط به مهندسی نیز مطرح بوده اند. مجموعه ی تحت نظارت «بن» بسیار کوچک محسوب می شود و پیگیری دریافت مجوزهای لازم و حل مشکلات فنی در آن زمان بر هستند. هر چند که یکسال پیش بنیاد رزبری ۲۰ کارمند داشته که ۶ نفر از آنها در امور مهندسی متخصص بوده اند و در زمان حاضر تعداد این افراد به عدد ۴۰ رسیده است.

رزبری پای ۳ از نظر کارایی نیز بهینه شده، این دیوایس اکنون از پردازنده ای ۴ هسته ای و ۶۴ بیتی (با هسته های پردازشی Cortex-A53) با فرکانس کاری ۱.۲ گیگاهرتز بهره می گیرد در حالیکه در مدل پیشین شاهد حضور تراشه ای ۳۲ بیتی با فرکانس کاری ۹۰۰ مگاهرتز بودیم.

میزان حافظه ی رم فرق خاصی نکرده و کماکان مساوی یک گیگابایت است ولی در مجموع می توانیم بگوییم پای ۳ پنجاه درصد در قیاس با نسل قبلی اش افزایش کارایی و سرعت دارد، ضمن اینکه آپتون هم می گوید رفته رفته به مرحله ای نزدیک می شویم که اشخاص قادر خواهند بود به تولیدات آنها به چشم یک کامپیوتر شخصی تمام عیار بنگرند.

بن آپتون باور دارد پای ۲ سرعت کافی نداشته تا به چشم یک رایانه کامل نگریسته شود، ولی بر این اعتقاد است که در مسیری درست برای رفع این مسئله حرکت می کنند و به زودی افراد در مواجه با یک رزبری پای خواهند گفت «بله! این یک پی سی است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • saeed
    saeed | ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

    کاملا ارزش هزینه رو داره تو ایران نسل ۲ رو ۱۶۰ گرفتم اگه این نسل ۳ قیمتش نو همین حدود باشه خوبه

  • mm98
    mm98 | ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

    وای!
    همین پریروز دنبال زمان عرضه pi3 بودم.
    تغییراتش خوبه.

  • حامد
    حامد | ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

    متاسفانه قیمت اینها داخل ایران خیلی گرون تر از چیزی هست که باید باشه. واقعاً حیفه

  • iraj
    iraj | ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

    سلام
    ایا کسی میدونه تو ایران از کجا میشه تهیه کرد؟ممنون

    • وحید
      وحید | ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

      درود
      دوست عزیز اکثر فروشگاه های محصولات الکترونیک دارن، البته نسخه های قبل رو و نه این مدل

مطالب پیشنهادی