ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل در آینده چگونه شما را قانع به خرید محصولاتی خواهد کرد که به آنها نیاز ندارید؟

دو آینده ی بسیار متفاوت برای اپل واچ تصور می شود؛ یا به موفقیتی بزرگ می رسد و ما مجبور خواهیم شد برای ارتباط با اطرافیان خود و جا نماندن از قافله، از آن استفاده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

دو آینده ی بسیار متفاوت برای اپل واچ تصور می شود؛ یا به موفقیتی بزرگ می رسد و ما مجبور خواهیم شد برای ارتباط با اطرافیان خود و جا نماندن از قافله، از آن استفاده کنیم و یا شکستی سخت در انتظارش خواهد بود. اپل با توسعه و ارائه ی این محصول، چرخشی آهسته را به سوی دنیای مد انجام داده؛ آینده ی تکنولوژی این روزها در گروی قدرت دنیای مد و Fashion بوده و این ساعت، صرفا یک قدم به جلو، به سوی چنین آینده ای است.

تکنولوژی آیفون از رقبا پایین تر است؛ جادوی اپل آن را می فروشد.

از زمان عرضه ی اولین مکینتاش، اپل یک هدف را دنبال کرده است: نداشتن مرزی میان سخت افزار، نرم افزار و ارتباط. راه این شرکت در میان رقابت تنگاتنگ شرکت های تکنولوژیک، چندان هم متفاوت نیست اما نکته اینجاست که شرکت هایی نظیر مایکروسافت، گوگل یا سامسونگ معمولا تمرکز خود را بر روی یک یا نهایت دو بخش می گذارند. مایکروسافت و گوگل هر دو شرکت هایی هستند که تمرکزشان بر روی نرم افزار و سرویس ها قرار دارد؛ از سویی، سامسونگ صرفا یک کمپانی سخت افزاریست.

تفاوت اپل با سایر شرکت ها، تفاوت دیدگاه هاست. در سال ۱۹۸۴ و زمانی که مکینتاش معرفی شد، مانند آیفون و آیپدی که امروز در دست داریم، از رقبا به لحاظ تکنولوژیک عقب تر بود؛ اما این جادوی اپل است که با محصولاتش ادغام می شود. اپل صرفا یک نمایشگر جادویی می فروشد.

سال هاست که بر روی این نمایشگر جادویی کار شده؛ سریع تر، سبک تر، نازک تر گشته و در محصولات بسیاری نیز به کار رفته؛ آی مک، مک بوک، آیفون، آیپد و حالا هم اپل واچ. حال این شرکت، نمایشگر جادویی اش را در کوچک ترین سایز ممکن ساخته؛ همه می توانند از این نمایشگر جادویی استفاده کنند؛ هنوز هم جادویش به قدرت سه دهه پیش است... در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مد، چرخه ی به روز رسانی را زنده نگاه خواهد داشت.

بعضی اشیا به گونه ای طراحی می شوند که در نهایت نمی توان هیچ پیشرفتی را در آن ها ملاحظه کرد. برای مثال، یک قاشق را در نظر بگیرد. این وسیله در ابتدا یک «بیل» بوده اما پس از صدها سال تکرار و در نهایت بهبود، تبدیل به یک قاشق شده است. سرانجام، سرنوشت یک قاشق به جایی رسیده که می توان گفت هیچ پیشرفتی برایش قابل تصور نیست و در حد کمال، رشد کرده. شاید طراحی دسته ی آنها زیبا تر شود اما، هیچ کس نمی تواند بگوید من قاشقی را ساخته ام که قابلیت «قاشق پذیری» بیشتری از خود ارائه می دهد.

اپل به سرعت در جاده ی تکنولوژی می تازد و به زودی به جایی خواهد رسید که «قاشق» سالهاست در آن حضور دارد. دیگر (دست کم در گجت ها) ابعادی باقی نمانده که بتوان در آن نوآوری تکنولوژیک و حماسه ساز ارائه کرد. محصولاتی با دسته بندی «مک» در حال حاضر کمترین فروش میان تولیدات اپل را دارند، پنج سال دیگر، احتمالا فروش آیپد ها از مک نیز کمتر خواهد شد. آیفون جدید هر سال معرفی می شود اما معمولا کاربران هر دو سال یکبار و پس از ارائه ی تکنولوژی های بالا و جامع تر از سوی اپل، دست به تعویض آیفون خود می زنند. از سوی دیگر این تلفن های هوشمند معمولا با قرارداد های ۲۴ ماهه عرضه می شوند و همین مورد نیز باعث می شود تا کاربران تا پایان قرارداد خود با اپراتور صبر کنند. اعتقادات بر این است که روزی، بالاخره ابداعات اپل نیز به پایان می رسد؛ در آن زمان، محصولاتی با کیفیت که می توانند سال ها عمر کنند، چرا باید در یک سیکل ۲۴ ماهه تعویض شوند؟

به نقطه ای نزدیک می شویم که حتی ارزان ترین گجت ها هم برای استفاده معمولی هر شخصی کفایت می کنند.

بالاخره یک روزه به این نقطه خواهیم رسید. زمانی که ابداعات به پایان رسند، مشتریان نخواهند خواست که گجت های خود را در دوره های ۲ یا ۵ ساله تعویض کنند. قانون Moore (که در آن گفته شده ابداعات تکنولوژیک، هر دو سال شاهد پیشرفت های دو برابر خواهند بود) یک قانون ثابت شده ی طبیعت و فیزیکال نیست؛‌ این گفته ها صرفا از سوی یک نفر بوده اند که از روی خوشی و درآمد بالای اینتل، آمده و حرفی هم زده است. به نقطه ای نزدیک می شویم که حتی ارزان ترین موبایل، تبلت و لپ تاپ هم برای استفاده معمولی هر شخصی کفایت می کند. ذکر این نکته به نظر لازم نمی رسد که بگوییم همین الان هم به طور تقریبی در همین نقطه قرار داریم. اپل می خواهد ذات جادویی محصولاتش را همچنان در گجت های خود ادغام کرده و آنها را در آینده نیز در دوره های سالانه یا دو سال یک بار، به فروش رسانده و درآمد و حاشیه سود بالایش را در سال های بعدی نیز تضمین کند.

3043440-inline-i-2-the-why-behind-the-apple-watch

در این میان، مد و فشن، چرخه ی به روز رسانی را زنده نگاه خواهد داشت. شما زمانی که به یک شلوار جدید نیاز دارد، آن را به خاطر جنبه و ابداعات تکنولوژیکش یا اینکه شلوار قدیمی را بیش از حد پوشیده اید نمی خرید، آن را می خرید چون پیام هایی از سوی شما به اطرافیان می دهد: اینکه خرید جدید، چه چیزی راجع به شما می گوید، با چه کیفیتی بافته و دوخته شده، چه افراد دیگری آن مارک را می پوشند، چه کسی آن را می سازد و... . شما شاید از سال ها پیش تا به حال، شلوار های زیادی را در کمد خود قرار داده باشید و هنگام باز کردن کمد، با انبوهی از انتخاب ها رو به رو شوید، اما باز هم فشار دنیای مد، شما را مجبور می کند تا در مقاطع زمانی کوتاه،‌ سراغ فروشگاه های لباس بروید.

قدرت دنیای مد باعث می شود تا انسان گاهی «منطق» را کنار بگذارد.

روزی خواهد رسید که ارزش نمایشگرهای جادویی اپل، با شلوارهای امروزی برابری خواهند کرد. اما در این میان، دنیای Fashion خواهد بود که در حکم ناجی محصولات تکنولوژیک ظاهر شده و به بقایشان کمک می رساند؛ روزی که دیگر ابداعات فناوری شما را شگفت زده نکند. Fashion همان موتور پر قدرتیست که گاهی باعث می شود یک فرد، تی شرتی ۱۰۰۰ دلاری را بخرد؛ چنین خریدی به نظر احمقانه می رسد اما روح انسان همواره تنوع طلب است، همین موضوع در کنار قدرت دنیای مد باعث می شود تا انسان گاهی «خرد و منطق» را کنار بگذارد.

اپل به قدرت دنیای مد پی برده و بنیان وجودی ساعت اپل نیز از همین موضوع سرچشمه می گیرد. ساعت ها می توانند به راحتی نقش یک پل در میان دو دنیای متفاوت تکنولوژی و مد را ایفا کنند. آگهی های ساعت اپل ابتدا سر از مجله ووگ (Vogue) در آوردند؛ ساعت ها به هفته ی مد پاریس رفتند، اپل Angela Ahrendts را به استخدام خود درآورد که سابقه اجرایی در Burberry را در رزومه اش می توان دید. همه چیز تا اینجا برنامه ریزی شده و کاملا بدون نقص پیش رفته است.

3043440-inline-i-1-the-why-behind-the-apple-watch

منتقدان اپل سالهاست که می گوید مک ها، کامپیوترهایی واقعی نیستند.

شاید پرسید: «اپل را به شباهت با یک کمپانی مد چکار؟» اما حقیقت اینجاست که پایه های «مد مانند» این شرکت از سال ها پیش بنا شده اند. به فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی محصولات اپل بنگرید، چه تفاوتی با فروشگاه های لباس که متعلق به برندهای عالی رتبه هستند، دارند؟ کاربران حالا جدا از خود آیفون (که گویی نشانگر شخصیتشان است) به سراغ خرید قاب های مختلف این اسمارت فون می روند تا به این شکل، نوع شخصیت خود را برای دیگران به نمایش بگذارند. حالا اپل آمده و با ساعتش، به این روند رو به مد، سرعتی دو چندان بخشیده است. ساعتی که می توان آن را با طلای ۱۸ عیار سفارش داد و با مبلغ هفده هزار دلار خرید. حتی مک بوک جدید هم در سه رنگ به بازار می آید و البته که رنگ طلایی آن نیز موجود خواهد بود.

منتقدان اپل سالهاست که می گوید مک ها، کامپیوترهایی واقعی نیستند؛ شاید حال بتوان راحت تر این گفته ها را درک کرد. به آهستگی اما پیوستگی، اپل به سوی دنیایی در حرکت است که می داند روزی درآمدش را از آن تضمین خواهد کرد. اپل تولید تکنولوژی را متوقف نمی کند، این ما هستیم که به ناچار روزی جدیدترین ها را نخواهیم خواست یا به آنها نیاز نخواهیم داشت؛ دقیقا همانند یک قاشق. و در آن روز است که Fashion، عامل اصلی فروش محصولات اپل خواهد بود.

اپل برای چند سال آینده اش برنامه ریزی نکرده؛ بلکه به آینده اش در ۳۰ سال بعد فکر کرده است. این بار، اپل با ساعتش، ناخنکی به دنیای مد زد. محصولی که یک نمایشگر جادویی، از نوع پوشیدنی اش را به همراه خود دارد. شاید تا ۳۰ سال بعد، همین لباس هایمان نیز از نمایشگر جادویی اپل ساخته شوند؛ نمایشگرهایی که می توانند با دانلود یک اپلیکیشن، رنگ و طرح های جدیدی را از خود ساطع کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • Ali@_@
    Ali@_@ | ۱۳ دی ۱۳۹۴

    به نظر من این مطلب برای همه ی برند ها هستش.
    همه گوشی ها قراره تا یه جایی به سرعت پیشرفت کنن.حالا چرا همه گیر دادن به اپل و شکست اون در سال های بعد یا این که تکتولوژيش یه روز ته می کشه؟!

  • امیر
    امیر | ۲۰ فروردین ۱۳۹۴

    راستی اونموقع که رقبا کوشی جاوا صفحه کلید دار میدادن اپل گوشی صفحه لمسی میداد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی