ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ گیمینگ MSI Apache Pro GE72 6QF

MSI که پیشتر موفقیت زیادی را در حوزه ی ساخت محصولات گیمینگ تجربه کرده است، پس از عرضه ی ششمین نسل از پردازنده های اینتل، فرصت را غنیمت شمارده تا لپ تاپ های جذاب خود ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

MSI که پیشتر موفقیت زیادی را در حوزه ی ساخت محصولات گیمینگ تجربه کرده است، پس از عرضه ی ششمین نسل از پردازنده های اینتل، فرصت را غنیمت شمارده تا لپ تاپ های جذاب خود را بروزرسانی و قدرت آنها را باز هم به کامپیوتر های دسکتاپ نزدیک تر نماید.

لپ تاپ گیمینگ میان رده ی GE72 6QF Apache Pro یکی از این محصولات تازه به حساب می آید که سازنده در نسل تازه ی آن علاوه بر پردازنده ی جدید، حافظه ی رم دستگاه را نیز بروزرسانی کرده و فناوری DDR4 را مورد استفاده قرار داده که به گفته ی سازنده به شکل محسوسی بهینه تر عمل می کند.

لپ تاپ تاپ جدید ضمناً به کارت گرافیک Geforce 970M با 3 گیگابایت حافظه ی GDDR5 مجهز است که یکی از مدل های قدرتمند و بسیار محبوب در دنیای کامپیوترهای موبایل به حساب می آید و نسبت به نسل پیش 1 گیگابایت حافظه ی VRAM بیشتری دارد.

در کنار ویژگی های بهبودیافته، خصوصیات جذاب نسل پیشین نیز در اینجا حاضر هستند و از جمله ی آن ها می توان به اسپیکرهای ساخت Dynaudio و کیبورد SteelSeries اشاره کرد؛ خصوصیاتی که این محصول را به یک ابزار میان رده اما مناسب برای گیمینگ و دیگر کاربرد های سنگین تبدیل کرده اند. در ادامه با بررسی دیجیاتو از MSI Apache Pro GE72 6QF همراه باشید.

طراحی و امکانات

_MG_6056

ظاهر محصول جدید از چهار چوب های مرسوم لپ تاپ های گیمینگ شرکت تایوانی پیروی می کند و «آپاچی پرو» بر همین اساس به بدنه ی خراش خورده ی آلومینیومی مجهز است که خطوط تعبیه شده بر آن، طراحی کاپوت خودروهای سوپر اسپورت را به ذهن متبادر می سازد، خصوصاً با وجود لوگوی قرمز رنگ Gaming Series سازنده که در بالای آن قرار گرفته است.

_MG_6053

سازنده علاوه بر این، رنگ قرمز را در خط و خطوط اطراف بدنه ی مشکلی دستگاه نیز مورد استفاده قرار داده است، ترکیبی که در دنیای گیمینگ مرسوم به حساب می آید و هرگونه تردید در مورد تعلق این محصول به خانواده ی ابزارهای مناسب برای بازی کردن را مرتفع خواهد کرد. استفاده از فلز ضمناً مقاومت این لپ تاپ میان رده را افزایش داده، هرچند با فشار می توانید بدنه یا نمایشگر را تا حدی خم کنید و دیگر نکته ی منفی اینکه مثل مدل های دیگر همین سازنده، باز هم میزان جذب اثر انگشت روی بدنه ی دستگاه بسیار بالاست.

_MG_6147

البته لازم است بدانید که آلومینیوم تنها عنصر مورد استفاده برای ساخت بدنه ی دستگاه نیست و بخش زیرین این لپ تاپ بر خلاف پشت نمایشگر از پلاستیک ساخته شده است. چهار پد پلاستیکی از لیز خوردن لپ تاپ روی سطوح جلوگیری می کنند و بخش قابل توجهی از این قسمت به پنجره هایی برای خروج گرما از سخت افزار در هم فشرده و قدرتمند دستگاه اختصاص دارد.

_MG_6042

شرکت تایوانی ضمناً برخلاف مدل هایی مثل Ghost Pro 4K (بررسی دیجیاتو) که اسپیکر آنها در بالای کیبورد قرار دارد، در «آپاچی پرو» اسپیکرهای ساخت Dynaudio را به لبه ی جلویی پایین بدنه منتقل کرده که بهترین محل برای پخش صدا به حساب نمی آید. از دیگر نقاط ضعف قابل مشاهده در این بخش نیز می توان به عدم وجود امکان جدا کردن باتری اشاره کرد.

_MG_6039

وزن دستگاه 2.9 کیلوگرم و ضخامت بدنه حدود 30 میلی متر است که نشان می دهد قابل حمل بودن در این محصول به شکل قابل توجهی در ازای قدرت سخت افزاری فدا شده است، اما با این وجود محصول MSI از رقیبی 17 اینچی مثل Asus G751JT حدود 1 کیلوگرم سبک تر است. در ازای ضخامت بالا، درایو Bluray (برای خواندن و نوشتن) را در این محصول به دست خواهید آورد که در سمت راست بدنه قرار گرفته و در کنار آن کارت خوان و یک درگاه USB 2.0 مشاهده می شود که برای اتصال ماوس کاربرد خواهد داشت.

_MG_6044

اما آنچه امکانات دستگاه را متنوع می کند سمت چپ بدنه است، جایی که 2 درگاه USB 3.0، یک HDMI v1.4 و یک mini-DisplayPort به عنوان خروجی تصویر، درگاه شبکه Killer E2400 مجهز به فناوری Killer Shield، ورودی میکروفون و خروجی هدفون با روکش طلا و در نهایت یک USB 3.1 Type-C قرار گرفته اند که تازه ترین نسل از این درگاه ارتباطی به حساب می آید و «آپاچی پرو» در زمره ی نخستین لپ تاپ هایی است که از آن بهره می برد.

_MG_6048

سازنده ضمناً در این نسل وای-فای AC 3160 اینتل را با نسخه AC 3165 تعویض کرده که البته تاثیر چندان محسوسی در دنیای واقعی نخواهد داشت، اما در عوض بلوتوث 4.0 نسل پیشین در این مدل به 4.2 ارتقاء یافته که کارایی و مصرف انرژی این بخش را بهبود خواهد داد.

اما نخستین چیزی که پس از باز کردن درب لپ تاپ خودنمایی می کند، کیبورد دستگاه است که توسط SettlSeries ساخته شده و به چراغ های LED قابل تنظیم مجهز است. نمایشگر 17 اینچی «آپاچی پرو» نیز به شکل مات ساخته شده تا در برابر بازتاب نور مقاوم و استفاده از آن در محیط های خارجی امکان پذیر باشد، خصوصیتی که البته با توجه به وزن بالا و باتری نه چندان پرظرفیت غیر قابل تعویض دستگاه چندان هم کاربردی به نظر نمی رسد.

در نهایت یک وب کم با رزولوشن 720 و نرخ 30 فریم در ثانیه بالای نمایشگر به چشم می خورد، نرخی که چندان بین لپ تاپ ها مرسوم نیست و می توانید آن را علاوه بر مکالمه ویدیویی، برای استریم با کیفیت بالا روی شبکه های اجتماعی گیمینگ مورد استفاده قرار دهید.

_MG_6106

عوض کردن رنگ چراغ های کیبورد در مدل های دیگر با فشردن ترکیب دکمه های فانکشن و اعداد انجام می شد اما در این محصول سازنده یک دکمه با لوگوی SteelSeries در کنار دکمه ی Power تعبیه کرده که با فشردن آن رنگ چراغها تغییر خواهد کرد، اما توضیح بیشتر این قابلیت را به بخش مربوطه موکول می کنیم.

_MG_6152

در نهایت کنار این بخش یک دکمه ی دیگر نیز وجود دارد که در صورت فشردن آن فن های دستگاه با حداکثر توان فعال شده و دمای قطعات داخلی دستگاه را در مواقع ضروری به شکل دستی و در کمترین زمان ممکن کاهش خواهند داد.

در مجموع می توان گفت «آپاچی پرو» از ظاهر جذابی برخوردار است و تعجبی ندارد که سازنده تمایلی به ایجاد تغییر در طراحی نسل های پیشین در این محصول از خود نشان نداده است. استفاده از فلز باعث شده ظاهر این محصول به لپ تاپ های رده بالاتر سازنده مثل سری GS و GT شبیه باشد. امکانات دستگاه نیز متنوع و قابل قبول هستند، از جمله آخرین نسل از درگاه ارتباطی USB Type-C و رایتر بلو-ری.

قابلیت ارتقاء و تعمیر

_MG_6040

زیر دستگاه حدود 20 عدد پیچ قرار دارد که البته پس از باز کردن آنها لازم است قاب پلاستیکی یکپارچه و حتی درایو نوری لپ تاپ را نیز خارج کنید تا به حافظه ی رم، اسلات های M.2 و SATA و در نهایت فن های نه چندان کوچک موجود دسترسی داشته باشید. هرچند با کمی دانش فنی و صبوری می توانید به قطعات داخلی دستگاه و حتی باتری دسترسی داشته باشید، اما لازم است توجه کنید که باز کردن بدنه این لپ تاپ را از گارانتی خارج می کند.

کیبورد، تاچ پد و ماوس

_MG_6068

کیبورد نسل پیشین «آپاچی پرو» مثل بسیاری از دیگر محصولات MSI به SteelSeries سپرده شده بود و عملکرد مناسبی را برای کاربر فراهم می آورد، بر همین اساس شرکت تایوانی بار دیگر کیبورد موسوم به chiclet مشابه با نسل قبل را در محصول تازه مورد استفاده قرار داده است. MSI به تغییر محل کلیدها تمایل دارد و در «آپاچی پرو» نیز شاهد انتقال دکمه ی ویندوز به سمت چپ و کنار دکمه ی Ctrl هستیم تا هنگام بازی نزدیک دست چپ کاربر قرار نداشته و موجب خروج اتفاقی از بازی نگردد.

_MG_6073

با توجه به اندازه ی 17 اینچی دستگاه فاصله ی دکمه ها از یکدیگر مناسب است اما در سمت راست دکمه های بخش Num Pad کوچک و در هم فشرده تر هستند و اهمیت این موضوع به نیاز و سلیقه ی شما بستگی دارد. ارتفاع دکمه ها نیز با وجود ضخامت بالای دستگاه چندان زیاد نیست و بر همین اساس نمی توان پاسخ لمسی مناسبی را از «آپاچی پرو» توقع داشت.

علاوه بر این هنگام تایپ نیز با فشار هر دکمه، بخش زیادی از کیبورد به سمت پایین متمایل می شود که خصوصیت مناسبی نیست و از میان رده بودن دستگاه حکایت دارد. اما عمده ترین مشخصه ی این کیبورد چراغ های LED هستند که به 4 منطقه ی مختلف تقسیم شده اند و تنظیم رنگ آنها با استفاده از نرم افزار SteelSeries Engine 3 انجام می گیرد که به شکل پیش فرض روی حافظه وجود دارد.

Screenshot (4)

این نرم افزار به شکل مستقیم با بازی درحال اجرا ارتباط برقرار می کند و قادر است تنظیمات خود را به شکل زنده و بر اساس اتفاقات حین اجرای بازی تغییر دهد. برای نمونه می توانید دستگاه را به شکلی برنامه ریزی کنید که هنگام بازی Counter Strike در صورتی که پول کاربر به رقم 16 هزار دلار رسید (حداکثر قابل ذخیره سازی) کیبورد با خاموش و روشن شدن این موضوع را تذکر دهد یا در صورت رسیدن وضعیت سلامتی بازیکن به زیر 10 درصد به قرمز تغییر رنگ دهد و کارکردهای  متنوع دیگر که برای هر بازی متفاوت خواهند بود.

افکت های متنوعی نیز برای تغییر رنگ کیبورد در نظر گرفته شده که می توانید آنها را بر اساس سلیقه ی خود شخصی سازی کرده و پس از ذخیره سازی، به سادگی با ترکیب کلید های 1 تا 4 و Fn فعال نمایید. برای مشاهده ی این افکت ها و نحوه ی فعال کردن آنها از شما دعوت می کنیم ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

نرم افزار SteelSeries در مجموع طراحی مناسبی دارد و کاملاً سبک ساخته شده تا در پس زمینه، اجرای روان بازی را تحت تاثیر قرار ندهد. اما نکته ی جالب اینکه این نرم افزار از ابزارهای ساخته شده به دست دیگر تولید کنندگان دیگر نیز از جمله ماوس، کیبورد و هدست پشتیبانی می کند، بر همین اساس می توانید قابلیت های متنوعی را به شکل مشترک بین این ابزارها تنظیم کرده و مورد استفاده قرار دهید.

برای نمونه می توانید یک اکولایزر خاص را در نرم افزار SteelSeries برای هدست خود تنظیم کنید که در آن صدای پای دشمنان بهتر شنیده می شود و در مواقع مورد نیاز، این پروفایل را به سادگی با فشار دکمه ی مورد نظر خود روی ماوس (مثلا با فشار دادن دکمه ی اسکرول) فعال نمایید.

MyGearTab_Apex

در نهایت از دیگر قابلیت های این نرم افزار می توان به ذخیره سازی و استفاده از ماکروها اشاره کرد که به شکل زنده در هنگام بازی کردن انجام می گیرد و امکان ویرایش ماکروهای ذخیره شده نیز برای کاربر در نظر گرفته شده است.

تاچ پد

_MG_6071

شرکت تایوانی که در بسیاری از محصولات جدید خود دکمه های فیزیکی تاچ پد را با سطح لمسی آن یکپارچه کرده بود، در نسل تازه از «آپاچی پرو» بار دیگر دکمه ها را به شکل جداگانه تعبیه کرده که دقت تاچ پد را افزایش می دهد. البته باید توجه داشت که این قسمت در لپ تاپ های گیمینگ کاربرد چندانی ندارد و بخش عمده ی زمان کاربر به استفاده از ماوس ارائه شده همراه با لپ تاپ خواهد گذشت.

اما در هر حال لازم است بدانید که شرکت تایوانی طرح خراش خورده ی پشت بدنه را روی سطح لمسی تاچ پد نیز مورد استفاده قرار داده است، تصمیمی که جای تعجب دارد و موجب می شود هنگام استفاده از آن حس خوبی نداشته باشید.

ماوس

_MG_6089

شرکت تایوانی همراه با «آپاچی پرو» یک ماوس با نام نه چندان کوتاه Super Genius Gaming Mouse III Dragon Edition نیز ارائه می کند که بین 50 تا 80 دلار ارزش دارد. این ماوس 6 دکمه از ارگونومی مناسبی برخوردار است و حساسیت آن نیز برای بازی کافی خواهد بود. هرچند در مقطع کوتاه نمی توان در مورد استحکام این ماوس نظر داد، اما بر اساس تجربه ی کاربرانی که قبلاً همین ماوس را روی لپ تاپ های دیگر سازنده دریافت کرده اند می توان گفت از مقاومت بالایی برخوردار است و تعداد کلیک های بالا مشکلی در دراز مدت برایش ایجاد نخواهد کرد.

البته باید توجه داشته باشید که این ماوس از امکان شخصی سازی چندانی برخوردار نیست و بر همین اساس برای رسیدن به بهترین تجربه ی کاربری لازم است تهیه ی یک مدل حرفه ای تر را در نظر داشته باشید.

نمایشگر

_MG_6128

شرکت تایوانی در نسل قبل یک پنل TN را مورد استفاده قرار داده بود که هرچند سرعت پاسخگویی بالایی برای گیمینگ داشت، اما روشنایی آن قابل مقایسه با فناوری های دیگر نبود. MSI حالا در نسل تازه یک نمایشگر 17.3 اینچی IPS با رزولوشن 1080 را برای دستگاه در نظر گرفته که روشنایی به مراتب بالاتری دارد، اما با این وجود هنوز هم در محیط های پر نور تا حد قابل توجهی از خوانایی صفحه نمایش کاسته خواهد شد.

_MG_6122

این لپ تاپ قادر است حدود 85 درصد از رنگهای استاندارد sRGB و 56 درصد از AdobeRGB را به نمایش درآورد که هرچند برای بازی کردن قابل قبول است، اما در صورت نیاز به استفاده از نرم افزارهای ویرایش عکس و ویدیو توصیه می کنیم تهیه ی محصولات رده بالا تر را در نظر داشته باشید.

سازنده البته نرم افزار True Color را به شکل پیشفرض همراه با این لپ تاپ ارائه می کند که با استفاده از آن می توانید نحوه ی نمایش رنگها را بسته به نیاز و سلیقه ی خود شخصی سازی کرده و این تنظیمات را پس از ذخیره سازی با دیگر کاربران لپ تاپ های گیمینگ شرکت تایوانی (از جمله هم تیمی های خود) اشتراک گذاری نمایید.

MSI-TrueColor

لولاهای مورد استفاده برای نمایشگر غول آسای این لپ تاپ از استحکام مناسبی برخوردار هستند و به نظر نمی رسد به مرور در طول زمان عملکرد آنها دچار مشکل شود. این لولاها در عین حال از انعطاف بالایی نیز برخوردار هستند و به همین دلیل می توانید صفحه نمایش را در هر زاویه حتی 180 درجه قرار دهید.

علاوه بر این بد نیست اشاره کنیم که به لطف قابلیت Matrix Display سازنده، برای پخش ویدیو به نمایشگر این لپ تاپ محدود نیستید و می توانید تصویر را با استفاده از درگاه های خروجی دستگاه، به شکل همزمان روی 2 نمایشگر 4K به نمایش درآورید.

Dragon Game Center

System Monitor

 گذشته از نرم افزارهای کیبورد و صدا که در بخش مربوطه به آنها پرداختیم، سازنده نرم افزار دیگری نیز به نام Dragon Game Center برای «گوست پرو 4K» در نظر گرفته که از امکانات مختلفی در زمینه ی بازی کردن برخوردار است. در نخستین بخش که System Monitoring نام دارد می توانید اجزای مختلف سیستم و دمای عملکرد هر یک را تحت نظر داشته باشید. علاوه بر این امکان انتخاب بین حالت های بالاترین قدرت، کمترین مصرف انرژی و حالت بینابین در این بخش وجود دارد و از دیگر امکانات مفید آن نیز می توان به نمایش سرعت عملکرد درگاه های شبکه و وایفای سیستم اشاره کرد.

Utility

تب بعدی کم اهمیت ترین بخش است و Utility نام دارد که با مراجعه به آن می توانید میان بر برای اجرای نرم افزارهای مورد نظر خود را در اختیار داشته باشید.
 Instant Play
 در بخش بعدی که Instant Play نام دارد می توانید تنظیمات مختلفی را برای اجرای بازی ها تعیین و به شکل خودکار با آغاز هر بازی فعال نمایید، از جمله حساسیت ماوس، میزان روشنایی و گامای تصویر و بلندی صدا. در نهایت با استفاده از بخش Resource release در این قسمت می توانید برنامه های پر مصرف و غیر ضروری را مشخص کنید تا هنگام اجرای بازی دستگاه آنها را متوقف یا غیر فعال نماید.

Device Setting

آخرین بخش Device Settings نام دارد که با استفاده از آن می توانید دکمه ی ویندوز کیبورد را غیر فعال کنید تا خطر برخورد اتفاقی دست و خارج شدن از بازی وجود نداشته باشد (با وجود اینکه سازنده این دکمه را به سمت راست کیبورد انتقال داده). در نهایت آخرین بخش به تعیین قدرت پردازش دستگاه اختصاص دارد که می توانید بر اساس نیاز خود آن را روی گزینه های «حداکثر قدرت»، «مصرف انرژی بهینه» یا حالت بینابین قرار دهید.

سخت افزار و عملکرد

_MG_6080

لپ تاپ جدید MSI به پردازنده Core i7-6700HQ از سری اسکای لیک مجهز است که 2.6 گیگاهرتز قدرت دارد اما توان پردازشی هسته های آن به لطف قابلیت Turbo تا 3.5 گیگاهرتز قابل افزایش است.

کارت گرافیک دستگاه Geforce GTX 970M در نظر گرفته شده که یکی از مدل های قدرتمند ساخت انویدیا به حساب می آید و به لطف عملکرد 924-1038 مگاهرتز و 3 گیگابایت حافظه ی VRAM از توان کافی برای اجرای بازی های روز و نرم افزارهای گرافیکی برخوردار است.

این کارت گرافیک ضمناً مبتنی بر فناوری Optimus ساخته شده و بر همین اساس دستگاه قادر است برای عملکردهای روزانه و سبک، پردازشگر گرافیکی HD Graphics 530 تعبیه شده در پردازنده را مورد استفاده قرار  دهد تا مصرف انرژی دستگاه در بهینه ترین حالت قرار داشته باشد. سازنده علاوه بر این فناوری حافظه ی رم «آپاچی پرو» را نیز در نسل جدید به DDR4 ارتقا داده که با نرخ 2,133 مگاهرتز عمل می کند و عملکرد آن نسبت به قبل تا 30 درصد بهبود یافته است.

_MG_6100

برای مقایسه ی عملکرد دستگاه با محصولات دیگر نرم افزارهای بنچمارک را مورد استفاده قرار دادیم و در عین حال فرصت را غنیمت شماردیم تا حین گرفتن بنچمارک، حداکثر دمای پردازنده و کارت گرافیک دستگاه را نیز با نرم افزارهای CPU Z و Real Temp تحت نظر داشته باشیم. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که بنچمارک ها در حالت متصل بودن «آپاچی پرو» به پریز برق انجام شده اند چرا که در غیر این صورت کارت گرافیک دستگاه روی حالت Power Saving قرار گرفته و دستیابی به حداکثر توان پردازشی و بالاترین تعداد فریم امکان پذیر نخواهد بود.

در مجموع می توان گفت «آپاچی پرو» از نظر توان پردازشی نزدیک به دیگر محصولات رده بالاتر مجهز به کارت گرافیک 970M قرار می گیرد، موضوعی که با توجه به رده ی قیمت اقتصادی دستگاه قابل توجه است.

نتایج بنچمارک ها

Screenshot (8)

Screenshot (10)

Screenshot (7)

Screenshot (5)

Screenshot (6)

Batman: Arkham Origins

batman_arkham_origins_deathstroke_screenshot_017

هرچند برخی اعتقاد دارند جدیدترین عنوان از سری بت من از نظر گیم پلی نسبت به نسل های پیشین در رده ی پایین تری قرار می گیرد، اما سازنده در ساخت این بازی یک نسخه ی کاملاً تغییر یافته از موتور گرافیکی Unreal Engine 3 را مورد استفاده قرار داده و بر همین اساس تردیدی وجود ندارد که گرافیک Arkham Origins نسبت به نسخه های قبلی باز هم بهبود یافته است، خصوصاً در نسخه ی PC که این موضوع مشهود تر است.

بر اساس قابلیت بنچمارک موجود در این بازی، «آپاچی پرو» قادر است آخرین عنوان بت من را با نرخ متوسط 113 فریم در هر ثانیه اجرا کند و تعداد فریم ها هرگز از 71 پایین تر نخواهد آمد، موضوعی که نشان می دهد لذت بردن از گرافیک چشم نواز این بازی به بهترین شکل با محصول جدید MSI امکان پذیر خواهد بود.

Hitman

HITMAN-PS4-Beta-Screen-Shot-2016-02-12-09-53-33

زمانی که Hitman Absolution در سال 2012 به بازار عرضه ی شد گرافیک آن خارق العاده به حساب می آمد و چشم های زیادی را به سوی خود جلب کرد. حالا نسخه ی جدید این بازی عرضه شده و سازنده تلاش زیادی را صرف کرده تا با استفاده از آخرین دستیافته های حوزه ی فناوری در این چهار سال، گرافیک عنوان جدید را نسبت به نسخه ی قبلی بهبود بخشد.

بر اساس بنچمارک داخلی این بازی روی «آپاچی پرو» و بالاترین تنظیمات گرافیکی، با نرخ متوسط حدود 53 در هر ثانیه اجرا می شود، اما کمترین تعداد فریم در مقاطعی به زیر 30 می رسد که برای صحنه های شلوغ گیم رقم چندان مناسبی نیست. قراردادن حالت گرافیکی روی High نیز به تنهایی بهبود چندانی ایجاد نمی کند و در نتیجه برای رسیدن به بهترین عملکرد روی این لپ تاپ لازم است تاحدی به جزئیات تنظیمات گرافیکی موجود در منوی بازی آشنایی داشته باشید.

Middle Earth: Shadow of Mordor

maxresdefault

گذشته از حدود 50 گیگابایت حافظه ی داخلی، برای اجرای محیط های شلوغ و بزرگ این بازی با گرافیک بالا به گفته ی سازنده حداقل 6 گیگابایت حافظه ی رم احتیاج خواهید داشت، اما «آپاچی پرو» به لطف 16 گیگابایت حافظه ی DDR4 و کارگ گرافیک قدرتمند خود بر اساس بنچمارک داخلی موجود در بازی قادر است Middle Earth را با نرخ متوسط 60 و حداقل 55 فریم در ثانیه اجرا کند که رقم های قابل قبولی به حساب می آیند.

The Witcher 3: Wild Hunt

Witcher3-11

محیط جدیدترین نسخه از The Witcher نسبت به نسل های قبلی تا 30 برابر بزرگتر شده و حتی از Skyrim هم 20 درصد بزرگتر است. بر همین اساس استفاده از وسایل نقلیه مثل اسب و حتی کشتی برای جابجایی در محیط عظیم گرافیکی این بازی چندان تعجب برانگیز به نظر نمی رسد. برای بررسی عملکرد «آپاچی پرو» حالت Postprocessing را روی High و تنظیمات گرافیکی را روی High قرار دادیم اما Nvidia Hairworks را به دلیل اثر منفی روی اجرای بازی غیر فعال کردیم.

لپ تاپ MSI در این حالت قادر بود بازی را با حدود 50 فریم در هر ثانیه اجرا کند اما روی حالت Ultra فشار زیادی به توان پردازش بازی وارد و تعداد فریم تا نزدیک 30 در هر ثانیه کاهش پیدا می کرد، اما با این حال در مجموع می توان عملکرد دستگاه را در این بخش قابل قبول به حساب آورد.

Metro Last Light Redux

f855bd1f235bfcdfe3666bab0c844bbf-970-80

موتور گرافیکی این بازی هنوز هم یکی از نمونه های سنگین به حساب می آید که برای اجرا روی حالت های گرافیکی بالا به توان پردازشی قابل توجهی احتیاج خواهد داشت. «آپاچی پرو» در صورت فعال بودن SSAA قادر است این بازی را با رزولوشن 1080 و 30 فریم در هر ثانیه اجرا کند اما در صورت خاموش کردن آن حدود 5 فریم در هر ثانیه اضافه خواهد شد و در مجموع می توان عملکرد دستگاه را با توجه به قیمت مناسب ارزیابی کرد.

Thief

Thief00534

هرچند بازی Theif بر مبنای موتور گرافیکی Unreal Engine 3 ساخته شده، اما سازنده در آن تکنیک های بسیار پیشرفته ی رندر گرافیکی را مورد استفاده قرار داده که این بازی را به یکی از گزینه ها برای بنچمارک توان پردازش گرافیکی تبدیل می کند. «آپاچی پرو» نیز روی حالت گرافیکی بالا و قادر است با نرخ متوسط 59 فریم در هر ثانیه این بازی را اجرا کند که و کمترین تعداد فریم مشاهده شده هنگام انجام بازی نیز 40 در هر ثانیه بود که رقم قابل قبولی است.

درجه حرارت و صدای فن

_MG_6093

سیستم خنک کننده ی «آپاچی پرو» از 2 فن و لوله های حرارتی تشکیل شده که گرما را از کف به خارج از بدنه انتقال می دهند. فن سمت چپ برای پردازنده در نظر گرفته شده و سمت راست وظیفه ی خنک کردن کارت گرافیک دستگاه را بر عهده دارد.

در حالت عادی عموماً دمای دستگاه در حد دمای طبیعی اتاق قرار دارد و داغ ترین بخش بدنه بخش بالای تاچ پد و مرکز کیبورد خواهد بود، اما نه آنقدر که مشکل ایجاد کند. هنگام عملکرد سبک صدای این فن ها نیز چندان به گوش شما نخواهد رسید، اما هنگام اجرای بازی حرارت هسته های پردازشی به حدود 60 درجه نزدیک می شود و در بالاترین حالت بین 66 تا 68 درجه برای هسته های پردازنده و 64 درجه برای کارت گرافیک قرار می گیرد که رقم قابل قبولی به حساب می آید.

صدای فن نیز در این حالت قابل شنیدن است اما اگر به هر دلیل نیاز داشته باشید حرارت قطعات داخلی را کاهش دهید یک دکمه ی سخت افزاری کنار دکمه ی پاور تعبیه شده که با فشار دادنش هر دو فن با حداکثر توان و البته صدایی بلند به کار خواهند افتاد.

حافظه ی داخلی

Screenshot (3)

«گوست پرو 4» از 2 حافظه ی ذخیره سازی مجزا بهره می برد تا رسیدن به سرعت بالا در کنار ظرفیت مناسب و صرفه ی اقتصادی امکان پذیر باشد. سیستم عامل دستگاه روی هارد دیسک HDD ساخت هیتاچی (مبتنی بر SATA III) با سرعت 7200 دور در دقیقه و ظرفیت 1 ترابایت قرار دارد. حافظه ی دیگر از نوع NVMe M.2 با ظرفیت 128 گیگابایت است که توسط توشیبا ساخته شده و مبتنی بر درگاه PCI-E عمل می کند و البته سازنده ی تایوانی موفق شده سرعت آن را ۱۰ درصد نسبت به نمونه های مشابه افزایش دهد. علاوه بر این یک درگاه خالی M.2 نیز برای افزایش حافظه یا تنظیم RAID برای دستگاه در نظر گرفته شده است.

_MG_6141

به لطف چنین ترکیبی، سرعت عملکرد حافظه بسیار بالاست و روند بوت ویندوز بین 10 تا 15 ثانیه انجام می گیرد. سرعت هارد دیسک HDD بر اساس بنچمارک تا حدود 140 مگابایت در ثانیه برای خواندن و 135 مگابایت برای نوشتن می رسد که حتی از مدل رده بالا و گران قیمتی مثل «گوست پرو 4K» (بررسی دیجیاتو) نیز مناسب تر است.

اما از طرف دیگر سرعت عملکرد حافظه ی SSD حداکثر تا 551 مگابایت برای خواندن و 265 مگابایت برای نوشتن بالا می رود که یک چهارم مدل رده بالاتر همین سازنده (که به حافظه ی جدیدتر SSD ساخته شده توسط سامسونگ مجهز است) به حساب می آید، اما با این وجود باز سرعت قابل قبولی است و می توان آن را برای اجرای بدون مشکل بازی ها و نرم افزارهای سنگین گرافیکی کافی دانست.

پخش صدا

_MG_6101

«آپاچی پرو» مثل نسل پیش از خود، به چهار بلندگوی و یک ساب ووفر مجهز است که توسط شرکت معتبر Dynaudio ساخته شده است، اما نکته اینجاست که بر خلاف مدلی بالا رده مثل Ghost Pro 4K (بررسی دیجیاتو) اسپیکرها در بالای نمایشگر تعبیه نشده و زیر بدنه (روی لبه ی شیب دار جلوی دستگاه و کنار چراغ های LED) برای آنها در نظر گرفته شده که محل چندان مناسبی نیست و در کیفیت پخش صدای دستگاه تاثیر خواهد داشت.

این در حالی است که حتی مدل «گوست پرو 4K» هم صدای چندان بلندی نداشت و حالا در این مدل میان رده شاهد کیفیت پخش و بلندی کاملاً متوسطی هستیم. البته باید توجه داشته باشید که این موضوع بیشتر از همه هنگام پخش ویدیو به چشم می آید و به لطف بهبود نرم افزاری Nahimic، عملکرد دستگاه روی حالت Gaming و زمان اجرای بازی ها قابل قبول است.

Nahimic

این نرم افزار علاوه بر بهبود کیفیت صدا، قادر است به شکل خودکار صدای صحبت کاربر را هنگام استریم روی شبکه ی XSplit Gamescaster تشخیص داده و ضبط صدا با کیفیت HD را آغاز نماید، قابلیتی که برای کاربران علاقه مند به اشتراک گذاری فیلم از بازی های خود، سودمند خواهد بود.

باتری

_MG_6077

«آپاچی پرو» به یک باتری 6 سلولی مجهز است که قادر است با عملکرد سبک روزانه حدود 3 ساعت کاربر را همراهی کند و این رقم در دنیای لپ تاپ های گیمینگ نسبتاً مرسوم است. اما در صورت اجرای نرم افزارهای سنگین و انجام بازی این میزان به شکل قابل توجهی کاهش یافته و حتی به زیر نیم ساعت خواهد رسید. بر همین اساس به سختی می توان این لپ تاپ سنگین و ضخیم را در زمره ی محصولات قابل حمل به حساب آورد و در نهایت برای استفاده از قابلیت های دستگاه لازم است به پریز برق نزدیک باشید.

نکته ی منفی دیگر اینکه باتری دستگاه قابل جدا شدن نیست و برای دسترسی به آن لازم است بدنه ی دستگاه را باز و مراحل متعددی را طی کنید که گارانتی محصول را نیز باطل خواهد کرد، در نتیجه حتی همراه داشتن باتری اضافی را نیز نمی توان به عنوان راه حل مورد استفاده قرار داد.

جمع بندی

_MG_6145

لپ تاپ های عظیم الجثه ی گیمینگ معمولاً به نمایشگر بزرگ و سخت افزار قدرتمند مجهز هستند و البته قیمتشان نیز آنها را خارج از دسترس بسیاری از کاربران قرار می دهد. «آپاچی پرو» نیز هرچند از دو خصوصیت اول بهره می برد، اما آنها را با قیمتی به صرفه تر فراهم آورده و از این نظر نسبت به رقبایی همچون Gigabyte P37W و Asus G751JT انتخاب مناسب تری به حساب می آید.

هرچند با رقمی حدود 200 دلار ارزانتر از «آپاچی پرو»، تهیه ی نسخه ی JL از Asus ROG G571 امکان پذیر خواهد بود، اما این محصول به چیپست نسل قبل اینتل مجهز است و علاوه بر این حافظه ی SSD و HDD با سرعت 7200 دور در دقیقه نیز برای آن در نظر گرفته نشده اند و چنین روندی برای دیگر رقبای هم قیمت «آپاچی پرو» نیز مشاهده می شود.

لپ تاپ 1300 دلاری MSI اما نه تنها به جدیدترین نسل از پردازنده های اینتل مجهز است، بلکه در کنار آن از 16 گیگ حافظه ی رم DDR4 و کارت گرافیک Geforce 970M ساخت انویدیا نیز بهره می برد تا انجام پردازش های گرافیکی سنگین به سادگی یک کامپیوتر رومیزی برای این لپ تاپ 17 اینچی امکان پذیر باشد.

درایو و رایتر بلو ری نیز ویژگی دیگری است که این لپ تاپ را به یک جایگزین مناسب برای کامپیوترهای رومیزی تبدیل کرده. سازنده علاوه بر این درگاه های ارتباطی دستگاه را نیز بروزرسانی کرده و بین آنها USB Type-C به چشم می خورد که تازه ترین نسل از این استاندارد ارتباطی به حساب می آید و این دستگاه را برای استفاده در سالهای آینده بیمه می کند.

ظاهر دستگاه نیز قابل قبول است و در مجموع باید گفت اگر لپ تاپ ها را به کامپیوترهای رومیزی ترجیح می دهید، «آپاچی پرو» یکی از بهترین محصولاتی است که سازنده در ساخت آن موفق شده فاصله ی محصول خود را با کامپیوترهای دسکتاپ تا جای ممکن کاهش دهد، آن هم بدون افزایش سرسام آور قیمت (در مقایسه با محصولات مشابه).

نکات مثبت

  • توان پردازشی کافی برای اجرای بازی های روز
  • طراحی زیبا و بدنه ی فلزی با کیفیت ساخت بالا
  • کیبورد قابل قبول با امکانات نرم افزاری مناسب
  • درایو و رایتر بلوری
  • صرفه ی اقتصادی با در نظر گرفتن قدرت

نکات منفی

  • قرارگیری اسپیکر در زیر بدنه
  • باتری غیر قابل تعویض و عمر کوتاه باتری
  • میزان جذب اثر انگشت روی بدنه
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ʝʝ
    ʝʝ | ۳ مرداد ۱۳۹۵

    قیمتش چقدره

  • مهدی
    مهدی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

    لطفا مدل gs72 رو بررسی کنید
    ممنون

  • hTi
    hTi | ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

    ممنون از نقد و بررسی عالی

  • Iman
    Iman | ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

    دیجی لطفا این لپتاب Asus GL502 VT را هم بررسیش کنید.

مطالب پیشنهادی