ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده های جدید اینتل با محافظت در برابر اسپکتر در 2018 عرضه می شوند

اینتل به تازگی اعلام کرده برای محافظت در برابر آسیب پذیری اسپکتر، پردازنده های جدیدی را در سال جاری میلادی عرضه می کند. در ماه های اخیر مشخص شده بود که تقریباً تمامی پردازنده هایی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

اینتل به تازگی اعلام کرده برای محافظت در برابر آسیب پذیری اسپکتر، پردازنده های جدیدی را در سال جاری میلادی عرضه می کند.

در ماه های اخیر مشخص شده بود که تقریباً تمامی پردازنده هایی که در دو دهه اخیر به بازار عرضه شده اند، به واسطه آسیب پذیری های اسپکتر (Spectre) و ملتداون (Meltdown) می توانند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرند. البته وضعیت این دو آسیب پذیری با یکدیگر تفاوت هایی داشت.

در حالی که ملتداون با ارائه به روز رسانی های نرم افزاری قابل رفع بود، ولی شرایط برای اسپکتر پیچیده تر بود و علاوه بر آپدیت نرم افزاری نیاز به همکاری سازندگان سخت افزار با اینتل نیز بود تا به این ترتیب به روز رسانی های فرم ویر مورد نیاز را ارئه دهند. با این حال به روز رسانی ها موجب افت کارایی پردازنده ها (هر چند در برخی مدل ها به میزان ناچیز) می شد.

به گفته برایان کرانیچ، مدیر عامل اینتل، کمپانی بخشی از پردازنده های خود را باز طراحی کرده تا به این ترتیب در برابر گونه های متفاوت اسپکتر مصون باشند. پردازنده های جدید شامل نسل بعدی پردازنده های ویژه سرور زئون از سری کسکید لیک (Cascade Lake) در کنار پردازنده های نسل هشتم سری Core (که قرار است در نیمه دوم سال جاری میلادی روانه بازار شوند) هستند.

اینتل در پردازنده های جدید برای مقابله با مشکلاتی از جمله اسپکتر راه حل «بخش بندی» را در نظر گرفته. بر این اساس لایه اضافه ای بین اپلیکیشن های عادی و نیز بخش سطح دسترسی کاربر قرار می گیرد تا از دسترسی اسپکتر به اطلاعات جلوگیری شود.

همچنین اینتل اعلام کرده سیستم هایی که از پردازنده های قدیمی تر بهره می بردند، همچنان باید منتظر ارائه به روز رسانی های فرم ویر باشند؛ به روز رسانی هایی که بر کارایی سیستم های یاد شده نیز تأثیر منفی خواهند گذاشت و البته بر اساس گفته اخیر اینتل، اکنون برای تمامی پردازنده های 5 سال اخیر عرضه شده است.

با این حال نباید فراموش کرد که این به روز رسانی ها نیازمند همکاری شرکای سخت افزای از جمله سازندگان مادربوردها و لپتاپ هایی است که از پردازنده های اینتل که در 5 سال اخیر عرضه شده اند بهره می برند. در بین سازندگان سخت افزار مایکروسافت از چند هفته قبل به روز رسانی هایی را برای لپتاپ های سری سرفس ارائه کرده بود.

به نظر می رسد پردازنده هایی که معماری آنها توسط اینتل باز طراحی شده، قرار نیست دچار افت کارایی شوند. در این باره کرانیچ اعلام کرده:

«با عرضه محصولات جدید به بازار، اطمینان پیدا می کنیم که آنها (خریداران) همان افزایش کاراریی که از ما انتظار دارند را دریافت کنند و این مسئله برای ما بسیار مهم است».

پیش از این اینتل در مورد مشکلات اخیر مرتبط با حفره های امنیتی یاد شده با 32 پرونده قضایی روبرو شده بود. 30 مورد از آنها از سوی مصرف کنندگانی ارائه شده بود که در پی دریافت غرامت از کمپانی یاد شده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی