ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قدرت نه گفتن
کسب و کار

این یک عادت شما را شادتر می کند و زندگی تان را پربارتر

یکی از سوالات کلیدی برای غلبه بر حواس پرتی، به دست آوردن دوباره تمرکز، و کار هوشمندانه تر در طور روز، این است که چطور از ذهن خود در حرفه مان استفاده می کنیم. تا ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۸

یکی از سوالات کلیدی برای غلبه بر حواس پرتی، به دست آوردن دوباره تمرکز، و کار هوشمندانه تر در طور روز، این است که چطور از ذهن خود در حرفه مان استفاده می کنیم.

تا به حال از خود پرسیده اید که «مدت زمان تفکر با کیفیت» تان در طول روز چقدر است؟ منظور از مدت زمان تفکر باکیفیت آن بازه هایی است که "شما قادر به تمرکز عمیق و رسیدن به هدف از پیش تعیین شده خود در زمان مقرر هستید." برای بیشتر افراد، مجموع این زمان ها در کل هفته به ۲ یا ۳ ساعت می رسد و حدس بزنید چه؟ جنبه منفی تکنولوژی است که باعث شده تمرکز کردن، سخت تر و سخت تر شود.

مدت زمان تفکر با کیفیت تان در طول روز چقدر است؟

بخشی از مشکل، بمباران ما با اطلاعات مختلف در طول روز است. نوشته ها، تصاویر متحرک، موسیقی، و داده های مصرفی مردم در زمان حاضر، نسبت به ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته به طرز وحشتناکی افزایش یافته.

گرچه اطلاعات به طور کلی مفید است، اما هر کدام از ما به فضایی شخصی برای فکر کردن نیاز داریم. زیرا تفکر بر روی چیزهای مفید، بیش از آنکه مرهون تمرکز باشد، به این بستگی دارد که چگونه مانع از ورود چیزهای غیرمفید به دایره تمرکز خود می شوید.

توانایی گرفتن تصمیم های عالی، خود یک منبع محدود است. این یعنی "در مواقعی که نیازی نیست، فکر نکنید" و تبدیل شوید به فردی منضبط که به موارد غیرضروری وقت نمی دهد، مگر اینکه (یا تا وقتی که) آنها برای کارش حالت حیاتی پیدا کنند. این مهارت جادویی که برای فکر کردن شفاف در دنیای به هم متصل و انباشته از اطلاعات ضروری است، چه نام دارد؟ قابلیت گفتنِ نه.

با در نظر گرفتن اینکه انرژی و وقت ما محدود است، مسلط شدن به توانایی نه گفتن به چیزهایی که به سمت تان می آیند، باعث حداکثر شدن این منابع با ارزش می شود تا آنها را به فعالیت هایی اختصاص دهید که شما را جلو می اندازند. این عادت کمک تان می کند از عوامل حواس پرت کن روزانه در امان بمانید، طبق برنامه به اهداف خود برسید، و مهارت های مهم برای کارتان را توسعه دهید.

نه گفتن مهم است.

نگذارید توجه تان از موضوع گرفته شود

در جلسات کاری تلفن تان را خاموش کنید تا مدام مشغول چک کردن ایمیل ها، پیام ها و اعلان های جدید نشوید. چون وقتی ایمیل را باز کردید و متوجه پیام های جدید شدید، خیلی سخت است دست کشیدن از خواندن شان. وقتی مغزتان شروع به صرف انرژی در یک جهت کرد، باید انرژی مضاعفی صرف برگرداندن آن به موضوع اول کنید. و تکرار مدام این الگوی غلط، انرژی های شما را نابود می کند.

ایمیل های ناخواسته را نپذیرید

بسیاری از ایمیل های دریافتی که وقت زیادی را از ما می گیرند و حتی برای آنها فیلترهای دسته بندی می سازیم، در اصل لایق سطل آشغال هستند. اینکه بتوانید بگویید: "نه الآن و نه بعد نیازی به این ندارم" یک مزیت است که کمک می کند مزخرفات بی ربط ارسالی را از زندگی و به خصوص کار خود بیرون بریزید.

به دنیای بیرون اجازه ندهید استراحت شما را خراب کند

برای ساعات استراحت و خواب خود یک قانون "نه به گجت" بگذارید. به تلفن هوشمند و تبلت خود اجازه ندهید وارد اتاق خواب شما شوند. یک ساعت زنگ دار و کتاب های واقعی، برای بیدار شدن و پر کردن دقایق قبل از خواب، بگیرید. بلافاصله در خواهید یافت که کیفیت خواب شما بهبود یافته. کمتر از خواب می پرید و حس راحتی بیشتری دارید. صبح ها آرامتر بیدار می شوید و در کل سرحال تر خواهید بود.

کارهایی که جزو وظایف اصلی شما نیستند را انجام ندهید

وقتی بحث بر عهده گرفتن وظایف به میان می آید، ببینید آیا این وظایف جدید شما را جلو می اندازند یا خیر. اگر نه، باید درباره انجام یا عدم انجام آن تصمیم بگیرید. از خودتان بپرسید آیا بهترین فرد برای انجام این کار هستید؟ اگر نه آن را نپذیرید. همه چیز معطوف به گرفتن نتیجه ای بهینه باشد.

به قدرت "نه" مثبت تر فکر کنید زیرا می تواند زندگی شما را عاقلانه تر کند، وقت آزاد بیشتر در اختیارتان قرار دهد و انرژی شما را به مقاصد واقعا مهم اختصاص دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • Abbas Askari
    Abbas Askari | ۲۷ شهریور ۱۳۹۴

  • Abbas Askari
    Abbas Askari | ۲۷ شهریور ۱۳۹۴

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی