ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۵ روش برای یک ارائه به یاد ماندنی‎

همه ما یک بار آن را تجربه کرده ایم. جلسه ای که در آن باید به صحبت های حوصله سر بر و خسته کننده شخصی که "مثلا" در حال ارائه یک موضوع خاص است گوش ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۷ تیر ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰

همه ما یک بار آن را تجربه کرده ایم. جلسه ای که در آن باید به صحبت های حوصله سر بر و خسته کننده شخصی که "مثلا" در حال ارائه یک موضوع خاص است گوش دهیم. وانمود می کنیم که تمام حواس مان با وی است اما در اعماق وجودمان خواهان هر چه زودتر تمام شده جلسه هستیم.

این نشان می دهد که ارائه یک مبحث در عین سادگی آن، چقدر می تواند حوصله مخاطب را سر ببرد در حالی که با اندک ساز و برگی می توان ارائه ای انجام داد که به مراتب درگیر کننده تر از آن چیزی باشد که مرتبا می شنویم. پس بیایید این پاور پوینت های مسخره را رها کنیم و راه های جدیدی پیدا کنیم تا به یاد ماندنی شویم.

مهم نیست که شما محصول جدیدی از شرکت تان معرفی می کنید یا در جلسه هفتگی شرکت تان قرار است عملکرد بخش خودتان را برای باقی افراد شرح دهید، این 5 راه و روش زیر، موثرترین راه ها برای درگیر کردن مخاطب با موضوع مورد نظر شما هستند و کاری می کنند که هیچ وقت ارائه شما از یادشان نرود. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

پیشنهاد اول: از حضار استفاده کنید

presentation

برای بیدار کردن حاضرین، هیچ راهی بهتر از این نیست که از آن ها به معنای واقعی کلمه در ارائه خودتان استفاده کنید. سوالات مسخره و سبک نپرسید، سوالات واقعی بپرسید و منتظر بمانید تا مردم واقعا به شما پاسخ بدهند. اگر پاسخ ندادند، دوباره بپرسید.

همزمان، به دنبال راه های خلاقانه تری برای برقراری ارتباط با مخاطبین باشید. برای مثال، زمانی که می خواهید نشان دهید 20 درصد از جمعیت آماری مورد نظری که با آن ها صحبت می کنید به طریق خاصی فکر می کنند، آن را از طریق یک اسلاید بی مفهوم نمایش ندهید. فرضا، 20 درصد مد نظرتان را به گوشه دیگر اتاق جلسه ببرید یا صندلی ها را به صورت 80/20 بچینید و زمانی که جلسه شروع می شود از آن ها بپرسید که آیا می دانند چرا جدا از باقی حاضرین نشسته اند یا خیر.

پیش از اینکه اجرای خودتان را شروع کنید حتما بدانید که با چه کسانی رو به رو هستید. این به شما اجازه می دهد که محتوای صحبت تان را مشخص کنید. اینکه چه داستان و حکایاتی می توان برای آن ها گفت یا اینکه حاضرین با چه حجمی از شوخی و خنده همراه می شوند.

پیشنهاد دوم: از خندیدن و شوخی کردن نترسید

Successful business group attending conference

بسیاری هستند که می خواهند در صحبت های شان از شوخی و خنده استفاده کنند اما از آن واهمه دارند و مرتبا جملاتی مثل "اوه، نه، من اصلا با مزه نیستم" یا "من که بازیگر نیستم، اصلا نمی توانم" را تکرار می کنند اما صادقانه بگویم: شما می توانید.

 چیزی که اغلب مردم متوجه نمی شوند این است که اضافه کردن شوخی و خنده به این معنی نیست که شما باید از قابلیت های کمدی خودتان جهت خنداندن حضار استفاده کنید؛ چیزی که حتی برای ما هم اندکی دلهره آور است.

راه های زیادی وجود دارد که راه شوخی را باز کنید و همزمان فشار را از روی خودتان کم کنید. اما همیشه آگاه باشید و همانطور که در پیشنهاد اول گفتیم، نسبت به حد شوخی ای که مطرح می کنید آگاه باشید و بدانید که با چه کسانی رو به رو هستید. بعضی صحبت ها در یک جمع قابل قبول و خنده دار است در حالی که همان ارائه می تواند در جمعی دیگر توهین آمیز تلقی شود.

توجه داشته باشید که وقفه های طولانی در میان ارائه، برای مدیران رده بالا و افراد بالا رتبه می تواند آزار دهنده ترین چیز ممکن باشد و آن ها را به خنده وا دارد که چقدر زمان تلف کردند.

مورد آخری که می خواهیم با شما در میان بگذاریم این است که شما هر چقدر هم فرد شوخ طبع و خوش مشربی باشید، یک جایی باید شوخی و خنده را متوقف کنید تا کل کنفرانس یا زمان ارائه شما توسط افراد خاصی تبدیل به مجلس هجو و خنده نشود.

 

پیشنهاد سوم: از موزیک و میم ها استفاده کنید

 kitteh-hi5

شاید شما توانایی فوق العاده ای در اجرا داشته باشید و ارائه های مختلفی دیده باشید و به خوبی از آن ها درس گرفته باشید اما دو چیز هستند که به ارائه شما کمک می کنند: میم ها و موزیک.

همیشه از ترفندهایی که دیگران استفاده کرده اند و پاسخ گرفته اند استفاده نکنید؛ گرچه این موضوع عالی است و باید از دیگران درس گرفت اما اندکی هم ریسک کنید و خودتان را به چالش بکشید که قطعا ارزشش را خواهد داشت.

مثلا با استفاده از تم موسیقی و یا میم های مختلف، مجلس را از خشکی در بیاورید. یک ویدیوی تقلیدی از یک چیز معروف می تواند برای چندین دقیقه لبخند به صورت مخاطبین شما بیاورد. یا حتی یک بار، یکی از حاضرین را دعوت کنید روی صحنه بیاید تا به شما در جهت ارائه آنچه در نظر دارید کمک کند (سوژه و مدل استفاده از این "همکار" با خود شما).

پیشنهاد چهارم: از اسلایدها هوشمندانه استفاده کنید (یا اصلا استفاده نکنید)

nervous-presentation

از پروژکتور برای نمایش اسلایدها در طول یک ارائه استفاده می شود اما برای آخرین بار می گوییم، از اسلایدها و نمایش پاورپوینتی یا استفاده نکنید، یا اگر الزامی به استفاده از آن وجود دارد، هوشمندانه آن را به کار بگیرید.

تقریبا در اکثر ارائه ها از اسلاید برای نمایش مقصود شخص ارائه دهنده استفاده می شود. استفاده از این روش برای نمایش هیچ ایرادی ندارد اما اندکی خلاقیت به خرج دهید و فقط یک مشت اطلاعات خام را وارد جدول نکنید تا نشان دهید چقدر دقیق و مدبر هستید.

باز هم بحث شوخی و خنده در اینجا پیش می آید. توجه داشته باشید زمانی که مخاطب را دعوت به تماشای اسلاید می کنید، یعنی آن ها را به جدی ترین قسمت ماجرا فراخوانده اید و آن ها باید با دقت اعداد و ارقام و ویژگی ها را دنبال کنند اما هر از گاهی خنده و استراحت کوتاه مدت می تواند نتیجه بخش باشد.

شاید حتی لازم نباشد از اسلاید استفاده کنید. قدرت صدای شما و استفاده از حرکات بدن به تنهایی می تواند به اندازه هزاران اسلاید قصه برای گفتن داشته باشد. سعی کنید حتی یک بار هم که شده در طول اجرای تان از تکنولوژی جدا شوید و خودتان ارائه دهنده اصلی باشید نه چند صفحه خشک و بی روح.

پیشنهاد پنجم: طرح های خلاقانه بریزید

Creative_PowerPoint

احتمال اینکه به یک باره و در وسط زمان کنفرانس الهام بگیرید تا خلاقیت به خرج دهید بسیار پایین است، اصلا روی آن حساب نکنید. بلکه پیش از آن برایش نقشه داشته باشید.

بعضی از ما بسیار خوش شانس هستیم اما باید این را بدانیم که بیشترین شانس زمانی کسب می شود که مهارت و تلاش بسیار در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در مورد خلاقیت هم همین موضوع صادق است.

پرورش ایده های نابی که واقعا کار کنند زمان بر هستند. بنابراین شاید 1 یا شاید چند ساعت لازم باشد که وقت بگذارید و حرکات خلاقانه خود را در طول ارائه برنامه ریزی کنید. هیچ ایرادی ندارد که برای یک ارائه موفق زمان بگذارید، در حقیقت هر کنفرانس موفقی چنین ایده پردازی هایی دارد، شاید شما متوجه آن نشوید اما همه ارائه دهندگان موفق این کار را می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • افسون
    افسون | ۱۶ آبان ۱۳۹۴

    سلام دوستان من 5 شنبه به همراه یکی از دوستام ارایه یه پروژه در باره کلونی مورچه ها رو داریم دنبال یه راه خلاقانه ایم که ارایه متفاوتی داشته باشیم اگه راهی واسم داشته باشید توشحال میشم از نظراتتون بهره ببرم

  • souirose
    souirose | ۸ تیر ۱۳۹۳

    از موضوعات بی ربط ولی مرتبط استفاده کنیم.

    موضوع پروژه دانشگاه من شبیه سازی خط تولید نوشابه بود، وسط ارائه قبل اینکه برنامه نویسی رو توضیح بدم، گفتم بیایین مصارف غیر خوراکی نوشابه رو هم مطالعه کنیم و بعدش مطلبی رو گفتم که فقط کلمۀ "نوشابه" با بحث اصلی مرتبط بود.
    البته مدیر گروه که خیلی خوشش آمده بود :D

  • Nima
    Nima | ۸ تیر ۱۳۹۳

    پیشنهاد میکنم اگه میخواید یه ارائه متفاوت ارائه بدید یه سری به prezi.com بزنید.
    به نظرم حتی میشه مانی خان یه تحلیلی هم براش بنویسن.
    در کل معتقدم یه مطلب خوب با یه ارائه بد نابود میشه.

  • Mohamad Gandomi
    Mohamad Gandomi | ۷ تیر ۱۳۹۳

    تعریف از خود نباشه ... :)
    من 17 سالمه هفته پیش تو جلسه فرهنگی شورای شهر گرگان به عنوان یکی از نخبه ها نابودشون کردم :)))
    درباره ی بیزینس مدرن گفتم و دانشگاه و مدرک رو زیر سوال بردم !
    همچین آدم خفنیم من ! بعله ... :))

    • مصطفی
      مصطفی | ۱۷ تیر ۱۳۹۳

      اون که بعله :)
      از شوخی گذشته، ضمن تشکر از آقای وفانژاد، خوندن کتاب «هنر ارائه و سخنرانی» رو پیشنهاد میدم به دوستان. لینک دانلود کتاب:
      http://nashrenovin.ir/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8/BookId/10011

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی