ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

«نوآوری» در بازی های بزرگ هنوز زنده است

بازی های مستقل و کوچک، به اندازه بازی های بزرگ و پر هزینه فروش نمی کنند اما فروش کمتر آن ها لزوما به معنای کیفیت پایین تر نیست. عموما، ساخت بازی های مستقل با یک ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۰ تیر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

بازی های مستقل و کوچک، به اندازه بازی های بزرگ و پر هزینه فروش نمی کنند اما فروش کمتر آن ها لزوما به معنای کیفیت پایین تر نیست. عموما، ساخت بازی های مستقل با یک نقیصه بزرگ از سوی سازندگان همراه است: در نظر گرفتن بازاری کوچک.

این عناوین، عمدتا تجربیاتی منحصر به فرد برای جماعتی خاص به حساب می آیند. عناوین بزرگ، برای مثال Call of Duty، هیلو، بتلفیلد و دستینی برای همه ساخته شده اند، جماعتی که طی چندین دهه و بر اساس باکس آفیس فیلم ها و کمپین های بازاریابی چون جمعه سیاه شناخته شده اند.

مشاورین و متخصصین فروش دقیقا می دانند چه بازی هایی بهتر می فروشند و کجا باید نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند. آن ها می دانند که عمده مخاطبین چه می خواهند و مرزهای فکری خود را بر اساس آن تنظیم می کنند.

این طرز تفکر باعث می شود امروزه بی شمار نسخه ی ادامه دار از بازی ها ببینیم و تعداد بازی های شوتر اول شخص در مجموعه های ما رو به فزون گذارد. نمایش سونی و مایکروسافت در E3 2015، غرق در ادامه بازی های قدیمی و بازسازی بازی های گذشته بود و همین مسئله سبب شد تا سوالی در ذهن گیمرها ایجاد شود: وضعیت خلاقیت در صنعت بازی های ویدیویی در چه حال است؟

بازی های بزرگ در حال تکامل اند و افزودن چاشنی خلاقیت به بازی ها همچنان ادامه دارد اما نه آنقدری که فکرش را می کنید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا ادامه مقاله را به قلم جیسکا کاندیت، نویسنده وبسایت انگجت بخوانیم.

deusex

تمرکز بازی های بزرگ روی جمعیت کثیر مخاطبین، سبب گردش مالی بالا در صنعت بازی های ویدیویی می شود و نگاه مردم را نسبت به این جریان رو به رشد تغییر می دهد، اتفاقی خوشایند که سبب می شود مردم نسبت به بازی های ویدیویی دیدگاهی جدی داشته باشند و آن را به عنوان فرمتی از سرگرمی و هنر قبول کنند.

در هر صورت، بازی های بزرگ برای اینکه همچنان در جریان باقی بمانند نیاز به خلاقیت دارند. لازم است ریسک پذیر باشند و تجربه های جدیدی در اختیار بازیکنان قرار دهند، حتی اگر در دنیایی آشنا رخ دهند. خلاقیت در فضای بازی های AAA به صورت قابل توجهی با خلاقیت در قلمرو بازی های ایندی متفاوت است، چرا که باید باشد.

4 بازی در E3 2015 نمایش داده شد که به شکل واضحی، توازن میان نوآوری و نیاز بازی های بزرگ برای فروش بیشتر را به نمایش در می آوردند. Deus Ex: Mankind Divided ،Mirror's Edge: Catalyst ،Horizon: Zero Dawn و ReCore نام این عناوین است.

Deus Ex: Mankind Divided و Mirror's Edge Catalyst، هر دو بر اساس دنیای خیال انگیزی در آینده ساخته شده اند، آینده ای که در آن جامعه بشر توسط دولتی شیطانی و ضد انسانی کنترل می شود و کاراکتر اصلی در جهت براندازی این نظام و برقراری عدالت تلاش می کند.

mirrorsedge (1)

Deus Ex: Mankind Divided نبردی تیره و ظلمانی میان انسان های ارتقا یافته و مکانیکی با انسان های معمولی را به نمایش می گذارد و دنیای آن بر اساس داستان ها و عناوین عملی-تخیلی قدیمی چون نورومنسر و Do Androids Dream of Electric Sheep ساخته شده. بازیکن می تواند در مسیر خود همه را قتل عام کند و یا می تواند با پنهان کاری اهداف خود را پیش برد.

در نمایشگاه E3، توسعه دهندگان Deus Ex روی تنوع گجت ها و اسلحه های جدیدی که در دسترس Adam Jensen، کاراکتر اصلی بازی قرار می گیرد صحبت کردند. براساس تحلیل های Squre Enix از بازار، این چیزی است که بازیکنان سری Deus Ex از یک شماره جدید می خواهند: ابزار آلات جدید، دنیای بزرگتر و حرکت های بیشتر.

هیچ تغییر بزرگی لازم نیست، نوآوری به منزله پایین ریختن ساختمان کلی بازی نیست. Deus Ex مداوما دنیایی دوست داشتنی را همراه با کاراکتری خشن و پر ابهت به نمایش می گذارد و بسیاری از بازیکنان از انجام چند باره بازی های این سری کمال لذت را می برند.

Mankind Divided قرار است محصولی جدی با اکشنی سنگین و گجت های تکنولوژیک دنیای آینده باشد، دنیایی که گجت هایش آرزوی امروز ماست. به هر حال، نوآوری در فضای بازی های بزرگ به معنای «متفاوت» بودن نیست، گاهی اوقات «بیشتر» بودن هم کافیست.

Mirror's Edge Catalyst هم دنیایی را در آینده به ما نشان می دهد اما از نمایی کاملا متفاوت، به جای ساخت محیط های تاریک با تمی خوفناک و تیره، سازندگان Mirror's Edge به سراغ رنگ سفید رفته اند و از انعکاس نور بیشترین استفاده ر برده اند، درست برخلاف دنیای زرد و قهوه ای Deus Ex با جو سنگینی که دارد.

horizon

مورد بعدی، استفاده از یک زن به عنوان کاراکتر اصلی است، کسی که می خواهد یک تنه در برابر حکومت فاسد بایستد؛ بدون اسلحه یا هر ابزار اضافه ای، Faith به تنهایی یک ارتش را خلع سلاح می کند.

او یک پارکور باز حرفه ای است و در نبردهای تن به تن مهارت بسیار بالا دارد. همین دو مسئله کنار هم سبب می شود تا زیر و رو کردن شهر برای Faith مثل آب خوردن باشد. از این بام به بام دیگر، از این برج به سوی برج دیگر. در نسخه آلفا که من در E3 بازی کردم، Mirror's Edge Catalyst بسیار نرم به نظر می رسید و حتی در این دموی محدود، دنیای Faith بسیار باز و آزاد بود.

نوآوری در فضای بازی های بزرگ به معنای «متفاوت» بودن نیست، گاهی اوقات «بیشتر» بودن هم کافیست.

مدل نوآوری Mirror's Edge نسبت به Deus Ex اندکی متفاوت است. Catalyst برای اینکه نسبت به نسخه اول برتری داشته باشد، باید نرم تر و بهتر از نسخه اول باشد، بنابراین DICE (سازنده بازی) روی حرکات و تکنیک های کنترلی بیشتر کار کرده. به علاوه اینکه، هوش مصنوعی قدرتمند این نسل از کنسول های بازی، به بازیکن این امکان را می دهد تا حتی برای چند بار بازی را تکرار کند. این ها تکنیک های عالی برای بازگرداندن عنوانی فراموش شده هستند.

پیدا کردن خلاقیت و نوآوری در بازی های جدید ساده تر است، حتی اگر دو بازی جدید، داستانی نسبتا مشابه را ارائه دهند. Horizon: Zero Dawn و ReCore کانسپتی مشابه به هم دارند: ربات هایی که تعدادشان در حال غلبه کردن به انسان هاست، کنترل اوضاع را به دست گرفته اند اما با این حال، دنیای رمز آلود و تاریخی انسان ها هنوز هم زنده است، اما زیر خروارها خاک نهفته است.

باز هم، هر دو زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند. Horizon دنیایی واقعی تر با اسلحه ها و نبردهای جدی را به نمایش می گذارد و پنهان کاری، کرفت کردن و غول های بزرگ در رگ و ریشه آن جریان دارد. با همین دموی ساده ای که دیدیم، همه چیز خیلی خوب و عالی به نظر می رسید و این قدمی بزرگ برای IP های جدید است. حتی اگر جریان آنطور که انتظار داشتیم پیش نرود، باز هم شاهد تولد یک بازی جدید بوده ایم، چیزی که صنعت بازی را زنده نگه می دارد.

recore

اگر چه ReCore یک عنوان کاملا جدید است اما سابقه آن نسبت به Horizon قوی تر است. ReCore توسط کیجی اینافونه، خالق مگامن ساخته می شود و دنیای آن بسیار مشابه دنیای Horizon است، اما اندکی کارتونی تر.

به جای استفاده از ربات های دایناسورنمای عظیم الجثه، اینافونه به عنوان دشمن، از ربات های سگی کوچک اندامی استفاده می کند که ظاهری دوستانه و مهربان دارند. اینافونه در مصاحبه ای که با او در جریان E3 داشتیم از عشق خود به ربات ها گفت: "همانطور که برخی مردم می دانند، من عاشق ربات ها هستم. تقریبا تمام بازی هایی که من ساخته ام به نوعی ربات ها در آن دخیل اند." ReCore شاید بازی جدیدی باشد، اما تم مشابهی را همراه خود دارد. همانند پوششی از جنس آشنایی که به دور گلوله ای نوآوری پیچیده باشید.

این نوآوری است، نوآوری به سبک بازی های بزرگ و پر هزینه. نوآوری به معنای توازن میان آشنایی و تازگیست؛ توازن میان امنیت و ریسک. حتی بازی های نو، آن هایی که سرتاسر پر از نوآوری هستند هم از مکانیک های ساده و تکراری برای به دست آوردن نظر مردم استفاده می کنند.

همانند پوششی از جنس آشنایی که به دور گلوله ای نوآوری پیچیده باشید.

بازی ها باید به پسند جماعتی کثیر آیند. یعنی اینکه اگر یک ترفند در بسیاری از بازی ها پاسخ مثبت داده، نیازی به تغییر آن ها نیست، حتی نیازی نیست آن ها را از ابتدا تحت آزمون قرار داد و دوباره چرخ را ابداع کرد. همین رویکرد سبب شده تا عناوین سالانه ای چون Call of Duty و Battlefield با اندک تغییراتی در هر نسخه، سالانه میلیون ها دلار سرمایه روانه جیب صاحبان شان کند. البته، نباید فراموش کرد که فروش سری Call of Duty طی سه سال گذشته رو به نزول گذاشته است.

talos

کسانی که می گویید صنعت بازی های ویدیویی عاری از هر گونه خلاقیت و تجربه های نو شده است، نیم نگاهی هم به بازی های ایندی -بازی های مستقلی که با بودجه های اندک و توسط تیم های کوچک ساخته می شود- داشته باشید.

بازی های مستقل، بازی های 16 بیتی نیستند؛ در دنیای بازی های مستقل بمباران ایده ها را می توانید تماشا کنید. انکار اشباع ایده ها که مداما توسط مردم در هاب های مرکزی چون اپ استور و استیم دیده می شود امکان پذیر نیست اما اندکی دقیق تر که بنگرید، گنجینه های ارزشمندی می یابید. با این حال، صنعت بازی به قدری عظیم گشته که بازی های کوچک، هر چند با ایده های بزرگ نمی توانند هزینه هایش را تامین کنند.

امروز بازی های بسیاری وجود دارد که پلیرهای به سراغ آن ها بروند، از مستقل گرفته تا بازی های بزرگ. در حالی که سازندگان بازی های مستقل در تلاش اند تا با هر تولید خود انفجار ایده را عملی کنند اما توسعه دهندگان بزرگ، آرام و آهسته قدم خود را در جریان خروشان صنعتی شده بر می دارند. در جریان این اتفاقات، همه استودیو ها بازی هایی تولید می کنند که هیجان انگیز اند و بازیکن را تا سال ها سر شوق نگه می دارد، حتی اگر تکرار مکررات با ظاهری جدید باشند. صنعت بازی تا زمانی که بازار طلب کند، اینگونه باقی خواهد ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • Ehs@n AB.P
    Ehs@n AB.P | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

    من آلان دارم mirror's Edge رو بازی میکنم ( نسخه اولش رو که 2009 اومد) خیلی حال میده !

    نسخه جدید رو فک نکنم سیستم ام ساپورت کنه ;-(

  • R3D R4N9ER
    R3D R4N9ER | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

    @Hesam
    آره کلا بازی رو از روی هارد میخونه.حتی دیسک هم که میخری کل دیسک رو کنسول اینستال میکنه بعدا اون دیسک حکم مجوزه و بدون دیسک اجرا نمیشه فقط که البته اگر با اینکه دیسک رو داری بازی رو دیجیتالی هم بخری که بره تو Library بدون دیسک هم اجرا میشه.یکی از دلایل کند اینستال شدنا همینه.

  • Hesam
    Hesam | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

    ""خواهشا شرکت ها ضعیف و ۷۹ رو با دومین کمپانی جهان مقایسه نکنید…""
    مرتضا این صحبتو دقیقا کی گفتش تو پست نمایش های e3؟؟
    دیگه دارم ایمان میارم الزایمر داری از نوع شدید!!حرفی ک صبح زدیو چجوری یادت میره اخه؟؟

    • R3D R4N9ER
      R3D R4N9ER | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

      بیخیال.
      راستی یه سوال تاریخ انتشار دقیق آنچارتد 4 کیه و باندلی براش تدراک دیدن یا نه؟
      همون بازی ای که باعث شد PS3 بخرم داره باعث میشه PS4 هم بخرم.
      ورژن های جدید دستگاه چه فرقی با قبلی ها دارن؟انقدری هست که آدم قید قدیمی تر هارو بزنه؟سوال بعدی اینکه هارد اکسترنال هم پشتیبانی میکنه؟پلی استیشن کمرا جسچر های صوتی داره مثل مثلا کپچر گیم توی اکس باکس وان؟

      • R3D R4N9ER
        R3D R4N9ER | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

        سوال آخرم پیش خرید دیجیتالی تو PS4 سیستمش چه جوریه؟از کی اجازه ی Preload میده.

        • Hesam
          Hesam | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

          تاریخ دقیقش مشخص نشده هنوز اما بهار 2016 قطعیه اومدن بازی
          صد در صد براش باندل تدارک میبینن ولی فعلا خبری نیست
          هارد اکسترنال رو برای چه موردی میخوای پشتیبانی کنه؟بازی؟یا اهنگ؟
          راسیتش اونقدر فرق زیاد نیست ک ارزش صبر کردن داشته باشه،الان دستگاه های ریجن 2 تو بازار عالین!!
          کمرا رو ندارم ولی تا اونجایی ک یادمه پشتیبانی میکنه دستورات صوتی رو(فعلا خریدش به صرفه نیست اصلا تا زمان مورفیوس مگر اینکه پول اضافه داشته باشی!!))

          • R3D R4N9ER
            R3D R4N9ER | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

            هارد اکسترنال رو برای خود بازی ها میخوام،چون الان هارد اکس باکسم 2.5 ترا بایته و نزدیک 1.3 ترابایتش فقط خالیه.من الانم برای وان بازی هارو دیجیتالی میگرم چون حوصله ی دیسک و غیره هم ندارن+من بازی نمی خرم مگر اینکه نگهش دارم.

          • Hesam
            Hesam | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

            برای بازی نمیدونم پشتیبانی کنه یا نه!!هارد xbox one دو نیم ترا؟مگه xbox one از رو هاردم بازی میخونه؟؟منم دقیقا بازی میخرم و نگهش میدارم!!دیجیتالی خریدن به اینترنتم نمیخوره!!نزدیک 16 ساعته ک فقط دارم planteside 2 رو دانلود میکنم!!
            چرا میشه طرف دو تاشو داشته باشه ولی تو ایران خیلی جا افتاده نیست!!من خودم زمان quantum break حتما کنسول دوستمو میگیریم ازش!الانم احتمال داره دو هفته ای 360 رو بگیرم براhalo ببینم چیه ک میگن xbox با اون زندست!!

          • R3D R4N9ER
            R3D R4N9ER | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

            البته الان با این وضعیت Halo 5+Forza 6+Rise of The TR+Fallout 4+Xbox Elite Controller پولی خیلی تو این ضمینه برام نمی مونه مگر اینکه از جاهای دیگه بزنم.بنابراین مشکلی بابت واردشدنشون به ایران ندارم و میتونم صبر کنم.

        • Hesam
          Hesam | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

          در مورد پیش خرید بستگی به نوع بازی داره!!
          Pre load هم باز به بازیش بستگی داره!!یه بازی میبینی یک هفته زودتر یکی چهار روز یکی هم دوز قبل از انتشار اماده ی pre load میشن!مثلا برا بتمن چهار روز بود
          (اگه نتت خوب نیست و دنبال دیجیتالی بازی کردنی فکر کنم صبر کنی برا نسخه ی یک ترا ضرر نکنی البته معلوم نیست اصلا کی بیاد ایران!!)

        • Hesam
          Hesam | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

          بعدشم یک ساعت پیش ی تریلر دیگه از انچارتد اومد مطمئنم تصمیمت قطعی میشه!!
          راستی مگه xbox one نداشتی شما؟

          • R3D R4N9ER
            R3D R4N9ER | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

            چرا؟ولی چه ربطی داره؟مگه قانونه که کسی نمیشه دو تاشو داشته باشه؟الانم هیلو 5 و فورتزا 6 رو پیش خرید دیجیتالی کردم.
            آنچارتد منو خیلی قلقلک میده و تا الان تحمل کردم جزو 10 بازی محبوبمه.

        • mortezaall(mutd)
          mortezaall(mutd) | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

          داداش بگیر که آنچارتد خیلی وحشیه...

    • mortezaall(mutd)
      mortezaall(mutd) | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

      خب عزیزم من که از ۷۹ برای ترول کردن بازی های سونی استفاده کردم اصلا درایوکلاب از کجا آوردم...
      ...
      حقیقت رو گفتم...وجواب اون دوستی که گفت مایکروسافت خودشو به سونی چسبونده را دادم...این تروله؟

      • mortezaall(mutd)
        mortezaall(mutd) | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

        که=کی
        ...
        عزیزم فالوت رو گفتم چون شانس بیشتری نسبت به بازی های دیگه داره...کی به ایکس وان ربطش دادم)البته محتوای انحصاری داره)...اصلا منظور رو خوب متوجه نمیشید...اول که گفتید بازی رو ترول کردم... بعد که که فالوت...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی