ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

دنیای بازی های ویدیویی در سال 2015؛ نگاهی به عملکرد پلتفرم پلی استیشن 4

کمپانی ژاپنی سونی با ورود به نسل هشتم کنسول های بازی، با پلی استیشن 4 خود غوغا کرد. کنار گذاشتن سیاست های اشتباه پیشین و آزاد گذاشتن دست گیمرها، سبب شد که سونی بار دیگر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۴ دی ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

کمپانی ژاپنی سونی با ورود به نسل هشتم کنسول های بازی، با پلی استیشن 4 خود غوغا کرد. کنار گذاشتن سیاست های اشتباه پیشین و آزاد گذاشتن دست گیمرها، سبب شد که سونی بار دیگر جایگاه خود در این صنعت اشباع شده را یافته و پیشتازانه به موفقیت های خود ادامه دهد.

سال 2015، سالی بود که کنسول پلی استیشن 4 بیش از پیش نظر مخاطبان را به خود جلب کرد و در همین حال، عرضه چند عنوان بزرگ و مدعی دریافت جایزه بهترین بازی سال، لاین آپی عالی برای کنسول نسل هشتمی سونی پدید آورد. از سوی دیگر نیز، سیاست های مشتری مدارانه سونی و سرویس بی نظیر پلی استیشن پلاس، توانست وسعت موفقیت های پلی استیشن 4 را بسط دهد.

با توجه به عملکرد قابل قبول سونی در سال 2015، حالا انتظارات به اوج خود رسیده اند و گیمرها بی صبرانه منتظر اند تا به عناوین سال 2016 و نیز هدست واقعیت مجازی پلی استیشن دسترسی یابند. عده کثیری معتقدند که آینده صنعت بازی های ویدیویی با واقعیت مجازی گره خورده است و سونی حالا از مدعیان اصلی این حوزه به شمار می رود.

با توجه به اتمام سال 2015 میلادی، بر آن شدیم تا نگاهی بیندازیم به عملکرد پلتفرم های نسل هشتمی و در نهایت نقاط ضعف و قوت هر یک را جمع بندی می کنیم. بیش تر بخوانید:

در ادامه این مقاله با دیجیاتو همراه باشید.

هم چنان بی نظیر

Playstation-4

گیب نیوول، موسس کمپانی والو، چندی پیش در سخنان خود گفته بود که دستگاه های استیم ماشین، با هدف کنار زدن کنسول های بازی با همان رنج قیمت ساخته شده اند؛ اما حرف وی چندان صحت ندارد.

به صورت کلی، استیم ماشین قصد دارد که با قیمت های رقابتی خود، کنسول ها را پشت سر بگذارد؛ اما ارزان ترین مدل استیم ماشین، 100 دلار از کنسول پرچمدار سونی گران تر است. باید توجه داشت که این اختلاف قیمت، براساس ارزش 350 دلاری پلی استیشن به دست آمده و در تعطیلا کریسمس، باندل هایی با قیمت 300 دلار نیز قابل خرید بود.

در همین حال، نقدهای منتشر شده از دستگاه های ابتدایی استیم ماشین، که ساخت شان به عهده Alienware بود، از این موضوع حکایت دارند که این دستگاه توانایی چندانی در کنار زدن پلی استیشن 4 ندارد و چندان به درد اتاق های پذیرایی نمی خورد. فراموش نکنیم که بازی های پی سی، معمولا نیاز به قدرت سخت افزاری بیش تری نسبت به ورژن کنسول خود دارند.

برای مثال، نسخه سوم بازی ویچر، به 6 گیگابایت حافظه رم نیاز دارد و ارزان ترین مدل استیم ماشین، با حافظه رم 4 گیگابایتی خود، حتی قادر به اجرای یکی از مهم ترین بازی های امسال نیست.

دو سال پیش، سونی پلی استیشن 4 خود را با شعار ارزان قیمت ترین سیستم قدرتمند گیمینگ عرضه کرد و این شعار، امروز هم حقیقت دارد. دستگاه مورد بحث به حافظه 8 گیگابایتی GDDR5 مجهز است و به صورت تئوری، پهنای باندی برابر با 176 گیگابایت بر ثانیه دارد. بنابراین، تقریبا غیر ممکن است که یک تولیدکننده سخت افزار بتواند دستگاهی مشابه بدون ضرردهی مالی تدارک بیند.

ارزان تر، بی صداتر، قدرتمندتر

2973728-3127215067-29549

در سال 2015، سونی مدل جدیدی از پلی استیشن 4 خود را تحت عنوان CUH-1200 C-Chassis عرضه کرد. تست های اولیه این دستگاه نشان داد که مدل جدید، تا 30 وات مصرف برق کمتر دارد و به تبع آن، صدای کمتری نیز تولید می کند. متاسفانه، در مدل های جدید کیفیت ساخت کمی پایین آمد تا هزینه های تولید کمتر تمام شود، اما عرضه کنسول در رنگ های مختلف، این مشکل را برطرف کرد.

سونی در همین حال، قیمت کنسول خود را در تمام مناطق جهان کاهش داده و حالا می توان با پرداخت هزینه 350 دلاری، به مدل 1 ترابایتی کنسول مورد بحث دست یافت. از سوی دیگر، گزارش ها حاکی از آن اند که سونی به تازگی هسته هفتم پردازنده مرکزی خود را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده تا به منابع سخت افزاری بیش تری دسترسی داشته باشند.

بهترین لاین آپ بازی های 2015

rypq5r0ugulmrz794gft

سونی مدت هاست که به دلیل عدم عرضه عناوین بزرگ در فصل تعطیلات میلادی، مورد انتقاد قرار گرفته است. عدم عرضه نسخه چهارم بازی محبوب آنچارتد و نیز عرضه سه عنوان انحصاری هیلو 5، فورتزا موتوراسپورت 6 و رایز آو توم ریدر از سوی مایکروسافت، می توانست ضربه ای مهلک به سونی وارد کند. با وجود تاخیر خوردن بازی آنچارتد 4 و عملکرد بسیار عالی مایکروسافت، سونی باز هم همه را غافلگیر کرد و توانست یکی از بهترین لاین آپ های چند سال اخیر را فراهم آورد.

شاید مهم ترین بازی پلی استیشن 4 در سال 2015، عنوان انحصاری بلادبورن باشد که در ماه مارس عرضه شد. بلادبورن یکی از مهم ترین رقبا برای دریافت جایزه بهترین بازی سال به شمار می رفت و مورد تحسین بسیاری از منتقدین قرار گرفت. وب سایت هایی نظیر ویدئوگیمر، گاردین و اج به بلادبورن نمره کامل را اختصاص دادند و آن را ستودند.

بعد از آن، نوبت به Until Dawn رسید؛ عنوانی که با پیروی از ژانر وحشت قابل تعامل ساخته شده بود و انتخاب های فراوان در اختیار گیمر می گذاشت. Until Dawn با وجود عرضه بی سر و صدای خود، به موفقیت زیادی دست یافت و یک بار دیگر نظر منتقدین را به کنسول نسل هشتمی سونی جلب نمود.

در همین حال، بازی راکت لیگ نیز به عنوانی یکی از رقبای اصلی بهترین بازی سال به شمار می رفت و به صورت رایگان در اختیار دارندگان سرویس پلی استیشن پلاس قرار گرفت. راکت لیگ بدون شک یکی از به یادماندنی ترین بازی های چندنفره نسل هشتم کنسول های بازی است که با سایر عناوین کنسولی، تفاوت های بسیار دارد. از سوی دیگر، عرضه عناوینی چون SOMA و Everybody's Gone to the Rapture را نیز نباید از یاد برد.

برای آن دسته از اکس باکس 360 دارانی که کنسول پلی استیشن 4 را تهیه کرده بودند، سونی عناوین بازسازی شده پلی استیشن 3 خود را مجددا عرضه کرد؛ بازی هایی نظیر Uncharted: the Nathan Drake Collection ،God of War 3 Remastered و Journey از جمله آن به شمار می روند.

گذشته از همه این ها، موج بازی های مستقلی که روی شبکه پلی استیشن نتوورک عرضه شدند را فراموش نکنیم؛ عرضه بازی هایی چون Axiom Verge ،Race the Sun ،Hatoful Boyfriend و The Talos Principle نشان دادند که پلی استیشن 4 پلتفرمی بی نظیر برای عناوین مستقل است که می تواند استیم را به چالش کشد.

کنترلر Dualshock 4 نیاز به ارتقا دارد

DualShock4Review02

بدون شک ورژن چهارم کنترلر Dualshock، تغییراتی شگرف نسبت به نسخه پیشین خود داشت، اما این بدان معنا نیست که Dualshock 4 عاری از مشکل است. عمر باتری، یکی از مهم ترین مشکلات DS4 به شمار می رود و با هر بار شارژ، تنها حدود 7 ساعت دوام می آورد. از زمان عرضه پلی استیشن 4، سونی سیاست های تجارتی مختلفی در قبال DS4 در پیش گرفته و مدل های متفاوتی از آن را عرضه نموده؛ با این حال، مشکل باتری هیچگاه برطرف نشد.

در همین حال، هم چنان امکان خاموش کردن برخی از قابلیت های جانبی کنترلر نظیر لایت بار و تاچ پد وجود ندارد و به نظر می رسد که افزودن چنین امکانی، از توانایی های سونی خارج باشد. با این حال بد نیست که کمپانی ژاپنی چنین مسائلی را در تولید ورژن های آتی کنترلر مد نظر داشته باشد.

میدانی برای تجارب شکست خورده

ps4-psvita-remoteplay

تیم نرم افزاری پلی استیشن ظاهرا توانایی بروز خلاقیت زیادی نسبت به سایر پلتفرم های دیگر ندارد. سونی علاقه ای مضاعف به افزودن قابلیت های جدید و متفاوت دارد و ظاهرا از شکست نیز نمی ترسد. با وجود برخی از قابلیت های جدید و کارآمد، مانند امکان دانلود فایل ها از ادامه، نرم افزار پلی استیشن 4 در مسائل گوناگون شکست خورده است.

قابلیت SharePlay، که به گیمر اجازه می داد تا هدایت بازی را به دوست خود بسپرد، قابلیتی عالی بود تا این که برخی از ناشران این سرویس را بلاک کردند. از سوی دیگر نیز، بحث RemotePlay مطرح است؛ قابلیتی که به گیمرها اجازه می دهد تا بازی پلی استیشن 4 خود را روی پلی استیشن ویتا استریم کنند.

علی رغم عملکرد فنی قابل قبول این سیستم، به نظر می رسد که عده معدودی از آن بهره می برند. هم چنین چیدمان دکمه های پلی استیشن ویتا برای تجربه برخی از عناوین نامناسب است و باید حتما از کنترلر Dualshock 4 بهره برد. در هر صورت سونی در تلاش است تا چنین سیستمی را روی پی سی و مک نیز اجرا کند که انتظار می رود عملکردی بهتر از ویتا داشته باشد.

سرویس PlayStaion Now هم در همین حال می توانست حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد اما به نظر می رسد که سونی تمایلی به آپدیت کردن لیست عناوین آن ندارد و عملا بدون استفاده باقی مانده است.

عدم توجه به درخواست مخاطبان

playstation-4-firmware-update-3-0-launches-on-september-30-493088-2

کافی است یک بار به وب سایت Reddit سر بزنید تا با لیست هایی بلند بالا از درخواست مخاطبان مواجه شوید. کاربران این سایت معتقدند که فرمور 3.0 پلی استیشن 4 شبیه به یک شوخی است و زمان آن فرا رسیده که سونی به سخت مخاطبان خود گوش کند.

طرفداران پلی استیشن 4 می گویند که سونی به جای توجه به درخواست های مشتریان و اضافه کردن قابلیت هایی چون اعلان برای دوستان، رابط کاربری بهتر، لیست بازی های محبوب دوستان و چیزهایی از این دست، در تلاش است تا امکانات اجتماعی خود را افزایش داده و تبلیغات بیش تری در مقابل مخاطب قرار دهد.

اگر صادق باشیم، طرفداران حق دارند و سونی از زمان عرضه پلی استیشن 4، با چنین درخواست هایی مواجه بوده است. اگرچه شاید انتقاد نسبت به امکانات رایگان پلی استیشن 4 کمی بی انصافی باشد، اما باید اشاره کرد که مخاطبان در دو سال اخیر دائما راهکارهایی برای ارتقای تجربه کاربری کنسول نسل هشتمی سونی ارائه داده اند که به هیچ کدام توجهی نشده است.

حتی جالب است بدانید که وب سایتی به نام BetterPSN.com شروع به کار کرده است و توانسته بیش از 141 هزار رای از سوی طرفداران برای قابلیت های مختلف جمع آوری کند؛ شاید زمان آن رسیده باشد که سونی توجه بیش تری به این سایت و مخاطبان خود نشان دهد.

باقی مسائل به صورت خلاصه

Final-Fantasy-VII-672x372

  • ارتباط آنلاین دستگاه اگرچه بهبود یافته اما هنوز با مشکلاتی مواجه است
  • اسپاتیفای اولین سرویس پخش موزیک کنسولی است که ارزش توجه دارد
  • برخی از تم های عرضه شده برای دستگاه فوق العاده اند
  • پلاستیک ارزان قیمت روی آنالوگ کنترلر، هم چنان مشکل آفرین است
  • سرویس توییچ بالاخره بعد از دو سال و البته به صورت انحصاری برای ایالات متحده عرضه شد
  • باید به انحصاری ها زمانی سال آتی سونی توجه داشت: عناوینی نظیر فاینال فانتزی 7، شنمو 3، استریت فایتر 5، وایلد و غیره در انحصار زمانی کنسول پلی استیشن 4 اند و به نظر می رسد که سونی به همین روند ادامه دهد
  • در صورتی که استریمر نباشید، هنوز دوربین پلی استیشن 4 برایتان کاربردی نخواهد داشت

جمع بندی

psn-golden-week-sale

عملکرد سونی در قبال پلی استیشن 4 همواره آن بوده که بتواند به کمک آن، نیازهای اساسی گیمرها را برطرف کند. سونی سعی کرده که در دو سال اخیر، سطحی بی نظیری از تکامل را در کنار قیمت ارزان در اختیار مشتریان وفادار خود بگذارد و در سال 2015، این موضوع را به غایت رساند.

در سالی که گذشت، سونی توانست به سطحی بی نظیر از فروش کنسول پرچمدار خود برسد و شواهد حاکی از آن اند که این روند در سال 2016، ادامه خواهد یافت. مجموعه ای بازی های فوق العاده، سالی تکرارناشدنی برای طرفداران پلی استیشن 4 رقم زد. اگرچه، هنوز لازم است که برخی از مشکلات کوچک رفع شوند؛ برای مثال می توان به باتری کنترلر اشاره کرد. اما با در نظرگیری مسائل مهم تر، می توان گفت که سونی بدون شک توانسته اهداف مد نظر خود را عملی کند.

نکات منفی:

  • مشکلات کوچک و بزرگ کنترلر
  • ایده ها و قابلیت هایی که عملی نشدند
  • عدم توجه به قابلیت های درخواستی از سوی مخاطبان

نکات مثبت:

  • سخت افزار پلی استیشن 4 با توجه به قیمت خود، هم چنان پلتفرم های دیگر را پشت سر می گذارد
  • ورژن ارتقا یافته کنسول به همراه 1 ترابایت حافظه ذخیره سازی، با قیمت پارسال در دسترس است
  • دسترسی به بهترین عناوین سال 2015
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • dandelion
    dandelion | ۱۵ دی ۱۳۹۴

    به نظر شما انحصاری های مایکرو خوبن یا سونی؟
    برا سال 2016 منظورمه

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۵ دی ۱۳۹۴

      اگه اهل شوتر هستی سال دیگه کوانتوم بریک و gears of war 4 می یاد برای ایکس باکس وان اهل استراتژی هستی halo wars می یاد ، اهل مسابقه هستی فورزا می یاد / بازی عالی recore هم همچنین و fable legends و gigantic

      • علی
        علی | ۱۵ دی ۱۳۹۴

        داداش فقط مالای اکس رو نگو.من خودمم فن مایکروسافت مخصوصا اکس باکس هستم و واقعا هم نظرم اینه که 2015 اکس ترکوند و بنظرم من که بازیهای بهتری داشت.
        ولی 2016...در اون مورد یکمی شک دارم اخه سونی هم بیکار ننشسته و کلی بازی انحصاری درجه یک و شناخته شده میخواد بده بیرون.
        uncharted 4 و gran turismo sport و...
        راستش خوب بازیای سونی رو بلد نیستم!
        ولی همونطور که گفتی اکس هم بازی بزرگ کم نداره.
        و در جواب به dandelion: بحث خرید کنسول بنظر من یه چیز سلیقه ایه. بستگی داره از بازیای انحصاری کدوم کنسول خوشت بیاد و با کدوم کنسول در کل راحت تری.کسی نمیتونه منو متقاعد کنه پی اس بهتره و کسایی هم که فن پی اس هستن هم متقاعد نمیشن که اکس باکس بهتره متوجه میشی منظورمو که...
        فقط به خودت بستگی داره.یه سرچ بزن ببین واسه هر کنسول چه بازیهایی میاد و ویژگی های دیگشون رو هم بررسی کن و نتیجه گیری کن.
        با تشکر.

      • نیما
        نیما | ۱۵ دی ۱۳۹۴

        چرا به اون اشتباهات غلط میگی....اگه اهل مسابقس راکت که فورزا رو له کرد..اگه اهل شوتره که چی بهتر از انچارتد که اون کوانتم بریک و gow رو خاکستر کرد...اگه اهل استراتژیه چی بهتر از گاد آف وار و بلاد بورن....خخخ بیچاره این فن ایکس باکس دلم واسشون میسوزه...بماند که اکتیویژن هم داره با سونی قرار داد میبنده یه وقت خدایی نکرده کال اف دیوتی انحصاری شه

        • علی
          علی | ۱۵ دی ۱۳۹۴

          بفرما...خودت داری ب شدت جانب دارانه صحبت میکنی بعد به فن های اکس باکس گیر میدی.باریکلا..نه باریکلا
          خوشم میاد هر کسی فک میکنه چون که خودش یه بازی رو دوس داره یا فلان بازی جایزه گرفته پس اون بازی بهترینه و همه باید خوششون بیاد ازش.
          اصن سبک مسابقه ی راکت لیگ با فورزا شبیهه که میای مقایسشون میکنی با هم؟
          راکت لیگ یه بازی نسبتا آرکید و باحاله قبول دارم چون بازیش کردم خیلی هم حال میده بازیش شاید یکی از سرگرم کننده ترین بازیای موجود باشه.ولی سبکش اصلا به فورزا نزدیکم نیست.فورزا کاملا شبیه سازه و خیلی از نظر فیزیک و نوع کنترل و اصلا کل هدف بازی متفاوته!!دوتاشون ریسینگ هستن ولی این کجا و اون کجا.مقایسه این دوتا کار درستی نیست بنظرم.
          در مورد شوتر هم حرفت کاملا قابل قبوله. آنچارتد ب شدت بینظیره ولی ما این حرفو میزنیم چون از آنچارتد شناخت قبلی داریم و 3 نسخه ازش اومده قبلا! در حالی که کوانتیم بریک رو هیچ گونه شناختی بش نداریم و تنها چیزایی که میدونیم از چن تا ویدیو و تریلره.از کجا معلوم که چطور بازی ای در بیاد.شاید با سبک و گیم پلی که داره بتونه آنچارتد رو زمین بزنه شایدم کل بازی فقط یه هایپ وحشتناک باشه و وقتی بیرون بیاد نتونه هیچ موفقیتی کسب کنه.گرز اف وار هم که کلا بحثش جداست و طرفدارای خاص خودشو داره و هر کسی نمیپسنده بازیش رو.

          • نیما
            نیما | ۱۵ دی ۱۳۹۴

            بابا استاد من از پشت کوه که نیومدم....خودم میدونم راکت با فورزا فرق داره...ولی جفتشون توش باید ماشین برونی درسته؟ پس قابل مقایسن.....شوتر که معنیشو به من بگو؟ یعنی تفنگ بگیری دستت تیر بزنی درسته،؟ پس این دو هم باهم قابل مقایسن...لحنم کوچه بازاریه ولی حرفام درسته همه فکر میکنن دارم چرتو پرت میگم خخخخ...بعد میشه دلیل اینکه بعضی ها از گاد اف وار رو بدشون میاد بگی؟ من نمیدونم اونا تا اون سبک دیگه چی از بازی میخوان که بدشون میاد؟؟؟

          • علی
            علی | ۱۵ دی ۱۳۹۴

            من کی گفتم کسی از گاد اف وار بدش میاد؟!
            هر کی بدش بیاد خودم میرم براش?
            گرز اف وار رو گفتم هر کسی خوشش نمیاد و طرفدارای خودشو داره.
            در مورد سبک ها هم حرف شما کاملا منطقی و صحیحه من فقط یکم جزئی تر به گیم پلی ها نگاه کردم واسه همین گفتم.سوتفاهم پیش نیاد یهو!

        • علی
          علی | ۱۵ دی ۱۳۹۴

          و در سبک استراتژیک...در مورد بلادبورن نمیتونم نظری بدم چون بازیش نکردم تاحالا.ولی گاد اف وار رو بازی کردم زیادم بازی کردم!واقعا بازیه بی نظیریه و هیچ وقت رو پلتفرم اکس باکس بازی به زیبایی اون در سبک استراتژیک ندیدم و واقعا امیدوارم یه روزی یه بازی به اون عظمت واسه اکس باکس بیاد!

  • Hesam
    Hesam | ۱۵ دی ۱۳۹۴

    واقعیت تلخه داداش چه واسه شما چه واسه ما

  • محمد
    محمد | ۱۴ دی ۱۳۹۴

    فعلا پلی داره یه تنه سونی رو بالا میکشه.

مطالب پیشنهادی