ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اکس باکس وان و پلی استیشن ۴ بعد از E3؛ کدام یک برای شما خرید بهتری است؟‎

هفته ای که گذشت روزهای بسیار خوبی داشت برای گیمرهایی که چشم دوخته بودند به نمایش جدیدترین بازی های کمپانی های صنعت بازی سازی. از استودیوهای کم سر و صدا چون From Software گرفته تا ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۵

هفته ای که گذشت روزهای بسیار خوبی داشت برای گیمرهایی که چشم دوخته بودند به نمایش جدیدترین بازی های کمپانی های صنعت بازی سازی. از استودیوهای کم سر و صدا چون From Software گرفته تا ناشرین بزرگ اروپایی مثل یوبی سافت، همگی در E3 بازی های جدیدی برای ارائه داشتند. شرکت های کنسول ساز که دیگر جای خود دارند.

و چه زیبا و خاشعانه، فیل اسپنسر، منجی برند اکس باکس و مدیر فعلی این بخش در مایکروسافت، گیمرها را برنده نمایشگاه امسال اعلام کرد. حقیقتا هم این گونه بود و برنده اصلی کنفرانس های امسال E3 فقط گیمرهایی بودند که در تلاطم شروع نسل هشتم منتظر بازی هایی با ارزش برای خرید هستند. رقابت همیشه می تواند باعث پیشرفت طرفین شود بدون اینکه زبان صلح در میان باشد. سونی و مایکروسافت هر دو در E3 امسال مثل الماس درخشیدند و تقابل اخلاق گرایانه شرق و غرب، باشکوه بود.

امسال هر 3 شرکت کنسول ساز (مایکروسافت، سونی، نینتندو) در وضعیتی قرار داشتند که باید مخاطبین را راضی می کردند تا کنسول خود را یک گزینه مناسب برای سال پیش رو مطرح کنند. نینتندو اگر چه یک شرکت صاحب کنسول است اما رقابت Wii U با پلی استیشن 4 یا اکس باکس وان عملا بی ربط ترین چیزی است که می توان در مورد آن نوشت. در مطلب پیش رو می خواهیم شرایط دو رقیب اصلی یعنی پلی استیشن 4 و اکس باکس وان را بررسی کنیم و ببینیم با توجه به تمام اتفاقاتی که در E3 رخ داد، نه به عنوان یک گیمر، که به عنوان یک فرد عادی که در جستجوی سرگرمی است، کدام پلتفرم گزینه مناسب تری خواهد بود.

می خواهیم ببینیم برای مردم عادی کدام کنسول انتخاب بهتری است؟

ترکیب نهایی پیشنهادی برای نسل هشتم از سمت ما اینگونه است که ابتدا یک پی سی قدرتمند تهیه کنید که هم از انجام بازی های مشترک بین کنسول و پی سی لذت ببرید و هم در عین حال قطب تکنولوژیک خود را داشته باشید. سپس برای آشنا شدن با حقیقت دنیای بازی ها یک Wii U و 3DS تهیه کنید و بعد از خواندن این مطلب هم تصمیم نهایی خود را بگیرید که برای گزینه آخر و تکمیل ایستگاه سرگرمی خود کدام یک گزینه بهتری است: پلی استیشن 4 یا اکس باکس وان؟

البته برای خرید این ایستگاه بازی رویایی لازم است سرمایه زیادی کنار بگذارید و احتمالا هم یک متخصص بازی های ویدیویی باشید، اما ما یک راهنمای جامع برای تمام کسانی داریم که می خواهند یک بار خرج کنند و برای حداقل 5 الی 6 سال خیال شان راحت باشد که به تمام بازی های بزرگی که عرضه خواهد شد دسترسی می یابند.

اینجا است که مطالعه ادامه مطلب به کمک تان می آید. انتخاب با شما است، با توجه به حقایق موجود، کدام را ترجیح می دهید؟ اکس باکس وان و پلی استیشن ۴ در پیش روی تان هستند. در بخش نظرات ما را در جریان بگذارید.

 

قیمت برابر، رقابت سالم تر

اکس باکس وان با قیمت 400 دلار عرضه شد.

اکس باکس وان با قیمت 400 دلار بدون کینکت عرضه شد. حالا همه چیز برابر است. حتی مایکروسافت بعد از بدرقه کینکت در مورد قدرت سخت افزاری کنسول هم حرف هایی برای گفتن داشت. ما در نظر می گیریم که حالا هم قیمت و هم قدرت سخت افزار دو کنسول تقریبا در یک رده قرار گرفته. شما همین الان می توانید 400 دلار (در بازار ایران معادل 1 میلیون و 600 هزار تومان تقریبا) از جیب تان در بیاورید و یک اکس باکس وان یا یک پلی استیشن 4 عادی بخرید. منظور از عادی، یک کنسول به همراه یک کنترلر است.

البته همچنان می توانید باندل هایی که کینکت و یا دوربین پلی استیشن روی آن قرار دارد را با قیمت 500 دلار بخرید، اما اگر این دوربین ها نظر شما را به اندازه کافی جلب نکرده اند و به جای آن 100 دلار ترجیح می دهید که دو بازی بیشتر برای کنسول تان بخرید، می توانید باندل های خلوت تر را زیر بغل بزنید که احتمالا بیشتر هم مورد پسند هستند.

هیچ قانونی در رابطه با خرید و فروش بازی های دست دوم وجود ندارد، لازم نیست هر 24 ساعت یک بار آنلاین شوید و تیک حاضری برای مایکروسافت بزنید یا از جلو نظام کنید. خیلی از سیاست های دیروزی دیگر وجود خارجی ندارند. شاید مایکروسافت پروپاگاندای پیش از عرضه کنسول را به سونی باخته باشد اما الان همه چیز برابر است و رقابت اصلی در ارائه محتوا خواهد بود و نه تکه پراکنی ها. اگر چه 3 دقیقه طوفانی کنفرانس سونی در سال 2013 یکی از به یاد ماندنی ترین لحظات کل تاریخ E3 بود اما با تمام احترام باید گفت که سونی از این تاریخ به بعد هر چه دارد باید روی کنسولش نشان دهد.

 

خداحافظ کینکت

xbox-one-Kinect-less

اکس باکس وان از این ماه به بعد بدون کینکت هم عرضه می شود و این یک حق انتخاب دیگر برای کسانی است که می خواهند کنسول ارزان تری انتخاب کنند. اگرچه کم کم سر و کله بازی های حرکتی برای کینکت پیدا خواهد شد اما باید اعتراف کرد که این دوربین موفقیتی که مایکروسافت در ابتدا انتظار داشت را کسب نکرد و تصمیم کنونی مدیر بخش اکس باکس مبنی بر عرضه کنسول بدون کینکت، مهری بر این ادعا است. اما به عنوان یک بازیکن باید کدام را انتخاب کنید؟ دوربین پلی استیشن 4 یا کینکت؟

اگر می خواهید اندکی بیشتر از 400 دلار خرج کنید و تنها نقطه اختلاف تان هم یکی از این دو دوربین است، صریحا به شما اعلام می کنیم که کینکت مایکروسافت نه تنها تا اینجا بسیار موفق تر عمل کرده، بلکه مجهز به سخت افزاری به غایت پیشرفته تر است. بنابراین اگر قرار باشد آینده ای برای کنترلرهای حرکتی در نظر گرفته شود، کینکت با پشتوانه حمایتی استودیوهای مایکروسافت پیروز میدان خواهد بود.

سونی با Move یک تجربه نصفه و نیمه از بازی های حرکتی کسب کرده و حالا صرفا جهت خالی نبودن عریضه و قرق نشدن راسته توسط مایکروسافت، یک دوربین همراه با پلی استیشن 4 عرضه کرده که تا به امروز هیچ کس نمی داند دقیقا چه ارزشی دارد و چه دردی از گیمرها دوا می کند. پس به جای خرید دوربین پلی استیشن با قیمت 60 دلار، اندکی بیشتر هزینه کنید و با 100 دلار یک کینکت کنار اکس باکس وان خود داشته باشید.

جدا از همه این حرف ها، بازی را که کنار بگذاریم، کینکت فعالیت های جنبی دیگری هم انجام می دهد. از کاربرد آن در طراحی اپلیکیشن ها گرفته تا استفاده از فرامین صوتی و ... . شاید روشن کردن اکس باکس با گفتن جمله "اکس باکس روشن شو" چندان ویژگی خاصی نباشد اما حس جذاب تکنولوژی را که به شما می دهد. 10 سال پیش تصورش را می کردید که با کنسول بازی خود صحبت کنید؟ خدا را چه دیدید، شاید 10 سال دیگر اصلا در خانه ای زندگی کنیم که همه وسایل آن با ما صحبت می کنند.

 

آینده ای مطمئن

sony-project-morpheus

از همین امروز به شما قول می دهیم که هر دو کنسول پلی استیشن 4 و اکس باکس وان آینده ای روشن خواهند داشت اما هر کدام به یک سو جهت خواهند گرفت. سونی چند ماه پیش از پروژه ای تحت عنوان مرفیوس پرده برداشت. واقعیت مجازی سونی که علاوه بر گیمینگ، کارهای بسیاری انجام خواهد داد اما مستقیما با پلی استیشن 4 در ارتباط است.

هیچ شکی در آن نیست که مرفیوس آینده سونی و پلی استیشن 4 خواهد بود، همانطور که رایانش ابری بخشی جدا نشدنی از هر دو شرکت سونی و مایکروسافت خواهد بود، اما بازار هم باید برای چنین حدی از تکنولوژی آماده باشد. PlayStation Now یکی دیگر از اسم هایی است که پلی استیشن 4 را به یک پلتفرم آینده دار تبدیل می کند. فکر کنید بتوانید روی تلویزیون خودتان و حتی بدون داشتن کنسول (یک کنترلر کافی است) The Last of Us را اجرا کنید.

هیچ چیز بهتر از این نیست که مطمئن باشید بابت سخت افزاری پول می دهید که مدت ها پشتیبانی خواهد شد. اکس باکس وان و پلی استیشن 4 به عنوان گجت هایی که تنها هدف اصلی شان سرگرم کردن است، در این زمینه تنها باید لشگر قدرتمندی از بازی ها و سپس تکنولوژی های جانبی ارائه دهند. البته تجربه بیش از 10 ساله مایکروسافت و سونی در این زمینه لازم به بازنگری دوباره نیست، تنها بگردید به دنبال بهترین بازی هایی که با سلیقه شما جور هستند.

مجله رسمی اکس باکس، چندی پس از عرضه این کنسول مقاله ای جالب در این رابطه نوشت که آیا اکس باکس وان آخرین سخت افزاری خواهد بود که تحت عنوان برند اکس باکس ساخته می شود یا نه. البته منظور نگارنده مطلب این نبود که ضعف اکس باکس وان در بازار بخش سرگرمی های مایکروسافت را زمین می زند، بلکه به این موضوع اشاره داشت که آینده از آن کلود گیمینگ خواهد بود و مایکروسافت دیگر بیشتر هزینه تحقیق و توسعه سخت افزار جدید نمی کند و ترجیح می دهد این هزینه را صرف گسترش سرورهای خود کند.

آینده به همان اندازه که دلفریب و شگفت انگیز به نظر می رسد می تواند بی رحم هم باشد و جوامع بشری همیشه نشان می دهند که چقدر آماده پذیرش تغییرات در سطوح گسترده هستند. همانگونه که سال گذشته گیمرها بلندپروازی مایکروسافت را پس زدند. پس در این مورد به جای اینکه فکر کنید کدام پلتفرم آینده بهتری از لحاظ تکنولوژیک خواهد داشت، به فکر ارتقای سطح اقتصادی و البته پهنای باند خودتان باشید. آینده بالاخره یک جوری با شما کنار خواهد آمد.

 

بازی های مستقل

belowtitle610

شکل گیری جامعه بازی سازهای مستقل به سال های دور بر نمی گردد. اوایل نسل هفتم، اکس باکس لایو با قدرتی که داشت شبکه ای گسترده از بازی سازها را دور خود جمع کرده بود که با سرمایه های اندکی بازی می ساختند اما ایده هایی داشتند که به اندازه چندین بازی میلیون دلاری ارزش داشت. این بود خلاصه ای از اینکه بازی سازهای مستقل چه بودند و از کجا متحد شدند. اما اینجا نمی خواهیم برای شما از تاریخ بگوییم، می خواهیم پیش گویی کنیم و آینده را واضح تر ببینیم.

سونی در E3 سال گذشته و والو با پلتفرم استیم مدتی است که رقبای قدرتمندی برای اکس باکس لایو شده اند. مایکروسافت در این کنفرانس سعی در برگرداندن تاج پادشاهی خود داشت. اما دیگر مانند گذشته نشان فرمانروایی در دستان مایکروسافت نیست و این همکاری شیرین و دور هم بودن همه پلتفرم ها باعث شده این قطب شگفت انگیز این صنعت سراسر شگفتی ساز از همیشه جذاب تر باشد.

مایکروسافت تحت عنوان ID@XBOX یک سری بازی ساز مستقل را گرد هم آورده تا برای وان بازی بسازند و سونی هم به اندازه کافی اعتبار جمع کرده. اغلب بازی ها همچون No Man’s Sky و Mighty No. 9 برای همه پلتفرم ها منتشر می شوند اما برخی عناوین مانند Inside یا Below حالت انحصاری دارند؛ حداقل برای مدت زمانی چند ماهه.

سونی در این زمینه موفقیت قابل توجهی کسب کرده و هر ماه تعداد زیادی بازی مستقل روانه این کنسول می شوند اما مایکروسافت هم مهره های قدری را در بازی به کار گرفته. Inside بازی جدید سازندگان لیمبو است و در سال 2015 ابتدا برای اکس باکس وان منتشر می شود. البته در آن سمت میدان، جاناتان بلو خالق شاهکار Braid با بازی جدیدش قرار دارد؛ این بازی هم قرار است برای پلی استیشن 4 و پی سی منتشر شود.

 

بازی های انحصاری

بازی هایی که می توانید برای کنسول اکس باکس وان تا انتهای سال میلادی بخرید.
بازی هایی که می توانید برای کنسول اکس باکس وان تا انتهای سال میلادی بخرید.

بحث سلیقه که پیش می آید دیگر نمی توان حکمی صادر کرد. وقتی در یک سمت جبهه هیلو با این گیم پلی تمام نشدنی و خارق العاده اش قرار دارد و در سمت دیگر آنچارتد و The Last of Us، این شاهکارهای تکرار نشدنی که قطعا صنعت را چندین گام به جلو می برند، چه می توان گفت جز اینکه ببینید کدام یک بیشتر به سلیقه شما می خورد؟

با خرید هر یک از این کنسول ها باید قبول کنید که موجی از عناوین انحصاری کنسول دیگر را از دست می دهید. برای مثال هیچ وقت نمی توانید روی پلی استیشن 4، سری Gears of War را بازی کنید و بر عکس، باید در خواب ببینید که God of War روی اکس باکس وان اجرا شود. پس در همین ابتدا که قصد خرید کنسول دارید یک نگاه دقیق و مفصل به لیست انحصاری ها بیاندازید.

خیر، این تصویر از یک فیلم نیست. در این تصویر یکی از کاراکترهای بازی Quantum Break را می بینید که قرار است به صورت انحصاری برای اکس باکس وان منتشر شود.
خیر، این تصویری از یک فیلم نیست. در این تصویر یکی از کاراکترهای بازی Quantum Break را می بینید که قرار است به صورت انحصاری برای اکس باکس وان منتشر شود.

اگر احساس می کنید که هیلو به بخشی جدا نشدنی از زندگی شما تبدیل خواهد شد، که البته اگر اکس باکس وان بگیرید شک نکنید چنین خواهد شد، درنگ نکنید و در انتخاب خود جسور باشید. اهل بازی های آنلاین نیستید و بیشتر بازی هایی با بخش تک نفره را ترجیح می دهید؟ پلی استیشن 4 با وجود توسعه دهندگان قدرتمندی چون ناتی داگ بهشت شما است.

در مورد بازی های فانتزی، تا به اینجای کار هر دو کمپانی بسیار موفق بوده اند و بازی هایی که معرفی کرده اند بسیار راضی کننده بوده. مایکروسافت با Sunset Overdrive و سونی با LittleBigPlanet 3 که پرچم دار بازی های فانتزی شان هستند با یکدیگر به رقابت می پردازند. اما چه می توان در وصف زیبایی این دو عنوان گفت؟

نیتن دریک خسته تر از همیشه در آنچارتد 4 احتمالا آخرین ماجراجویی بزرگ زندگی اش را پشت سر خواهد گذاشت.
نیتن دریک خسته تر از همیشه در آنچارتد 4 احتمالا آخرین ماجراجویی بزرگ زندگی اش را پشت سر خواهد گذاشت.

اما از بازار ژاپن عقب نمانیم. اگرچه اکس باکس وان هنوز برای ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان عرضه نشده ولی باید خود را آماده کند تا شکستی از پیش مشخص شده در این بازار نداشته باشد. حتی سونی با پلی استیشن 4 هم نتوانسته هنوز جایگاه خوبی پیدا کند و فروشی شایسته داشته باشد. ژاپنی ها و ژاپنی پسندها بازی هایی می خواهند که سلیقه آن ها را راضی کند. اگر شما هم اهل بازی های نقش آفرینی ژاپنی هستید، پلی استیشن 4 از این بابت آینده مطمئن تری خواهد داشت اما هنوز که خبری نیست. پس فعلا با پلی استیشن 3 و JRPG هایی که برای آن ساخته می شود سرگرم باشید.

 

4<1 یا 1<4

اگر چه 2014 اندکی خلوت به نظر می رسد و تا آخر سال هم قرار نیست بیش از یکی دو عنوان انحصاری بزرگ برای هر دو کنسول منتشر شود اما 2015 به شکل ترسناکی سال خوبی برای گیمرها به نظر می رسد، مخصوصا گیمرهای کنسولی که مدت ها انتظار انحصاری های بزرگی چون هیلو و آنچارتد را کشیده اند. خیلی از عناوینی که قول داده شده تا 2015 آماده شوند برای کنسول ها و پی سی منتشر خواهند شد بنابراین برای اینکه یک ایستگاه بازی مناسب داشته باشیم باید یکی را انتخاب کنیم.

انتخاب های کنسولی را بین اکس باکس وان و پلی استیشن 4 محدود کردیم. سرتیترهای فوق را هم بررسی نمودیم تا قضاوت با خودتان باشد. قطعا هر دو کنسول مسیر مشابهی را در پیش گرفته اند و آن هم ارائه بازی با بهترین کیفیت ممکن است. اما تفاوت ها خیلی زود نمود پیدا می کنند و هر شخصی می تواند بر اساس سلیقه، تفکر و منطق خودش یکی را برای شروع انتخاب کند.

خدا را چه دیدید، شاید مزه بازی های ویدیویی به دهان تان شیرین آمد و دوست داشتید این صنعت را جدی تر دنبال کنید، آن هم با چند کنسول و گجت مختلف!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (70 مورد)
  • ALI
    ALI | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

    من ایکس باکس وانو ترجیح میدم راستی بچه ها درسته میگن ایکس باکس وان باید به اینترنت 24 ساعته وصل باشیو این حرفا

  • یک بنده ی خدا که میخواد ایکس باکس وان بخرخه
    یک بنده ی خدا که میخواد ایکس باکس وان بخرخه | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    کسی هست ایکس باکس وان داره

  • یک بنده ی خدا که میخواد ایکس باکس وان بخرخه
    یک بنده ی خدا که میخواد ایکس باکس وان بخرخه | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    لطفا جوابم رو سریع بدهید

  • یک بنده ی خدا که میخواد ایکس باکس وان بخرخه
    یک بنده ی خدا که میخواد ایکس باکس وان بخرخه | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    قیمت ایکس باکس وان رو بگید وبگید توی تهران کجا بخرم؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی