ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile
موبایل

بررسی دیجیاتو: مقایسه سامسونگ گلکسی اس ۵ و HTC One M8

اگر از عاشقان موبایل هستید، اگر در رده سینه چاکان تکنولوژی قرار می گیرید، قطعا مصیبت شیرینی به نام انتخاب بهترین پرچمدار معرف حضورتان هست. هر ساله شرکت ها آخرین تکنولوژی و بهترین نتیجه تلاش ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

اگر از عاشقان موبایل هستید، اگر در رده سینه چاکان تکنولوژی قرار می گیرید، قطعا مصیبت شیرینی به نام انتخاب بهترین پرچمدار معرف حضورتان هست. هر ساله شرکت ها آخرین تکنولوژی و بهترین نتیجه تلاش خود را در قالب دستگاهی جذاب به بازار روانه می کنند. این تلفن ها که در میان کاربران به «پرچمدار» معروف هستند، دلبری را خوب بلدند. یکی با بدنه ای جذاب وارد بازی می شود و دیگری سعی می کند با کیفیت دوربینش کاربر را به خرید متقاعد کند.

رقابت شرکت ها برای کسب سهم بازار بیشتر، برای آنان که تکنولوژی را می پرستند از یک فیلم اکشن هالیوودی نیز جذاب تر است. رقابتی که هر سال نزدیک تر می شود و جایی را برای خطا باقی نمی گذارد، چرا که کوچکترین سهل انگاری معادل است با از دست رفتن فروش و افت قیمت سهام.

تا اینجا، سال ۲۰۱۴ دو بازیگر قهار دارد. در یک سمت سامسونگ با جدیدترین کهکشانی خود وارد شده و می خواهد موفقیت نسل های قبلی را ادامه دهد تا همچنان در قله صنعت موبایل باقی بماند؛ اما در سمت دیگر تایوانی ها با M8 وارد میدان شده اند، دستگاهی که امیدوارند اوضاع اقتصادی HTC را بهبود دهد و افق های روشنی برای آینده ترسیم کند.

حال در دیجیاتو می خواهیم این دو پرچمدار تازه نفس را در برابر یکدیگر قرار دهیم و پرده از روی نقاط ضعف و قوت آنها کنار بزنیم. در ادامه مطلب با مقایسه سامسونگ گلکسی اس ۵ و HTC One M8 همراه ما باشید و فراموش نکنید که داور اصلی این رقابت، شما هستید.

 

طراحی

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

از لحاظ زبان طراحی، هر دو دستگاه الگوی نسل پیشین خود رو دنبال کرده اند و تغییرات چشم گیری دیده نمی شود. با این حال M8 و S5 دو نمود کاملا متضاد در زمینه دیزاین لقب می گیرند. در حالی که سامسونگ باز هم کهکشانی جدیدش را با بدنه ای تمام پلاستیکی عرضه کرده، HTC در مقایسه با سال قبل پا را فراتر نهاده و اکنون دستگاهی ساخته که بدنه ای تمام آلومینیومی دارد (به طور دقیق، ۹۰٪ آلومینیوم!)

باز در حالی که بدنه M8 به دقت صیقل خورده، اس ۵ از هرگونه ظرافتی در طراحی و بافت بدنه بی بهره است. همین پرداختن به جزئیات است که M8 را تبدیل به محصولی شیک و لوکس می کند و اس ۵ را از ماموریت ربودن قلب مشتری در اولین -یا حتی چندمین- نگاه، معاف! M8 محصولی است که در دست گرفتن آن به شما حس غرور می دهد و از لحظه لحظه کار با آن لذت می برید.

استفاده از آلومینیوم البته وزن M8 را بالا برده و آن را با ۱۶۰ گرم، ۱۵ گرم سنگین تر از اس ۵ کرده. ابعاد دو دستگاه در عین نزدیکی، تفاوت هایی نیز دارند؛ M8 حدود ۴ میلیمتر از اس ۵ بلندتر است و اس ۵ نیز ۲ میلیمتر عریض تر از M8. از لحاظ ضخامت نیز این پرچمدار سامسونگ است که ۱ میلیمتر نازکتر از M8 ساخته شده (البته پرچمدار اچ تی سی در لبه ها تنها ۳ میلیمتر ضخامت دارد).

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

گلکسی اس ۴ یکی از خوش دست ترین موبایل های تولید شده توسط سامسونگ است، اما در اس ۵ به علت عریض تر شدن و البته استفاده از نمایشگری بزرگتر (۵.۱ اینچ) این ارگونومی به هم ریخته و دیگر اثری از خوش دستی نسل قبلی نیست. در سوی مقابل M8 با انحنای بیشتر در لبه های خود و البته نمایشگری کوچکتر (۵ اینچ) راحت در دست شما جا خوش می کند.

کفه ترازو در بخش طراحی به نفع HTC سنگینی می کند.

در حالی که M8 از بدنه یکپارچه فلزی بهره می برد، درب پلاستیکی پشت اس ۵ باز می شود و این یعنی قابلیت تعویض باتری را خواهید داشت. به این صورت می توانید همیشه یک باتری یدک همراه خود ببرید و دیگر هیچ بابت اتمام شارژ نگرانی به دل راه ندهید.

اس ۵ از قابلیت مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هم برخوردار است. البته این موضوع باعث شده سامسونگ بر روی پورت Micro USB درپوشی بگذارد، در پوشی که برای هر بار شارژ دستگاه مجبور به باز کردن آن هستید. مقاومت در برابر آب ویژگی بسیار مثبتی به حساب می آید که البته یک چنین محدودیت هایی در بحث طراحی را هم به تیم سازنده محصول تحمیل کرده.

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

در انتهای این بخش باید اشاره کنیم که گلکسی اس ۵ در چهار رنگ آبی، سرمه ای، سفید و طلایی به بازار عرضه می شود و HTC One M8 نیز با سه رنگ نقره ای، طلایی و خاکستری برنزی در اختیار علاقمندان قرار می گیرد -البته گویا ۲ رنگ قرمز و آبی نیز برای M8 در راه هستند.

 

نمایشگر

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

اچ تی سی نمایشگر بسیار خوبی برای M8 در نظر گرفته و یکی از بهترین های بازار را پیش چشم مشتری قرار می دهد. اما شاید از بد شانسی تایوانی ها باشد که در این رقابت با سامسونگ پنجه در هم انداخته اند، شرکت کره ای استاد مسلم تولید پنل های نمایشی است و نمایشگری نه فقط خیلی خوب، بلکه فوق العاده عالی را روی اس ۵ قرار داده.

نمایشگر هر دو دستگاه از کیفیت چشم نواز ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره می برد. اما تفاوت اصلی در تکنولوژی به کار گرفته شده در آنها است. در حالی که سامسونگ مانند همیشه از Super AMOLED استفاده کرده، HTC ترجیح داده به LCD وفادار بماند.

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

هنگامی که دو دستگاه در کنار یکدیگر قرار بگیرند، تفاوت ها نمایان می شود. اس ۵ رنگ ها را با کنتراست بسیار بالا و خیلی شاداب تر نمایش می دهد و در شفافیت کلی نیز بهتر از M8 عمل می کند. رنگ سیاه در اس ۵، تیره تر از M8 به نظر می آید. این موضوع به این خاطر است که تکنولوژی AMOLED هنگام نمایش رنگ سیاه، در واقع پیکسل ها را خاموش می کند و در نتیجه تیره ترین رنگ ممکن (بالاتر از سیاهی که رنگی نیست!) به نمایش در می آید.

نمایشگر بزرگتر اس ۵ رنگ ها را شاداب تر و با کنتراست بیشتر نمایش می دهد.

نمایشگر هر دو دستگاه زیر شیشه مقاوم در برابر خش گوریلا گلس ۳ [چگونه ها] محافظت می شوند. انگشت دست بر روی شیشه اس ۵ روان تر و با اصطکاک کمتری حرکت می کند و البته چربی بیشتری نیز از آن بر روی صفحه باقی می ماند.

 

سخت افزار

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

برای مقایسه قدرت سخت افزاری این دو دستگاه اجازه دهید که وارد بحث آمار و بنچمارک نشویم. واقعیت این است که پرچمداران امروزی محکوم به استفاده از قدرتمند ترین پردازشگرها هستند تا بتوانند خواسته های کاربران را در کمترین زمان ممکن برآورده نمایند. پس در این مقایسه، پرداختن به ریز مشخصات سخت افزاری نه عمق خاصی ایجاد می کند، و نه دردی از ما دوا. پس بیایید از روی تخته شیرجه کنار برویم!

گلکسی اس ۵ و M8 هر دو از چیپ چهار هسته ای اسنپدرگن ۸۰۱ استفاده می کنند؛ با این تفاوت که سامسونگ فرکانس اس ۵ را بر روی ۲.۵ گیگاهرتز تنظیم کرده و اچ تی سی دستگاه خود را با بسامد ۲.۳ گیگاهرتز عرضه نموده. هر دو دستگاه در کنار پردازشگر اصلی، برای اجرای هرچه روان تر سیستم عامل گوگل، واحد رم ۲ گیگابایتی را قرار داده اند که ترکیب آن با چیپ اصلی باعث می شود درخواست های شما در چشم بر هم زدنی اجابت شوند. با چنین قدرتی به جرات می توان گفت که اس ۵ و M8 قابلیت اجرای سنگین ترین بازی ها و اپلیکیشن های اندرویدی را دارند و حتی در سال های آینده هم جوابگوی نیاز کاربر خود هستند.

اس ۵ به خاطر رابط کاربری سنگین، عملکرد کند تری نسبت به M8 دارد.

اگر بخواهیم خیلی بر روی سرعت اجرا دقیق شویم، باید اندکی پرچمدار اچ تی سی را چابک تر بدانیم. اس ۵ به احتمال زیاد درگیر رابط کاربری سنگینی است که بر روی آن پیاده شده و به همین علت در بعضی مواقع مکث های قابل تاملی از خود بروز می دهد. هر دو دستگاه دارای مدل های ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی هستند و همچنین به کاربر اجازه می دهند تا با استفاده از Micro-SD حداکثر ۱۲۸ گیگابایت دیگر به حافظه موبایل خود اضافه کنید.

 

قابلیت های خاص

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

هر سال پرچمدارها با خود قابلیت هایی منحصر به فرد می آورند تا بتوانند در این میدان بی رحم رقابت، متمایز جلوه کنند و توجه های بیشتری را به خود اختصاص دهند. در این بخش نگاهی می اندازیم به برخی از این ویژگی ها در گلکسی اس ۵ و M8 تا متوجه شویم کدام یک کاربردی تر است و می تواند برگ برنده ای برای شرکت سازنده به حساب آید.

محیط نرم افزاری ثبت اثر انگشت در گلکسی اس۵

سنسور تشخیص اثر انگشت: پس از اینکه اپل در آیفون ۵ اس از تاچ آی دی برای باز کردن قفل دستگاه استفاده کرد، سامسونگ نیز در اس ۵ این رویه را در پیش گرفت. همانطور که در بررسی گلکسی اس ۵ نیز اشاره کردیم، این حسگر در پرچمدار سامسونگ عملکرد چندان قابل قبولی ندارد. شما باید با دقت بسیار زیاد انگشت خود را بر روی دکمه Home بکشید تا سنسور آن را شناسایی کند. درصد خطای سنسور بالا است و غالبا پس از چند بار تلاش انگشت را تشخیص می دهد. با این تفاسیر احتمال اینکه از این قابلیت در اس ۵ استفاده کنید اندک است، پس نمی توان آن را نقطه مثبتی برای اس ۵ در رقابت با M8 در نظر گرفت.

Screenshot_2014-05-07-02-27-56_digiato

ژست های حرکتی: HTC با الگو گرفتن از ال جی و نوکیا در M8 ترتیبی داده است تا با دو بار ضربه زدن بر روی صفحه نمایش، دستگاه از خواب بیدار شود. با در نظر گرفتن این موضوع که کاربران روزانه ده ها بار دکمه پاور را برای بیدار کردن دستگاه فشار می دهند، این قابلیت را می توان بسیار کاربردی توصیف کرد. البته این تنها ویژگی حرکتی M8 به حساب نمی آید. در حالی که دستگاه خواب است شما می توانید با کشیدن انگشت خود از روی لبه های آن به سمت وسط نمایشگر دستورات خاصی را اجرا نمایید. برای مثال اگر انگشت را از سمت چپ نمایشگر به راست بکشید مستقیما به محیط BlinkFeed می روید و یا اگر آن را از پایین به بالا حرکت دهید مستقیما به صفحه Home هدایت می شوید. البته سامسونگ نیز از برخی دستورهای حرکتی برخوردار است. برای مثال هنگام تماشای تصاویر در گالری، می توانید با حرکت دست خود در بین تصاویر جا به جا شوید. اما در مجموع فرمان های حرکتی شرکت کره ای را نمی توان چندان کاربردی توصیف کرد.

galaxy s5 fingerprint گلکسی اس ۵ تشخیص اثر انگشت

تشخیص ضربان قلب: اس ۵ در پشت خود سنسوری دارد که قادر به تشخیص ضربان قلب است. برای این موضوع تنها کافی است انگشت را بر روی سنسور قرار دهید تا نور قرمزی به آن تابانده شود و پس از چند ثانیه نتیجه بر روی دستگاه نقش ببندد. این حسگر عملکرد مناسبی دارد و نتایج آن نسبتا دقیق و سریع است. سامسونگ تاکید کرده که به این حسگر به چشم یک ابزار پزشکی نگاه نکنید و تنها آن را کمکی برای فعالیت های ورزشی خود بدانید. پس اگر اهل ورزش هستید، قابلیت تشخیص ضربان قلب در اس ۵ یک ویژگی مثبت به حساب می آید، در غیر این صورت نمی توان آن را از جمله دلایلی دانست که کفه ترازو را به نفع پرچمدار سامسونگ سنگین می کنند.

htc one m8 dot case

Dot View Case: قاب جدیدی که HTC برای پرچمدار خود تولید کرده آنقدر متفاوت است که بتوان آن را یک برگ برنده و صد البته تحولی در زمینه لوازم جانبی دانست. این قاب بر روی خود الگویی سوراخ سوراخ دارد که اجازه می دهد بدون باز کردن درب قاب، اطلاعات روی نمایشگر را مشاهده نمایید. برای مثال هنگامی که تماسی حاصل می شود، نقطه هایی خاص روشن می شوند و از این طریق نام تماس گیرنده از زیر قاب به زیبایی نمایش داده می شود. این قاب ۵۰ دلار قیمت دارد و یکی از لوازم جانبی بسیار هیجان انگیز M8 به حساب می آید. Dot View را می توان قابی دانست که حتی کاربران اپل نیز به آن حسادت می کنند.

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

مقاومت در برابر آب: گلکسی اس ۵ با دارا بودن استاندارد IP67 می تواند به مدت سی دقیقه در عمق ۱ متری آب قرار گیرد و سپس بدون مشکل همچون غواصی موفق، به خشکی باز گردد. این دستگاه اگرچه به علت دارا نبودن دکمه فیزیکی دوربین بر روی بدنه خود، نمی تواند در زیر آب عکس بیندازد، اما باز هم در مقایسه با One M8 شناگر ماهر تری است. جالب است بدانید که M8 هم در برابر پاشش آب مقاوم است! بله، با وجود اینکه HTC به هیچ وجه بر روی این قابلیت تاکید نکرده، اما M8 با دارا بودن استاندارد IPX3 در برابر پاشیده شدن قطرات آب مقاوم است. این دستگاه شاید نتواند مانند اس ۵ در دریا غوطه ور شود، اما حداقل با برخورد قطرات باران نیز خراب نخواهد شد.

 

کیفیت پخش صدا

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

به جرات می توان گفت که اچ تی سی شاخص کیفیت صدای موبایل ها را با M8 بالا برده. اسپیکر های پرچمدار تایوانی در بالا و پایین نمایشگر قرار دارند و به لطف این طراحی ضرباهنگ صدا را مستقیما به سمت شما پرتاب می کنند. این در حالی است که اسپیکر سامسونگ، در پشت آن جا خودش کرده و صدای را در جهت مخالف حضور کاربر می فرستد.

فارغ از بحث طراحی و نحوه جاگیری، کیفیت صدای تولید شده توسط اسپیکر های M8 فاصله بسیار زیادی با اس ۵ دارد. اسپیکر هایی که اچ تی سی تولید کرده به قدری بلند-صدا هستند که صدای آن ها به راحتی می تواند محیط یک اتاق بزرگ را پر کند. شفافیت صدا نیز در این اسپیکر ها بسیار بالاست و حتی در بلند ترین میزان نیز، کیفیت آهنگ همواره حفظ می شود. در سمت دیگر اسپیکر اس۵، به طرز ناامید کننده ای معمولی است و نسبت به مدل قبلی تقریبا هیچ فرقی نکرده است.

 

دوربین

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

دوربین یکی از بخش های اصلی رقابت پرچمداران به حساب می آید. کاربران این روز ها بیشتر از هر زمان دیگری با موبایل خود عکاسی می کنند و انتظار بهترین کیفیت ممکن را دارند. رزولوشن، کنتراست رنگ ها، ثبت جزییات و … همگی از مواردی هستند که سازندگان روی آنها به مانورهای رقابتی می پردازند و تلاش دارند بهترین تجربه عکاسی با موبایل را در اختیار طرفداران شان قرار دهند تا شاید از این طریق سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص دهند.

گلکسی اس ۵ از یک سنسور ۱/۲.۶ اینچی استفاده می کند که تقریبا به بزرگی سنسور ۱/۲.۵ اینچی نوکیا لومیا ۱۵۲۰ است. نسبت طول به عرض این سنسور ۱۶:۹ است و با گشادگی f/2.2 از رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل بهره می برد. در سوی دیگر سنسور M8 اندازه ای ۱/۳ اینچی دارد و با گشادگی f/2.0 از رزولوشن ۴ مگاپیکسلی بهره می برد.

نمونه عکس گرفته شده با دوربین HTC One M8
نمونه عکس گرفته شده با دوربین HTC One M8
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۵
نمونه عکس گرفته شده با گلکسی اس ۵

هر دو شرکت قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری جالبی را بر روی دستگاه خود تعبیه کرده اند تا از این طریق خود را متفاوت جلوه دهند. قابلیتی که شاید بیش از سایر گزینه ها به چشم آید، دوربین دومی است که در پشت M8 قرار گرفته. این دوربین وظیفه ایجاد بُعد در تصاویر را دارد و می تواند افکتی مشابه تکنیک Depth of field را به وجود آورد. با وجود این دوربین که به "دوئو کمرا" معروف است، می توانید پس از ثبت عکس، فوکوس را بر روی سوژه ها تغییر دهید و برای مثال اجزایی که در پس زمینه عکس قرار دارند را تار کنید و تمرکز را بر روی بخش جلویی تصویر قرار دهید.

جالب اینکه سامسونگ نیز در اس ۵ از قابلیتی مشابه بهره می برد که البته فرآیند آن به صورت نرم افزاری صورت می گیرد. این تکنیک Selective Focus نامیده شده و عملکرد آن بدین ترتیب است که دو تصویر را با فوکوس های مختلف به ثبت می رساند و آنها را در قالب یک عکس به شما ارائه می دهد. در اینجا باید اشاره کنیم که سرعت ثبت دو عکس به قدری زیاد است که شما اصلا متوجه آن نمی شوید. با این حال Selective Focus در مقایسه با دوربین دوم M8، عملکرد ضعیف تری دارد و نمی تواند تمام حالات تصویری را پوشش دهد. برای استفاده از این قابلیت سوژه ها باید در کمتر از ۵۰ سانتی متری شما قرار داشته باشد و حداقل سه برابر این فاصله را نیز با یکدیگر داشته باشند؛ چنین شرایطی قطعا همیشه رعایت نمی شود و آزادی عمل را از شما می گیرد.

نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۵
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۵
نمونه عکس گرفته شده با دوربین HTC ONE M8
نمونه عکس گرفته شده با دوربین HTC ONE M8

در ادامه فهرست قابلیت ها می توانیم به گزینه زوئی (Zoe) در M8 اشاره کنیم. با فعال کردن این گزینه در پس هر عکسی که می گیرید چند ثانیه ویدیوی کوتاه نیز ضبط می شود تا از این طریق حال و هوای محیط را به خوبی به خاطر بسپارید. سامسونگ گزینه ای مشابه Zoe ندارد، اما ویژگی Virtual tour آن بسیار جذاب تر است. قطعا تا به حال تصاویری از موزه ها و اماکن دیدنی را در قالب تورهای مجازی مشاهده کرده اید؛ تصاویری که شما را در پیچ و خم های تالارهای تماشایی با خود همراه می کنند و به بهترین شکل ممکن گوشه ای از محیط را ترسیم می نمایند. Virtual tour سامسونگ نیز کاربردی مشابه دارد؛ این گزینه به شما امکان می دهد مسیر مشخص را در قالب عکس های پیاپی به ثبت برسانید و سپس به راحتی در آنها جا به جا شوید.

بی شک مهمتر از قابلیت های متعدد نرم افزاری، این کیفیت تصاویر است که اهمیت دارد. یکی از مهمترین فاکتور ها در تشکیل هویت یک عکس، رنگ بندی آن است. رنگ های خوب می توانند یک عکس رؤیایی را به وجود آورند و رنگ های بد نیز قادرند سوژه های ناب را با نابودی مواجه کنند. سامسونگ در دوربین اس ۵ از تکنولوژی جدیدی به نام آیسوسل (ISOCELL) استفاده کرده که در نتیجه آن رنگ هایی وفادار به واقعیت تولید می شوند. در عکس های اس ۵ به لطف کنتراست مطلوب رنگ ها، زندگی جریان دارد و چشم از تماشای آنان لذت می برد. رنگ ها در عکس های M8 نیز شاید به شادابی اس ۵ نباشد، اما باز هم نمره قبولی می گیرند.

بزرگنمایی بر روی بخشی از عکس گرفته شده با دوربین HTC One M8
بزرگنمایی بر روی بخشی از عکس گرفته شده با دوربین HTC One M8
بزرگنمایی بر روی بخشی از عکس گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۵
بزرگنمایی بر روی بخشی از عکس گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۵

رزولوشن زیاد سنسور به هر دوربینی اجازه می دهد تا جزییات بیشتری را شکار کند. اس ۵ در این امر بسیار خوب کار می کند و جزییات را با دقتی زیاد ثبت می کند. در عکس های اس ۵ به راحتی می توان زوم کرد و از سوژه هایی که در دور دست ها قرار دارند، لذت برد. در سوی مقابل اما سنسور ۴ مگاپیکسلی M8 محدودیت هایی جدی را برای پرچمدار HTC به همراه آورده. دوربین این دستگاه در مقایسه با اس ۵ جزییات بسیار کمتری را به ثبت می رساند و در صورت بزرگنمایی عکس ها، سوژه های به ثبت رسیده حالت ناخوشایندی پیدا می کنند.

شکار عکس های خوب در محیط ها باز و نورانی چالشی برای پرچمداران امروزی به حساب نمی آید، اما نحوه عملکرد در محیط های بسته و کم نور، حوزه ای است که همچنان سازندگان را درگیر خود می کند. اس ۵ در این بخش نیز رنگ های زنده تری را به ثبت می رساند، و نویز را تا حد بسیاری کنترل می کند. اما در محیط های کم نور که وسعت بیشتری دارند، فلش دو تایی HTC عملکرد واقعی خود را به نمایش می گذارد و کمک می کند که رنگ ها واقعی تر به ثبت برسند، حال آنکه در موقعیت مشابه فلش LED سامسونگ، یک لایه سفید را بر روی رنگ ها به وجود می آورد.

نمونه عکس گرفته شده با دوربین HTC One M8 در تاریکی مطلق
نمونه عکس گرفته شده با دوربین HTC One M8 در تاریکی مطلق
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۵ در تاریکی مطلق
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۵ در تاریکی مطلق

اچ تی سی هرچقدر به دوربین اصلی دستگاه بی تفاوت بوده، به همان میزان برای دوربین جلو سنگ تمام گذشته. اگر اهل Selfie گرفتن از خود و دوستانتان هستید، دوربین ۵ مگاپیکسلی جلوی M8 گزینه ای ایده آل برای شما محسوب می شود. دوربینی که کیفیت عکس های آن به مراتب بهتر از سنسور ۲ مگاپیکسلی در جلوی اس ۵ است.

در زمینه فیلمبرداری هر دو دستگاه می توانند تصاویری با رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم در ثانیه را ضبط کنند. هر دو دستگاه می توانند ویدیو های خود را در حالت HDR نیز به ثبت برسانند، اما باز هم مانند آنچه که در رابطه با عکس ها اعلام کردیم، فیلم های اس ۵ از دقت و وضوح بالاتری برخوردار هستند. جدا از کیفیت ویدیو ها، صدای ضبط شده در فیلم های M8 بسیار با کیفیت و گوش نواز است.

اس ۵ در زمینه فیلمبرداری می تواند ویدیوها را با کیفیت 4K نیز شکار کند. نکته ای که دیگر حرف و حدیثی را مبنی بر برتری اش باقی نمی گذارد. این دستگاه همچنین به کاربر این امکان را می دهد تا به صورت صحنه آهسته و یا با دور تند ویدیو های مورد نظرش را ضبط کند.

 

نرم افزار

htc-sense-vs-samsung-touchwiz-w600

در بحث نرم افزار با دو تا از بهترین رابط های کاربری اندروید روبرو هستیم. اندروید کیت‌کت بر روی هر دو دستگاه به لطف Sense و TouchWiz کوچکترین شباهتی به اصل خود ندارد و با ظاهری متفاوت در اختیار کاربر قرار می گیرد.

اگر بخواهیم از لحاظ طراحی این دو محیط نرم افزاری را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم Sense محیطی مدرن تر و ساده تر دارد، اما TouchWiz رنگارنگ تر است و اندکی شبیه به شهر بازی می ماند.

مرکز اعلان های HTC One M8 در راست و گلکسی اس ۵ در چپ
مرکز اعلان های HTC One M8 در راست و گلکسی اس ۵ در چپ

اما TouchWiz از لحاظ ارائه امکانات گوی سبقت را از Sense می رباید. سامسونگ همواره به ارائه حجم بسیاری از امکانات در رابط کاربری خود معروف بوده، و در این زمینه حتی نزدیک ترین رقیبش را هم پشت سر می گذارد. تقسیم صفحه به دو پنجره و کار همزمان با اپلیکیشن های مختلف، جلوگیری از خاموش شدن صفحه هنگامی که کاربر به آن نگاه می کند، میان بُر پر استفاده ترین اپلیکیشن ها بر روی صفحه و … از جمله مواردی هستند که جای خالی آن ها در پرچمدار HTC احساس می شود.

رابط کاربری HTC ظاهری مدرن تر دارد و رابط کاربری سامسونگ همچون شهر بازی رنگارنگ است.

هر دو دستگاه بخشی را برای ارائه سریع اخبار و آنچه که در شبکه های اجتماعی رخ می دهد، در نظر گرفته اند. HTC دو سال است که با BlinkFeed کاشی های مختلفی را در کنار یکدیگر می گذارد و به نمایش محتوا در آن ها می پردازد. محبوبیت BlinkFeed در میان کاربران، سامسونگ را وادار به طراحی بخشی به نام My Magazine کرد. مجله سامسونگ محتوای خود را از اپلیکیشن فلیپ برد تهیه می کند و تمام اخبار را در محیط آن برنامه به نمایش در می آورد.

My Magazine در راست و BlinkFeed در چپ
My Magazine در راست و BlinkFeed در چپ

اگر BlinkFeed و My Magazine را در کنار یکدیگر قرار دهیم، باید بگوییم که خبرخوان HTC چینشی جذاب تر دارد و با آزادی عمل بیشتری که در اختیار کاربر قرار می دهد، نمره بهتری می گیرد. نکته منفی در هر دوی این سیستم ها، عدم امکان اضافه نمودن منابع خبری توسط کاربر است. این کمبود باعث می شود که اخبار سایت های فارسی هرگز به این دو مجموعه راه پیدا نکنند. البته جا دارد اشاره کنیم که طبق پیگیری های ما از مدیر مارکتینگ HTC در خاورمیانه، مشخص شد که این شرکت قصد دارد به زودی منابع فارسی را نیز به BlinkFeed اضافه نماید.

در حالی که HTC قصد دارد با بومی سازی BlinkFeed دل کاربران ایرانی را به دست آورد، سامسونگ با فروشگاه اپلیکیشن های خود، از رقیب تایوانی در این زمینه جلو تر است. Samsung Apps که پس از مدتی تحریم، به تازگی درهای اش مجددا به روی ایرانیان گشوده شده، در بستر خود امکان دانلود برنامه های اندرویدی را فراهم می کند و حتی به کاربر ایرانی اجازه می دهد تا اپلیکیشن های پولی را از طریق کارت های شتاب به صورت قانونی خریداری نماید.

 

باتری

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

به لطف مصرف بهینه چیپ اسنپدرگن ۸۰۱ و قدرت بیشتر باتری ها، هر دو دستگاه در مقایسه با مدل سال گذشته خود، می توانند تا ۴۰ درصد شارژ بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهند. در شرایطی که باتری گلکسی اس ۵ با ۲۸۰۰ میلی آمپر در ساعت، از HTC One M8 با ۲۶۰۰ میلی آمپر در ساعت، ظرفیت بیشتری دارد، اما در عمل این اختلاف چندان به چشم نمی آید و هر دو سازنده بهترین طول عمر باتری ممکن را در بین تلفن های هوشمند امروزی عرضه می کنند.

M8 و S5 حتی در شرایط استفاده سنگین نیز می توانند تا پایان یک روز، در اختیار کاربر باشند و در صورت استفاده سبک نیز تا دو روز (بیش یا کم) می توانند به کار ادامه دهند. یکی از برتری های گلکسی اس ۵ در این بخش، باتری قابل تعویض آن است. شما می توانید همواره یک باتری یدک همراه خود داشته باشید و به محض اتمام شارژ، جانی تازه به دستگاه ببخشید.

سامسونگ و HTC هر دو علاوه بر باتری قدرتمند، امکاناتی نرم افزاری را نیز جهت مدیریت انرژی بر روی پرچمداران خود قرار داده اند. با فعال کردن این گزینه ها، مصرف نمایشگر پایین می آید، پردازشگر در حالت کم مصرف قرار می گیرد و استفاده شما از دستگاه محدود به چند اپلیکیشن خاص ولی ضروری می شود. این تکنیک های نرم افزاری آنقدر تاثیر گذار هستند که می توانند آن درصدهای پایانی شارژ باتری را برای ساعت ها زنده نگه دارند.

 

جمع بندی

موبایل سامسونگ گلکسی اس ۵ اچ تی سی وان ام ۸ htc one m8 samsung galaxy s5 mobile

HTC One M8 بی شک در مقایسه با رقیب کره ای زیبایی خالص و منحصر به فردی دارد. این دستگاه ارگونومی مطلوب تری هم دارد و با طراحی استثنایی اش نگاه های بسیاری را خیره می کند. سیستم اسپیکر بوم ساند M8 نیز می تواند آن را به یک جعبه موسیقی قابل حمل تبدیل کند و لحظات شادی را رقم بزند.

در سوی دیگر کهکشانی سامسونگ، قابلیت های خود را حبس شده در یک تابوت پلاستیکی می بیند. اگر با بدنه گلکسی اس ۵ مشکلی ندارید، باید بگوییم که خریدنش مساوی است با در اختیار داشتن یکی از کاربردی ترین تلفن های هوشمند موجود در بازار. اس ۵ در مقایسه با M8 نمایشگری بزرگتر دارد که کنتراست رنگ های آن، چشمان شما را مسحور خود می کند. دوربین این تلفن نیز لحظاتی به یاد ماندنی را با دقیق ترین جزییات ممکن به ثبت می رساند و شادی های پیرامون شما را با رنگ های با طراوت عکس های اش، به یادتان می آورد.

در نهایت باید بگوییم که HTC One M8 و Galaxy S5 هر دو محصولات بسیار خوبی هستند که انتخاب آنها کاملا بستگی به نیاز و الویت های خریدار دارد. شما کدام محصول را به عنوان پرچمدار برتر خود انتخاب می کنید؟

گلکسی اس ۵ با قیمت ۱.۸۴۵.۰۰۰ و One M8 با قیمت ۲.۲۲۰.۰۰۰ تومان (همراه با گارانتی‌) در بازار ایران به فروش می رسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (121 مورد)
  • ReZa
    ReZa | ۲۰ شهریور ۱۳۹۴

    من خیلی htc one m8 دوست دارم...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی