ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ترفندها: چطور اعتیاد خود به تلفن هوشمند را ترک کنیم؟

زندگی روز به روز بیشتر از قبل رنگ و بوی تکنولوژیک به خود می گیرد. پیش از این پاسخ دادن به ایمیل یا چک کردن شبکه های اجتماعی فقط با رایانه انجام می شد. اما امروز ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۸ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۵

زندگی روز به روز بیشتر از قبل رنگ و بوی تکنولوژیک به خود می گیرد. پیش از این پاسخ دادن به ایمیل یا چک کردن شبکه های اجتماعی فقط با رایانه انجام می شد. اما امروز با تلفن های هوشمند به راحتی می توان از پس تمام آن کارها برآمد.

در سال گذشته نتایج تحقیقاتی منتشر شد که طبق آن مشخص شد هر کاربر به طور متوسط روزانه ۱۱۰ تا ۱۵۰ بار قفل تلفن هوشمند خود را باز می کند و جالب اینکه بارها این عمل را بدون هیچگونه دلیل یا هدفی انجام می دهد.

چک کردن ها و کارکردن مداوم با تلفن همراه باعث می شود شما از زندگی واقعی خود دور شوید. این یعنی لذت صحبت کردن رودر رو با یک دوست، تماشای فیلم یا حتی کار کردن را از خود دریغ خواهید کرد.

این نوع اعتیاد درست همانند دیگر اعتیادها برای سلامتی فرد بسیار مضر است و اگر شما هم از این عادت آسیب رسان خود مطلع هستید، [پیشنهاد: با اپلیکیشن BreakFree از اعتیاد خود به تلفن هوشمند با خبر شوید] بهتر است هرچه سریع تر نسبت به ترک آن اقدام کنید.

این بار در سری مطالب ترفندها ما به ارائه راهکارهایی برای ترک اعتیاد تکنولوژیک می پردازیم.

با دیجیاتو همراه شوید.

خاموش کردن نوتیفیکیشن ها

how-to-break-your-smartphone-addiction2

در اندروید لازم است تنظیمات مربوط به نوتیفیکیشن های هر اپلیکیشن را جداگانه خاموش کنید ولی در iOS به آدرس Settings و سپس Notification Center بروید. مثلا شما می توانید به صورت دستی ساعتی یک بار ایمیل های خود را چک کنید. دریافت و پاسخ ایمیل با یک ساعت تاخیر هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

اما نتیجه نهایی چیست؟ شما به مرور چک کردن های بیهوده شبکه های مجازی را به طرز محسوسی کاهش می دهید. شاید ارسال یک توییت یا لایک یک عکس در فیسبوک کمی دیرتر انجام شود ولی در عوض، زندگی واقعی خود را بیشتر در دستان خود خواهید داشت.

پاک کردن اپلیکیشن ها

how-to-break-your-smartphone-addiction3

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که خاموش کردن نوتیفیکیشن ها برایشان کافی نباشد. بنابراین بهتر است اپلیکیشن های غیرضروری را پاک کنید. پیشنهاد می کنیم این کار را با اپلیکیشن هایی که دنیای آنلاین را به تلفن هوشمند شما میاورند شروع کنید: آیا واقعا در تلفن همراه خود به اپلیکیشن توییتر یا فیسبوک نیاز مبرم دارید؟ یا دسترسی هر لحظه به ایمیل از واجبات زندگی شما است؟ مطمئنا کمی صبر هیچ لطمه ای به زندگی مجازی نمی زند و بهتر است در رایانه شخصی به این وب سایت ها و سرویس ها پرداخت. همچنین در مواقع ضروری می توان از طریق مرورگر تلفن همراه به اینگونه سرویس ها دسترسی داشت.

به خود جرات دهید و اپلیکیشن های اضافی را پاک کنید تا هم نوتیفیکیشن کمتری دریافت کنید، فضای آزاد بیشتری در دستگاه خود داشته باشید و هم زمان بیشتری را صرف امور زندگی واقعی خود بدهید. به یاد داشته باشید، هرچیزی که زمان را از دیگر فعالیت های ارزشمند تر شما می کاهد، نیازمند بررسی بیشتری است.

یک بار این اپلیکیشن ها را به کل پاک کنید و اگر طی یک ماه مجددا آنها را نصب نکردید بدانید که از اول هم به آنها احتیاجی نداشتید.

فعال سازی حالت پرواز

how-to-break-your-smartphone-addiction

یکی از ساده ترین راه های دور شدن از تمام نوتیفیکیشن ها و پیغام های غیرضروری، فعال سازی حالت پرواز است که در تلفن های هوشمند با لوگوی هواپیما مشخص شده. با فعال کردن این حالت فقط دسترسی گجت به شبکه های مخابراتی و وای فای بسته می شود و البته هیچ خللی در استفاده از فایل های موجود در دستگاه ایجاد نخواهد شد.

در حالت پرواز شما هیچ پیامک یا تماسی دریافت نخواهید کرد و این یعنی شما در دسترس هیچ کس قرار نخواهید گرفت. شاید نتوان همیشه از این قابلیت استفاده کرد ولی حداقل برای چند ساعتی می توانید به خود استراحت مطلق بدون تکنولوژی بدهید.

پیشنهاد می کنیم اگر نیاز به تمرکز واقعی حین کار یا استراحت مطلق حین خواب دارید، از حالت پرواز تلفن خود غافل نشوید.

استفاده از ابزار جانبی

how-to-break-your-smartphone-addiction4

خوشبختانه نیاز نیست فقط به تنظیمات تلفن های همراه اکتفا کنید. چرا که اپلیکیشن های بسیار خوبی در زمینه ترک اعتیاد تلفن هوشمند وجود دارد که بهترین آنها BreakFree است که پیش از این هم آن را معرفی کرده بودیم. این اپلیکیشن در حال حاضر فقط برای اندروید موجود است و به زودی برای iOS هم معرفی می شود.

در اپلیکیشن BreakFree تنظیماتی برای غیرفعال کردن بخشی یا تمام نوتیفیکیشن ها وجود دارد و همچنین شما قادر به فعال کردن یک پیامک خودکار هستید تا در زمان های دلخواه در پاسخ به تماس یا پیامک دریافتی ارسال شود. از دیگر امکانات این اپلیکیشن غیر فعال سازی صداهای دستگاه و اینترنت است و همانطور که گفتیم، میزان اعتیاد به تلفن همراه خود را به طور کامل زیر نظر خواهید داشت.

اپلیکیشن های دیگری هم مانند StayOnTask یا AppDetox هم کارایی مشابه با برک فری دارند که می توانید از آنها هم استفاده کنید. متاسفانه برای iOS آنطور که باید اپلیکیشن خوبی یافت نشد و فعلا بهترین کار، استفاده از انتخاب های موجود (حالت پرواز، غیر فعال سازی نوتیفیکیشن ها و اینترنت) در Settings خود آیفون است.

پنهان کردن تلفن

how-to-break-your-smartphone-addiction5

یکی از راهکارهای چک کردن کمتر تلفن همراه، قرار دادن موانع بیشتر است. مثلا گذاشتن یک پترن سخت یا یک کلمه عبور طولانی. اما شاید پنهان کردن تلفن همراه در کشوی میز حین کار یا دیدن مسابقه فوتبال در خانه ساده تر باشد. با این کار شما فقط در مواقع ضروری و با فاصله زمانی بیشتری به تلفن همراه خود رجوع می کنید.

حتی می توانید مجموعه ای از قوانین برای نحوه استفاده از تلفن همراه برای خود وضع کنید. مثلا به اشتراک گذاری تصاویر یا ارسال یک توییت و غیره را به زمانی دیگر موکول کنید تا به مرور زمان، عادت استفاده مداوم از تلفن همراه خود را ترک کنید.

اشتباه نکنید؛ ما ضد تلفن همراه نیستیم. اما تعادل در استفاده از تکنولوژی هم درست همانند هر چیز دیگری واجب است. حتما شما هم تجربه کردید که در یک دیدار دوستانه اکثر افراد مشغول تلفن همراه خود هستند. شاید بهتر باشد کمی بیشتر به اطراف خود دقت کنیم و کمتر درگیر تکنولوژی و گجت هوشمند خود باشیم. راستی شما روزی چند بار صفحه قفل دستگاه خود را باز می کنید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • مریم زکریا
    مریم زکریا | ۲۶ مهر ۱۳۹۴

    اعتیادبه موبایل واینترنت باعث میشود کل جریان زندگی وتمام برنامه های انسان برای اینثه ازدستش خارج بسه وبدبخت بشه.

  • aida
    aida | ۱۶ شهریور ۱۳۹۴

    منم معتادم والا 14 سالمه 1000 بار الکی میرم دور گوشیم مامانمم می دونه هی می گه درس داری گوشیتو بده لازم نداری حالا هم گفته اول مهر ازت می گیرم اما من دیونه می شم فکر کنم الکی گفته
    یکی کمکم کنه ترک کنم بتونم بزارم کنار خاموشش کنم
    کمککککک

  • حسن کشت کار
    حسن کشت کار | ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

    خیلی عالی ترک تلفن همراه عالیه یکی مثل من هنوز لز خواب پا نشده گوشی هتوز از سر کار نیومده گوشی درسته امکانات تفریحی نداریم ولی دلیل نمیشه همش سرمون تو گوشی باشه حالا ترک که نه ولی یکی مثل من باید برنامه ریزی کنم تو ساعات مشخصی برم سر گوشی استفاده از شبکه هایی مثل فیسبوک افسردگی میاره از بس خودمونو با بقیه مقایسه میکنیم ترک که نمیشه کرد پس برنامه ریزی میکنیم تو ساعت مشخصی از گوشی استفاده کنیم تو شبکه های اجتماعی هم سعی کنیم کمتر برویم

  • دیگه نمیخوام پول دیتا بدم
    دیگه نمیخوام پول دیتا بدم | ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

    من غلت کردم تو واتساپ مدیر گروه شدم ازمن ب شما نصیحت توهیچ گروهی عضونشید مخاطبان واتساپ روهمه رو بلاک کنید فقط برای کار ضروری یارورو انلاک کنیدبعداز اتمام کارتون دوباره بلاکش کنید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی