ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا مدیران معتمد ماریسا میر یکی پس از دیگری یاهو را ترک می کنند؟

اوایل این ماه ماریسا میر مدیرعامل یاهو اظهاراتی را مطرح کرد که باعث سرافکندگی مدیران مستعفی این شرکت شد و  آنها را وادار کرد تا روزه سکوت خود را بشکنند و پرده از نگفته های ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

اوایل این ماه ماریسا میر مدیرعامل یاهو اظهاراتی را مطرح کرد که باعث سرافکندگی مدیران مستعفی این شرکت شد و  آنها را وادار کرد تا روزه سکوت خود را بشکنند و پرده از نگفته های خود برداند.

این اظهارات باعث ناراحتی برخی از مدیران مستعفی یاهو شد و شگفتی آنها را برانگیخت و برخی دیگر نیز سریعا به آنها واکنش نشان داده و خانم میر را به صداقت نداشتن متهم کردند.

حقیقت این است که مدیرعامل یاهو برای افزایش درآمدهای این شرکت و توسعه محصولات جدید، شدیدا تحت فشار است و به همین خاطر چندی است که تیم مدیریتی تحت سرپرستی اش مرتبا کوچک و کوچک تر شده اند.

از جمله جدید ترین موارد استعفا در این شرکت می توان به Jackie Reses و Kathy Savitt اشاره کرد. در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا علت این عزل و نصب ها و استعفاهای پی در پی را همراه با یکدیگر از نظر بگذرانیم.

هر دوی این افراد توسط شخص میر از کار برکنار شدند. Rese مدیریت فرایندهای خرید این شرکت بود و الحاق شدن استارتاپ ها با آن را سرپرستی می کرد و در کنار آن مدیریت واحد منابع انسانی یاهو را نیز بر عهده داشت و می توان او را یکی از مهره های کلیدی میر دانست.

او همین ماه یاهو را به مقصد Square ترک گفت. Savitt هم ریاست بخش بازاریابی این شرکت را بر عهده داشت و ماه گذشته کارش را برای همکاری با شرکت STX Entertainment رها کرد.

حال این دو مورد را در کنار لیستی طولانی از مدیران مستعفی یاهو قرار دهید که طبق گزارش Re/code  افرادی نظیر  Lisa Licht رئیس بخش همکاری های بازاریابی (که هنوز هم شغل تازه اش اعلام نشده)، الکس استاموس مدیر ارشد امنیت اطلاعات یاهو (که به فیسبوک ملحق شد) و اسکات بورک معاون ارشد بخش تبلیغات و پلتفرم های داده ای این شرکت را شامل می شوند.

این رفتن های پی در پی و واکنش های یاهو به آنها، باعث شده که نوعی آشفتگی و ناامیدی در یکی از بزرگ ترین شرکت های اینترنتی دنیا به وجود بیاید و همین امر فشار سرمایه گذاران این کمپانی بر میر را در پی داشته است.

میر چندی پیش یک گزارش ناامید کننده دیگر را در مورد عملکرد مالی سه ماهه یاهو منتشر کرد و پس از آن در مصاحبه با وال استریت ژورنال اعلام نمود که این ترک کردن ها بخشی از یک «طرح» بوده اند و آنها را «نتیجه برنامه ریزی دقیق برای رشد مهارت ها، علاقه و توانایی های مدیریتی در یاهو» خواند.

خلاصه کلام اینکه میر منظورش این بود که آن اشخاص توانمندی های لازم برای شغلشان را نداشتند و او هم با چنین جابجایی های قصد بهبود اوضاع را داشته است.

اظهار نظرهای «ننگین»

activist-investor-takes-stake-in-yahoo-urges-aol-combination-2014-9

با این همه، یکی از افرادی که از نزدیک با موضوع آشنایی دارد اظهارات مدیرعامل یاهو را ننگین خوانده و آنها را به «دروغ» تشبیه کرده است.

آنها که با این موضوع سر و کار داشته اند اظهار نموده اند: بسیاری از این مدیران شغلشان را ترک می کنند زیرا از سبک مدیریتی تنگ نظرانه میر خسته شده اند و پیشنهادات کاری بهتری را دریافت کرده اند.

یکی از این افرد گفته: میر تنها باید می گفت که آن افراد بنا بر دلایل متعددی شرکت را ترک کرده اند و اینکه یاهو هم اکنون مدیران خوبی دارد و به آینده خوشبین است.

منبع دیگر اما، لحنی کمتر انتقادی داشته و باور دارد که میر صرفا از کلمات درستی برای توضیح این ماجراها استفاده نکرده است. این فرد که یکی از کارکنان سابق یاهوست در عین حال اعلام داشته، این افراد به هیچ وجه از شنیدن اظهارات اخیر مدیرعامل یاهو ناراحت یا دلخور نشدند و ابدا باور نمی کردند که چنین گفته هایی صحت داشته باشند.

این شخص در مورد ارتباطش با میر اعلام نموده: زمانی که در یاهو بودم بسیار به آینده امید داشتم. ما در بخش های هسته ای شرکت ابدا ارتباط رو در رو با هم نداشتیم و هیچ گونه تنشی میانمان به وجود نمی آمد.

ستاره های درخشان

yahoo-jacqueline-reses-2 (1)

تلاش های اخیر یاهو برای اعمال تغییرات کاری بس دشوار و البته ملال آور است، از همین رو جای تعجب نیست چنانچه تنش هایی در سطوح بالای مدیریتی این شرکت به وجود بیاید.

Savitt که بر بخش بازاریابی و اهداف بلند پروازانه اش نظارت داشت، در این شرکت به عنوان یک ستاره شناخته می شد. با این همه از تصمیمات راهبردی میر دل خوشی نداشت و همین امر او را مجاب کرد که آینده را در یک استودیوی هالیوودی به نام STX Entertainment دنبال نماید.

خانم Savitt نقشی کلیدی در ارائه ویدئوهای اورجینال توسط یاهو داشت، هرچند بخشی از هزینه 42 میلیون دلاری تحمیل شده بر دوش این شرکت به خاطر تولید مجموعه های تلویزیونی شامل Community مستقیما از اتخاذ سیاست های مدیریتی نادرست توسط شخص خانم میر ریشه می گیرد.

در سوی دیگر Reses قرار دارد که به خاطر ترک یاهو به شدت رنجیده خاطر است. او کارش را به خاطر یک درگیری لحظه ای با میر رها نکرد.

Reses در واقع واسطه میان میر و غول تجارت الکترونیک چین یعنی علی بابا بود که یاهو 15 درصد از سهامش را در اختیار داشت. او در جریان عرضه عمومی سهام این شرکت نقشی کلیدی را ایفا کرد و در مذاکرات دوباره یاهو با این شرکت که نقشی کلیدی در کم کردن تعداد سهام عرضه شده به بورس داشت، مهره ای اثر گذار قلمداد می شد.

در ماه جولای امسال میر ایمیلی را برای کارکنان یاهو ارسال کرد و در آن اعلام نمود در شرکت مادرتخصصی جدیدی که قرار است بعد از فروش باقی سهامش در علی بابا ایجاد شود، Reses یک پست مدیریتی خواهد داشت. با این همه مشخص نبود که آیا قرار است از او خواسته شود سمت مدیرعامل شرکت جدید را داشته باشد یا خیر.

یکی دیگر از مهره های مهم جدا شده از یاهو اسکات بورک بود. او به شکلی کاملا دوستانه از یاهو جدا شد اما در زمان همکاری اش با این شرکت مسئول همان سیاستی بود که حالا باعث رشد کسب و کار یاهو در زمینه تولید نمایشگر می شود.

میر موضعی دفاعی می گیرد

این تغییرات مدیریتی در حالی اعمال می شوند که یاهو به خاطر نداشتن یک استراتژی مدیریتی واحد سخت دچار سردرگمی شده است و براساس جدیدترین گزارش مالی منتشر شده از سوی آن، درآمدهای سه ماهه اخیر این شرکت نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2012 که این پست را در اختیار گرفت، تنها 2 درصد افزایش داشته است.

از طرف دیگر، هرچه یاهو به موعد فروش سهامش از علی بابا نزدیک تر می شود، وال استریت نیز بیشتر روی کسب و کار نه چندان سودده آن تمرکز خواهد کرد. جالب است بدانید که برخی از افراد پیش بینی کرده اند در ادامه سهام این شرکت به صورت خصوصی در می آید.

در عین حال، از دید برخی افراد، کار کردن با میر نیز که بیشتر به خاطر سیاست های مدیریتی سخت گیرانه اش شناخته می شود، روز به روز دشواتر می شود.

یکی از کارکنان سابق این شرکت اظهار داشته، «دنیا دارد روی سر او خراب می شود و او نیز این فشار را خیلی خوب احساس می کند.»

فرد دیگری اینطور می گوید که میر به حرف هیچکس گوش نمی دهد و حرف خود را به کرسی می نشاند.

البته تعدادی از معتمدین میر هنوز هم که هنوز است در پست های خود هستند و از آن جلمه می توان به کن گلدمند مدیر ارشد واحد مالی، آدام کاهان مدیر محصولات جدید و سیمون خلف معاون ارشد واحد مهندسی محصول این شرکت اشاره نمود.

پرسش مهم دیگری که مطرح می شود این است که آیا هیئت مدیره یاهو توجهی به این اوضاع دارد یا خیر. یکی از افرادی که در این رابطه اظهار نظر کرده معتقد است که هیئت مدیره یاهو هیچ واکنشی نسبت به استعفای این افراد از خود نشان نمی دهد و موضعی کاملا خنثی به خود گرفته.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • محمد تقی
    محمد تقی | ۲۰ آذر ۱۳۹۴

    زنها تو پست های مدیریتی اکثرا ناموفق بودن و انتقاد های زیادی رو بر علیه خودشون برانگیختن .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی