ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زمین از فضا
تکنولوژی

یک گالری دیدنی: عکس های زمین از فضا

با وجود مشکلات سیاسی که بین ایالات متحده و روسیه در جریان است، اما آژانس های فضایی هر دو طرف به همکاری در زمینه فعالیت های ایستگاه فضایی بین المللی در مدار زمین ادامه می ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۵

با وجود مشکلات سیاسی که بین ایالات متحده و روسیه در جریان است، اما آژانس های فضایی هر دو طرف به همکاری در زمینه فعالیت های ایستگاه فضایی بین المللی در مدار زمین ادامه می دهند. در کنار کار در فضایی با جاذبه بسیار کم، اعضای ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) همیشه عکس هایی بسیار زیبا از سیاره زمین ارسال می کنند که تماشای آنها لذتی فراوان دارد.

در اینجا یک گالری سحر انگیز از عکس های فضانوردان و همین طور ماهواره های ناسا را خواهید دید که هر یک داستان کوتاهی دارند. برای مثال عکس بالا توسط یکی از خدمه ماموریت ۳۹ ایستگاه فضایی با یک دوربین دیجیتال و لنز ۱۴ میلیمتری گرفته شده و طوفانی پیش-زمستانی در ساحل جنوب غربی استرالیا را نشان می دهد. تاریخ آن هم ۲۹ مارس ۲۰۱۴ است.

در ادامه، با این گالری زیبا حاوی عکس های زمین از فضا همراه دیجیاتو باشید.

این بخش از دره رودخانه سبز (رود کلرادو) در شرق یوتا به خاطر نمای پیچ در پیچش مشهور است. این عکس در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۴ توسط فضانوردی در ایستگاه بین المللی گرفته شده. رودخانه سبز به خاطر سایه های عمیق، تیره به نظر می رسد زیرا ۳۰۰ متر پایین تر از سطح زمین های اطراف خود است. نور خورشید در حال طلوع که بخشی از دیواره های دره را روشن کرده نیز زیبا است. خط صافی که در نیمه سمت چپ عکس دیده می شود، خط پرواز یک جت بر فراز دره است.
این بخش از دره رودخانه سبز (رود کلرادو) در شرق یوتا به خاطر نمای پیچ در پیچش مشهور است. این عکس در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۴ توسط فضانوردی در ایستگاه بین المللی گرفته شده. رودخانه سبز به خاطر سایه های عمیق دیواره ها، تیره به نظر می رسد زیرا ۳۰۰ متر پایین تر از سطح زمین اطراف خود است. نور خورشید در حال طلوع است و بخشی از دیواره های دره را روشن کرده. خط صافی که در نیمه سمت چپ عکس دیده می شود، خط پرواز یک جت بر فراز دره است.
این عکس توسط فضانوردی در ایستگاه بین المللی در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳ گرفته شده و یک رعد و برق سپید رنگ در مرکز آن بین شهرهایی از کویت و عربستان مشخص است. (ناسا)
این عکس توسط فضانوردی در ایستگاه بین المللی در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳ گرفته شده و یک رعد و برق سپید رنگ در وسط آن بین شهرهایی از کویت و عربستان مشخص است. (ناسا)
در ۳۰ مارس ۲۰۱۴، دوربین موجود روی ماهواره Landsat 8 این تصویر را از نیشینو-شیما در ۱۰۰۰ کیلومتری توکیو در جزیره اوگاساوارا گرفت. ۴ ماه قبل از آن، یک جزیره آتشفشانی در ۵۰۰ متری ساحل نیشینو-شیما سر بر آورده بود و حالا دو جزیره به هم پیوسته اند. (ناسا)
در ۳۰ مارس ۲۰۱۴، دوربین موجود روی ماهواره Landsat 8 این تصویر را از نیشینو-شیما در ۱۰۰۰ کیلومتری توکیو در جزیره اوگاساوارا گرفت. ۴ ماه قبل از آن، یک جزیره آتشفشانی در ۵۰۰ متری ساحل نیشینو-شیما سر بر آورده بود و حالا دو جزیره به هم پیوسته اند. (ناسا)
این عکس توسط یکی از ۳۸ عضو گروه اعزامی به ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده و جنوب غرب اقیانوس هند را در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۴ نشان می دهد. دو جزیره کوچک که جزو جنوب فرانسه و جزایر  قطب جنوب هستند در مرکز عکس به چشم می آیند. هر کدام شان تنها ۱۸ کیلومتر عرض دارند. یک جزیره کوچکتر نیز در ۱۰۰ کیلومتری غرب آنها قرار دارد. جریانات هوا که از بالای جزایر عبور می کنند، حالتی V شکل گرفته اند. این عکس از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری سطح زمین گرفته شده و پدیده هایی را نشان می دهد که توسط ساکنان محلی قابل تشخیص نیستند. (ناسا)
این عکس توسط یکی از اعضای گروه اعزامی "ماموریت ۳۸" به ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده و جنوب غرب اقیانوس هند را در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۴ نشان می دهد. دو جزیره کوچک که متعلق به فرانسه و از جزایر قطب جنوب هستند در مرکز عکس به چشم می آیند. هر کدام شان تنها ۱۸ کیلومتر عرض دارند. یک جزیره کوچکتر نیز در ۱۰۰ کیلومتری غرب آنها قرار دارد. جریانات هوا که از بالای جزایر عبور می کنند، حالتی V شکل به خود گرفته اند. این عکس از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری سطح زمین گرفته شده و پدیده هایی را نشان می دهد که توسط ساکنان محلی قابل تشخیص نیستند. (ناسا)
s_e07_8e041160
این شکل تار عنکبوتیِ موسکو از آسمان است. عکسی که توسط یکی از اعضای ماموریت ۳۸ ایستگاه فضایی در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۴ گرفته شده. ارتفاعی که عکس از آن گرفته شده، ۳۸۶ کیلومتری سطح زمین است.
s_e08_8e021397
کوبا در دریای کارائیب در این عکس به تصور در آمده، تاریخ عکس مربوط به ۲۶ دسامبر ۲۰۱۳ است.
s_e09_9E005258
عکسی سحر انگیز از گرند کانیون، ثبت شده در ۲۵ مارس ۲۰۱۴ از ایستگاه فضایی بین المللی.
s_e10_8e029014
این عکس در ۹ ژانویه ۲۰۱۴ از منهتن گرفته شده. سنترال پارک در قسمت راست به خوبی دیده می شود.
s_e11_72503404
یک سیب تر و تازه در نزدیک پنجره ایستگاه فضایی بین المللی معلق است و زمین و خورشید در بیرون، این منظره دیدنی را شکل داده اند.
s_e12_8e025350
یکی از اعضای ماموریت ۳۸ این عکس را گرفته که در آن دهانه برخوردی منیکواگن در ایالت کبک کانادا و آب های راکد دور تا دور آن قابل مشاهده اند. محققین معتقدند که اینجا در حدود ۲۱۵.۵ میلیون سال قبل محل برخورد یک شهاب سنگ با قطر ۵ کیلومتر بوده. بلندترین ارتفاع زمین در میانه قرار دارد و یک دریاچه ۷۰ کیلومتری به شکل حلقه، در پیرامون آن شکل گرفته.
s_e13_8e038300
بین دو منطقه روشن در پایین سمت راست و بالا سمت چپ، یک تاریکی دیده می شود که در اصل کره شمالی است. اعضای ایستگاه فضایی بین المللی در عبور از فراز منطقه این عکس را ثبت کردند. تاریکی کره شمالی در شب نشانگر وضع اقتصادی بد این کشور است. به خصوص وقتی منطقه درخشان سئول در این سوی مرز را هم در کنار آن تاریکی قرار دهید. وضعیت طوری است که مشاهده گران ممکن است در شب نتوانند کره شمالی را از دریاهای اطراف تشخیص دهند. تنها نقطه نورانی، مربوط به پیونگ یانگ است که روشنایی آن در حد شهرهای کوچک کره جنوبی است.
s_e14_02013252
تصویر بردار ماهواره Landsat 8 در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۳ این تصویر را از آبرُفتی در منطقه آلماتی قزاقستان ثبت کرده. عریض ترین بخش این آبرُفت ۲۰ کیلومتر است.
s_e15_8e056422
یک جفت کیوب سَت (CubeSat) ساخت شرکت نانو رَکس (NanoRacks) بعد از رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی توسط لانچر مخصوص و اتصال بخش های لازم به انتهای بازوی ژاپنی ایستگاه، به سمت زمین رها شده اند. تاریخ عکس ۲۴ فوریه ۲۰۱۴ است پس زمینه زیبای زمین، منظره ای جادویی برای آن آفریده.
s_e16_00000003
جزایری در میان ابرها که در واقع قله هایی مرتفع هستند و ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ در این عکس ثبت شده اند. تابش صبحگاهی خورشید دامنه های جنوب شرق آنها را روشن کرده. این کوه های آتش فشانی در مجمع الجزایر Aleutian قرار دارند.
s_e17_00000004
ماه بر فراز خط زمین، ۲۱ فوریه ۲۰۱۴.
s_e18_8e047388
۱۴ فوریه ۲۰۱۴؛ عکسی از دشت کویر در فلات مرکزی ایران که توسط یکی از سرنشینان ایستگاه فضایی بین المللی با لنز ۲۰۰ میلیمتری از فاصله ۶۵ کیلومتری گرفته شده. الگوهای نامعمول خطوط موازی پیچ و تاب خورده، بر روی سطح زمین زیبایی شگرفی را خلق کرده اند. طبق گفته زمین شناسان، این خطوط مربوط به لایه های سنگ متفاوتی اند که روی هم شکل گرفته اند و سپس توسط باد و آب سطح آنها تراشیده شده و ار معرض دید قرار گرفته.
s_e19_S040E240
یک ساختار کوه مانند در مرکز نامیبیا. ۱۵ می، ۲۰۱۴.
s_e20_S039E840
مه و ابر بر فراز مالزی. ۱۳ مارس ۲۰۱۴.
s_e21_53283564
یکی از فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی این عکس را از پرتاب موشک سایوز TMA12M از ایستگاه بایکونور فزاقستان ثبت کرده که حاوی دو فضانورد روس و یک فضانورد ناسا است.
s_e22_39573664
۲۷ مارس، ۲۰۱۴؛ نمایی از داخل ایستگاه فضایی بین المللی دقایقی قبل از وصل شدن فضاپیمای سایوز TMA-12M (شی داخل عکس) به آن.
s_e23_02013281
عکسی از ماهواره لندست ۸ که کوه های کارست در چین را به تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۱۳ نشان می دهد.
s_e24_8e025895
۵ ژانویه ۲۰۱۴؛ آتشفشان بزمان در ایران که جنوب سیستان و بلوچستان واقع شده و شکل مخروطی کلاسیکی دارد. کانال هایی نیز در دامنه های آن دیده می شود. ارتفاع قله از سطح دریا ۳۴۹۰ متر است.
s_e25_8e047324
۱۳ فوریه ۲۰۱۴؛ این عکس پانوراما از منطقه یخی پاتاگونای جنوبی در یکی از روزهای بدون ابر کوه های آندرس جنوبی گرفته شده. این منطقه ۱۳ هزار کیلومتر مساحت دارد و بزرگترین منطقه یخی در نیمکره جنوبی است.
Expedition 39 Soyuz TMA-11M Landing
۱۴ می ۲۰۱۴؛ سفینه سایوز TMA-11M در حال بازگرداندن تعدادی از خدمه ماموریت شماره ۳۹ ایستگاه فضایی بین المللی.
Expedition 39 Soyuz TMA-11M Landing
۱۴ می ۲۰۱۴؛ سفینه سایوز TMA-11M در حال فرود در خاک قزاقستان.
Expedition 39 Soyuz TMA-11M Landing
۱۴ می ۲۰۱۴؛ فرمانده ماموریت ۳۹، آقای کویچی واکاتا در حال خروج از کپسول سایوز دقایقی بعد از آنکه او، فرمانده سایوز میخائیل تیورین، ریک ماستراکیو از ناسا بر زمین نشستند.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • فاطمه
    فاطمه | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    سبحان الله . واقعا جالب بود

  • __AmIr__
    __AmIr__ | ۹ خرداد ۱۳۹۳

    الله اکبر .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی