ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آینده اپل: ۲۲ معرفی بزرگ مراسم WWDC14

"کد را بنویس. دنیا را عوض کن." اپل امسال WWDC14 را با افتتاحیه ای شروع کرد که سرتاسر در خدمت توسعه دهندگان بود. نیم نگاهی به iOS 8 و OS X Yosemite را برای دنیا ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۹:۳۷

"کد را بنویس. دنیا را عوض کن."

اپل امسال WWDC14 را با افتتاحیه ای شروع کرد که سرتاسر در خدمت توسعه دهندگان بود. نیم نگاهی به iOS 8 و OS X Yosemite را برای دنیا فراهم کرد که قرار است توسعه دهندگان آنها را رنگ و لعابی تازه ببخشند. این رویداد پر از چیزهای تازه بود؛ رویدادی که در آن یک نفر روی صحنه می رود، ۱۰ دقیقه کد می نویسد و توسعه دهندگان قبل از تشویق بلند او، در سکوت تماشا محو تماشای اش هستند را با چه عبارت دیگری می شود توصف کرد؟ اپل در صحنه دیشب محصولات آینده اش را برای مشتریان و توسعه دهندگان به نمایش در آورد، آن هم نه در رویدادی خشک و رسمی؛ بلکه در محیطی دوستانه که گذر ۲ ساعت را از یادمان برد.

شایعات زیادی درباره معرفی سخت افزار جدید شنیده می شد ولی اپل امسال WWDC را تبدیل کرد به رویدادی کاملا نرم افزاری. فیل شیلر روی صحنه هم نیامد! کریگ فدریگی و تیمش OS X 10.10 و iOS 8 را معرفی کردند، جان بخشیدند و به هم نزدیک ساختند، طوری که کمتر دو سیستم عامل موبایل و دسکتاپی تا امروز اینقدر با هم یکپارچه شده اند. و بگذارید از ابزارهای معرفی شده برای توسعه دهندگان چیزی نگوییم، ۴ هزار API جدید و سایر ابزارها دست توسعه دهندگان را باز خواهند کرد تا راحت تر از قبل در iOS و OS X جولان دهند. زبان برنامه نویسی جدید، Swift که اپل انتظار دارد جانشین Objective-C شود را هم از یاد نبرید.

در ادامه مطلب نکات برجسته این رویداد را برای شما گرد آورده ایم. با دیجیاتو همراه باشید.

w640-1

سیستم عامل جدید اپل برای مک پاییز امسال عرضه خواهد شد. اما آنهایی که عجله دارند، می توانند ویژگی های آن را با استفاده از نسخه بتای عمومی در تابستان مورد استفاده قرار دهند. ابتدا با یوسمیتی شروع می کنیم.

 

ظاهر جدید

w640-2

جدیدترین نسخه OS X با نام یوسمیتی یک باز انگاری بصری کامل است که از پسرخاله اش iOS الهام گرفته شده و طراحی مسطح، صفحات نیمه شفاف، و فقدان سطوح شیب دار و بافت دار در سرتاسر آن به چشم می آید و ظاهر مدرن یک سیستم عامل دسکتاپ امروزی را تداعی می کند.

osx_design_translucent

برای آشنایی بهتر با یوسمیتی به صفحه دیزاین او اس ۱۰.۱۰ در وبسایت اپل سر بزنید. این راه در در نظر داشته باشید که فونت OS X بالاخره بعد از سال ها تغییر کرده و در یوسمیتی به جای Lucida Grande از خانواده Helvetica Neue استفاده شده. پنجره های نیمه شفاف هم که جای خود را دارند.

 

اعلان ها و ویجت ها

w640-3

یوسمیتی با اسلایدر کناری او اس ۱۰ که در مانتین لاین معرفی شد و آن را با نام Notification Center می شناسیم چه کرده؟ یک تغییر اساسی، چه از نظر کارکرد و چه از نظر دیزاین. پس زمینه آن نیمه مات شده و اضافه شدن قابلیت های جدید کاربردی، آن را شبیه iOS کرده.

osx_design_notification_today

یک نمای کلی به نام Today به نوتیفیکیشن سنتر اضافه شده که به شما امکان دیدن رویدادهای جدید تقویم، یادآوری ها، و پیش بینی وضع هوا را می دهد. در آخر می توانید با اضافه کردن ویجت ها و اپ ها از مک اپ استور، این بخش را غنی تر هم بکنید.

 

اسپات لایت جدید

w640-4

اسپات لایت، این جستجوگر قهار مک بعد از سال ها یک نوسازی اساسی را به خود دیده و شبیه اپلیکیشن آلفرد هم شده، طوری که در مرکز صفحه به نمایش در می آید و می توانید از داخلش با تایپ تنها چند کلمه اقدام به اجرای اپلیکیشن ها، جستجوی فایل ها (با پیش نمایش متنی)، و جستجوی هر چیز دیگری از ویکیپدیا گرفته تا اپل مپس و فهرست تماس ها و رویداد ها و ... بکنید.

osx_design_spotlight_maps

این ظاهر جدید و آوردن کارکردهای مختلف اپلیکیشن ها زیر یک چتر متمرکز می تواند هات اسپات را کاربردی تر از گذشته کند. البته باید دید در عمل و حین استفاده در شلوغی چند پنجره ای محیط دسکتاپ چطور ظاهر می شود.

 

سافاری

Untitled

از این هم ساده تر می شد؟ تقریبا چیزی باقی نمانده که بخواهیم به آن غیر از سادگی مطلق اطلاق کنیم. با یک به روز رسانی بزرگ بصری و کارکردی، اپل سافاری دسکتاپ را تبدیل به مرورگری مدرن کرده. تنها یک نوار آدرس در بالا قرار دارد که وسط چین شدن آن هم در نوع خود جالب است. هوشمند شدن این نوار آنجا است که می تواند به شما مقالات مرتبط با جستجوی تان را در ویکی پدیا و سایر جاها پیشنهاد کند.

apps_safari_hero

اپل به سافاری یک دکمه Share نیز داده که مشابه آن در iOS یافت می شود و منویی برای مشاهده جدیدترین دریافت کنندگان مطالب اشتراکی دارد. در عین حال تلاش شده یکی از آزار دهنده ترین مشکلات سافاری یعنی تب های چندتایی که با افزایش تعداد شان، اضافه ها در پشت دکمه <<  پنهان می شدند، با امکان اسکرول افقی قابل مشاهده گردند. اما  برجسته ترین تغییر را باید Tab View دانست. یک دکمه کوچک که نمایش شبه ۳ بعدی از تمام تب های باز در مرورگر را به شما می دهد و در واقع، شبیه سازی نمای مولتی-تب سافاری موبایل در او اس ۱۰.۱۰ است.

 

Mail صاحب Markup می شود

w640-6

اپل می گوید اپلیکیشن همیشه مشکل دار Mail حالا دیگر صاحب یک "همگام سازی قابل اعتماد" شده. ولی این تنها به روز رسانی آن نیست. در اصل تمرکز ویژه ای بر فایل های ضمیمه قرار گرفته. این اپلیکیشن حالا یک ویرایشگر داخلی به نام Markup دارد که قابلیت های نرم افزار محبوب Skitch را شبیه سازی می کند و شامل امکاناتی مثل رونویسی های متنی و شکلی، فلش های قابل تغییر و ذره بین است. علاوه بر اینها Markup می تواند خطوط در هم و بر همی را که کشیده اید، منظم کند. اگر قبلا فایل های ضمیمه ارسالی شما توسط کلاینت مقصد پذیرفته نمی شدند، حالا دیگر نگران نباشید. اپل یک راه حل دارد: MailDrop نام آن است و به شما امکان می دهد فایل های ضمیمه ای تا ۵ گیگابایت را در آیکلود ذخیره کنید و لینک آنها را به صورت امن برای گیرنده بفرستید.

 

iCloud Drive

w640

با iCloud Drive  که یک فایل سیستم مشابه دراپ باکس برای ذخیره کردن اسناد در فضاری ابری است، می توانید به همه چیز در داخل فایندر دسترسی داشته باشید، از جمله فایل های مربوط به اپلیکیشن های iOS. همچنین می توانید فولدرها و تگ های مورد نظر خود را به آیکلود درایو اضافه کنید تا همه چیز در مک های شما و نیز iOS و ویندوز همگام باشد.

 

Handoff و همگامسازی کارها در همه دستگاه ها

w640-1

Handoff یک ویژگی جدید برای OS X است که به شما کمک می کند کارهای خود را در دستگاه های مختلف به اشتراک بگذارید. مثلا می توانید نوشتن یک ایمیل را در تلفن خود شروع کنید و در مک به پایان برسانید. یا می توانید یک سند را در iWork شروع کنید و هنگامی که از لپتاپ خود دور شدید امکان ادامه کار روی آیپد به شما داده می شود.

 

AirDrop بین iOS و Mac

w640-2

ایر دراپ که در گذشته امکان استفاده از آن بین دو مک یا بین دو آیدیوایس وجود داشت، قرار است همگانی شود تا راحت بین یک مک و یک آیدیوایس از آن استفاده کنید. این به معنای آن است که شاید دیگر هرگز لازم نباشد برای جا به جایی فایل بین مک و آیفون از کابل استفاده کنید.

 

هات اسپات فوری

w640-3

حالا می توانید با راحتی بیشتری از اتصال مخابراتی آیفون خود به عنوان هات اسپات استفاده کنید. یوسمیتی به طور خودکار تلفن شما را پیدا می کند و با چند کلیک می توانید از اینترنت آن به مک خود هدیه کنید.

 

اس ام اس و تماس تلفنی روی همه دستگاه ها

w640-5

یوسمیتی با ارتقای iMessage به شما کمک می کند پیام های اس.ام.اسی را روی مک مشاهده کنید و پاسخ بگویید. همچنین تماس های تلفنی رسیده به آیفون شما، از روی مک قابل پاسخ گویی خواهند بود. در اصل مک می تواند پایانه دریافت و ارسال پیام و پاسخگویی به تلفن باشد، بی آنکه نیازی به برداشتن آیفون از آن سر خانه داشته باشید.

w640-4

 

اعلان های تعاملی

w640-6

با گرفتن یک ایده واضح از اندروید، حالا اپل در iOS 8 به شما امکان می دهد مستقیما از بخش اعلان ها و همین طور قفل صفحه، به پاسخگویی به پیام ها بپردازید و دیگر اجباری برای رفتن به اپلیکیشن Messages نیست. این کاربرد مفید تا اپلیکیشن های غیر اپلی گسترش می یابد و برای مثال می توانید آپدیت های فیسبوک را مستقیم از خود اعلان یا قفل صفحه لایک بزنید یا پاسخ بگویید.  در ضمن اپل به شما امکان می دهد ویجت های مربوط به اپهای توسعه دهندگان را به نوتیفیکیشن سنتر اضافه کنید، مثلا ویجت های ورزشی یا آپدیت های تخفیفات در eBay و ... فرصت تعامل با این ویجت ها بدون اجرای خود اپلیکیشن نیز وجود دارد.

 

اسپات لایت قدرتمند تر

w640

قدرت جستجو با اسپات لایت به ورای اپها و فهرست تماس که تا الآن روی iOS در اختیار داشتید، گسترش یافته. حالا می توانید همه چیز را از فیلم ها و آهنگ های موجود در آیتونز (با رتبه بندی های مربوطه) گرفته تا  فیلم هایی که در سینماهای نزدیک به نمایش در می آیند و مقالات ویکیپدیا و ورودی های نقشه را جستجو کنید.

 

کیبوردهایی برای قوی شدن

w640

کیبورد جدید و پیش بینی گر اپل در iOS 8 پیشنهادهای تکمیلی برای کلمات و جملات ارائه می کند تا بتوانید بر مبنای آنچه تایپ کرده اید، انتخاب هایی از بین چندین کلمه یا عبارت تکمیلی داشته باشید. این پیشنهادها با استفاده از تاریخچه رفتار تایپی و عادات نوشتن شما تکمیل می شود و QuickType نام دارد و حتی می تواند پاسخ سوال هایی را که از شما می شود، بدهد. اپل می گوید کوییک تایپ با یادگیری از کاربر به تکمیل متن ها می پردازد و حریم خصوصی او را نیز رعایت می کند. اما این تنها چیزی نیست که اپل به بخش کیبورد iOS 8 آورده. سرانجام دست توسعه دهندگان باز شده تا بتوانند برای این سیستم عامل موبایل، کیبوردهای جایگزین بسازند تا بتوانید به طور پیش فرض از آنها در آیپد و آیفون و آیپاد تاچ استفاده کنید.

 

چت ویدیویی و صوتی در داخل Messages

w640-1

Messages پر استفاده ترین اپلیکیشن در iOS است و یک آپدیت بزرگ را در نسخه ۸ این سیستم عامل به خود خواهد دید. به طوری که می توانید پیام های صوتی یا ویدیویی کوتاه را در داخل آن ضبط و برای دوستان خود ارسال کنید. حتی اشتراک گذاری موقتی موقعیت مکانی در بین ویژگی های آن قرار دارد. در ضمن اپل یک درخواست عمومی را هم پاسخ گفته: امکان حذف افراد از جمله خودتان، از یک گفتگوی چند نفره.

 

iCloud Drive

w640

این قابلیت در دل iOS 8 به صورت یکپارچه قرار گرفته تا بتوانید اسناد را از یک اپ ولی در داخل اپ های دیگر (که سازگارند) باز کنید. همچنین می توانید از داخل مک به فایل های ذخیره و همگام سازی شده خود از طریق آیکلود، دسترسی داشته باشید.

 

HealthKit اطلاعات سلامت را متمرکز می کند

w640-1

در iOS 8 کیت سلامت یا HealthKit قرار دارد و با اپلیکیشن Health می توانید تمام داده های مربوط به وضع سلامت و وضع جسمانی خود را یکجا ذخیره کنید. هلث کیت یک قطب جدید با دسترسی آسان ارائه می کند که کاربران آیفون می توانند با استفاده از آن شاخص های سلامت خود را همیشه و در همه حال ثبت کنند و تاریخچه ای از آنها را در خط سیر گذشته تا به حال ببینند. هلث کیت با اپهای مستقل نیز سازگاری و یکپارچگی خواهد داشت،‌ از جمله نایکی و مایو کلینیک.

 

اشتراک گذاری خانوادگی

w640-2

با استفاده از این ویژگی جدید iOS می توانید تا ۶ عضو خانواده را به مجموعه خود اضافه کنید تا خریدهای آیتونزی شان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، البته تا زمانی که همه حساب ها به یک کارت اعتباری متصل باشد! Family Sharing امکان به اشتراک گذاری تقویم ها، یادآورها، عکس ها و موقعیت های مکانی بر مبنای Find My Friends را فراهم می کند و به والدین امکان تایید یا رد کردن خریدهای فرزندان شان را می دهد تا دیگر بچه ها نتوانند خرج های سنگین روی دست پدر و مادر خود بگذارند.

 

اپلیکیشن کاملا جدید Photos

w640

اپل بالاخره می خواهد عکس های شما را از قفس هایی که روی دستگاه های مختلف به آنها گرفتار می شدند، رها کند. اپلیکیشن جدید Photos برای iOS 8 امکان مشاهده و ویرایش عکس ها بر روی آیفون ها و آیپد های مختلف را می دهد و ویرایش های صورت گرفته روی یک دستگاه را نیز به دستگاه دیگر منتقل می نماید. این عکس ها در حساب آیکلود شما ذخیره می شوند که تا ۵ گیگابایت فضای رایگان دارد و برای فضای بیشتر، باید ماهی ۹۹ سنت به ازای هر ۲۰ گیگابایت یا ماهی ۳.۹۹ دلار به ازای هر ۲۰۰ گیگابایت بپردازید. اپل می گوید دسترسی به ۱ ترابایت را هم با هزینه های بیشتر میسر می کند. متاسفانه این قابلیت تا سال ۲۰۱۵ به مک ها نخواهد آمد.

 

Siri حالا با دست های آزاد

w640-1

اپل سر انجام در iOS 8 چند حقه جدید به سیری یاد داده. یکپارچگی با Shazam به سیری امکان می دهد هر آهنگی را شناسایی کند، یا حتی چراغ های منزل را روشن و خاموش نماید و درجه ترموستات را تغییر دهد، البته این دو تای آخر با استفاده از پلتفرم خانه هوشمند میسر می شوند. تغییراتی در بخش تکنولوژی های بک-اِند نیز وجود دارد. برای مثال، تشخیص صدا با استفاده از استریم و پشتیبانی بهتر از زبان ها. اما خبر بزرگ این است که می توانید بدون نیاز به لمس دستگاه سیری را بیدار کنید. کافی است بگویید "Hey, Siri" تا به طور خودکار بیدار شود. چقدر شبیه Ok, Google!

 

Swift: زبان برنامه نویسی جدید

w640-3

توسعه دهندگان دیشب به لطف زبان برنامه نویسی جدید، رفتن به سمت تحقق مفهوم خانه هوشمند، و ابزارهای تعامل پیوسته بین اپلیکیشن ها اوقات خوبی را پشت سر گذاشتند. سویفت بزرگترین غافلگیری مراسم دیشب بود. اپل با معرفی این زبان برنامه نویسی جدید، افزایش سرعت اپ ساختن را هدف قرار داده و می گوید این زبان به مراتب سریع تر از Objective-C است. در ضمن سویفت امکان برنامه نویسی در iOS و OS X را فراهم می کند. نکته مهمتر اینکه، توسعه دهندگان می توانند به کار بر روی اپهای فعلی خود ادامه دهند زیرا کد سویفت می تواند درست در کنار C و Objective-C در یک اپلیکیشن قرار گیرد.

 

افزونه ها، ویجت ها و ارتباط بین اپها

w640-2

بالاخره اپل خودش را به مایکروسافت و گوگل رساند و قرار است به اپهای آیفون و آیپد امکان گفتگو و تعامل با یکدیگر را بدهد، چیزی که در اندروید و ویندوز فون وجود داشت. این چیز کمی نیست. تا الآن اپلیکیشن های iOS به اصطلاح در حصار یا SandBox بودند و به بیان دیگر، از یکدیگر جدا. این به معنای طاقت فرسا بودن -اگر ننویسیم غیر ممکن بودن- جا به جایی فایل ها و اطلاعات بین اپهای یک دستگاه بود. حالا با اضافه شدن Extension ها اپل می تواند به اپهای توسعه دنندگان امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی را بدهد که کاربر انتخاب می کند. بنابراین می توانید یک فیلتر عکس را از VSCO Cam  بر روی عکسی که تازه گرفته اید اعمال کنید و البته درست در داخل اپلیکیشن Photos هم این کار را بکنید، نه اینکه لزومی باشد به اپ VSCO Cam  بروید.

w640-4

در ضمن اپل Widget ها را هم برای نوتیفیکیشن سنتر معرفی کرده که به شما امکان سنجاق کردن اپهایی مثل eBay و Pinterest و غیره در داخل این بخش را می دهد تا نیازی به جدا باز کردن آنها نباشد.این باعث بالا رفتن کارایی این بخش می شود و اطلاعات بیشتری را در یک نگاه به کاربر ارائه می کند.

 

کنترل خانه با iOS و آیفون

w640-5

HomeKit معرفی شده تا به شما امکان کنترل دستگاه های هوشمند خانگی تنها با لمس آیفون را بدهد. برای مثال باز کردن درب گاراژ، روشن کردن چراغ ها، و کنترل دوربین های امنیتی. اینها همه با استفاده از آیفون امکان پذیر است. حتی می توانید به سیری بگویید: "برای خواب آماده می شوم" تا نورهای خانه را به طور خودکار کم کند و درها را قفل. اپل یک برنامه تاییدی برای هوم کیت اجرا خواهد کرد؛ شرکای اولیه عبارت هستند از شرکت August که آن را به خاطر قفل های هوشمندش می شناسیم. همین طور Honeywell و iHome  و TI و چند ده تای دیگر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (44 مورد)
  • authority
    authority | ۱۷ شهریور ۱۳۹۴

    :: laugh ::

  • حمیـــد
    حمیـــد | ۱۱ مهر ۱۳۹۳

    :google:
    ::google::
    :GOOGLE:
    ::GOOGLE::

  • Shut Down
    Shut Down | ۱۴ خرداد ۱۳۹۳

    انصافا پیشرفت خوبی بود در حد معقول

  • mohammad aalizadeh
    mohammad aalizadeh | ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

    نگفتن روی آیفون 4 و آیپد 2 وآیپاد 5 میاد ios8?????

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی