ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با کامپیوترهای قدیمی خود چه کار کنیم؟

پی سی گیمرهای حرفه ای معمولا سالانه مبالغ هنگفتی جهت قوی نگه داشتن کیس و سیستم شان کنار می گذارند. تقریبا هر سال خانه تکانی جزئی دارند و هر 2-3 سال یک بار، بنیان سیستم را دستخوش ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۲ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

پی سی گیمرهای حرفه ای معمولا سالانه مبالغ هنگفتی جهت قوی نگه داشتن کیس و سیستم شان کنار می گذارند. تقریبا هر سال خانه تکانی جزئی دارند و هر 2-3 سال یک بار، بنیان سیستم را دستخوش تغییراتی جدی می کنند تا با تکنولوژی روز همگام شوند.

عده دیگری هم در سایه حرکت می کنند. شاید تقریبا هر 10 سال یک بار به فکر تعویض سیستم خانگی خود بیافتند اما به هر حال، قصه، قصه ی شتری است که درب خانه هر کسی می نشیند: هر کسی که پی سی داشته باشد یک روزی تصمیم به ارتقا خواهد داشت. این ارتقا می تواند به فرم های دیگر مثل خرید تبلت و لپ تاپ درآید و می تواند خرید یک کیس کاملا جدید باشد.

پرسشی که پیش می آید این است که با سیستم قدیمی خود چه کار کنیم تا بی استفاده در گوشه اتاق یا انباری زیر خروارها خاک باقی نماند؟

کامپیوتر قدیمی خود را نگه دارید و آن را ارتقا دهید

how-to-make-a-cheap-pc-upgrade

خرید یک کارت گرافیک جدید یا افزایش حافظه RAM و هارد درایو؟ مهم نیست که چه تغییری می خواهید ایجاد کنید، همه شان ساده هستند. RAM درون جایگاه DIMM جای خوش می کند و کارت گرافیک روی PCI Express می نشیند. برخی می پرسند که با تعویض برند کارت گرافیک (برای مثال تعویض یک کارت انویدیا با AMD) آیا باید مادربورد هم عوض شود؟ خیر، هیچ لزومی ندارد. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می کند که شما بخواهید پردازنده خود را عوض کنید.

اگر می خواهید هارد یا RAM را ارتقا دهید نگران نباشید، هر مادربوردی که از سال 2008 تولید شده قادر به پشتیبانی از قطعات جدید است. از هارد SATA گرفته تا SSD و رم های DDR3. اما اگر می خواهید رم DDR4 بخرید حتما باید مادربوردهای جدید 2014 را زیر نظر بگیرید (البته با توجه به گران قیمت بودن این قطعات خرید آن ها را توصیه نمی کنیم). در ضمن اگر به فکر خرید هارد SSD هستید نگاهی به مادربورد بیندازید و از وجود پورت SATA III 6.0 Gb/s مطمئن شوید.

ارتقای پردازنده در این بین مشکل ساز است. تقریبا هر سال پردازنده های جدید به سوکت های متفاوتی نیازمند می شوند. سوکت های هر پردازنده ای تعداد مشخصی پین (برآمدگی های سوزن مانند) دارد که از طریق آن ها ارتباط خود را با مادربورد برقرار می کند. شکل قرارگیری این پین ها در هر CPU متفاوت است.

اگرچه به خاطر تعویض پردازنده مجبور به خرید مادربورد جدید هستید، پرداخت 200 تا 400 دلار منطقی تر است یا خرید یک سیستم کاملا جدید؟ حتی اگر رویکرد دوم را در نظر دارید، با استفاده از قطعات کارآمد سیستم قبلی، مثل هارد درایو یا SSD، در خرید آتی خود صرفه جویی کنید.

 

اهدای عضو

CNezY1_ya89X.878x0.Z-Z96KYq

قبل از تکمیل لیست خرید، نگاهی به پاور خود بیندازید. آیا مجموع قطعات جدید، برقی بیشتر از سیستم قبلی تان مصرف می کنند؟ یک پاور 500 واتی می تواند به راحتی اغلب کارت های گرافیکی را تغذیه کند اما اگر به دنبال خرید GTX Titan و امثال آن هستید، احتمالا باید به منابع تغذیه 650 واتی روی آورید.

همین مسئله زمانی که می خواهید SLI یا CrossFire انجام دهید مشکل ساز می شود. این بار باید به سراغ پاورهای 850 واتی بروید. بالا به نظر می رسد اما فراموش نکنید که قرار دادن دو کارت گرافیک درون یک سیستم هزینه هایی هم به همراه دارد.

-7WNWj_0nEne.878x0.Z-Z96KYq

مشکل بعدی: آیا کارت گرافیک جدید من درون کیس قدیمی جای می گیرد؟ همانطور که در تصویر بالا می بینید، GTX 970 G1 Gaming ساخت گیگابایت از هر  GTX 670 FTW ساخت EVGA بزرگ تر است.

طول، عرض و ارتفاع کارت جدید را اندازه بگیرید و بعد اقدام به خرید آن کنید. البته انتخاب VGA در وهله اول قرار دارد، بنابراین اگر کیس شما قادر به نگه داشتن آن درون خود نیست، کیس تان را عوض کنید و نه مدل کارت را به خاطر کیس. اگر مادربوردتان را هم عوض کردید، یعنی به طور کل صاحب یک سیستم جدید می شوید.

تا آنجایی که می توانید دل و روده سیستم قبلی را بیرون بکشید. هارد دیسک، SSD، رم، کولر و فن ها، حتی سیم های اضافه و پیچ ها در زمان مشخص کاربردی خواهند بود. از آنجایی که اندازه و شکل ظاهری کولرها و فن ها استاندارد هستند، نگران استفاده آن ها روی سیستم جدیدتان نباشید. اما ممکن است هارد دیسک و SSD قدیمی شما سرعت و حافظه زیادی نداشته باشند، بنابراین تعویض آن ها به طور کل منطقی به نظر می رسد.

اگر می خواهید به هر نوعی از شر باقی مانده های سیستم قبلی خلاص شوید، آن ها را از طریق آگهی و یا به دوست و آشنا بفروشید تا حداقل از جنازه سیستم قدیمی، پول RAM و هارد درایو جور شود.

 

خیرخواه باشید

کامپیوتر قدیمی را دست نخورده اهدا کنید. یکی از اعضای خانواده، دوست، مدرسه و حتی ارگان های خیریه. اما پیش از اهدا حواس تان را جمع کنید که هیچ فایل خصوصی از شما روی این سیستم وجود نداشته باشد.

از اطلاعات مورد نیاز خود پشتیبان تهیه و دسترسی هر نرم افزار دیگر را به سیستم قطع کنید. اگر ویندوز 8.1 نصب کرده اید، یک گزینه برای ریست کامپیوتر در بخش System Preferences وجود دارد که به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

اما اگر ویندوز 7 دارید، فرمت کردن هارد با قرار دادن دیسک ویندوز در دستگاه ممکن خواهد شد.

برای پاک کردن اطلاعات روی هارد درایو (و نه SSD) به شما برنامه های Darik's Boot و Nuke را پیشنهاد می کنیم. برای SSD هم Parted Magic به رایگان در دسترس است که حافظه را به طور کل خالی از هر گونه اطلاعات می کند.

 

مدیا سنتر بسازید

xqXgqggkqEwn.878x0.Z-Z96KYq

یک کامپیوتر قدیمی برای تبدیل شدن به سینمای خانگی، عالی است. لازم نیست حتی یک موس و کیبورد وایرلس برای کار با آن داشته باشید. XBMC (که به زودی Kodi نام خواهد گرفت)، یک اپلیکیشن ساده است که همه کارهای مربوط به مدیا سنتر شما را به صورت ریموت به عهده می گیرد.

طی 12 سال گذشته، تیم XBMC اپلیکیشن مدیا سنتر شان را بهتر و بهتر کرده اند تا روی هر OS X، لینوکس و ویندوزی اجرا شود. ورژن آخر این نرم افزار تمام پیچیدگی ها را از بین برده و تعامل با کاربر را به حد قابل توجهی بهبود بخشیده.

پیشنهاد دیگر، Plex Media Center است. این برنامه هم به صورت رایگان روی تمامی سیستم عامل ها عرضه شده و کاملا خودکار همه اطلاعات مربوط به فیلم و سریال های شما را دانلود و مرتب می کند.

اگر به هر دلیلی دو برنامه بالا برای تان مناسب نبودند، می توانید از Zoom Player و Media Player Classic - Home Cinema استفاده کنید.

تا فراموش نکرده ایم از Big Picture Mode استیم هم یادی بکنیم. شاید سیستم قدیمی قدرت بالایی برای اجرای بازی های جدید نداشته باشد اما فراموش نکنید ده ها بازی متعلق به سال ها پیش را روی کیس قدیمی اجرا کرده اید و ساعت ها از آن لذت برده اید. راه حل دیگر، Steam In-Home Streaming است که به زودی در مورد آن توضیحات مفصلی ارائه خواهیم داد.

 

یک محیط نرم افزاری بسازید

dFwFrKP1L2-4.878x0.Z-Z96KYq

به عنوان یک پی سی گیمر که همیشه ویندوز را نصب داشته، تا به حال خواسته اید دسترسی به ترمینال پیدا کنید یا با سمت تیره و تار و غریبه با دنیای بازی آشنا شوید؟ هیچ مشکلی وجود ندارد اگر پا را فراتر بگذارید و یک بار لینوکس و OS X را امتحان کنید. در مورد لینوکس، به شما Ubuntu را پیشنهاد می دهیم پرا که رابط کاربری گرافیکی آن هر کسی را عاشق خودش می کنید. غیر از اوبونتو، Bodhi Linux و DouDou هم برای کار ساده هستند اما اگر به دنبال چالش می گردید چه چیزی بهتر از Arch؟

درست کردن یک هکینتاش هم با وجود عرضه رایگان سیستم عامل های اپل و راهنماهایی که امروزه وجود دارد بسیار آسان شده.

 

سرور خانگی بسازید

Z46KA0gQ7hwS.878x0.Z-Z96KYq

بسیاری از بازی های مستقل به شما اجازه می دهند که سرور شخصی داشته باشید، مثل ماینکرفت و استارباند. شما همیشه می توانید یک هاست یک سرور روی پی سی های معمولی خود باشید، اما زمانی که سیستم را خاموش کنید سرور هم از کار خواهد افتاد. کامپیوتر قدیمی تان را سرور کنید و 7 روز هفته به صورت 24 ساعته روشن بگذاریدش.

میزبانی از یک سرور در هر بازی متفاوت است اما برای مثال در ماینکرفت، ابتدا باید یک دنیای LAN را شروع کنید. برای انجام این کار باید جاوا را روی سیستم نصب داشته باشید و چند خط از فرامین را مطابق خواسته ها تغییر دهید.

داشتن یک سرور اختصاصی، بهترین راه برای انجام کارهایی است که همیشه آرزویش را داشته اید، مخصوصا اگر با گروهی از دوستان تان بازی می کنید. پس از بسته شدن سرورهای گیم اسپای، نیاز به سرورهای خوب برای بازی های مالتی پلیر به شدت احساس می شود.

البته ساخت یک سرور لزوما نباید ارتباط مستقیم با بازی های ویدیویی داشته باشید. همانطور که در بالا خواندید، پیرامون ساخت یک مدیا سنتر و سینمای خانگی صحبت کردیم. حالا از طریق این راهنما به سادگی می توانید کامپیوترتان را به سرور خانگی لینوکس تبدیل کنید.

شما می توانید Plex را روی سرورهای لینوکس اجرا کنید و از طریق آن روی هر کامپیوتری که قابلیت استریم دارد، فیلم تماشا کنید. حتی می توان از آن برای پشتیبان اطلاعات و سرور ایمیل استقاده کرد.

 

آکواریوم بسازید

RZQHmI6Q6Eq8.878x0.Z-Z96KYq

هیچ یک از راه های بالا به کارتان نیامد؟ هیچ مسئله ای نیست، تنها راه منطقی و قابل قبولی که در حال حاضر به ذهن ما می رسد، ساختن یک آکواریوم گیکی است. اگر همه چیز در اتاق شما حالت گیک گونه دارند، چرا یک آکواریوم با قطعات کامپیوتری نداشته باشید؟ فقط یک محفظه و مخزن هم اندازه با قطعات خود بگیرید و باقی کار هم که آسان خواهد بود. بسته به سلیقه خود درون آکواریوم را جذاب و دیدنی کنید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (54 مورد)
  • sml2hashemi
    sml2hashemi | ۳ فروردین ۱۴۰۰

    سلام
    کامپیوتر قدیمی را تا حدی میشه بهینه سازی کرد اما پیشنهاد میکنم به جای سیستم عامل ویندوز از سیستم عامل زیروکلاینت استفاده کنید تا مشکل کاملاً بر طرف شود
    می توانید به وب سایت https://nosystem.ir سر بزنید

  • Senator
    Senator | ۳ اسفند ۱۳۹۴

    با سلام .
    من یک کیس معمولی ddr3 دارم ،
    مشخصات:رم 8 ddr3 -گرافیک1= gt 520 -
    Cpu: core i5 3770k -مادربرد: Asus p8z68
    پاور:گرین 530w .
    بهترین کار چیه ارتقاء یا فروختن وخرید کیس و قطعات جدید
    ایا این مادربرد از کارت گرافیک Asus r9 380x 4GB پشتیبانی میکنه چون کارت گرافیکش ddr5
    و اگر پشتیبانی میکنه ایا این cpu به خوبی از گرافیک جدید کار می کشه و در حد استاندارد خود کارت گرافیک میتونه استفاده کنه؟
    با تشکر ممنون که خواندید لطفا اگر میتوانید زود تر جواب دهید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی