ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

رقابت پلی استیشن پلاس و اکس باکس لایو؛ ایستادن سونی بر لبه ی تیغ شکست یا پیروزی

کنفرانس سونی در E3 2013 افسانه ای بود. این اتفاق در حالی روی داد که مایکروسافت به خاطر سیاست های خاص DRM های اکس باکس وان و همچنین قیمت بالای 500 دلاری کنسول، به دنبال راهی برای ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۹ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

کنفرانس سونی در E3 2013 افسانه ای بود. این اتفاق در حالی روی داد که مایکروسافت به خاطر سیاست های خاص DRM های اکس باکس وان و همچنین قیمت بالای 500 دلاری کنسول، به دنبال راهی برای فرار از دست خریداران خشمگین خود می گشت.

سونی با نمایش های بسیار قدرتمند و موثر خود، توانست عمکرد بسیار خوبی در طول اجرای مراسم نشان دهد. با وجود قدرت بیشتر پلی استیشن 4 از اکس باکس وان، قیمت 400 دلاری برای زمان عرضه ی آن در نظر گرفته شده بود.

سونی برای طرفداران خود هر چه می خواستند را مهیا کرده بود و در آن روز به پیروزی شیرینی که هنوز هم پایان نپذیرفته، دست یافت. همچنین کمپانی یک راز کوچک را مخفی نگه داشت و آن پرداخت هزینه برای آنلاین بازی کردن بود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

این ممکن بود به یک فاجعه ی بزرگ تبدیل شود

PS4_1TB_hard_drive[1]

شوهی یوشیدا به این مسئله در مصاحبه با فامیتسو اشاره کرد و درباره ی آن چنین توضیح داد: «پایه و اساسی که پلی استیشن 4 بر آن بنا شده، آنلاین بازی کردن است. ما در حال توسعه ی راه های جدیدی برای بازی کردن و متصل شدن هستیم که این به خودی خود نیاز به یک منبع سرمایه گذاری بزرگ دارد.

با توجه به هزینه ها، تلاش برای نگهداشتن سرویسی رایگان با کیفیتی پایین، کار بیهوده ای است. ما برای این مورد تصمیم گرفتیم تا با دریافت مبلغ اندکی از کاربران، سرویس ها با کیفیت خوبی را به آن ها ارائه دهیم.»

پس اگر می خواهید روی پلی استیشن 4 به انجام بازی های آنلاین بپردازید، می بایست مبلغی را برای ایجاد یک اکانت پلی استیشن پلاس پرداخت کنید. این یک قدم بزرگ رو به عقب است؛ اینطور نیست؟

پلی استیشن پلاس خیلی قبل تر از عرضه ی پلی استیشن 4، راه اندازی شد و سونی هم اکنون به رازی دست پیدا کرده که می تواند به وسیله ی آن گیمرها را خوشنود سازد: دادن بازی رایگان به آنها.

جک بیوسر از سونی در این باره با گیم بیست مصاحبه کرده و اذعان داشت:

سونی تحقیقات بسیاری را انجام داد و به این نتیجه رسید که گیمرها تنها بازی می خواهند. حتی هیئت رئیسه هم از شنیدن این جمله ی بدیهی خنده اش گرفت. با نگاهی به گذشته، به نظر می رسد که اظهار نظرها راجع به این جمله درست است و مسما گیمرها عاشق گیم هستند.

اما ما بر اساس بررسی اطلاعات بی شماری به این نیتجه رسیدیم و کاملا ذهن خودمان را روی این ایده متمرکز کردیم. ایده ای که فقط قرار نباشد بازی های رایگان را روی پلی استیش پلاس بگنجانیم و بیاییم بازی های بزرگ را به صورت رایگان روی این سرویس در اختیار گیمر ها قرار دهیم.

آنلاین بازی کردن روی پلی استیشن 3 کاملا رایگان بود، اما پرداخت هزینه برای پلی استیشن پلاس، با گرفتن تخفیف برای دریافت اشتراک این سرویس و همچنین به دست آوردن بازی های خوب رایگان همراه است.

هر کاری که سونی انجام داد، باعث شد آنلاین بازی کردن به صورت کامل به پلی استیشن پلاس و دارندگان اشتراک این سرویس انتقال پیدا کند و تمامی این اقدامات را با اضافه کردن بازی های رایگان پلی استیشن 4 مخلوط کرد.

این تغییر رویه ی چشم گیر در نمایش های E3 بسیار قابل ملاحظه بود؛ شما در ازای قابلیت هایی که برای آنلاین بازی کردن و بازی های رایگانی که به صورت ماهیانه به دست می آورید، تقریبا هیچ پولی پرداخت نمی کنید.

به عنوان مثال، Resogun یکی از بهترین بازی ها عرضه شده روی پلی استیشن 4 است که برای دارندگان اشتراک پلی استشن، پلاس کاملا رایگان بود. علاوه بر این با خرید کنسول، می توانید یک ماه به صورت کاملا رایگان از تمامی قابلیت های پلی استیشن پلاس استفاده کنید.

سونی کاری را انجام داد که ممکن است کمپانی های دیگر قادر به انجام آن نباشند. آن ها برای سرویسی که در گذشته استفاده از آن کاملا رایگان بود، اشتراکی پولی قرار دادند. با این وجود، توانست دل بسیار از گیمرها را به دست آورده و خوشحالی بیشتری را به آن ها هدیه دهد.

تنها جو حاکم بر آنلاین بازی کردن اهمیت دارد

playstation-plus-instant-game-collection

من به تازگی توییتی را ارسال کردم که در آن به عملکرد پلی استیشن پلاس و کمتر شدن جنبه ی پرداخت هزینه برای آنلاین بازی کردن و تبدیل شدن آن به نوعی Loot Crate برای بازی ها، اشاره کردم.

شما با پرداخت هزینه ی اشتراک پلی استیشن پلاس، پکیجی شامل بازی های رایگان را به صورت ماهیانه از طرف سونی دریافت می کنید و همچنین برای خرید آیتم های موجود دیگر نیز از داشتن تخفیفی مناسب بهره مند می شوید.

بازخوردها نسبت به توییت بسیار شگفت انگیز بود. تایم لاین من پر از افرادی شده بود که می گفتند سونی ما را فراموش کرده و می خواهیم از پلی استیشن پلاس برای آنلاین بازی کردن روی پلی استیشن 4 استفاده کنیم.

سونی هیچگاه نمی خواست با سرویسی (Xbox Live) به رقابت به بپردازد که فقط برای آنلاین بازی کردن طراحی شده بود. مسلما این کارها برای ایجاد تغییر در دیدگاه مردم نسبت به پایه و اساس اشتراک سرویس آنلاین کنسول، انجام پذیرفت.

من از مردم می پرسیدم که چرا برای این سرویس هزینه می کنند و بیشتر آن ها در پاسخ شان از بازی های ریگان ماهیانه سخن به میان می آوردند. هیچکس حتی درباره ی مسائل مربوط به آنلاین بازی کردن این سرویس شکایتی نمی کرد.

اکثریت این افراد فکر می کردند که به خاطر دریافت بازی هایی به صورت رایگان، ارزش بیشتری نسبت به پولی که پرداخت می کنند به دست می آورند و این دلیل خوشحالی اکثریت آن ها بود.

حالا نوبت به بخش زکاوت و هوشیاری سونی برای این موضوع می رسد. با افزودن بازی ها مستقل و کوچک تر نمودن ارزش مالی بسته های رایگان ماهانه، سونی توانسته بسیاری از هزینه های خود را کاهش دهد.

توسعه دهندگان دوست ندارند تا درباره ی اینکه چه مقدار باید برای رایگان عرضه کردن بازی های خود روی این سرویس هزینه کنند، صحبتی به میان آورند. اما مسلما آن ها در راستای این قرار دادها پول خوبی به جیب می زنند.

مهم نیست چه اتفاقی برای راکت لیگ بیافتد، به هر حال این بازی می تواند جایگاه بسیار خوبی برای خود دست و پا کند. نسخه ی 20 دلاری پی سی این بازی هم اکنون یکی از پرفروش ترین بازی های استیم به شمار می رود.

اما زمانی که بازی برای دارندگان پلی استیشن پلاس به صورت رایگان عرضه شد، نسخه ی پلی استیشن 4 این بازی سر و صدای زیادی به پا کرد. شما می توانید هم اکنون بازی را به صورت رایگان دریافت کنید، خب پس چرا نباید آن را امتحان کرد؟

هواداران این بازی روز به روز روی پلی استیشن پلاس افزایش می یافتند و توسعه دهندگان هزینه ای که به خاطر عرضه ی رایگان بازی متحمل شده بودند را با به دست آوردت اعتباری با ارزش معاوضه کردند.

کاری که سونی انجام داد بی نظیر است. آن ها اکس باکس لایو خود را راه اندازی نکردند بلکه پایه های سرویسی را بنا نهادند که بر اساس مزایای مورد انتظار گیمرها طراحی شده بود.

مشاهده ی یک کشتی بی نظیر

PS+

سونی توانست از مایکروسافت و سرویس آنلاین آن یعنی اکس باکس لایو پیشی گیرد و دلیل این موضوع آن است که مایکروسافت در ابتدا می خواست با استفاده از اکس باکس لایو سونی را مغلوب خود سازد.

دو شب پیش می خواستم دو بازی را که همه راجع به آن سخن می گفتند خریداری کنم؛ راکت لیگ و نسخه پلی استیشن 4 جورنی. اما متوجه شدم که می توانم هر دوی این بازی ها را به صورت رایگان دریافت کنم.

دلیل اینکه می توانستم جورنی را رایگان بازی کنم آن بود که من این بازی را قبلا روی پلی استیشن 3 خریداری کرده بودم و می توانستم آن را به صورت کاملا رایگان به نسخه ی پلی استیشن 4 ارتقا دهم.

علاوه بر این به خاطر داشتن اکانت پلی استیشن پلاس، راکت لیگ نیز رایگان بود. احساس کردم که سونی به خاطر آنکه در این چند سال خریداری وفادار بودم، 35 دلار به من هدیه داده.

پلی استیشن پلاس توانست با استفاده از رد پیشنهاد رقابت اکس باکس لایو از سد آن عبور کند. پلی استیشن پلاس سرویس بی نظیری است که در کنار داشتن دسترسی به بازی های آنلاین، می توانید از امکانات و مزایای  آن نیز استفاده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (62 مورد)
  • مبین
    مبین | ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

    یک کلام جمله بیشتر نباید گفت.
    Xbox One Is Great

    • LORD.SAJAD
      LORD.SAJAD | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

      کمی مانده تا سونی دست مایکی رو تو این زمینه هم کوتاه کنه

  • ava
    ava | ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

    این شخص همه جا زر میزنه و زر هاش کلا غیر منطقی هست
    BOZORG# از این ادمای تو خالی پر سر و صدا
    عزیز اینقدر چرت نگو .

    • BOZORG# از این ادمای تو خالی پر سر و صدا حالم ...
      BOZORG# از این ادمای تو خالی پر سر و صدا حالم ... | ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

      هدف من دقیقا سوزوندن امثال تو هستش :D
      بماند که اگر زری هم بزنم به پای زرهای تو نمیرسه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی