ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۱۳ انتظاری که می شود از اپل در WWDC 2014 داشت (یا نداشت!)

اپل دوشنبه شب نطق اصلی کنفرانس توسعه دهندگان خود WWDC 2014 را برگزار می کند و تمام نشانه ها حکایت از این دارند که یکی از بزرگترین رویدادهای اپل تا به امروز را خواهیم داشت. WWDC ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۱:۵۳

اپل دوشنبه شب نطق اصلی کنفرانس توسعه دهندگان خود WWDC 2014 را برگزار می کند و تمام نشانه ها حکایت از این دارند که یکی از بزرگترین رویدادهای اپل تا به امروز را خواهیم داشت. WWDC از دیرباز مکان معرفی نسخه های جدید iOS و OS X بوده و طبق گفته های ادی کیو، رییس سرویس های اینترنتی اپل، امسال این شرکت یکی از مجهزترین لشکرهای سخت افزاری ۲ دهه اخیرش را در خیمه گاه دارد.

اولین میوه های تلاش ۱ سال اخیر شرکت تا ۳ روز دیگر در سان فرانسیسکو رونمایی خواهد شد. از سخت افزارهای احتمالی گرفته تا نرم افزارهای قابل انتظار و ویژگی های جدید برای پلتفرم هوشمند خانگی، و ابزارها و امکانات جدید برای توسعه دهندگان اپل.

اینکه چه چیزهایی قطعا نشان داده خواهد شد، و احتمال نمایش چه چیزهایی وجود دارد، صحبتی است که به درازا می انجامد. پس در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا آنها را بررسی کنیم.

iOS 8: انتظار دیدن تغییراتی به گستردگی سال گذشته را نداشته باشید. در عوض iOS 8 بر پایه هایی که iOS 7 بنا نهاده، رشد خواهد کرد و انتظار چند ویژگی جدید و اساسی برای آن می رود. تیتر اصلی عبارت است از: اپلیکیشنی به نام Healthbook که اولین حرکت جدی اپل در زمینه سلامتی و ورزش خواهد بود. به نوشته 9to5mac، این اپ جدید داده هایی نظیر فشار خون، میزان فعالیت بدنی، ضربان قلب، وضعیت خواب و ... را جمع آوری می کند و در کارت هایی ساده مانند اپلیکیشن Passbook به نمایش می گذارد. اینکه داده ها از کجا می آیند هنوز به درستی مشخص نیست. احتمالا تعدادی از آنها حاصل استفاده از سنسورهای آیفون جدید خواهند بود ولی بقیه... ممکن است از تجهیزات جانبی یا حتی ساعت هوشمند اپل برسند.

(ویدیوی معرفی iOS 7؛ دانلود ۲۰ مگابایت)

خانه هوشمند: اگر آیفون شما بتواند درب خانه تان را باز کند، یا چراغ ها را روشن کند، یا با پخش یک موسیقی ملایم در ورود به خانه خوشامدگوی شما باشد، ایرادی دارد؟ احتمالا این کار با iOS 8 میسر خواهد شد. فایننشال تایمز گزارش می دهد که iOS 8 قادر به برقراری ارتباط و کنترل تجهیزات منزل -با کمک آیفون- است. این می تواند تمرکز جدید اپل برای تعمیق جای پای خود در سبک زندگی مردم باشد و شروعی برای ورود آن به حوزه اتوماسیون خانگی یا محل کار. [خبر مرتبط در دیجیاتو]

اسکرین شات منتسب به اپلیکیشن Healthbook.
اسکرین شات منتسب به اپلیکیشن Healthbook.

اپهای جدید: ممکن است ۲ تا از نرم افزارهای OS X میهمان آیفون شوند. برنامه مشاهده عکس Preview و همین طور برنامه ویرایش متن TextEdit احتمالا در iOS 8 گنجانده خواهند شد تا دو پلتفرم اپل به هم نزدیک تر شوند. 9to5mac گزارش می دهد که iTunes Radio نیز احتمالا به شکل یک اپلیکیشن مجزا در خواهد آمد تا رقیبی بهتر برای سرویس هایی مثل پاندورا شود و در مرکز توجه قرار گیرد، نه اینکه داخل اپلیکیشن Music پنهان شود. البته که حالا با قطعی شدن خرید شرکت بیتس و سرویس بیتس میوزیک، ممکن است اپل ترجیح دهد شما را روانه این سرویس کند.

OS X: سیستم عامل مک احتمالا در شرف نو شدن اساسی است. 9to5mac می گوید که مهمترین ویژگی نسخه جدید OS X دیزاین تازه آن است که به زبان طراحی iOS 7 نزدیک شده و ساده و براق و جادویی خواهد بود. اما نوع تعامل با آن چطور؟ آن هم تغییر می کند؟ گویا خیر، همچنان رابط کاربری آشنای OS X را در نسخه جدید آن خواهید دید و قرار نیست تغییر رادیکالی صورت بگیرد. بلکه پوسته آن نونوار می شود که گام معقولی است زیرا با نزدیک شدن اپلیکیشن های کاربردی دو پلتفرم به یکدیگر، کاربران مشترک آنها از یک ظاهر آشنا لذت خواهند برد.

gukuyldu

Siri: به نظر می رسد سیری در iOS 8 هوشمندتر می شود تا به عنوان مثال، نام آهنگی را که از رادیو می شنوید برای تان پیدا کند. بلومبرگ گزارش می دهد که نسخه جدید سیری قادر به پیدا کردن نام آهنگ ها و تشخیص آنها به درخواست کاربر است. برای این کار، اپل احتمالا با Shazam همکاری کرده که ویژگی مشابهی را از مدت ها قبل بر روی اپلیکیشن خود ارائه می کند. ضمنا این احتمال وجود دارد که سیری به OS X نیز بیاید. البته شاید نه امسال یا در WWDC 2014، ولی به هر حال این هم می تواند غافلگیری خوبی باشد.

AppleMaps_car-w700

Apple Maps: اپل بعد از عذرخواهی معروف تیم کوک و اخراج محترمانه اسکات فورستال، چیز زیادی درباره اپلیکیشن نقشه خود به زبان نیاورده. ولی به احتمال زیاد بزرگترین آپدیت برای آن را چند روز دیگر شاهد خواهید بود. 9to5mac گزارش می دهد که مسیرهای مسافربری عمومی بالاخره به این اپ اضافه می شود تا برای عده بیشتری کارایی پیدا کند. داده های مربوط به خود نقشه و دیزاین آن نیز احتمالا یک به روز رسانی بزرگ را دریافت می کنند. البته  9to5mac می گوید شاید معرفی این امکانات در اواخر تابستان صورت بگیرد، یعنی همزمان با عرضه نهایی iOS 8 و معرفی آیفون های جدید. مطمئنا اپل نمی خواهد دوباره یک اپلیکیشن نا آماده عرضه کند.

cinexplayer_ipad_large_verge_medium_landscape-w700

Split-screen iPad: شعار همیشگی اپل برای تبلت ها و تلفن های هوشمند در یک کلمه قابل خلاصه سازی است: سادگی. اپل همیشه می خواسته در آن واحد کاربر با یک اپلیکیشن مشغول باشد. ولی شایعات [خبر اولیه در دیجیاتو] حکایت از این دارند که قابلیت تقسیم صفحه که از مایکروسافت گرفته تا سامسونگ و سایرین، آن را به پلتفرم های مدرن خود افزوده اند، و امکان تقسیم صفحه تبلت بین دو یا چند اپ را به کاربر می دهند، احتمالا به زودی روانه آیپد خواهد شد. گویا اپل می خواهد امکان تقسیم مساوی نمایشگر آیپد بین دو اپلیکیشن در حالت افقی و همین طور جا به جایی محتوا بین آنها را فراهم کند. 9to5mac از احتمال محدود شدن این ویژگی به آیپد ایر می نویسد و امروز برخی رسانه ها خبر دادند که شاید تقسیم صفحه برای نطق WWDC 2014 آماده نباشد.

iPhone 6: به نظر می رسد امسال ۲ آیفون بزرگتر معرفی خواهد شد، یکی در اواخر تابستان و دیگری در پاییز. یکی با نمایشگر ۴.۷ اینچی و دیگری با نمایشگر ۵.۵ اینچی. هر دو بزرگتر از آیفون های ۴ اینچی فعلی. مانند همیشه شایعاتی درباره معرفی یکی از آنها در WWDC شنیده می شود، ولی احتمالا چنین اتفاقی نخواهد افتاد. بعید است که اپل بخواهد آیفون های جدید را با iOS 7 معرفی کند، با این حال شاید IOS 8 چیزهای تازه ای درباره این محصول رو کند.

mbareview-5

MacBook: اپل با معرفی آنلاین مکبوک ایرهای ۲۰۱۴ جا را برای معرفی یک مکبوک ایر جدید باز کرده؟ مدت ها است که شایعه ای درباره مکبوک ایر رتینا شنیده می شود. با نمایشگر ۱۲ اینچی و تراکم پیکسل مشابه آیپد ایر، احتمالا برای همین امسال در دست توسعه است و کسی چه می داند، شاید همین دوشنبه معرفی شود. شنیده ها حاکی از یک محصول جادویی هستند: دیزاین کاملا جدید، با وزن سبک تر، نمایشگر بهتر، و البته عمر باتری خوب مانند همه مکبوک ها. اما آیا رقیبی برای این محصول در بازار امروز هست که اپل را به عجله بیندازد؟ سرفس پرو ۳ در نظرتان آمد؟

IMG_4841

iPad: بعد از رونمایی از دیزاین جدید و سبک آیپد ۹.۷ اینچی در سال گذشته، انتظار تغییر فیزیکی در آیپد ایر و آیپد مینی را نداشته باشید. تنها چیزی که جای خالی آن حس می شود، این است: سنسور اثر انگشت Touch ID. گزارش ها همگی به اضافه شدن آن به تبلت های اپل اشاره دارند. شکی نیست اپل تاچ آی دی را در مرکز توجه برای بالا بردن امنیت محصولاتش قرار داده و در صورتی که تولید انبوه به اندازه کافی باشد، چرا نخواهد آن را به آیپدها بیاورد؟ در کنار این قضیه، یادمان باشد هنوز پرنده های کوچکی از وجود آیپد پرو ۱۳ اینچی صحبت می کنند که احتمالا اولین تبلت/لپتاپ اپل با چیپ سری A و سیستم عامل iOS خواهد بود.

iWatch: گجت های پوشیدنی از روندهای اصلی امسال هستند و انتظاری جز ورود قدرتمند اپل به این بازار نیست. شنیده های متنوعی وجود دارد. از معرفی یک ساعت گرد و سبک در دو مدل (زنانه و مردانه؟) گرفته تا شارژ القایی. iWatch می تواند حلقه گمشده در تکمیل فرآیند جمع آوری داده های سلامت و ورزش برای اپلیکیشن هلث بوک باشد. اپل تعداد زیادی متخصص سلامت استخدام کرده و گفته می شود که آنها در تیم آیواچ مشغول کارند. نقشه های بزرگ اپل چه زمانی رو خواهند شد؟ آیا آیواچ دوشنبه معرفی می شود تا توسعه دهندگان فرصت ساختن اپهای مخصوص آن را بیابند و سپس در اواخر تابستان، یک ساعت با تعداد زیادی اپلیکیشن در دست مصرف کننده قرار گیرد؟ کسی از نقشه های اپل خبردار نیست.

w640-w700

Apple TV: تیم کوک مدت ها است که می گوید اپل تی.وی دیگر یک سرگرمی کوچک نیست. اما جزئیات آینده مشخص نیستند. گزارش های متعدد به مذاکره اپل با شبکه های کابلی اشاره دارند و اینکه محتواهای جدید و به روزی در راه اند تا پلتفرم سرگرمی خانگی اپل رونق بیشتری بیابد. اما وضع چطور پیش خواهد رفت؟ هنوز مشخص نیست. در کنار محتوا، بحث اضافه شدن سیری و اپلیکیشن های توسعه دهندگان به اپل تی.وی نیز در میان است.

Beats: تیم کوک در آغاز نطق اصلی WWDC روی صحنه می آید، آن هم در حالی که فقط چند روز از بزرگترین خرید تاریخ اپل گذشته. مطمئنا همه تشنه این خواهند بود که درباره این خرید بیشتر بدانند و برای تیم کوک هم سخت است که این خواسته را نادیده بگیرد. اپل در انتهای مراسم های خود پرسش و پاسخ برگزار نمی کند، پس منتظر اشاراتی کوتاه درباره این خرید باشید. در ضمن هنوز این خرید توسط مراجع قانونی تایید نشده. وقتی بشود، تیم کوک حرف های بیشتری درباره آن خواهد گفت.

ویدیوی کوتاه زیر را که احتمالات آینده در آن به تصویر کشیده شده از دست ندهید.

(دانلود مستقیم با حجم ۹.۱ مگابایت)

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • Mobin
    Mobin | ۱۰ خرداد ۱۳۹۳

    امیدوارم بعد از مراسم کاملا شوکه بشم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی