ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با هایپرلوپ آشنا شوید: سفر بین شهری با سرعت صوت

تصور کنید طی تنها چند دقیقه از تهران به مشهد بروید آن هم ارزان و بی خطر. این کاری است که هایپرلوپ قرار است انجام دهد. ایده هایپرلوپ که اولین بار توسط ایلان ماسک، مدیر تسلا و ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

تصور کنید طی تنها چند دقیقه از تهران به مشهد بروید آن هم ارزان و بی خطر. این کاری است که هایپرلوپ قرار است انجام دهد. ایده هایپرلوپ که اولین بار توسط ایلان ماسک، مدیر تسلا و SpaceX مطرح شد، درباره ساخت کپسولی است که می تواند در لوله های آلومینیومی کم اصطکاک با سرعت حدود 800 مایل بر ساعت (۱۲۸۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.

به نظر بسیار هیجان انگیز و دیوانه وار می آید. وقتی ماسک آن را معرفی کرد، گفت که توانسته اند پروتوتایپ طرح هایپرلوپ را بسازند. اما چنین پروژه ای برای کسی که دو شرکت بزرگ را با ایده هایی بسیار رویایی اداره می کند، زیر دست و پا گم می شود. ماسک می گوید: «اگر این پروژه برای من اولویت داشت، احتمالاً می توانستم طی یک یا دو سال انجامش دهم.» حالا که ایلان ماسک با تسلا و SpaceX در افق محو شده، شاید بهتر باشد شخص دیگری به دنبال این پروژه برود. اینجاست که Hyperloop Technologies وارد می شود. شروین پیشه ور، سرمایه گذار ایرانی الاصل یکی از مهمترین اشخاص در رهبری این پروژه است.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

4

همانطور که احتمالاً حدس زده اید، هایپرلوپ آمده تا آینده صنعت حمل و نقل را رقم بزند. این شرکت از یک سال پیش به طور مخفیانه فعالیت می کرد تا این که در مقاله ای که Forbes منتشر کرد، از فعالیت های هایپرلوپ صحبت شد. شرکت Hyperloop Technologies سرشار از نخبگان با استعداد و البته سرمایه است. همین عوامل، آن را به بهترین گزینه برای تحقق ایده هایپرلوپ تبدیل می کنند.

پروپوزال هایپرلوپ ابتدا در سال 2013 در 58 صفحه آماده شد. این ایده به جابجایی با سرعت بالا (نزدیک به سرعت صوت) با استفاده لوله های خالی از هوا می پردازد و اکنون شرکت Hyperloop Technologies پیگیری و اجرای آن را برعهده گرفته است. با وجود شروین پیشه ور، جیم مسینا (Jim Messina) قائم مقام سابق ستاد کاخ سفید و بروگان بم بروگان (Brogan BamBrogan) از مهندسان سابق SpaceX، ظاهرا هیچ خلاء نبوغی در این شرکت احساس نمی شود.

پروژه هایپرلوپ در سال اول که به صورت مخفیانه فعالیت خود را آغاز نمود، با سرمایه اولیه 8.5 میلیون دلار به صورت یک استارت آپ شروع به کار کرد. هدف امسال آن ها، جذب سرمایه و رساندن این مبلغ به 80 میلیون دلار است. شروین گفته که ما از نظر مالی مشکلی نخواهیم داشت. اگر بتوانیم اثبات کنیم که ساختن این ایده امکان پذیر است، سرمایه مانند سیل به سمت ما جاری خواهد شد. او که به عنوان یک سرمایه گذار ریسک پذیر شناخته شده، آمادگی اش را برای سرمایه گذاری شخصی 40 میلیون دلاری اعلام کرده است.

بروگان می گوید: «ما افراد، ابزار و فناوری اش را داریم و می توانیم انجامش دهیم.» اما همه مشکلات به مسائل داخلی شرکت و ساخت ایده مربوط نمی شوند. افرادی که با هایپرلوپ سر و کار دارند باید درک و استعداد بالایی داشته باشند. بروگان می گوید: «من به استخدام افرادی نیاز دارم که مهارت خوبی در فهمیدن چیزی که نمی دانند، داشته باشند.» این پروژه با مشکلات شهری و طبیعی مانند زلزله، حق تقدم راه ها و ... نیز دست و پنجه نرم می کند. با این وجود، شروین معتقد است که هایپرلوپ دنیا را تغییر خواهد داد و در صورت موفقیت پروژه، تمامی مشکلات حقوقی و سیاسی از سر راه برداشته خواهند شد.

3

هایپرلوپ مانند هواپیما سریع و از قطار ارزان تر است، در هر آب و هوایی کار می کند و فاقد آلودگی است. فاز اول پروژه به ساختن مسیر بین لاس وگاس و لوس آنجلس اختصاص دارد و Hyperloop Technologies تمام تمرکز خود را به آن معطوف کرده است. البته فعلاً مسافران نمی توانند با آن جابجا شوند و برای جا به جایی کالا در نظر گرفته شده است. کالاها درون کپسول مخصوصی که Cargoloop نام دارد قرار داده می شوند که می توانند به سرعت درون لوله های خلاء حرکت کند. این شرکت برای دوری از مشکلات راه و مسائل حقوقی، راه دریا را انتخاب کرده که لوله ها در زیر آب قرار می گیرند. تخمین زده شده که در صورت عملی شدن پروژه، مسافت بین لوس آنجلس تا لاس وگاس طی تنها 20 دقیق پیموده شود.

تنها کسی که جای خالی او در هایپرلوپ احساس می شود، ایلان ماسک است. با این وجود، از نبود او نگران نیستیم. بخش حمل و نقل شرکت هایپرلوپ که Hyperloop Transformation Technologies (به اختصار HTT) نام دارد، 200 نفر از بهترین متخصصان و دانشمندان جهان از سیسکو، بوئینگ، هاروارد و ... را در خود جای داده که به بهترین شکل کار خود را انجام می دهند. در بین تمام این افراد، نام شروین پیشه ور بیش از بقیه می درخشد. او در سیلیکون ولی از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار است.

6

بگذارید بیشتر با شروین پیشه ور آشنا شویم. شروین در ایران متولد شد. در دوران مدرسه، زبان انگلیسی او به قدری ضعیف بود که معلمش قصد مردود کردن او را داشت اما با اصرار پدرش، او را قبول کرد. شروین زمانی که 10 سالش بود، به رادیو زنگ میزد و مانند آدم بزرگ ها درباره مسائل سیاسی خاورمیانه بحث می کرد. برادرش افشین می گوید: «به نظرم او 40 ساله به دنیا آمد.»

خانواده پیشه ور پس از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی به آمریکا مهاجرت کردند. شروین در دانشگاه برکلی به تحصیل در رشته زیست شناسی مولکولی پرداخت اما بعدها به خاطر علاقه اش به کامپیوتر، به سمت فناوری اطلاعات رفت. او حدود 13 سال پیش، شرکت WebOSInc را تأسیس کرد و سیستم عامل مبتنی بر وب webOS را ساخت که بعداً HP آن را خرید. آن زمان ما حتی نام پردازش ابری را هم نشنیده بودیم. او همچنین سرویس webs را ساخت که میلیون ها کاربر دارد. این سرویس نیز به قیمت 117.5 میلیون دلار به شرکت Vistaprint فروخته شد. شروین پیشه ور در سال 2011 به فعالیت های سرمایه گذاری روی آورد و در سرویس های مختلفی مثل Tumblr، Uber و Warby Parker سرمایه گذاری کرد.

شخصیت تأثیرگذار او روی پیشبرد پروژه تأثیر بسزایی دارد. در سال 1972 ایده ای مشابه هایپرلوپ توسط رابرت سالتر (Robert Salter) مطرح شد که در آن، قطارهای زیرزمینی با سرعت صوت، مسافران را جا به جا می کردند. این پروژه کار به جایی نبرد اما حالا فضای ایجاد شده در رابطه با پروژه هایپرلوپ، خبر از عملی شدن آن در آینده ای نه چندان دور می دهد.

1

ایده هایپرلوپ برای اولین در کنفرانس AllThingsD 2013 توسط پیشه ور به اطلاع عموم رسید: «ایلان، تو ایده ای داری که ما قبلاً درباره اش با هم صحبت کرده ایم، هایپرلوپ. من دوست دارم به حضار بگویی که چیست و چگونه می تواند دنیا را تغییر دهد.» و این گونه بود که ایده هایپرلوپ به اطلاع عموم رسید.

پس از رونمایی از ایده، با بزرگنمایی هایی هم که پیشه ور انجام داده بود، خبر هایپرلوپ در اینترنت و رسانه ها گل کرد. چند وقت بعد، شروین به دیدار اوباما در کاخ سفید رفت و درباره هایپرلوپ با او صحبت کرد. اوباما قول داد که گزارش ماسک از ایده را بخواند. او به قولش عمل کرد و به گفته پیشه ور، قرار شد که هفته بعد، ایده را در اداره علم و فناوری بررسی کنند. او همچنین توانست توجه لری پیج را نیز به این پروژه جلب کند.

پروژه به سختی پیشرفت می کرد و مقاوت پیشه ور کمتر شده بود. مسینا می گوید: «شروین خیلی زود متوجه شد که کارشان مشکلات سیاسی دارد. اما این یک تجارت معمولی نیست، یکی از کارهایی است که اگر انجامش دهیم، می تواند همه چیز را تغییر دهد. اگر زود تصمیم بگیریم و کار را شروع کنیم، شدنی است. پرواز به مریخ که نیست.» وقتی ماسک به تولد 40 سالگی شروین آمد، به کمک او توانست David Sacks را که در PayPal، مدیر ارشد اجرایی ماسک و بنیان گذار شرکت Yammer بود را به جمع خودشان اضافه کند. دیوید به تازگی شرکتش یامر را به قیمت 1.2 میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته بود و گزینه خوبی برای دعوت به سرمایه گذاری به شمار می رفت.

2

هایپرلوپ پروژه بسیار پر هزینه ای است. تخمین زده شده که ساختن لوله مخصوص دو طرفه، برای هر مایل 45.5 میلیون دلار هزینه می برد. البته Jamen Koos که رهبری تیم مدیریت محصول HTT را برعهده دارد، گفته که می توانیم با یافتن مواد دیگر و راهکارهای خلاقانه، این مبلغ را به 20 میلیون دلار کاهش دهیم. با این وجود، هنوز هم هزینه ها بالاست اما به عقیده پیشه ور، مشکل محسوب نمی شود. Hyperloop Technologies قصد دارد امسال 80 میلیون دلار سرمایه جذب کند. پیشه ور نسبت به هایپرلوپ بسیار جدی است و آمادگی خودش برای سرمایه گذاری 40 میلیون دلاری را اعلام کرده است.

ماسک نیز روی پروژه موشک Falcon 1 تعصب زیادی داشت و برای آن 100 میلیون دلار از جیب خودش خرج کرد. این پروژه 3 بار شکست خورد تا موفق شد و موشک توانست به مدار خودش برسد و دور زمین گردش کند. نظرات پیتر دیاماندیس (Peter Diamandis) از اعضای هیئت مدیره هایپرلوپ نیز با ماسک همسو است و درباره هایپرلوپ گفته: «زمانش رسیده که دست از ساختن اپلیکیشن های عکاسی برداریم و برای سیاره مان کاری کنیم.»

پیشه ور معتقد است در صورت موفقیت در ساختن یک نمونه اولیه و عملی برای اثبات کارایی پروژه هایپرلوپ، سرمایه های عظیمی به سمت شرکت جاری می شود. او به این پروژه بسیار امیدوار است و قصد دارد با آن تحولی بزرگ در دنیا ایجاد کند: «ما شاهد پایان یک تمدن و شروع تمدنی دیگر هستیم، و این زیرساخت حمل و نقلی که ما در حال ساختش هستیم، شروع آن خواهد بود. راه بازگشتی نیست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (80 مورد)
  • امیر
    امیر | ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

    من موندم اینهمه متفکر داریم چرا وضعمون اینجوریه پس

  • جواد
    جواد | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

    با سلام و درود خدمت همه انسانهای جهان،چه مخالفان و چه موافقان منظورم آنهایی هستند که موافقت دیگران مغرورشان نمیکند و مخالفت دیگران آنها را به یک انتقام جوی بدل نمی سازد.
    بیایید برای ساختن وطنی نو، از خودمان شروع کنیم. از دروغ گفتنهایمان، از زباله ریختنهایمان، از مصرف غیرآدلانه آب،برق ، سوخت و غیره که به آنها توجهی نمی کنیم. بیایید با خودمان عهد ببندیم، از همین الان به هیچ وجه زباله هرچند یک خلال دندان را در کوچه و خیابان رها نکنیم، بیاید با خودمان عهد کنیم مواظب مصرف آب، برق و سوخت باشیم، بیایید از خودمان شروع کنیم . هرچند دیگران نفهمند و نبینند، اگر کسی مقابل ما زباله ای را بر روی زمین انداخت دربرابر چشمانش آن زباله را جمع کنیم درحالی که لبخندی بر لب داریم، بیایید یک هفته خودمان را سختی بدیم و دروغ نگوییم، از همین الان شروع کنیم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی