ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا استفاده از تمام پتنت های شرکت تسلا موتورز آزاد اعلام شد؟

دو روز قبل، شرکت تسلا موتورز در تلاشی برای اشاعه نوآوری های خود تمام پتنت های تکنولوژیکش را که برای استفاده در خودروهای الکتریکی ثبت شده اند، آزاد اعلام کرد تا همه -حتی شرکت های ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۰

دو روز قبل، شرکت تسلا موتورز در تلاشی برای اشاعه نوآوری های خود تمام پتنت های تکنولوژیکش را که برای استفاده در خودروهای الکتریکی ثبت شده اند، آزاد اعلام کرد تا همه -حتی شرکت های رقیب- بتوانند از آنها استفاده کنند.

ایلان ماسک، موسس و مدیرعامل ستودنی این شرکت که موسس و مدیر عامل SpaceX نیز هست، با اعلام این تصمیم در وبلاگ تسلا موتور نوشت که شرکتش هرگز اقدام به تعقیب حقوقی افرادی که برای "مقاصد خوب" از پتنت های تسلا استفاده کنند، نخواهد کرد. به بیان دیگر آنها برای استفاده در جهت منافع عمومی، آزاد هستند.

آقای ماسک این تصمیم را به این خاطر گرفته که چشم انداز صنعت خودروهای الکتریکی در حال حاضر بسیار محدود است و چنین محصولاتی تنها ۱٪  از فروش شرکت های بزرگ خودروسازی را به خود اختصاص داده اند. دیگر استدلال این نوآور بزرگ زمان ما، این است که سیستم فعلی پتنت ها اغلب نوآوری ها را خاموش می کند و باعث می شود شرکت های بزرگ چندملیتی سیطره خود را بر بازار حفظ کنند؛ پس چرا او کاری نکند که به تقویت مخترعین مستقل بینجامد؟

ایلان ماسک در این متن نوشته: "تسلا موتورز ایجاد شد تا ظهور روش های جدید حمل و نقل قابل اطمینان را تسهیل کند. اگر ما مسیر ساخت خودروهای برقی جذاب را هموار نماییم، اما بعد برای بازداری دیگران از حرکت در آن مسیر، پشت سرمان را با محافظت از دارایی های فکری  مین گذاری کنیم، بر خلاف هدف اولیه کار کرده ایم."

ماسک می گوید از نظر تسلا، زین پس سایر شرکت های سازنده خودروهای برقی رقیب این شرکت نیستند بلکه تمرکز بر روی کاهش میلیون ها خودروی گازوئیلی است که هنوز به بازار می آیند. آزاد کردن استفاده از پتنت های تسلا -که احتمالا با اقدامی متقابل از سوی شرکت های آینده این صنعت روبرو خواهد شد- می تواند به رشد چشم انداز خودروهای برقی بینجامد و آنها را به خریدهایی مناسب برای مردم تبدیل کند.

ماسک می نویسد: "وقتی تسلا شروع شد، ما این نگرانی را داشتیم که شرکت های بزرگ  تکنولوژی مان را کپی کنند و با تولید انبوه و بازاریابی گستره، تسلا را له کنند. حالا می دانیم که چقدر این طرز فکر اشتباه بود."

ایلان ماسک جدیدترین نوآور برجسته ای است که به جنبش منبع باز می پیوندد. این تصمیمی است که شرکت های بزرگ دیگری مثل توییتر و گوگل نیز آن را اتخاذ کرده اند، البته در مقیاسی بسیار بسیار کوچک. شاید پیوستن شرکت های بزرگ به این جنبش به این زودی ها رخ ندهد ولی اضافه شدن آنها می تواند مبنای عمل بهتری ایجاد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Dr.ImaN
    Dr.ImaN | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

    به این میگن آدم بزرگ

  • ميلاد فضايي!!!
    ميلاد فضايي!!! | ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

    ميگند مرز باريكي بين عشق و نفرت هست
    من هم عاشق كارهاي ELON هستم
    دقيقا كارهايي ميكند كه تو ذهن من هم هست داره IRON MAN هم ميسازه
    اميدوارم زودتر كارهاي من هم روي غلتطك بيفته و سريعتر بتونم به اهدافم برسم
    خودروي برقي آلودگي را كمتر ميكند حتي اگر برقش از موتورهاي احتراق داخلي و موتور بخار و موتور جت و... تامين شود
    خودروي برقي بعني بهبود استفاده بهينه از انرژي
    هزينه استفاده از يك خودروي برقي يك دهم خودروي بنزيني هست چون وقتي موتور احتراق داخلي يك نيروگاه مصرف انرژي ١٠ برابر بهتر از يك خودروي كوچك با موتور كوچك احتراق داخلي هست و بازدهي بالاي ٩٥ درصد موتور برقي باعث اينطور بازدهي بالاي اين خودروها دارد
    عملا انگار در هر ١٠٠ كيلومتر كمتر از ١ ليتر مصرف سوخت داريد با خودروي تسلا =آلودگي اين خودرو از يك گاو كمتر اصت

  • روزبه
    روزبه | ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

    یکم عجیبه چون بعضا تحقیقاتی که روو این تکنولوژی های نو میشه از هزینه ی تولیدش بیشتره!
    حالا چطور به صورته رایگان میخواد ازاد کنه پتنتاشو جالبه!

  • سام
    سام | ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

    واقعا عالیه این تسلا!
    وقتی این کار رو با دعواهای پتنتی و میلیاردی سامسونگ و اپل و بقیه شرکت ها مقایسه می کنی واقعا خوشحال می شی که هستن شرکتایی که تنها به فکر پر کردن جیب خودشون نیستند.

  • فرزاد
    فرزاد | ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

    کاش سایپا هم پتنت هاشو در اختیار عام و جهان میزاشت تا در سرعت رشد علم سهیم میشد !

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی