ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویندوز فون 8.1
تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: ویندوز فون ۸.۱، بازگشت شکوهمندانه

تا قبل از ویندوز فون ۸، کمتر کسی فکرش را می کرد که مایکروسافت بتواند با پلتفرم هایی همچون اندروید و ios  اپل رقابت کند و عده زیادی آن را یک پلتفرم "تمام شده" می ...

آرمان حسینی
نوشته شده توسط آرمان حسینی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۵

تا قبل از ویندوز فون ۸، کمتر کسی فکرش را می کرد که مایکروسافت بتواند با پلتفرم هایی همچون اندروید و ios  اپل رقابت کند و عده زیادی آن را یک پلتفرم "تمام شده" می دانستند که افرادی خاص (!) از آن استفاده می کنند و به زودی اندک جایگاه خود را از دست می دهد. اما این تمام ماجرا نبود.

با توسعه و انتشار ویندوز فون ۸ و بعد از آن ۸.۱، روحی تازه در کالبد این پلتفرم دمیده شد؛ کاربران از آن استقبال کردند و با تولید تلفن های هوشمند خانواده لومیا (Lumia) این پیشرفت شدت گرفت. به رغم مزیت های ویندوز فون ۸، کاربران از نبود برخی امکانات ابتدایی در آن گله داشتند و همین دلیلی بود برای صاحبان تلفن های اندرویدی تا در جمع بتوانند تلفن های ویندوز فونی را مورد انتقاد قرار دهند.

اما در نهایت مایکروسافت بعد از چندین ماه انتظار، تمامی این کمبودها را در قالب ویندوز فون ۸.۱ جبران کرد تا انتقادها به حداقل برسد و این پلتفرم بتواند در جمع رقبا حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد. حالا ویندوز فون هم دارای دستیار صوتی و مرکز اعلان شده و بسیاری دیگری از قابلیت های تلفن های هوشمند به آن آمده. خوشبختانه در حال حاضر نسخه مخصوص توسعه دهندگان ویندوز فون ۸.۱ با انجام چند مرحله ساده برای تمامی کاربران قابل دریافت است و نسخه رسمی آن برای تلفن ها تا یکی دو ماه آینده عرضه می شود.

تمامی کاربرانی که در حال حاضر از ویندوز فون ۸ بهره می برند، امکان آپگرید به ویندوز فون ۸.۱ را خواهند داشت که این خود یک مزیت محسوب می شود. در ادامه با «بررسی متنی و ویدیویی ویندوز فون ۸.۱» نگاهی خواهیم داشت به مهمترین تغییرات و امکانات اضافه شده به این پلتفرم که می رود تا شروعی تازه برای مایکروسافت ساتیا نادلا در جنگ موبایل باشد.

مرکز اعلانات (Action Center)

نامی که مایکروسافت برای مرکز اعلانات ویندوز فون ۸.۱ در نظر گرفته، Action Center است. تا قبل از افزوده شدن این قابلیت به ویندوز فون، کاربران با کاشی های زنده (Live Tiles) از آخرین وضعیت آگاه می شدند که این موضوع برای بعضی از آنها جذاب نبود و ممکن بود بسیاری از اعلان ها را از دست بدهند.

حالا با اضافه شدن Action Center بعد از چهار سال، کاربران ویندوز فونی هم می توانند با پایین کشیدن انگشت خود از بالاترین بخش صفحه نمایش، آخرین اعلان ها را مشاهده کنند. به اعتقاد منتقدان، اکشن سنتر ویندوز فون به خوبی اندروید نیست اما از ios اپل به مراتب بهتر است. البته هر کاربری نظر خاص خودش را در این رابطه دارد و بر همان اساس انتخاب می کند.

اکشن سنتر

در اکشن سنتر می توانید چهار میانبر پرکاربرد (WiFi، بلوتوث، قفل چرخش صفحه، دوربین یا سایر موارد)  را در بالای مرکز اعلانات خود داشته باشید و به راحتی هر  زمان که تمایل داشتید آنها را عوض کنید. در ضمن با تنظیمات می توان مشخص کرد که اعلان های چه اپلیکیشن هایی نمایش داده شود. با سوایپ به سمت راست روی هر اعلان، می توانید آن را پاک کنید و با تپ روی Clear All، تمامی اعلان های موجود ناپدید خواهند شد.

یک قابلیت کوچک اما کاربردی در این بخش، نمایش دقیق میزان باتری است و هر زمان که اکشن سنتر را باز کنید، در گوشه سمت راست آن می توانید میزان باتری باقی مانده را مشاهده کنید. همه اعلان ها با کاشی های صفحه اصلی همگام (Sync) هستند و در صورتی که اعلان جدیدی داشته باشید، در استتوس بار تلفن همراه شما نشان داده می شود.

دستیار صوتی، کرتانا (Cortana)

یکی از کمبودهایی که در تلفن های همراه ویندوز فونی حس می شد، نبود یک دستیار صوتی هوشمند مثل Google Now یا Siri بود تا کاربر بتواند برخی از کارهای خود را به وسیله فرمان صوتی انجام دهند. حالا با آماده شدن کرتانا، این نیاز کاربران نیز برطرف شده.

با کمک این دستیار صوتی می توانید قرارهای خود را وارد کنید، آخرین وضعیت آب و هوا را ببینید، آهنگی پخش کنید و یا ساعات مشخصی را برای در دسترس نبودن خود انتخاب کنید. کرتانا دارای بخش های متنوعی است و یکی از مهمترین قابلیت های ویندوز فون ۸.۱ محسوب می شود.

کورتانا

برای استفاده از کرتانا باید دکمه جستجو (Search) تلفن همراه خود را چند ثانیه نگه دارید یا روی کاشی آن تپ کنید، و بعد کرتانا با صدای دلنشین خانمی به نام Jen Taylor  ظاهر می شود. با کمک دفترچه (Notebook) موجود در کورتانا می توانید آن را شخصی سازی کنید و کمک کنید که دستورات شما را بهتر متوجه شود؛ برای مثال، می توانید محل کار و خانه خود را در کرتانا وارد کنید تا با گفتن کلمه ای خاص (مثلا Home) وقتی وارد آن منطقه شدید، دستوراتی را که از قبل وارد شده اند  بر اساس مکان مورد نظر، بشنوید.

کرتانا

کرتانا قابلیت های فراوانی را در خود جای داده که توضیح آنها نیاز به یک مقاله اختصاصی دارد اما با کمک راهنمای خود کرتانا می توانید بسیاری از نیازهای اولیه تان را برطرف کنید. مثلا نیاز دارید که از برادر خود در رابطه با چیزی سوال کنید، با تعریف این دستور برای کرتانا، هر زمان که برادرتان به هر طریقی تماس گرفت یا شما با او تماس گرفتید، آن سوال برای تان یاد آوری می شود.

با تعریف امکان quite hours (که مشابه آن در آیفون وجود دارد) می توانید مشخص کنید که در ساعاتی خاص با شما تماس گرفته نشود و یا پیامکی را دریافت نکنید، مگر افرادی که آنها را در لیست مجاز قرار داده اید. بدین شکل تماس های افرادی که در این لیست نباشند، رد خواهند شد.

کرتانا در حال حاضر دارای خطاهایی است ولی با توجه به اینکه نسخه نهایی ویندوز فون ۸.۱ عرضه نشده و توسعه دهندگان در حال کار بر روی آن هستند، این کاملا طبیعی است و انتظار می رود در نسخه نهایی و با افزایش تعداد استفاده کنندگان، مشکلات آن به حداقل برسد. دیجیاتو این نوید را می دهد که بعد از انتشار نسخه نهایی ویندوز فون ۸.۱ یک بررسی جامع از دستیار صوتی کرتانا داشته باشد.

طراحی صفحه اصلی

ویندوز فون ۸.۱

با تغییرات و امکاناتی که مایکروسافت در ویندوز فون ۸.۱ قرار داد، جذابیت های این پلتفرم را بیش از پیش کرد. حالا کاربران می توانند تصاویر دلخواه را در زمینه صفحه اصلی قرار دهند و با  شفاف شدن کاشی ها، یک بک گراند زیبا داشته باشند. از جمله دیگر امکانات اضافه شده برای صفحه اصلی، می توان به امکان تغییر سایز و تعداد کاشی ها اشاره کرد. با ویندوز فون ۸.۱ وقتی که قابلیت Show More Tiles را فعال کرده باشید، تعداد کاشی ها از ۳ عدد در هر ردیف به ۵ عدد افزایش می یابد.

امکان تعریف رنگ های ثابت نیز همانند سابق وجود دارد و اگر تمایلی به استفاده از تصاویر ندارید، می توانید رنگ های متنوعی را به سلیقه خود برگزینید. با نیم نگاهی به کاربران استفاده کننده از ویندوز فون ۸.۱ می توان فهمید که امکان تعریف عکس در پس زمینه کاشی ها بسیار مورد توجه آنها قرار گرفته.

پشتیبانی سخت افزاری

با آخرین آپدیت Firmware تلفن های ویندوز فونی، امکان پشتیبانی از دستگاه هایی با رزولوشن بالا فراهم آمده و کارخانه ها هم می توانند از پردازنده های جدید در قلب تلفن های تولیدی خود استفاده کنند. خوشبختانه در ویندوز فون ۸.۱ از تلفن های همراه دو سیم کارته هم پشتیبانی می شود و به زودی شاهد تلفن های دو سیم کارته ویندوز فونی در بازار خواهیم بود. این مسئله کمک شایانی به مایکروسافت در فروش تلفن های ویندوز فونی خواهد کرد.

با این نسخه از ویندوز فون، دیگر مشکلی برای ذخیره اپلیکیشن ها در SD کارت نخواهید داشت و به راحتی می توانید آنها را در حافظه جانبی دستگاه خود قرار دهید. هر چند برای حفظ امنیت، تمامی اطلاعات کدگذاری می شود تا اگر مموری را گم کنید، کس دیگری نتواند از آن استفاده کند.

بهبودهای کلیدی

 اینترنت اکسپلورر 11

ویندوز فون ۸.۱

همانند سایر بخش ها، مرورگر دوست داشتنی مایکروسافت هم شاهد بهبودهایی بوده . در تنظیمات این بخش می توانید حالت نمایش سایت ها را برای موبایل قرار دهید و یا بی نهایت تب برای خود باز کنید، سایر بهبودها نیز موجب نمایش بهتر صفحات شده.

در بخش تنظیمات Sync my setting و با فعال سازی Internet Explorer  نیز می  توان تعیین کرد که اطلاعات اینترنت اکسپلورر شما همگام سازی شود و به طور خودکار در حساب وان درایو (One Drive) قرار بگیرد.

Battery Saver

همانطور که از نام این بخش مشخص است، وقتی که میزان باتری شما از حدی پایین تر آمد، شروع به انجام برخی کارها و بستن اپلیکیشن های غیر ضروری می کند تا مصرف باتری کاهش یابد. اما این ویژگی در نسخه ویندوز فون ۸ بوده و قابلیت جدیدی که با ویندوز فون ۸.۱ به آن اضافه شده، این است که به شما نشان می دهد هر یک از اپلیکیشن ها چقدر مصرف باتری داشته اند. حتی در صورتی که لازم شد، می توانید هر یک از آنها را در آن واحد ببندید.

صفحه کلید

یکی از مزیت های بزرگ تلفن های ویندوز فونی، کیبورد خوش دست آنها است. به طوری که از نسخه ۷ تا به کنون، همواره یکی از نقاط قوت بوده. با صفحه کلید  Word Flow که در ویندوز فون ۸.۱ تعبیه شده می توانید به راحتی و سرعت بالا کلمات را تایپ کنید. مکانیزم کاری آن هم راحت است، انگشت خود را پیوسته روی کلمات حرف مورد نظر می کشید و خود ویندوز فون به صورت هوشمند آن کلمه را تشخیص می دهد. هر چند در سایر پلتفرم ها هم مثل اندروید با کمک برنامه های جانبی این امکانات فراهم آمده است.

VPN

ویندوز فون ۸.۱

حالا کاربران ویندوز فونی هم می توانند برای امنیت بیشتر، یک VPN تعریف کنند و میزان ایمن بودن ارتباطات خود را بالاتر ببرند. این ویژگی برای کاربران کشورهای مختلف به یک میزان جذابیت خواهد داشت چرا که استفاده از وی.پی.ان برای عدم جاسوسی اینترنتی از فعالیت های خود، به خصوص فعالیت های کاری خود را مهم می دانند.

تنظیمات صدا

Untitled-w700

در نسخه جدید ویندوز فون، وقتی که دکمه ولوم را فشار می دهید، می توانید صداها را در بخش های مختلف شخصی سازی کنید. بله، این امکان بالاخره به ویندوز فون هم آمده تا ولوم جداگانه برای زمان آهنگ گوش دادن انتخاب کنید و یا صدای نوتیفیکیشن ها و زنگ های تلفن همراه را به صورت جداگانه تغییر دهید.

فروشگاه ویندوز فون

Untitled-w700

ظاهر فروشگاه تغییرات زیادی به خود دیده و در کل امکانات جدید آن باعث شده کاربران خیلی راحت تر بتوانند اپلیکیشن های جدید را دریافت یا آپگرید کنند. در این قسمت می توانید تعیین کنید که در صورت اتصال به اینترنت، اپلیکیشن ها به صورت خودکار آپدیت شوند یا خیر.

همچنین با نصب یک اپلیکیشن جدید، مراحل نصب به پس زمینه سیستم عامل می رود و شما از صفحه اپلیکیشن ها در ویندوز فون استور خارج نخواهید شد و وقتی که اپلیکیشن جدیدی نصب کنید، با کلمه new در زیرش در لیست اپها به نمایش در می آید.

جمع بندی

ویندوز فون ۸.۱ را می توان یکی از بهترین آپدیت های مایکروسافت در سال های اخیر دانست. وجود اکشن سنتر، دستیار صوتی کرتانا و بسیاری از بهبودهای ریز و کاربردی باعث شده که این پلتفرم چیزی از رقبای خود کم نداشته باشد و بتواند در بازاری با این رقابت جانانه، خوش بدرخشد.

شاید تنها ضعف ویندوز فون را بتوان کمتر بودن تعداد اپلیکیشن های آن (به خصوص بازی ها) نسبت به اندروید و iOS دانست که این مورد هم با تدابیر خاص مایکروسافت در حال برطرف شدن است.

با توجه به اینکه تمامی کاربران فعلی ویندوز فون 8 می توانند به این نسخه آپگرید کنند و زمینه بسیاری از انتقادات ویندوز فون برچیده شده، انتظار می رود که با تبلیغات خوب مایکروسافت، شاهد روزهای درخشانی برای این پلتفرم باشیم.

مزیت ها

  • کارکرد روان و سریع دستگاه حتی با ۵۱۲  مگابایت رم
  • اضافه شدن مرکز اعلان ها (Action Center) سریع و کاربردی
  • دستیار صوتی هوشمند کرتانا (بتا)
  • صفحه کلید کامل همراه با تایپ و سوایپ

ضعف ها

  • وجود چندین باگ و لگ در نسخه توسعه دهندگان

بررسی ویدیویی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (50 مورد)
  • Omid_Rahmani
    Omid_Rahmani | ۵ آبان ۱۳۹۴

    نسبت به امکاناتش قیمت بالایی داره

  • ramin
    ramin | ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

    پیشرفت خیلی خوبی بود

  • مهرداد
    مهرداد | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

    بدم نمياد يه ويندوز فون هم داشته باشم !
    با قيمت مناسب و كارايي خوب دوستان باتجربه تر چي پيشنهاد ميدن ؟

  • Esmaeil Moradian
    Esmaeil Moradian | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

    سلام. کسی میتونه کمکم کنه؟ چجوری گوشیمو آپدیت کنم به وین فون 8.1 . گوشیم لومیا 520 هستش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی