ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیفون یا اندروید؟ وقتش رسیده تا مسیر خود را انتخاب کنید

معیارهای خرید موبایل نسبت به سال های پیش تغییرات بسیاری کرده. پیشتر موبایل ها دارای سیستم عامل خاصی نبودند و با ورود امثال سیمبیان و ویندوز موبایل به مرور زمان گزینه "سیستم عامل" هم به معیارهای ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۱۱ تیر ۱۳۹۳ | ۲۳:۲۰

معیارهای خرید موبایل نسبت به سال های پیش تغییرات بسیاری کرده. پیشتر موبایل ها دارای سیستم عامل خاصی نبودند و با ورود امثال سیمبیان و ویندوز موبایل به مرور زمان گزینه "سیستم عامل" هم به معیارهای خریداران اضافه شد.

اما امروز تلفن های هوشمندی فراگیر شدند که سیستم عامل های گوناگونی دارند و در رأس آنها، اندروید و آی او اس قرار دارند. یکی محصول اپل و دیگری گوگل. از همان ابتدا این ۲ سیستم عامل بیش از بقیه سوژه بحث و جدل های کاربران بوده و هرکدام، به نوبه خود سعی داشتند برتری سیستم عامل مورد علاقه خود را به طرف دیگر اثبات کنند. دعواها به حدی بالا گرفتند که امروزه ما شاهد ظهور کلماتی همچون "اپل زامبی" و "اندروید زامبی"  (و البته انواع دیگر زامبی ها) هستیم!

اما واقعا کدام یک بهتر است؟ آیا اصلا می توان آنها را مقایسه کرد؟ اشتباه نکنید؛ ما هم قصد چنین کاری نداریم. در ادامه این مطلب سعی می کنیم از دریچه ای دیگر به این ۲ سیستم عامل جنجالی نگاهی داشته باشیم تا خود شما مسیر خود را انتخاب کنید.

شاید غیر ممکن باشد که گوگل یا اپل یک ویژگی جدید به سیستم عامل خود اضافه کنند و مردم و متخصصین شروع به مقایسه ی آن با همتایش در سیستم عامل شرکت رقیب نکنند. جرقه های شعله بحث در مورد این که کدام شرکت نوار اعلان ها (Notification) یا مولتی تسکینگ بهتری دارند از بخش های بالای خود کمپانی ها آغاز شد. در مراسم معرفی اندروید L "ساندر پیچای" بدون اینکه نامی از اپل ببرد، کنایه زیرکانه ای به iOS 8 زد و گفت صفحه کلید اختصاصی و ویجت ها " 4 - 5 سال پیش در اندروید به وجود آمدند". البته سه هفته قبل از آن، در مراسم WWDC، مدیر عامل اپل خیلی لقمه را دور سرش نچرخاند و یک راست رفت سر اصل مطلب:

تیم کوک

تیم کوک

تعدادی از مشتری ها (مشتری های ما) از اندروید به iOS  نقل مکان کرده اند. آنها -اشتباها- موبایل اندرویدی خریده بودند اما بعد متوجه شدند که به دنبال تجربه ی بهتر و همینطور زندگی بهتری هستند.

اگر چه هر دو کمپانی شمشیر را از رو بسته اند، اما در واقع پلتفرم هایشان روز به روز بیشتر از قبل در حال شبیه شدن به یکدیگراند. چه از نظر طرز کار و چه از نظر هدفی که دنبال می کنند. از یک طرف اپل به دنبال یکپارچگی بیشتر در iOS و OS X و از طرف دیگر گوگل به دنبال پیوستگی هرچه بیشتر اندروید و Chrome OS است. سیستم HealthKit اپل، شاید در واقع همان سیستم Google Fit کمپانی دیگر باشد. هر دو شرکت یک هدف را دنبال می کنند: ساخت یک اکوسیستم جامع، متشکل از سخت افزار، سرویس ها و نرم افزارها که کاربران راهی به بیرون از آن ندارند و درونش گیر افتاده اند.

هدف ساخت اکوسیستمی است که هیچ کس تمایلی به ترک آن نداشته باشد

تصور کنید هر گجتی که داشتید -فارغ از برند و مدل- قابلیت اتصال و برقراری ارتباط با دیگر گجت ها را داشت. در این صورت قطعا زندگی رنگ و بوی دیگری داشت. برای این که به همچین نقطه ای برسید، ابتدا باید بفهمید که کدام اکوسیستم لایق وفاداری شماست. اندروید و iOS همین پاییز بزرگترین بروزرسانی شان را در چند سال اخیر دریافت خواهند کرد. و این یعنی می رویم تا بیشترین مقایسه و جنجال بر سر این دو پلتفرم را داشته باشیم. شاید فکر می کنید پاییز امسال هم مثل پاییز چند سال گذشته، این شما هستید که تصمیم میگیرند مثلا کدام تبلت را بخرید (البته جیب تان هم در این تصمیمات بی تاثیر نیست)، اما شاید دور از ذهن نباشد که گوشی هوشمندتان تصمیم گیرنده اصلی خرید تبلت، تلویزیون، ماشین، ساعت مچی و حتی برنامه بدن سازی تان باشد.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Android coming to a screen near you.mp4"]

ماراتون گوگل در کنفرانس توسعه دهندگانش ثابت کرد برنامه بلند بالایی برای یکپارچه سازی تجربه کاربری در همه دستگاه ها و نمایشگرها دارد. سیستم عامل جدید Android Wear برای ساعت های مچی هوشمند (و البته هر گجت پوشیدنی دیگر) گرچه بخش های مجزا و خود مستقلی دارد، اما در بیشتر بخش ها به اتصال با یک گوشی هوشمند وابسته است. اگر میخواهید با خاراندن مچ دستتان یک پیتزا سفارش دهید، باید وارد اکوسیستم گوگل شوید. همین امر در مورد فرمان هایی که به Android TV  می دهید صادق است، سیستم عاملی که همین امسال بر روی تلویزیون های سونی و شارپ روانه بازار خواهد شد. هرچه قدر هم گوگل پایش به مکان های جدید باز شود، در نهایت پل ارتباطی همه آنها گوشی هوشمند خواهد بود، گوشی هوشمندی که قلب تپنده آن، اکوسیستم گوگل است.

دست آوردهای اپل هم در این مسیر کمتر از رقیبش جاه طلبانه نیست. سخت افزار جدید این شرکت نه تنها عکس های شما را در دستگاه های مختلف همگام سازی می کند، بلکه ویرایش هایی که بر رویشان انجام می دهید را هم یکپارچه می کند. اپل می خواهد خانه شما را با HomeKit کنترل کند. همچنین دوست دارد با HealthKit پزشک مخصوص شما باشد. Apple TV و AirPlay حتی بیشتر از چیزی که گوگل و اکوسیستمش به شما وعده داده اند، تعاملی هستند. اپل برای ماشین ها هم بی برنامه نبوده. در حالی که این کمپانی بزرگ با CarPlay به دنبال نفوذ و اعتباری همانند آیفون در خودروهاست، گوگل هم با Android Auto سعی در کارآمد کردن هر چه بیشتر موبایل ها برای راننده ها دارد. همه این دست آوردهای مشابه یک چیز را فریاد میزنند و آن هم مرکزیت گوشی های هوشمند است: آیفون برای یک گروه و اندروید برای گروه دیگر.

اکوسیستم بر محوریت موبایل ها شکل می گیرد

اگر تصور می کنید بقیه شرکت ها بی کار نشسته اند و فقط نظاره گر این رقابت هستند، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. کمپانی آمازون با درک صحیح از وضعیت بازار Fire Phone خود را معرفی کرد. مایکروسافت هم که از اوضاع با خبر است، مدت هاست در تلاش است ویندوز فون را به عنوان جانشینی به حق برای سردمداران عرصه لوازم همراه هوشمند به مصرف کنندگان بشناساند. انتخاب اولین گوشی هوشمند بر انتخاب های بعدی فرد تاثیر زیادی خواهد گذاشت. به عنوان مثال در انتخاب سرویس موسیقی، سرویس فضای ابری و سرویس به اشتراک گذاری عکس تاثیر گذار بسزایی دارد. این قضیه رقابت سختی بین شرکت ها به وجود آورده. آنها دوست دارند تجربه استفاده از "اولین تلفن هوشمند" اشخاص با اکوسیستم آنها اتفاق بیوفتد. پلتفرم Android One گوگل که قرار است برای حداقل سخت افزارها ارائه شود، خود تصدیقی بر این مدعاست. آنها بازارهای در حال توسعه را نشان رفته اند تا مشتری های جدید را به خود جذب کنند.

چیزی که اپل و گوگل در حال پی ریزی اش هستند، همان چیزی است که شرکت هایی چون نایک، آدیداس و همه ی برندهای مد در آرزوی آن هستند: مجموعه ای از دلیل های به هم وابسته که مردم را وادار به مراجعه به یک شرکت برای تمام نیازهایشان کند. این همانند وفاداری به برند، هم به صورت عملی و هم به صورت احساسی است.

این قضیه باعث سود هرچه بیشتر کمپانی ها از هر مصرف کننده می گردد. iOS 8 بخاطر نوع برخورد متفاوتی که نسبت به اندروید در پیش گرفته به نظر در هر جزئی متعهد است. مثل ویجت ها، نوتیفیکیشن های تعاملی در صفحه قفل و به طور کلی، ایجاد پلتفرم باز بودن دسترسی جهت تغییرات شخص ثالث. اندروید هم در هر بروز رسانی، شسته رفته تر شده و توانسته رخنه های زیبایی شناسی و پاسخ دهی اش را برطرف کند. ویژگی ها و خصوصیت های پایه هر دو سیستم عامل شبیه هم هستند و حالا این منشعب شدنشان است که آنها را از هم دور می کند و مصرف کننده را مجبور به انتخاب یکی از آن دو خواهد کرد. سویچ کردن بین اندروید و iOS به واقع سخت خواهد شد، اما اپل و گوگل در تلاشند تا مصرف کننده را مجاب کنند که نیاز به کوچ کردن نخواهد بود.

نه گوگل و نه اپل، تمایلی به اتصال سیستم های خود به رقیب نشان نمی دهند

تنها در یک صورت اینگونه مشکلات وجود نداشتند. تصور کنید فقط یک اکوسیستم در سطح جهان وجود داشت که در آن، گوگل و اپل در یک همکاری مسالمت آمیز بدون کنایه و مجادله لفظی مستقیم و غیر مستقیم، سعی در یکسان سازی هرچه بیشتر دستگاه ها داشتند. در نبود چنین نمایشنامه ای، بارقه امیدی از سوی کمپانی هایی همچون نایک و Nest (که هنوز به صورت مستقل فعالیت می کند) می تابد. دومی همین اواخر توسعه سخت افزاری را شروع کرده تا بتواند برای سیستم های تهویه هوایش برنامه بنوسید. نایک هم مشغول گسترش سیستم های محاسبه کالری مصرفی است تا کاربران بتوانند میزان کالری مصرفی بدن خود را در Google Fit و HealthKit اندازه گیری کنند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Apple - iPhone 5s - TV Ad - Powerful.mp4"]

تا امسال بروز رسانی های اندروید و iOS در زمان های مختلفی از سال انتشار می یافت و بر روی چیزهای متفاوتی هم متمرکز بودند. اما امسال، هر دو غول پلتفرم های موبایل هم از نظر زمان عرضه، و هم امکانات با هم اشتراکات زیادی دارند: ورود به خودروها، پلتفرم سلامتی، خانه ها و دستگاه های پوشیدنی. و هر دو در حال یکپارچه سازی هرچه بیشتر تجربیات کاربران در همه این اعصار هستند. گوگل و اپل برنامه ریخته اند تا تخم مرغ هایشان را در سبد مشترکی بگذارند. همچنین هر دو شرکت وعده معرفی سخت افزار مهمی را در پاییز داده اند. پاییز خزان فصل ها، بهاری خواهد بود بر رقابت نفس گیر این دو کمپانی. زمانی که انتخاب بین این دو پلتفرم از هر زمان دیگری حساس تر و صد البته سخت تر است.

دیواری که اپل به دور باغش کشیده باقی خواهد ماند و گوگل هر چه بیشتر بخش هایش را به هم متصل می کند، درنتیجه بیشتر یکپارچه خواهد شد. تفاوت آخرین سخت افزار هر دو شرکت تنها در بسته بودن اکوسیستمی است که در آن متولد شده اند. هر دو از هر نظر آنقدر بزرگ هستند که تمام زندگی تان را در بر بگیرند. گوشی هوشمند بعدی که می خرید شاید بیشتر از یکی دو سال مهمان دستانتان نباشد، اما اکوسیستمی که به همراه خواهد آورد شما را درون خود محبوس خواهد کرد و به این زودی ها دست از سرتان بر نخواهد داشت.

در نهایت یک سوال تکراری، سیستم عامل مورد علاقه شما چیست؟ ملاک و دلیل انتخاب خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (72 مورد)
  • مهيار
    مهيار | ۱۷ آبان ۱۳۹۴

    به نظر من كساني كه تخصصي تر به اين سيستم عاملها نگاه ميكنن ios رو ترجيح ميدن اندرويد خيلي جا داره تا بخواد به ios برسه،شما اگر با دقت نگاه كنيد در تمام ضمينه ها مثل موسيقي پزشكي مهندسي و حتي از همه مهمتر در خلباني ،خلبانها از ايپدهاي اپل استفاده ميكنند به دليله بي نقص بودن سيستم عامل ios شما هيچ وقت نميبينيد كه از تبلتهاي اندرويدي در اين ضمينه ها استفاده بشه،هم از لحاظ اپليكشين تخصصي نيست هم از نظر دقت ،

  • علیرضا
    علیرضا | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من ایفون دارم بینهایت ازش راضیم اندروید نغص فنی که داره هنگ میکنه و تو سیستم ios خیلی کم یا اصلا هنگ نمیکنه ios یک سیستم جذابیه و غیر ممکن اونو با انروید مقایسه کرد الان 70 درصد فروش گوشی ها در دنیا مال اپله اندروید بعضی از برنامه هاشو کیلویی میسازه ولی اپل روی هر برنامه ای مدت ها کار میکنه و اولین جذابیتی که توی اپل حسگر اثر انگشتش که به کل دنیا ثابت خلاقیت بالایی داره و اپل کم گوشی میزنه ولی همون گوشیها تمام گوشی های سامسونگو تخته میکنه فقط اپل

  • باربد
    باربد | ۱۶ بهمن ۱۳۹۳

    فقط اپل تا اخر عمر.......تو این ویدیو ها مال اندروید رو خیلی جزاب کرده بود و مال اپل رو کسل کننده و این منصفانه نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی