ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Street Fighter V؛ مبارزه ای دیگر در راه است

Street Fighter، سری فایتینگ کپکام، وارد نسل جدیدی شده؛ بعد از سال ها خاطره خوش با SFIV و نسخه های مختلف آن، وقت آن رسیده که طرفداران یکی از برجسته ترین عناوین فایتینگ، طعم یک ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

Street Fighter، سری فایتینگ کپکام، وارد نسل جدیدی شده؛ بعد از سال ها خاطره خوش با SFIV و نسخه های مختلف آن، وقت آن رسیده که طرفداران یکی از برجسته ترین عناوین فایتینگ، طعم یک عنوان نسل جدید را بچشند. نسخه 4 انقلابی بود در سبک فایتینگ، و طی سال ها با پشتیبانی استودیو سازنده، همواره جایگاه خود را به عنوان یکی از پیشتازان این ژانر حفظ کرده بود.

Street Fighter V، آخرین نسخه از این سری، ماموریت دشواری دارد، باید هر آن چه SFIV طی سالیان طولانی بنا کرده بود را از نو پایه ریزی کند، باید بتواند نظر طرفداران حرفه ای این سبک را به خود معطوف کند و در عین حال، سکویی باشد برای بازیکنانی که می خواهند اولین عنوان خودشان را در این سبک تجربه کنند.

96394875617529480579

SFV، با 16 مبارز عرضه شده، برخی از آن ها مبارزین کهنه کار خیابانی هستند، عده ای دیگر برای نخستین بار پا به این عرصه گذاشته اند. شخصیت های قدیمی استریت فایتر، با وجود این که همان سبک نمادین مبارزه خود را حفظ کرده اند، تغییراتی بنیادین در قابلیت های شان داشته اند. تمامی 16 شخصیت موجود، سبک مبارزه منحصر به فرد خود را دارند، و به درجه استادی رسیدن با آن ها، نیازمند تمرین و صرف وقت بسیار است. شاید 16 شخصیت ابتدا بسیار کم به نظر برسد، اما تنوع گیم پلی هر کدام از آنان، این کمبود را جبران می کند.

SFV فایتینگی دو بعدی است و همانند تمامی عناوین فایتینگ، هر شخصیت در SFV هم می تواند با ضربات عادی مشت و لگد به اسقبال حریفانش برود. اما هر شخصیت مجموعه از حرکات اختصاصی دارد که با ترکیب بخصوصی از دکمه های اجرا می شوند. آن چه در SFV مهم است، تنها اجرای این ضربات روی حریف نیست، بلکه بازیکن باید قادر باشد این حرکات را با هم ترکیب کرده و یک کمبو شکل دهد.

ja_sf5-rashid-screenshot8

اجرای یک کمبو می تواند یکی از سخت ترین کار های ممکن برای یک بازیکن تازه کار باشد. خود بازی هیچ راهنمایی مشخصی ندارد و زمان اجرای هر حرکت پس از حرکت دیگر هم بسیار مهم است، بنابراین میلی ثانیه ها می توانند سرنوشت یک بازی را تغییر بدهند. یادگیری کمبو ها و به اجرا در آوردن آن ها برای هر شخصیت، نیازمند تلاش بسیار است و این ویژگی ها، SFV را در سبک خود ممتاز می کنند.

برای دمیدن روحی تازه به سری استریت فایتر، برخی مکانیزم های این سری جای خود را به مکانیزم های جدید داده اند. V-Abilities، از مهم ترین ساختار های جدید SFV است و به لطف آن هر شخصیت به سه مهارت جدید، مضاعف بر حرکات عادی اش، دسترسی دارد. این حرکات عبارت اند از V-Skill ،V-Reversal و V-Trigger که با ترکیبی ساده از دکمه ها قابل اجرا هستند. اما مانند سایر حرکات هر شخصیت، استفاده بهینه از آن ها و بهره گیری از این مکانیزم ها در طول یک کمبو و یا برای خنثی کردن حرکات حریف است که می تواند دشوار باشد.

i0ag3kt50k4kuipek8xd

اضافه بر نوار Super Gauge که از نسخه های قبلی SF موجود بود و با پر شدن آن، هر شخصیت می توانست حرکات قدرتمند EX، یعنی نسخه های ارتقا یافته حرکات عادی را به اجرا در آورد، نوار دیگری به نام V-Gauge به بازی اضافه شده که اکثر قابلیت های V حداقل یکی از خانه های این نوار را مصرف می کنند.

V-Skill حرکتی است که در هر لحظه از مبارزه قابل اجرا و برای هر شخصیت منحصر به فرد است و بر خلاف دیگر قابلیت های V، از نوار V-Gauge استفاده ای نمی کند. V-Reversal برای خنثی کردن کمبو ها و ضربات ادامه دار حریف بعد از یک دفاع موفق است و V-Trigger هم مشخصه بخصوصی از هر شخصیت را قدرتمند تر می کند.

310950_2016-02-29_00012

لازم به ذکر است که بر خلاف SFIV، نوار Revenge Gauge، نواری که با رسیدن به حد مشخصی هر شخصیت می توانست حرکت الترا خود را اجرا کند حذف شده. به جای حرکات الترا، حرکات جدیدی به نام Critical Arts به بازی اضافه شده اند که از همان Super Gauge استفاده می کنند. در نتیجه چه حرکات EX و چه Critical Art ها، منجر به خالی شدن نوار Super شما خواهند بود. این مورد و یکسان شدن منبع اجرای این حرکات، موجب شده بار تاکتیکی بازی افزایش یابد و بازیکن تصمیم بگیرد که از اجرای حرکات EX صرف نظر کند تا با اجرای یک critical Art به موقع، آسیب قابل توجهی به حریفش وارد کند، یا بالعکس.

SFV آمار بازیکن را ذخیره و ثبت می کند. خوشبختانه این آمار بسیار دقیق و کامل هستند و به بازیکن کمک خواهند کرد که اشتباهات خود را متوجه و در مبارزات بعدی تا حد توان برای مرتفع نمودن آنان بکوشد. جدا از این آمار، بازیکنان می توانند نبرد های پیشین خود و یا سایر بازیکنان را هم مشاهده نماید تا به اشتباهات و نقاط ضعف خود پی ببرد.

e4y_03_vegareveal03

با وجود این مکانیزم های جدید، بهبود هایی که در هسته گیم پلی SFV صورت گرفته، در بعد گیم پلی این نسخه حتی از SFIV هم بهتر ظاهر شده. بی شک برای طرفداران یک فایتینگ دو بعدی، SFV تجربه ای فوق العاده خواهد بود. تک تک ضربات، حرکات و کمبوها در SFV می توانند بار اول سخت به نظر برسند، اما هنگامی که موفق شوید به درستی آن ها را اجرا کنید، لذت واقعی گیم پلی SFV را خواهید چشید.

موتور قدرتمند Unreal Engine 4، به SFV جان بخشیده. مدل کاراکتر ها عالی طراحی شده اند و مهم ترین وجه فنی یک عنوان فایتینگ یعنی انیمیشن کاراکتر ها، فوق العاده از آب در آمده اند. در یک عنوان فایتنیگ، ضربات باید دقیق باشند و تاثیر آن ها به خوبی روی حریف حس شود، خوشبختانه SFV در این زمینه ها بسیار قدرمند عمل کرده.

a0ot729ip86azvu8491q

با این حال، مشکلات گرافیکی فنی بازی در محل های مبارزه هویداست، متاسفانه اکثر مراحل جزئیات خوبی ندارد و انیمیشن آن ها هم بر خلاف روند مبارزه روی 30 فریم قفل شده اند. عدم یک پارچگی بین کیفیت مدل مبارزین و مراحل، موجب شده گرافیک فنی بازی، آن زیبایی که انتظارش داشتیم را نداشته باشد.

SFV، برخلاف SFIV دیگر نسخه های متعددی نخواهد داشت و بلکه به مرور، به روزرسانی های رایگان دریافت می کند. اما مشکلی که متاسفانه نسخه اولیه SFV با آن دست و پنجه نرم می کند، غیر فعال بودن بسیاری از ماد های بازی و ناقص بودن برخی دیگر از آن هاست.

310950_2016-02-29_00013

برای مثال، بخش داستانی فعلی، برای هر شخصیت تنها از سه یا چهار مبارزه آسان تشکیل شده، باس فایت چالش برانگیزی هم ندارد و بیشتر همانند دسری است برای غذای اصلی. بخش داستانی کنونی تنها پیش زمینه ای است برای داستان اصلی که قرار است در ماه های آینده عرضه شود.

گزینه Challenge هم در منوی اصلی غیر فعال است و مشتاقان تجربه این ماد باید حداقل یک ماه صبر کنند تا کپکام با آپدیتی آن را به بازی اضافه کند. تا آن زمان بازیکنان مجبورند برای ارتقا مهارت های شان به بخش تمرینی اکتفا کنند، و متاسفانه از آن جایی که همانند بخش چالش ها، این بخش لیستی از کمبو ها برای تمرین ندارد، کار بازیکنان جدید برای طراحی و اجرا کمبو ها بسیار سخت خواهد بود.

310950_2016-02-29_00008

در بخش Versus هم خبری از Player vs CPU نیست و بازیکنان برای مبارزه با هوش مصنوعی، باز هم باید به سراغ بخش تمرینی بروند. در حالی که به گفته کپکام، مبارزه با هوش مصنوعی هم در آینده ای نزدیک برای SFV منتشر خواهد شد.

گرچه پیش از عرضه SFV، کپکام بارها به وضوح مشخص کرده بود که چه بخش هایی در نسخه اولیه SFV حضور نخواهند داشت، اما باز هم، با وجود تمامش گوشزد های استودیو سازنده، این کمبود محتوا موجب شد اذهان عمومی نسبت به SFV تا حدی خدشه دار شود و آن را عنوانی ناقص، که متاسفانه واقعا هم در حال حاضر چنین است، تصور کنند.

ضعف محتوا متاسفانه در بخش تک نفره SFV عیان است، با این حال بخش رقابتی آنلاین این عنوان بسیار خوب از آب در آمده، هر چند مشکلات سرور های بازی در چند روز اول عرضه باعث رنجش خاطر بسیاری از بازیکنان شد، اما در حال حاضر وضعیت سرور ها بسیار خوب است و به دلیل قدرتمندی نت کد بازی، کوچک ترین خطا و لگی در مبارزه ها مشاهده نمی شود. با این حال، هیچ راهی برای رفع کردن پینگ بالا در بخش رقابتی یک عنوان فایتینگ وجود ندارد و از آن جایی که تک تک میلی ثانیه ها در این ژانر بازی ها تاثیر گذارند، گیمر های با پینگ تایم بالا در این عنوان به مشکل بر خواهند خورد.

جمع بندی

310950_2016-02-29_00009

SFV، از بعد گیم پلی بی شک بهترین عنوان در این ژانر است و طرفداران حرفه ای این سبک را به خوبی ارضا خواهد کرد. اما متاسفانه جدا از بحث گیم پلی، عرضه ضعیف به دلیل مشکلات سرور ها در روزهای اول و کمبود محتوای نسخه اولیه، موجبات دلسری بازیکنان را فراهم کرده است.

اگر برای اولین بار می خواهید سراغ سبک فایتینگ بروید، SFV در حال حاضر انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود و بهتر است صبر کنید تا بخش های چالش و مبارزه با هوش مصنوعی عرضه شوند تا به تجربه ای کامل دست پیدا کنید.

اما اگر یک مبارز آب دیده اید و می خواهید مهارت های خود را با سایر بازیکنان محک بزنید، SFV و بخش رقابتی آنلاین فوق العاده آن، لذتی بی همتا برای شما به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • امیر
    امیر | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

    از نظر گرافیک هیچ حرفی واسه گفتن نداره ها... تعطیل... اصلا به نسل 8 نمیاد! مرتال کمبت یه چیز دیگست خدایی

    • اریا مهر بابایی
      اریا مهر بابایی | ۳ مرداد ۱۳۹۵

      عالی

مطالب پیشنهادی