ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

بررسی دیجیاتو : گلکسی اس ۵؛ لباسی برای پادشاه

سامسونگ را می توان به خیاطی تشبیه کرد که پادشاهی بی لباس را با اعتماد به نفسی کاذب راهی بار عام کرده، البته این بار خنده ها معطوف به بازار مصرف است که عریانی این ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۳:۴۸

سامسونگ را می توان به خیاطی تشبیه کرد که پادشاهی بی لباس را با اعتماد به نفسی کاذب راهی بار عام کرده، البته این بار خنده ها معطوف به بازار مصرف است که عریانی این پادشاه را نمی بیند. کره ای ها در بازاریابی و تبلیغات به چنان درجه ای رسیده اند که پرچمدارهای تکراری را به لطف تبلیغات، به فروش های میلیونی می رسانند. لقب جادوگر دنیای تبلیغات برازنده آنها است. تبلیغات رنگارنگ و قدرت برند کهکشانی ها، گاه اهمیت میلیون ها تومان هزینه خرید را از یادها می برند.

گلکسی اس ۵ مدتی است که از راه رسیده و به سبک همیشگی سامسونگ با کوله باری پر از ویژگی های ریز و درشت می خواهد حضور سازنده اش بر قله صنعت موبایل را فریاد بزند. بی شک گلکسی اس ۵ باز هم بازارها را به تسخیر خود در می آورد. اما آیا این پرچمدار، بهترین گزینه برای عاشقان موبایل است؟ یا اینکه سامسونگ با تبلیغات چند میلیارد دلاری اش، اصل لباس نامرئی پادشاه را به فروش می رساند؟ کسی چه می داند، شاید اشاره ای ساده به این لباس نامرئی کافی باشد، تا واقعیت برملا شود.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا گلکسی اس ۵ را بررسی کنیم و با ویژگی های آن بیشتر آشنا شویم.

طراحی

IMG_4364_digiato_digiato

نگاهی به محصولات تولید شده سامسونگ [ تاریخچه ] در طول سالیان گذشته، این شک را به وجود می آورد که آیا دپارتمانی به نام طراحی در این شرکت وجود دارد یا خیر. سامسونگ از زمان گلکسی اس ۳ زبان طراحی مشخصی را در پیش گرفت و آن را در ساخت تمامی محصولاتش دنبال کرد. مهم نیست که شما به دنبال موبایل های ارزان قیمت این برند باشید و یا پرچمدارانش، همه طراحی مشابهی دارند. 

گلکسی اس۵ طراحی بی خاصیتی دارد. پرچمدار سامسونگ نه زشت است و نه زیبا

 

اس ۵ هم از این قاعده مستثنی نیست. در مقایسه با اس ۴ به جز درب پشتی دستگاه، تقریبا هیچ چیز تغییر نکرده و همان دیزاین پلاستیکی آشنا در اختیار کاربر است. شاید کلمه صحیح برای توصیف طراحی اس ۵، واژه «بی خاصیت» باشد. اس ۵ نه زشت است و نه زیبا. نه هیجانی دارد و نه حرف جدیدی می گوید. مجموعه این موارد، «بی خاصیت» را به بهترین گزینه برای توصیف اس ۵ تبدیل می کند.

IMG_4368_digiato_digiato

زیر نمایشگر، دکمه فیزیکی Home قرار دارد و در اطرافش دکمه های لمسی بازگشت و مولتی-تسکینگ را می بینیم. بالای نمایشگر، علاوه بر دوربین جلو، حسگرهای روشنایی و نزدیکی دیده می شود. 

قاب نقره ای دُور دستگاه، در مقایسه با گلکسی اس ۴ حالت پلاستیکی تری پیدا کرده، گویا سامسونگ حتی از تلاش برای فلزی نشان دادنش صرف نظر کرده. در سمت راست تلفن دکمه Power و در سمت چپ نیز دکمه های به هم پیوسته کنترل صدا قرار گرفته اند. دکمه ها از برجستگی مطلوبی برخوردارند و به راحتی زیر انگشت قرار می گیرند. 

IMG_4395_digiato_digiato

پورت Micro USB که در زیر دستگاه قرار دارد از کابل های MHL 2.0 نیز پشتیبانی می کند. MHL یا همان Mobile Hugh-Definition Link استانداردی است که به دستگاه های هوشمند اجازه می دهد تا به تلویزیون های HD متصل شوند. نکته جالب در رابطه با این پورت، پوشش محافظی است که روی آن قرار می گیرد. گلکسی اس ۵ استاندارد IP67 را کسب کرده و مدال مقاومت در برابر آب و گرد و خاک را بر سینه دارد. برخورداری از این ویژگی محدودیت هایی را در طراحی به همراه می آورد که یکی از آنها درپوش برای پورت ها است. باز کردن درپوش برای شارژ دستگاه به مرور آزار دهنده می شود، اما این موضوع بهایی است که باید برای مقاومت در برابر آب پرداخت.

IMG_4366_digiato_digiato

جالب است که جک ۳.۵ میلیمتری هدفون در لبه بالایی تلفن، درپوش ندارد. سامسونگ هم مثل سونی، تکنولوژی لازم برای باز گذاشتن این بخش را یافته و نگران ورود آب نیست. در این بخش فرستنده مادون قرمز نیز دیده می شود که به کمک آن می توان موبایل را به یک کنترل از راه دور برای تلویزیون تبدیل کرد (در بخش نرم افزار بیشتر به نحوه کارکرد این موضوع خواهیم پرداخت.)

محمدسجاد اسعدی

محمدسجاد اسعدی

گوشی خوبی هستش - برای تست

درب پشت دستگاه بیشترین تغییر را نسبت به مدل های قبلی دارد. سامسونگ سرانجام دریافته که چگونه می تواند با پلاستیک، ظاهری آبرومند بسازد؛ هرچند که هنوز در مقایسه با محصولات نوکیا و دستگاهی مثل آیفون 5c فاصله کیفی بسیار است. بر خلاف گلکسی اس ۴ در اینجا دیگر خبری از بدنه براق نیست، این اندکی از بی ارزش بودن دستگاه کاسته. سامسونگ به جای طرح بافت داری شبیه گلکسی نوت ۳، در پشت اس ۵ از نقطه های ریز بهره برده. نقاطی که ظاهرشان بی شباهت به چسب زخم نیست.

IMG_4368_digiato_digiato

بر روی درب پشت، لوگوی سامسونگ به صورت برجسته حک شده و بالاتر نیز دوربین قرار گرفته. زیر لنز در کنار فلاش، یکی از قابلیت های جدید اس ۵ دیده می شود؛ حسگر ضربان قلب که در بخشی دیگر عملکردش را دقیق تر توضیح خواهیم داد. 

زیر درب دستگاه می توان باتری، اسپیکر و دو شکاف سیم کارت و حافظه جانبی را یافت. این دو شکاف طوری بر روی یکدیگر قرار گرفته اند که برای ورود و خروج سیم کارت باید باتری را از جای خود در آورید.

IMG_4360_digiato_digiato

گلکسی اس ۵ در مقایسه با اس ۴ بزرگتر شده. طول از ۱۳۶.۶ به ۱۴۲ میلیمتر رسیده و عرض با رشدی ۲ میلیمتری به ۷۲.۵ میلیمتر. طبیعتا وزن دستگاه هم بالاتر رفته و با ۱۵ گرم اضافه وزن، به ۱۴۵ گرم رسیده. عمده دلیل افزایش وزن، مقاوم شدن بدنه در برابر آب و گرد و خاک بوده. البته بزرگ شدن نمایشگر و باتری هم نقش داشته اند اما بدنه پلاستیکی جور همه اینها را کشیده و اس ۵ هنوز یکی از سبک وزن ترین های رده خود به حساب می آید.

برای سامسونگ تقریبا عادت شده که نسل به نسل اندازه نمایشگر را بزرگ کند. اگر شده ۰.۱ اینچ بزرگتر، اما نه مساوی با نسل قبل. این اتفاقی است که در اس ۵ هم رخ داده و یک صفحه نمایش ۵.۱ اینچی در برابر چشم ما قرار دارد.

قبل از اینکه بیشتر به نمایشگر این تلفن بپردازیم، اشاره ای هم به ارگونومی داشته باشیم که از نقاط قوت اس ۴ بود، طوری که دستگاه به خوبی در دست کاربر می نشست و کار با آن آسان بود. اما در اس ۵ این قضیه تا حدی قربانی بدنه بزرگتر شده و از آن خوش دستی سابق خبری نیست.

نمایشگر

IMG_4509

کیفیت نمایشگرهای تولیدی سامسونگ همیشه فوق العاده بوده. نمایشگر اس ۵ نیز این گونه است؛ یک پذیرایی ویژه برای چشمان شما. سامسونگ آنقدر این نمایشگر را خوب ساخته که آدمی را به فکر وا می دارد؛ به فکر اینکه ای دیزاین و متریال بدنه این پرچمدار هم به خوبی تکنولوژی نمایشگرش بود. 

مشخصات نمایشگر گلکسی اس ۵ تقریبا آشنا است. قطر ۵.۱ اینچ، رزولوشن Full HD (یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل)، و تکنولوژی نام آشنای Super AMOLED. با وجود اینکه قطر نسبت به نسل قبلی ۰.۱ اینچ بزرگ شده، اما رزولوشن تغییری نکرده و این یعنی کاهش ۹ واحدی در تراکم پیکسل و رسیدن آن به  عدد ۴۳۲ پیکسل در هر اینچ.

IMG_4553

IMG_4554

IMG_4555

این کاهش اندک در ppi را فراموش کنید، چون کیفیت تصویر در مقایسه با گلکسی اس ۴ بسیار بهبود یافته. کافی است دو دستگاه را کنار هم بگذارید، تا به خوبی متوجه این موضوع شوید. Display Mate که یگانه مرجع تخصصی بررسی نمایشگر در دنیا است نیز گلکسی اس ۵ را دارای بهترین صفحه نمایش موبایل تا به امروز دانسته.

از جمله مواردی که می توان در رابطه با پیشرفت نمایشگر به آنها اشاره کرد، روشنایی عالی در محیط های بسته یا زیر نور مستقیم آفتاب است. گلکسی اس ۵ در اکثر اوقات روشنایی ۴۰۰ نیت را از پشت صفحه نمایش به سوی چشم ما می تابانَد، اما با روشن بودن تنظیم خودکار روشنایی (Automatic Brightness) که برای محیط های پر نور (تابش مستقیم آفتاب) مناسب است، حداکثر روشنایی به عدد دیوانه کننده ۶۹۸ نیت می رسد که ۴۷ درصد روشن تر از گلکسی اس ۴ است و شرایطی را فراهم می کند تا به راحتی تصاویر را ببینید و به کار با دستگاه مشغول شوید. 

به نظر می رسد سامسونگ در اینجا یک سبک و سنگین هوشمندانه کرده. معمولا با افزایش تراکم پیکسل در صفحات نمایش، تولید روشنایی کافی سخت تر می شود. کافی است گلکسی اس ۴ را با گلکسی نوت ۳ مقایسه کنید؛ هر دو رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ دارند ولی نوت ۳ به خاطر قطر ۵.۷ اینچی در مقایسه با قطر ۵ اینچی اس ۴، تراکم پیکسل پایینتری دارد؛ ۳۸۶ در مقابل ۴۴۱. اما در عوض حداکثر روشنایی نمایشگر نوت ۳ به میزان ۴۰ درصد بیشتر از اس ۴ است.

اما برگردیم سراغ آن سبک و سنگین هوشمندانه. شایعاتی بود مبنی بر اینکه سامسونگ برای گلکسی اس ۵ نمایشگر 1440p (رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل) با قطری در حدود ۵.۲ اینچ و تراکم پیکسل بالاتر از ۵۰۰ ppi را انتخاب کرده ولی با نزدیک شدن به مراسم، شنیده ها رنگ باخت. به نظر می رسد سامسونگ هنوز زمان بیشتری برای کار روی چنان نمایشگری با تکنولوژی AMOLED می خواهد و به اندازه کافی از آن راضی نبوده تا بر روی پرچمدار جدید قرارش دهد -البته مشکلات تولید انبوه را هم نباید فراموش کرد. گفته می شود که به زودی گلکسی اس ۵ پرایم با بدنه فلزی و نمایشگر 1440p عرضه خواهد شد، اما بعید است عرضه آن به گستردگی گلکسی اس ۵ باشد.

IMG_4508

تنها برتری نمایشگر گلکسی اس ۵ شدت روشنایی آن نیست. به لطف تکنولوژی Super AMOLED رنگ های این گلکسی با کنتراستی دلچسب نمایش داده می شوند و جزییات چشم نوازند. نمایشگر زوایای دید بسیار خوبی دارد طوری که از هر زاویه ای می توانید بدون تغییر رنگ و یا هر مشکلی دیگری، به دستگاه خود خیره شوید. البته وقتی شدت روشنایی به مرز حداکثر می رسد، کمی کاهش زاویه دید و تغییر دقت رنگ طبیعی است.

بسیاری انتقادات از سامسونگ و تکنولوژی AMOLED به رنگ های غلو شده ای بر می گشت که نمایشگر به تصویر می کشید و غلظت بالای آنها با واقعیت فاصله زیادی داشت. سامسونگ در گلکسی اس ۵ به کاربر این امکان را داده تا حالت های مختلفی را برای صفحه نمایش برگزیند و در این میان حالت Cinema واقعی ترین رنگ ها را در مقایسه با هر تلفن هوشمند دیگری، به تصویر می کشد.

در آخر اشاره ای هم داریم به محافظ نمایشگر. وظیفه سالم نگه داشتن صفحه نمایش رویایی گلکسی اس ۵ بر عهده گوریلا گلس ۳ است که قبلا کیفیت و مقاوت خود در برابر خط و خش و همین طور ضربه را به اثبات رسانده.

سخت افزار

IMG_4385_digiato_digiato

اژدهای کوچکی در قلب گلکسی اس ۵ خوابیده که تامین کننده آن شرکت کوالکام است. اسنپدرگن ۸۰۱ (سیستم روی چیپ MSM8974AC) یک پردازشگر ۴ هسته ای با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز در خود جای داده و که در کنارش ۲ گیگابایت رم قرار دارد. 

اسنپدرگن ۸۰۱ در فصل اول ۲۰۱۴، قوی ترین پردازنده موجود برای استفاده در پرچمدارها بود و مورد انتخاب سازندگان بسیاری قرار گرفته که از آن جمله سونی، اچ تی سی و احتمالا الجی قابل ذکرند. نکته قابل ذکر درباره این چیپست، تفاوت قدرت پردازشی مدل های مختلف آن است. مثلا در مدل MSM8974AB کوالکام تنها واحد گرافیکی اسنپدرگن ۸۰۰ را Overclock کرده و نامش را به اسنپدرگن ۸۰۱ تغییر داده. این در حالی است که در MSM8974AC علاوه بر تقویت واحد گرافیکی، فرکانس CPU نیز بالاتر است.

گلکسی اس۵ سخت افزار قدرتمندی دارد، اما گاهی اوقات به خاطر رابط کاربری سنگینش، کند ظاهر می شود

گلکسی اس ۵ قدرتمند و سریع است؛ از پس اجرای تمام اپ ها و بازی های اندروید بر می آید، مِنو های کاربردی چالاک سُر می خورند، دستورات کاربر سریع اجرا می شوند، اما در این بین گاهی هم سنگینی رابط کاربری تاچ ویز (Touchwiz) بر دوش سیستم عامل حس می شود و شاهد مکث هایی در حین اجرای دستورات هستیم.

گلکسی اس ۵ در دو مدل با حافظه های داخلی ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت ارائه می شود که البته تعدد اپهای پیش فرض سامسونگ، فضای در اختیار کاربر را تنگ کرده. برای مثال در مدل ۱۶ گیگابایتی تنها ۱۲ گیگابایت فضای آزاد در دسترس است. البته همیشه امکان افزایش فضا به لطف حافظه جانبی وجود دارد، چون اس ۵ از کارت های Micro-SD تا ۱۲۸ گیگابایت پشتیبانی می کند. 

کیفیت صدای مکالمه با گلکسی اس ۵ را می توان این طور توصیف کرد: یکی از شفاف ترین صداهای ممکن در حین مکالمه به لطف بلندگوی مکالمه با صدای رسا و قدرتمند. این در حالی است که اسپیکر مونوی پشت دستگاه کیفیت خیره کننده ای ندارد و صدایی در حد و اندازه های یک پرچمدار را فریاد نمی زند.

اسکنر اثر انگشت 

IMG_4367_digiato_digiato

اولین کاربرد اسکنر اثر انگشت در یک تلفن همراه به  حدود ۳ سال پیش و محصولی به نام Motorola Atrix بر می گردد. در آن زمان این تکنولوژی هنوز به بلوغ نرسیده بود و بازخورد چندان مثبتی را برای موتورولا به همراه نیاورد. برای مدت ها استفاده دوباره از اسکنر در تلفن های هوشمند غیر منطقی می نمود تا اینکه پارسال، اپل شانسی دوباره به آن داد و به لطف تکنولوژی موثقی که با خرید شرکت Authentec به دست آورده بود، آیفون ۵ اس را با جادوی منحصر به فرد تاچ آی دی (Touch ID) روانه بازار کرد و رضایت کاربران و منتقدین را به دست آورد. 

موفقیت آیفون در این زمینه کافی بود تا سامسونگ یکبار دیگر خطر کند و این تکنولوژی را در گلکسی اس ۵ به کار گیرد. به طریقی مشابه آیفون ۵ اس، گلکسی اس ۵ نیز حسگر اثر انگشت را در زیر دکمه هوم (Home) خود پنهان کرده. در نظر اول، این دکمه در روز بارها توسط کاربران لمس شود و قطعا منطقی ترین محل برای اسکنر است. اما چگونگی اجرای یک ایده، خیلی مهمتر از خود آن است.

سامسونگ در اینجا از تکنولوژی تشخیص هویت شرکت سیناپتیکس (Synaptics) موسوم به نچرال آی دی (Natural ID) بهره برده: یک حسگر کوچک خازنی در زیر دکمه Home وظیفه تصویربرداری از پوست را بر عهده دارد و با عبور (سوایپ) انگشت از روی آن، شناسایی خطوط سر انگشت و لایه های زنده زیر پوست را صورت می دهد. تصاویر حاصل از این فرآیند، در داخل دستگاه ذخیره می شوند تا در سوایپ های بعدی، قفل تلفن را باز کنند. 

وقتی نوبت به ذخیره اثر انگشت می رسد، بایستی نوک انگشت را از بالا به پایین بر روی دکمه هوم بکشید. پس از ۸ بار انجام این کار، اسکن کاملی از نوک انگشت تان در تلفن ذخیره خواهد شد. 

محیط نرم افزاری ثبت اثر انگشت در گلکسی اس۵
محیط نرم افزاری ثبت اثر انگشت در گلکسی اس۵

اگر نگران امنیت اثر انگشت خود هستید باید توضیح دهیم که به گفته سامسونگ و سیناپتیکس، کلیه اطلاعات رد و بدل شده بین سنسور و چیپ پردازشی، رمزنگاری شده اند و تنها در داخل دستگاه ذخیره می شوند. فایل ذخیره شده هم تصویر واقعی سر انگشت شما نیست و تنها یک نقشه مجازی از آن است. در ضمن، دستکاری در سخت افزار تلفن نیز نتیجه به بار نخواهد آورد جز رد درخواست دسترسی به این نقشه مجازی.

اس ۵ به شما اجازه ذخیره ۳ اثر انگشت مختلف را می دهد و در صورتی که پس از ۵ بار تلاش انگشت شناسایی نشد، شما را هدایت می کند تا با رمز عبور از پیش تعیین شده تان قفل دستگاه را باز کنید.

اما برسیم به بخش اجرای ایده.

در صحبت از تجربه کار با این اسکنر ابتدا باید گفت، دقت خوبی ندارد. اگر سامسونگ می خواهد در آینده به استفاده از این تکنولوژی ادامه دهد، تغییرات زیاد در سخت افزار و نحوه تعامل با آن اجتناب ناپذیرند. در حین بررسی این محصول به ندرت پیش می آمد که با همان سوایپ اول انگشت شناسایی شود و در اکثر مواقع پس از دو یا سه بار تلاش، اجازه ورود به تلفن را می یافتیم.

سنسور اثر انگشت آنقدر ضعیف کار می کند که شما را نسبت به استفاده از آن پشیمان می نماید

بر خلاف سیستم تاچ آی دی اپل که از شما می خواهد انگشت خود را برای ثانیه ای روی دکمه هوم قرار دهید، در گلکسی اس ۵ باید انگشت را بر روی سنسور کشید که همین موضوع درصد خطا را بسیار بالا می برد، زیرا حالت استفاده طبیعی از تلفن (با یک دست) با حالت تمرین سنسور (۸ سوایپ عمودی برای ذخیره اسکن) تفاوت دارد.

خلاصه پس از چند روز به این نتیجه می رسید که نچرال آی دی آنقدرها هم طبیعی نیست و بهتر است به جای تلاش برای سپاید صحیح انگشت از روی دکمه هوم، به شیوه های رایج قدیمی (رمز یا الگوی عبور) قفل تلفن را باز کنید. 

بر خلاف اپل که از اثر انگشت تنها برای گشودن قفل دستگاه یا تایید خریدها در فروشگاه های دیجیتال خود (آیتونز و اپ استور) استفاده می کند، سامسونگ نگاهی هم به بیرون داشته و خلاقیتی بروز داده. در اس ۵ شما می توانید با استفاده از اثر انگشت خود پرداخت های Paypal را انجام دهید و یا در Private Mode بر روی برخی از فایل ها قفل بگذارید -طبیعتا گزینه اول در ایران کاربردی نخواهد داشت. 

سنسور ضربان قلب

IMG_4560

گلکسی اس ۵ به جز اسکنر اثر انگشت، یک ویژگی متمایز دیگر هم دارد. حسگر ضربان قلب که در پشت دستگاه (زیر دوربین، کنار فلش) قرار گرفته. نحوه کار به این صورت است: وارد اپلیکیشن S Health و سپس بخش Heart Rate می شوید. انگشت خود را عادی (بدون فشار زیاد ولی ثابت) روی سنسور پشت تلفن قرار می دهید. سپس باید انگشت تان را ۱۰ ثانیه بدون حرکت روی سنسور نگه دارید. بازتاب نور قرمزی که سنسور به انگشت شما می تاباند، بسته به سرعت جریان خون داخل رگ ها فرق می کند و این به سنسور امکان تشخیص سرعت نبض شما را می دهد.

اطلاعات این سنسور به اپلیکیشن S Health منتقل می شود و تا از آنها در فعالیت های تندرستی و ورزشی استفاده کنید. دقت گلکسی اس ۵ در مقایسه با دستگاه های حرفه ای تشخیص ضربان قلب، اندکی پایین تر است و اغلب ضربان قلب شما را زیر نرخ واقعی تشخیص می دهد. البته همانطور که خود سامسونگ نیز در این رابطه تذکر داده، بهتر است به این وسیله به عنوان یک ابزار پزشکی تکیه نکنید و صرفا از آمار آن برای فعالیت های ورزشی خود بهره ببرید. 

در حالی که صاحبان آیفون از زمان آیفون ۴ با کمک اپهایی مانند instant heart rate و دوربین عقب، امکان تشخیص ضربان قلب را داشتند، سامسونگ با تعبیه سنسوری ویژه در گلکسی اس ۵ این فرآیند را دقیق تر و آسان تر کرده. سنسور ویژه سامسونگ تنها به ۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا ضربان شما را اعلام کند و البته طراحی جایگاه آن نیز به نحوی است که انگشت دقیقا بر روی آن قرار می گیرد.

بدنه مقاوم در برابر آب و گرد و غبار

IMG_4507

مقاوم بودن در برابر آب تا قبل از این مثل امضای سونی در پشت پرچمدارانش بود. اما سامسونگ سال گذشته با گلکسی اس ۴ اکتیو آن را امتحان کرد و امسال هم که پرچمدار جدیدش را به آن مجهز کرده. گلکسی اس ۵ از استاندارد IP67 برخوردار است. یعنی می تواند تا مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب قرار بگیرد و کوچکترین خللی به آن وارد نشود.

با وجود چنین قابلیتی می توانید دستگاه خود را با خیال راحت به حمام ببرید تا برای تان آهنگ پخش کند و یا در جکوزی با آن به چک کردن ایمیل ها مشغول شوید. البته در نظر داشته باشید هنگامی که آب به نمایشگر برخورد می کند، دیگر امکان لمس و کنترل سیستم عامل وجود ندارد.

عکاسی در محیط های آبی یکی از لذت های مهمی است که با یک موبایل ضد آب می تواند به همراه بیاید. اما این موضوع نیازمند آن است که دکمه فیزیکی شاتر بر روی بدنه تعبیه شده باشد. بر خلاف سونی که در این زمینه به درجه استادی رسیده و تجربه خوبی از عکاسی داخل آب را به کاربرانش ارائه می دهد، سامسونگ هنوز در اول راه قرار دارد و در اولین پرچمدار ضد-آب خود، فکری برای دکمه فیزیکی دوربین نکرده است. 

با توجه به اینکه قاب پشتی اس ۵ از جای خود خارج می شود، قبل از به آب زدن، حتما مطمئن شوید که آن را به درستی جا انداخته اید و همه دندانه ها در جای درست قرار گرفته اند. شک نکنید که کوچکترین اشتباهی می تواند به قیمت از دست رفتن موبایل تان تمام شود. 

دوربین با سنسور آیسوسل

IMG_4399_digiato_digiato

سامسونگ سابقه ای درخشان در تولید تلفن هایی با دوربین دقیق دارد. اما این روزها رقابت سنگین تر شده و بقیه هم پیشرفت های چشمگیری داشته اند. دوربین های قدری که نوکیا، سونی، اپل و سایرین در پرچمداران خود قرار داده اند، تجربه مطلوبی از عکاسی با موبایل به ارمغان آورده. خوشبختانه سامسونگ هم درجا نزده و با استفاده از تکنولوژی های جدید تولید خودش، باز هم یکی از بهترین دوربین ها را بر عرشه پرچمدارش سوار کرده. 

گلکسی اس ۵ یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی نسبتا بزرگ ۱/۲.۶ اینچی دارد. نسبت طول به عرض این سنسور ۱۶:۹ و گشادگی دهانه آن f/2.2 است، و کیفیت عکس های گرفته شده با آن به ۵۳۱۲ در ۲۹۸۸ پیکسل می رسد، تصاویری به واقع مجذوب کننده. 

سامسونگ در این دوربین از تکنولوژی جدید و توسعه یافته توسط خودش به نام آیسوسل (ISOCELL) بهره گرفته که کیفیت عکس ها -در شرایط طبیعی و نور کم- را بهبود می بخشد. اما آیسوسل چیست و چگونه کار می کند؟

آیسوسل با قرار دادن مرزهای فیزیکی کارآمدتر در بین پیکسل های مجاور، اثر متقابل آنها بر یکدیگر را کاهش می دهد. به این شکل حساسیت نوری پیکسل ها بالا می رود و کنترل بهتر بر فرآیند جمع آوری الکترون ها، باعث وفاداری بهتر سنسور به رنگ های مناظر واقعی می شود، حتی اگر عکس در نور کم گرفته شده باشد. کاهش ۳۰ درصدی اثر متقابل پیکسل های همسایه، سنسور را قادر به کاستن از نویز تصاویر و ثبت دقیق فوتون های نور می کند که نتیجه کلی آن بهبود کیفیت عکس ها و بازتولید رنگ های وفادار به واقعیت است.

سنسور آیسوسل به اس۵ اجازه می دهد عکس هایی با رنگ های طبیعی بگیرد و در تاریکی عملکرد بهتری داشته باشد

استفاده از دیواره های حایل جدید در بین پیکسل های مجاور باعث شده مساحت و عمق (در مجموع ظرفیت) پیکسل های دریافت کننده فوتون ها تا ۳۰ درصد افزایش یابد و در کنار آن، دامنه داینامیک (DR یا DNR) بهتری نیز به وجود آید که معنای آن، افزایش گستره بین تاریک ترین و روشن ترین نقاط قابل تشخیص در عکس ها است.

اما این تنها هنر آیسوسل نیست.

در سنسورهای تصویربرداری، میکرولنزهایی بر روی هر پیکسل قرار دارند. در اینجا مفهومی به نام “زاویه اشعه پیشرو” (CRA) به میان می آید که منظور از آن زاویه اشعه های در حال عبور از مرکز روزنه لنز است. سامسونگ با عریض کردن ۲۰ درصدی CRA در میکرولنزها توانسته سرعت عکاسی را بالا ببرد و ابعاد ماژول دوربین را کوچکتر کند.

اگر سه پاراگراف بالا خیلی فنی به نظر می رسد، به زبان ساده آیسوسل یعنی شفافیت بیشتر در عکس ها، ثبت رنگ های واقعی تر، و عملکرد بهتر در نور کم.

IMG_4370_digiato_digiato

گلکسی اس ۵ با سیستم دوربین و نرم افزار قدرتمندش قادر است با سرعت ۰.۳ ثانیه روی سوژه ها فوکوس کند. این زمان اندک به لطف استفاده از تکنیک PDAF به دست آمده. بر خلاف دوربین اکثر تلفن ها که فوکوس را از طریق کنتراست موجود در عکس تشخیص می دهند، PDAF نورهای دریافتی را به دو عکس مجزا تجزیه می کند و سپس به مقایسه آنها می پردازد. البته اگر نورهای دریافتی از محیط کافی نباشند، دستگاه به صورت خودکار به همان روش کلاسیک فوکوس کردن روی می آورد.

دوربین اس۵ رنگ ها را با کنتراست بالایی ثبت می کند
دوربین اس۵ رنگ ها را با کنتراست بالایی ثبت می کند

در مجموع باید گفت گلکسی اس ۵ عکس های چشم نوازی ثبت می کند. رنگ ها بسیار شاداب و سرزنده اند و به خصوص در محیط هایی با نور مناسب، عکاس ها به یاد ماندنی می شوند. رزولوشن ۱۶ مگاپیکسلی سنسور به اس ۵ امکان شکار جزئیات با دقتی بالا را می دهد. شما به راحتی می توانید در عکس های اس ۵ زوم کنید و سوژه های دور دست را بهتر ببینید. 

نمونه عکس گلکسی اس۵ در تاریکی شب
نمونه عکس گلکسی اس۵ در تاریکی شب

عملکرد دوربین گلکسی اس ۵ در محیط های بسته و کم نور هم قابل تحسین است. نویز کاملا تحت کنترل است و کنتراست رنگ همچنان مطلوب. فلش LED تلفن، فضا را به خوبی روشن می کند ولی گاهی هم باعث می شود لایه ای سفید بر روی رنگ ها نقش ببندد و آنها را از حالت واقعی خود دور کند. عکس هایی که در تاریکی شب با پرچمدار سامسونگ گرفتیم، هر چند نویز زیادی دارند، اما میزان جزییات تصویر فدا نشده.

نمونه عکس دوربین اس۵ در محیط بسته و کم نور بدون استفاده از فلش
نمونه عکس دوربین اس۵ در محیط بسته و کم نور بدون استفاده از فلش

از لحاظ نرم افزاری اپلیکیشن دوربین گلکسی اس ۵، مجموعه ای کامل از ابزارآلات عکاسی است و می توانید تنظیمات عکس های خود را به دلخواه تغییر دهید. در کنار تنظیمات رایج، حالت های مختلفی هم برای عکاسی در نظر گرفته شده که شاید جذاب ترین شان Selective Focus باشد. با استفاده از آن می توانید پس از ثبت عکس، فوکوس را بین سوژه های مختلف جا به جا و بقیه قسمت های تصویر را تار کنید. این سیستم در واقع دو عکس با فوکوس های متفاوت شکار می کند و آنها را به صورت یک تصویر ادغام شده در اختیار تان می گذارد. فرآیند ثبت دو عکس آنقدر سریع است که به هیچ وجه متوجه آن نخواهید شد. 

نمونه عکس گرفته شده با قابلیت Selective Focus
نمونه عکس گرفته شده با قابلیت Selective Focus

قابلیت Selective Focus که در واقع پاسخی به دوربین دوتایی HTC One M8 است، گاه عملکردی نامطلوب نشان می دهد و بدون رعایت حداقل شرایط، اصلا کار نخواهد کرد. برای استفاده از آن، سوژه اصلی باید حداکثر ۵۰ سانتی متر با شما فاصله داشته باشد و سوژه های دیگر نیز حداقل ۳ برابر این فاصله را در پس زمینه به وجود آورند. 

یکی از حالت های دیگر دوربین Virtual Tour است که به شما اجازه می دهد به جلو، چپ و راست حرکت کنید و عکس هایی پیاپی بگیرید؛ در نهایت تصویر خروجی، انیمیشنی از این تصاویر خواهد بود که به صورت یکپارچه پخش می شود. شاید ملموس ترین مثال برای خروجی چنین عکس هایی، آن چیزی باشد که گوگل استریت ویو (Google Street View) ارائه می دهد.

رنگ های شاداب در عکس ثبت شده توسط اس۵
رنگ های شاداب در عکس ثبت شده توسط اس۵

امکانات ویرایش عکس گلکسی اس ۵ به قدری کامل است که می تواند نقش برنامه فتوشاپ را در موبایل شما ایفا کند. در بخش Edit می توان عکس ها را تغییر سایز داد، چرخاند و برش زد. می توان عناصر گرافیکی به آنها اضافه کرد، برای شان قاب تعریف کرد و یا روی آنها نقاشی کشید. افکت های متعددی هم وجود دارند که می توانند حال و هوای عکس را حسابی دستخوش تغییر کنند.

سامسونگ در بخش فیلمبرداری اس ۵ نیز قابلیتی گنجانده که به واقع می توان آن را یک قدرت نمایی تمام و کمال دانست. کهکشانی پنجم می تواند ویدیوهایی با کیفیت 4K ضبط کند؛ ویدیوهایی که  دارای بیت ریت ۴۸ مگابیت بر ثانیه هستند و حجم یک فایل ۳۰ ثانیه ای شان می تواند از ۱۸۰ مگابایت هم تجاوز کند. همزمان با ضبط ویدیوهای 4K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه، شما می توانید فیلم های 1080p با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه هم ضبط نمایید. 

محیط نرم افزاری اپلیکیشن دوربین اس۵
محیط نرم افزاری اپلیکیشن دوربین اس۵

گزینه های موجود در بخش فیلمبرداری به تعدد قابلیت های بخش عکاسی نیستند، اما باز هم ویژگی های جالبی توسط سامسونگ تعبیه شده. برای مثال، دوربین اس ۵ می تواند تصاویری با حالت Time Lapse شکار کند. قطعا تا به حال در تلویزیون صحنه هایی از طلوع خورشید، حرکت ابر ها و یا باز شدن غنچه یک گل را دیده اید که با دور تند پخش می شوند؛ به این سبک ویدیوها گاه گذشت یا Time Lapse گفته می شود. پرچمدار سامسونگ قادر است تصاویر را با کیفیت 1080p (نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه) و سرعت ۸ برابر ضبط کند تا یک گاه گذشت بسازد.

علاوه بر این، قابلیت اسلوموشن هم برای دوربین اس ۵ در نظر گرفته شده که در آن ویدیو را با کیفیت 720p و سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط می کند تا بعدا هنگام پخش با کند کردن تصاویر تا ۸ برابر، صحنه های زیبایی را خلق نمایید.

در مورد کیفیت ویدیو های ضبط شده هم می توان نوشت که همچون عکس ها، نیز دارای رنگ هایی با کنتراست بالا هستند و جزییات شان عالی است. صدا با حالت استریو ضبط می شود و از نرخ  ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه برخوردار است. در ضمن، حین فیلمبرداری زوم دیجیتال ۴ برابری را در اختیار دارید که نتیجه آن در بین زوم های دیجیتالی که دیده ایم، بسیار قابل قبول از آب در می آید.

نرم افزار و رابط کاربری

IMG_4510

کاربران سامسونگ دیگر عادت دارند که سیستم عامل دستگاه شان کوچکترین اثری از اندروید خالص نداشته باشد. سامسونگ با رابط کاربری تاچ ویز طراحی اصلی اندروید را به فراموشی سپرده. کار به جایی رسیده بود که گوگل چندی پیش کره ای ها را به کنار زمین مسابقه کشید و به آن ها تذکر داد از خطی و مشی اصلی اندروید خارج نشوند. 

به هر ترتیب تاچ ویز جدید در گلکسی اس ۵ تغییرات گرافیکی مشخصی نسبت به مدل های قبلی دارد. سامسونگ در برخی از منوها تلاش کرده تا از دیزاین تخت (Flat) بهره ببرد که البته عدم رعایت این سبک در تمامی بخش ها، نوعی ناهمخوانی در ظاهر نرم افزار به وجود آورده و اگر چشم آزار نباشد، چشم نواز هم نیست. 

تلاش سامسونگ و معرفی جایگزین هایی برای برنامه های اصلی گوگل، در اینجا هم نمود یافته و باعث شده در بسیاری از حوزه ها کاربر با دو انتخاب نسبتا مشابه روبرو باشد. ChatOn در برابر Hangouts  قرار دارد و Samsung Apps در برابر Google Play، مرورگر اینترنتی سامسونگ در برابر Google Chrome است و  پخش کننده موسیقی اش در برابر Google Music، همچنین S Voice در برابر Google Now و … 

شکی نیست که Touchwiz یکی از غنی ترین رابط های کاربری اندروید است. سامسونگ در گلکسی اس ۵ نیز این روند را شتابناک ادامه داده و ویژگی های متعددی به پرچمدار خود افزوده که در ادامه با برخی از این امکانات نرم افزاری بیشتر آشنا خواهیم شد: 

my-magazin-2_digiato

یک. My Magazine: در سمت چپ هوم اسکرین بخشی به نام «مجله من» قرار دارد. محتوای این صفحه از شبکه های اجتماعی و اخبار وبلاگ های مورد علاقه کاربر تامین می شود و مطالب در کنار هم به نمایش در می آیند. به کمک مجله من می توانید با یک نگاه، از آخرین فعالیت های دوستان تان و اخباری که به آن علاقه مند هستید، مطلع شوید. متاسفانه در این بخش تنها می توان از لیست وبلاگ های منتخب سامسونگ استفاده کرد و امکان اضافه کردن آدرس دیگری برای کاربر وجود ندارد؛ این موضوع باعث می شود که محتوای فارسی به «مجله من» راه نیابد و با در نظر گرفتن محدودیت های موجود برای شبکه های اجتماعی در ایران، می توان گفت که این بخش آنطور که باید و شاید برای کاربران ایرانی مفید واقع نخواهد شد.

samsung-apps_digiato

دو. Samsung Apps: فروشگاه اپلیکیشن های سامسونگ حدود یک سال پیش بر روی ایرانیان بسته شد و در نهایت با سبک تر شدن تحریم ها و تهدید وزیر ارتباطات ایران، چندی پیش مجددا در دسترس قرار گرفت. این فروشگاه در حال حاضر اپلیکیشن های متعددی در داخل خود جای داده و با طبقه بندی متنوع دسترسی کاربران به آنها را آسان می نماید. در حالی که فروشگاه های داخلی همچون کافه بازار، توضیحات تمامی برنامه ها را به زبان فارسی قرار می دهند، سامسونگ در راستای فارسی سازی محیط فروشگاه خود هیچ تلاشی نکرده و تنها دسته بندی برنامه ها را به زبان فارسی درج نموده. شاید تنها ویژگی متمایز سامسونگ اپز در حال حاضر، امکان خرید برنامه ها از طریق کارت های شتاب باشد. اگر از کاربرانی هستید که به رعایت کپی رایت معتقدند، می توانید برخی از برنامه های پولی اندروید را به صورت قانونی از این فروشگاه خریداری نمایید. 

s-health_digiato

سه. S Health: به کمک این اپلیکیشن می توانید کلیه فعالیت های ورزشی خود را به ثبت برسانید و از آن برای کنترل سلامت خود بهره ببرید. در S health می توان برای فعالیت های مختلف اهداف خاصی تعیین کرد و پیشرفت خود در رسیدن به آنها را سنجید. این اپلیکیشن حتی به شما اجازه می دهد برای هر فعالیتی یک پلی لیست موسیقی ایجاد کنید و هنگام ورزش به آن گوش دهید. S Health می تواند قدم های شما را شمارش کند و میزان کالری سوخته در هر فعالیت را محاسبه نماید. اطلاعات سنسور تشخیص ضربان قلب گلکسی اس ۵ نیز در این برنامه نمایش داده می شود و شما می توانید با مراجعه به بخش Heart Rate تاریخچه ضربان خود را در قالب نمودارهای متفاوت به دست آورید.

Screenshot_2014-05-07-02-23-26_digiato

چهار. ToolBox: با فعال کردن این گزینه، همواره دایره ای کوچک بر روی تمام صفحات معلق خواهد بود که با لمس آن،  لیستی از اپلیکیشن ها به نمایش در می آید. این ویژگی در واقع راه حلی برای دسترسی سریع به برنامه های پرکاربرد دستگاه به حساب می آید. تول باکس تنها ۵ برنامه را در داخل خود جای می دهد که شما می توانید از میان لیست اپلیکیشن های خود، گزینه های دلخواه را به آنها اضافه کنید. 

Screenshot_2014-05-07-02-27-56_digiato

پنج. Motion and Gestures: سامسونگ هنگام معرفی گلکسی اس ۴ مانور تبلیغاتی زیادی روی فرمان های حرکتی داد و آنها را از جمله قابلیت های اصلی پرچمدار چهارمش بر شمرد. در آن زمان به نظر می رسید که بسیاری از این ویژگی ها به پختگی لازم نرسیده اند، کاربرد چندانی برای مصرف کننده ندارند و سامسونگ از آنها صرفا برای رنگ و لعاب دادن به تبلیغات خود استفاده می کند. حال پس از گذشت یک سال، برخی از آن قابلیت ها حذف شده اند و برخی نیز به پرچمدار جدید ارث رسیده اند.

از جمله فرمان های حرکتی موجود در اس ۵ می توان به Air Browse اشاره کرد که با فعال نمودن آن می توانید در برخی اپلیکیشن های خاص مانند گالری، اینترنت و یا ایمیل با حرکت دست خود در برابر دوربین جلو، بین محتواها جا به جا شوید و یا در صفحه اسکرول نمایید. قابلیت AirView هم این امکان را فراهم می کند که با قرار دادن انگشت خود در چند میلیمتری صفحه، برخی جزییات را در اپلیکیشن های خاص مشاهده نمایید. برای مثال می توان بدون باز کردن یک پیامک، متن آن را خواند، از محتوای موجود در یک آلبوم عکس مطلع شد و مواردی از این دست. در مجموع باید گفت که فرمان های حرکتی سامسونگ هنوز هم چندان کاربردی به نظر نمی رسند و نمی توان آنها را مزیتی مهم جهت انتخاب گلکسی اس ۵ دانست. 

عمر باتری

IMG_4390_digiato_digiato

سامسونگ برای گلکسی اس ۵ از یک باتری ۲۸۰۰ میلی آمپر ساعت استفاده کرده. عمر این باتری با یک بار شارژ نشان می دهد که کره ای ها اگر بخواهند و ذهن شان را روی چیزی متمرکز کنند، به نحو احسن از پس انجام کار بر می آیند. در شرایط استفاده سنگین، اس ۵ تا پایان یک روز با شما همراه خواهد بود و با مصرف مدیریت شده، می توانید تا دو روز هم شارژ دستگاه را در اختیار داشته باشید. با وجود ابعاد و کیفیت صفحه نمایش و رابط کاربری سنگین، به لطف مصرف بهینه اسنپدرگن ۸۰۱، گلکسی اس ۵ در زمینه باتری نمره قابل قبولی را به خود اختصاص می دهد. 

البته با وجود مصرف بهینه باتری، سامسونگ جانب احتیاط را نگه داشته و قابلیتی به نام Ultra Power Saving را در این پرچمدار گنجانده که با فعال کردن آن، اکثر امکانات کاربردی دستگاه غیر فعال می شوند و صفحه نمایش نیز حالت سیاه و سفید به خود می گیرد تا از این طریق مصرف انرژی پنل AMOLED تحت کنترل در آید و در نتیجه شارژ بیشتری در اختیار کاربر قرار گیرد. 

gsmarena_002

در آزمایشی که سایت معتبر GSMArena بر روی این دستگاه انجام داده، اس ۵ رکوردهای زیر را به جا گذاشته: ۲۱ ساعت مکالمه، ۱۱ ساعت پخش مداوم ویدیو، و ۹ ساعت و ۳۶ دقیقه مرور صفحات وب.

جمع بندی

IMG_4404_digiato_digiato

حقایق را که کنار هم بگذاریم، تعجب فراوانی شکل می گیرد. سامسونگ شرکتی است که قبل از ورود به هر صنعتی، مدت ها در آن به تحقیق و توسعه می پردازد. نتیجه اینکه، برای گلکسی اس ۵ نمایشگری به زیبایی رنگین کمان و دوربینی مثل چشمان عقاب تولید می کند، اما آنها را در تابوتی پلاستیکی حبس می کند تا بیش از پیش مشخص شود که گرد هم آوردن دیزاین و تکنولوژی در یک شرکت، کار آسانی نیست.

کاری از دست کسی جز سامسونگ ساخته نیست، و البته نشانه هایی از تغییر در این شرکت دیده می شود. چند روز قبل چنگ دونگ-هون، رییس تیم دیزاین سامسونگ موبایل جای خود را به نایب رییس این بخش، لی مین-هیوک داد. خبرگزاری ها این تغییر را تلاشی برای جبران دیزاین ضعیف گلکسی اس ۵ در آینده می دانند و هنوز که هنوز است، شایعاتی درباره نسخه فلزی گلکسی اس ۵ به گوش می رسد.

چیزی که پیدا است، سامسونگ در این سال ها به پلاستیک دل بسته تا بتواند پرچمدارانش را به سرعت در تیراژهای میلیونی تولید کند و وزن آنها را هم به رغم بزرگ شدن نمایشگر و باتری، پایین تر از رقبا نگه دارد. همین، کم کم به پاشنه آشین سامسونگ تبدیل شده و این شرکت که در-به-در دنبال جذاب جلوه دادن پرچمدارهای خود می دود، امروزه مورد استهزای اپل و اچ تی سی قرار گرفته و لااقل از جنبه جذابیت دیزاین و برند، کهکشان سامسونگ می رود تا سیاه چاله شود.

اگر در قید و بند ظاهر دستگاه نیستید، گلکسی اس۵ گزینه مناسبی برای خرید است

توصیه به خرید گلکسی اس ۵ کاملا بستگی به این دارد که تا چه حد در بند ظاهر دستگاه خود هستید. اگر تلفنی می خواهید که هنگام خارج شدن از جیب چشم اطرافیان را به خود خیره کند، اس ۵ گزینه مناسبی نیست. اما اگر با ظاهر پلاستیکی این دستگاه کنار بیایید، با خرید آن موبایلی به دست می آورید که باتری خیلی خوبی دارد، نمایشگرش بهترین نمایشگر موبایل تا به امروز است و دوربین با کیفیتش لحظاتی به یادماندنی را ثبت می کند.

از اسکنر اثر انگشت و سنسور ضربان قلب به عنوان فاکتورهای مؤثر در خرید یاد نمی کنیم، چرا که عملکرد آنها هنوز نیازمند بهبودهای فراوان است و در حال حاضر نمی توان به چشم عناصری کاربردی به آنها نگریست.

نسخه ۱۶ گیگابایتی گلکسی اس ۵ در حال حاضر با قیمت تقریبی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار ایران به فروش می رسد.


دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (149 مورد)
  • حسین پنجه طلا
    حسین پنجه طلا | ۶ بهمن ۱۳۹۴

    سامسونگ درست که الان به غول تلفن همراه مشهوره ولی بالا تر از این حرفاست.....هرکی نظری داره بهم بگه رودرواسی نکنید...

  • Amir
    Amir | ۳۰ مرداد ۱۳۹۴

    سامسونگ بهترین برند جهانه و گلکسی اس 5 هم بهترین گوشی جهانه [finishd]

  • sina
    sina | ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

    سلام
    به نظر شما کدوم نسخه اندرود 5 برای اس 5 بهتره از نظر سرعت بدون لگ بودن(پشتیبانی از فارسی)
    پیشاپیش تشکر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی