ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ادامه سلطه فرانسوی ها بربازار خودرو؛ از قرارداد عجیب پژو با ایران خودرو تا برنامه های سیتروئن با سایپا

خودرویی مدرن و کم مصرف با قابلیت های حرکتی مناسب برای مسافرت های طولانی، دوام بالا و ایمنی خوب، این ها تمام خواسته های ایرانیان در مورد خودروهای جدید است که متاسفانه خودروسازان کشورمان در ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

خودرویی مدرن و کم مصرف با قابلیت های حرکتی مناسب برای مسافرت های طولانی، دوام بالا و ایمنی خوب، این ها تمام خواسته های ایرانیان در مورد خودروهای جدید است که متاسفانه خودروسازان کشورمان در طول سال های اخیر نتوانستند پاسخ در خور توجهی را به اغلب این نیازها ارائه دهند.

تولید خودروهای قدیمی و خارج از رده با ایمنی ضعیف و مشخصات عملکردی نامناسب برای استفاده برون شهری با استهلاک زیاد و مصرف سوخت بالا در 15 سال اخیر فریاد انتقاد مشتریان را به آسمان برده است اما حالا که در شرایط مناسب برای تامل دوباره با خودروسازان مطرح قرار گرفته ایم، آیا برنامه ای برای پایان دادن به این وضعیت وجود دارد؟

PEG-9
پیش فروش پژو 207 این روزها با قیمت 40 الی 50 میلیون تومان انجام می شود، اما ایران خودرو مشخصات فنی و تفاوت های احتمالی این مدل با نمونه های قبلی را اعلام نکرده است.

پاسخ این پرسش را باید در برنامه های دو خودروساز بزرگ کشور درقراداد های جدیدشان جستجو کرد.

ایران خودرو قصد دارد تا در فاز اول تمدید قرادادش با پژو به ادامه تولید 207i بپردازد که اساسا تفاوتی با 206 های فعلی ندارد و با قیمت حدود 40 الی 50 میلیونی در نمونه های دستی و اتوماتیک عرضه می شود.

PEG-4

بعد از این خودرو شناخته شده و نه چندان جالب، نوبت به مدل های هاچ بکی نظیر 208، 308 می رسد که احتمالا قیمتی بین 60 الی 80 میلیون تومان خواهند داشت.

از طرف دیگر این شرکت برنامه هایی برای تولید (مونتاژ) هاچ بک اسپرت و جذاب رنو کلیو را در سر می پروراند که در صورت تحقق به معنای رقابت داخلی محصولات رنو و پژو در دل این شرکت خواهد بود.

PEG-1

برای رنو کپچر و پژو 2008 به عنوان هاچ بک های کراس (کراس اوور های کوچک دیفرانسیل جلو) نیز شرایط مشابهی وجود خواهد داشت و اصلا مشخص نیست که یک شرکت واحد چگونه قرار است تولید و عرضه دو خودرو رقیب در بازه قیمتی مشابه را مدیریت و کنترل کند.

PEG-2
فضای داخلی پژو 301

در نهایت جالبترین خودرو پژو در بازه قیمتی کمتر از 100 میلیون ایران را شاید بتوان مدل اقتصادی و ارزان قیمت (در بازار جهانی) 301 دانست که یک محصول بازار مشترک برای کشورهای در حال توسعه است و در کشورهایی چون اسپانیا و چین به فروش می رسد.

PEG-3
تست تصادف پژو 301/ سیتروئن الیز، خم شدن سقف و تغییر شکل رکاب جانبی و کسب تنها 3 امتیاز ایمنی

این خودرو علیرغم ظاهر نسبتا جذاب و کلاس بندی سدان (صندوق دار) عملا از نظر مشخصات فنی و عملکرد تفاوت بارزی با پژو 206 صندوقدار یا رانا نخواهد داشت، اما با قیمت به مراتب بیشتری عرضه می شود.

PEG-11
سیتروئن الیز، اشکودا رپید و پژو 301

هرچند ایران خودرو می تواند با انتخاب موتور و گیربکس های مدرن و پیشرفته تاحدی تفاوت و بهبود عملکردی را برای این محصول به ارمغان آورد اما در نهایت این مدل یک سدان اقتصادی بازار مشترک (شبیه به پروژه ال 90) محسوب می شود که در تست های تصادف اروپایی تنها 3 ستاره ایمنی را بدست آورده است.

PEG-12
سیتروئن الیز در کنار اشکودا رپید

بنابراین در فهرست مدل های تحت قرارداد ایران خودرو، اثری از یک خودرو خانوادگی و مدرن و مناسب برای مصارف برون شهری و خانوادگی دیده نمی شود.

PEG-7
پژو 2008 که یک کراس اوور کوچک و دیفرانسیل جلو است و رقیب مستقیم رنو کپچر محسوب می شود. قیمتی تخمینی این خودرو حدود 90 میلیون تومان برآورد می شود.

وضعیت سایپا اندکی پیچیده تر است، چرا که این شرکت پس از تغییر رویکرد و معرفی چند مدل چینی برلیانس و چانگان، ناگهان تبلیغات و فعالیت بر روی آنان را متوقف کرد و به خصوص برای خودروهای چانگان برنامه خاصی را ارائه نداده است.

از سوی دیگر به نظر می رسد که شاخه سیترون گروه PSA (پژو سیتروئن) به همکاری با سایپا تمایل دارد، همکاری ای که سابقه ای دیرینه از ساخت خودروهای ژیان، مونتاژ زانتیا تا واردات سیتروئن C5 دارد.

PEG-6
تمام مدل های 207، 208 و 308 و 2008 از نظر پلت فرم اشتراکاتی با یکدیگر و پژو 206 دارند.

حالا نیز این همکاری می تواند به مونتاژ برادر دوقلو پژو 301 (سیتروئن الیز) توسط سایپا منجر شود که تنها در ظاهر با 301 متفاوت است و به هرحال از همان مشکلات رنج می برد.

PEG-13
نمای عقب سدان ارزان قیمت پژو 301

در چنین شرایطی تقریبا شانسی نیز برای واگذاری پارس خودرو به رنو وجود ندارد و این خودروساز به عنوان آخرین ضلع مثلث فرانسوی ها باید با قراردادهای مشارکتی در ملغمه دو رقیب بزرگش (پژو و سیتروئن) با سایپا و ایران خودرو همکاری کند.

PEG-10
پژو 301 در کنار رنو سیمبل (نسل جدید L90)، سیمبل در ایران به عنوان یک خودرو وارداتی با قیمت حدود 70 میلیون تومان به فروش می رسد که تقریبا 2 برابر قیمت نسل قبلی (تندر 90) است.

مسلما چنین بلبشوی تمام فرانسوی با حضور کم و بیش پر رنگ شرکت هایی چینی و سایر شرکای ایران خودرو و سایپا مانند سوزوکی و نیسان به بازار شامی بین المللی مبدل خواهد شد.

PEG-8

نکته مهم برای مصرف کننده نهایی پیچیده شدن بازار و فاصله گرفتن خودروسازان از رقابت سالم است، چرا که در این شرایط مدیران کل ایران خودرو و سایپا ناچار به مدیریت بازار و سهم دهی به هریک از شرکا خواهند شد و عملا فضای رقابت سالم بین برند های مختلف از بین خواهد رفت.

به روز رسانی

در اولین روزهای مرداد ماه 95، سایپا سرانجام پیش نویس قرارداد خودش با سیتروئن را امضا کرد و بر همین اساس قرار است بخشی از خطوط تولید در سایپا کاشان را در اختیار سیتروئن قرار دهد.

CITO-1

سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری سیتروئن در سایپا کاشان با هدف تولید خودروهای قیمت متوسط (بین 60 الی 120 میلیون تومان) انجام خواهد شد و طبق صحبت های اولیه حتی قرار است خطوط تولید پراید و تیبا در سایت کاشان نیز ظرف 5 سال جای خود را به خطوط تولید محصولات سیتروئن بدهند.

همانطور که پیشتر گفته شد اولین مدل های سیتروئن برای بازار ایران احتمالا C4 سدان و الیز خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (43 مورد)
  • کارگر
    کارگر | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

    توی عقل کوچک بنده جا نمیشه وقتیکه میگن تورم زیر 11 درصد رسیده ولی دلار گران شده یا میوه 40 درصد گران شده....من فکر کنم که قیمت گندم را حساب میکنند که از کشاورز بیچاره زیر قیمت میخرند بعد هم میگویند تورم 10 درصد...

  • کارگر
    کارگر | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

    اینها فکر میکنند قیمت خودرو در حدوده صد میلیون تومان قیمت ارزانی است....البته برای پورشه سواران....

  • اکبر66
    اکبر66 | ۸ اسفند ۱۳۹۴

    پژو که در دنیا فروش خوبی نداره .حاضره به ایرانخودرو غرامت بده .. 40درصد داخلی سازیرا قبول کنه . شرایط دیگررا بپزیره .ولیکمپانیهای دیگر اینشرایط قبول نمی کنند . حرارت بالای موتور .استهلاک بالا . پیجیدگی موتور اجرت بالا مکانیک . لوازم یدکی گران . ویژگی ماشینهای فرانسوی .......

  • سید مهدی
    سید مهدی | ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

    با سلام،
    والا الان توو این وضعیت نابسامان اقتصادی مردم،که طرف پول و قدرت خرید حتی یه کفش یا یه لباس معمولیو نداره و علتش این هست که کار نداره که پول داشته باشه یا کارش طوری که قشر متوسط یک الی دو میلیون درامد داره و با هزار سلام و صلوات داره زندگی فقیرانشو میگذرونه انتظاری نیست که بتونه به این ماشینا توجهی داشته باشه،اکثرا فقط دارن زنده نگه میدارن خودشونو بعضیا هم طبعا و با توجه به میل باطنیشون که بین همه مشترک هست دوستدارن به رفاه بیشتر و گذشته ی اونها ازشون عقده ای ساخته که الان که به جایگاهی رسیدن که میتوبرسنمیتوننت کنن این کارو میکنن،الاان کسایی قدرت خرید اتومبیل با یفیت و شیک و بادوام دارن که عارتا گری میکنن خیلی ساده و طبیعی و با لباسهای معمولی که کسی شک نکنه...! از خدا میخام که زندگی با عشق و عدالت و یکسان بین همرو به سر زمین ما هم بده چون مردم با غیرت ی داریم اما حیف....

  • حامد
    حامد | ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

    اخ نمیدونم کی سیر میشن مسؤلین کشور ما!تا کی باید مردم ایران ماشین اشغال سوار بشن اونوقت با بیشترین پول!تا کی باید انحصار خودرو دست ایران خودرو سایپا باشه شکمشون کی سیر میشه!که پرایدی که ارزشش دو میلیونم نیست بیست میلیون باشه پژویی که چهار تومن ارزش نداشته باشه چهل میلیون بدنش!تا کی میخوان خون مردمو بخورن!اینه حکومته عدالت و اسلامی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی