ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مارک زاکربرگ فیسبوک
تکنولوژی

نگاهی به گذشته مارک زاکربرگ ۳۰ ساله

اولین بار در سال ۲۰۰۷ بود که مجله معتبر Forbes درباره مارک زاکربرگ نوشت. در آن زمان این مجله پر بود از تصاویر پول دار ترین افراد آمریکا و حضور جوانی مانند زاکربرگ در آن ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۰:۲۶

اولین بار در سال ۲۰۰۷ بود که مجله معتبر Forbes درباره مارک زاکربرگ نوشت. در آن زمان این مجله پر بود از تصاویر پول دار ترین افراد آمریکا و حضور جوانی مانند زاکربرگ در آن تعجب های بسیاری را بر انگیخت. فوربس در مطلب ۷ سال پیش خود در رابطه با زاکربرگ چنین نوشته :

«شایعه هایی که در اطراف سیلیکون ولی دهان به دهان می شود، حاکی از آن است که شبکه اجتماعی فوق العاده محبوب زاکربرگ می تواند به ارزشی بیش از ۱۰ میلیارد دلار دست پیدا پیدا کند. به نظر ما این پیش بینی کمی غیر معقول می آید. فیسبوک در حال حاضر تنها ۱۵۰ میلیون دلار درآمد سالانه دارد و مارک زاکربرگ برای اینکه بتواند به ارزش پیش بینی شده دست پیدا کند، باید ۳۰ برابر فروش بیشتری داشته باشد.»

فوربس، و خیلی های دیگر در آن زمان، پتانسیل های فیسبوک را دست کم گرفته بودند.

در سال های اولیه رشد فیسبوک، بسیاری انتظار داشتند که این شرکت به درخواست خرید کمپانی های بزرگی همچون یاهو و مایکروسافت پاسخ مثبت دهد، اما زاکربرگ هرگز محصولی که ساخته بود را از خود جدا نکرد. اکنون که ۷ سال از آن زمان گذشته، فیسبوک یکی از با ارزش ترین شرکت های دنیا به حساب می آید.

چهارشنبه گذشته، مارک زاکربرگ تولد ۳۰ سالگی خود را جشن گرفت. او در این سن موفقیت هایی را تجربه کرده که کمتر کسی در تمام طول زندگی خود می تواند به آن ها دست پیدا کند. این میلیونر خود ساخته جوانترین فردی است که تا به حال در لیست میلیونر های فوربس قرار گرفته. میلیونری که با گرم کن های ورزشی خود به یک نماد تبدیل شده و الگویی برای نسل جوان به حساب می آید.

مارک زاکربرگ فیسبوک
زاکربرگ در سال ۲۰۰۷

اگر ارزش کاری که زاکربرگ موفق به انجامش شده را درک نمی کنید، کافی است بدانید که بیل گیتس در ۳۰ سالگی خود تازه در حال معرفی ویندوز بود و استیو جابز هم در این سن از اپل جدا شد تا در یک بازه ۱۰ ساله به تجارب خود بیفزاید، جف بزوس نیز در آغاز دهه چهارم زندگی خود به تازگی آمازون را ایجاد کرده بود.

جیم بریر، سرمایه گذاری که شرکتش در آغازین روزهای فعالیت فیسبوک، ۱۲ میلیون دلار بر روی آن سرمایه گذاری کرد، با لبخند از اولین جلسه اش با زاکربرگ یاد می کند و می گوید: «من یک لیوان شراب سفارش دادم و مارک یک اسپرایت. از وی سؤال کردم که چرا با من نمی نوشد و او پاسخ داد که هنوز ۱ ماه مانده تا به ۲۱ سالگی (سن قانونی مصرف مشروبات الکلی در آمریکا) برسد.»

سرمایه شخصی زاکربرگ در ۳۰ سالگی معادل ۲۶.۶ میلیارد دلار برآورد می شود

زاکربرگ در حالی که مشکلاتی همچون شکایت دوستش مبنی بر مالکیت فیسبوک را پشت سر گذاشت، توانست در طول سالیان گذشته سرمایه شخصی خود را چند برابر کند و طبق گزارش فوربس به عدد ۲۶.۶ میلیارد دلار دست یابد. البته زاکربرگ تنها در زمینه مالی پیشرفت نداشت و از لحاظ جنبه های مدیریتی نیز توانست به یک چهره ایده آل تبدیل شود. در حالی که چند سال پیش او یک پسر سر به هوا و بازیگوش بود که سرمایه گذارانش را نگران می کرد، اکنون تبدیل به مدیری محبوب و قابل اتکا شده است.

استیو چن،یکی از مؤسسان یوتوب، قبل از اینکه سرویس ویدیو آنلاین خود را راه بیندازد، مدتی کوتاه در فیسبوک کار می کرد. چن تعریف می کند که روز مصاحبه در برابر زاکربرگ ۲۰ ساله قرار گرفت و عجیب ترین لحظات زندگی خود را تجربه نمود. «به یاد دارم که او هر بار که سوالی از من می پرسید به جای اینکه به پاسخ من دقت کند مدام با بلکبری خود مشغول به بازی می شد. من با خود می گفتم که خدایا آیا من باید این مصاحبه را ترک کنم؟ آیا این بچه هرگز بزرگ می شود؟»

چن ادامه می دهد: «اگر او با همان روش زاکربرگ ۲۰ ساله به کار خود ادامه می داد، فیسبوک هرگز به جایگاه کنونی دست نمی یافت.»

فیسبوک اکنون ۱۵۳ میلیارد دلار ارزش دارد

فیسبوک در طول سالیانی که از فعالیتش می گذرد همه جوره رشد کرده و اکنون شرکتی با ارزش ۱۵۳ میلیارد دلار است که توانسته در سال گذشته ۸ میلیارد درآمد به دست آورد و بالغ بر یک هفتم جمعیت جهان، کاربر فعال داشته باشد. در ویدیو زیر فوربس ۳۰ کار جالبی که زاکربرگ تا ۳۰ سالگی موفق به انجام آن ها شده را لیست کرده است:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • sepi
    sepi | ۷ خرداد ۱۳۹۳

    باشد که ایمان آورید

  • Surface
    Surface | ۳ خرداد ۱۳۹۳

    خوب بود مرسی از زحماتتون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی