ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا هدفون های پیشرفته و گران قیمت واقعا ارزش هزینه کردن را دارند؟

قبل از اینکه وارد بحث اصلی بشویم لازم است یادآوری کنیم هر هدفون گرانقیمتی ارزش هزینه کردن را ندارد، در خیلی از موارد عامل گرانی یک هدفون تنها برند یا استایل منحصر به فرد آن ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۱ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

قبل از اینکه وارد بحث اصلی بشویم لازم است یادآوری کنیم هر هدفون گرانقیمتی ارزش هزینه کردن را ندارد، در خیلی از موارد عامل گرانی یک هدفون تنها برند یا استایل منحصر به فرد آن است نه کیفیت بالا. در سوی دیگر هدفون های ارزان نیز به عنوان یک دسته از این نوع محصول دارای مشکلات رایج و خاص خودشان هستند اگرچه پیدا کردن یک هدفون ارزان قیمت خوب در ظاهر کار آسانی است ولی متاسفانه این امر از یک قاعده ی مشخص پیروی نمی کند.

حال بیایید در ادامه نگاهی داشته باشیم به این موضوع که چرا گفته می شود هدفون های High-End، که در طول این مقاله از آنها با عنوان تراز اول یاد خواهیم کرد، ارزش هزینه کردن را دارا هستند و در ازای این هزینه ی اضافه قرار است چه چیزی به ما ارائه نمایند. با دیجیاتو همراه باشید.

خریدهای اقتصادی الزاماً بد نیستند ولی تراز اول ‌ها همیشه یک گام جلوترند

2-w600

به صورت معمول با پرداخت هزینه بیشتر و پذیرفتن قیمت های گران تر کیفیت صدای بهتری را تجربه خواهید کرد. هر چند همیشه کم و کاست هایی وجود خواهد داشت ولی در صورتیکه پول برای خرج کردن داشته باشید و هدفون تراز اول مناسبی را تهیه کنید صاحب تجربه ای منحصر به فرد خواهید شد. آنچه از آن صحبت می کنیم مختص فردی که کار روزمره اش در مورد صدا است و تفاوت های به خصوص صوتی را متوجه می شود نیست بلکه هر کسی می تواند تفاوت بین یک هدفون ۲۰ دلاری با یک هدفون خوب ۲۰۰ دلاری را تشخیص بدهد و تفاوت این دو به شدت واضح است.

صد البته که بر چسب قیمت به تنهایی تضمین کننده ی کیفیت نخواهد بود. همه ی ما ممکن است هدفون هایی را دیده باشیم که با قیمتی حدود ۲۰ دلار صدایی به مراتب بهتر از هدفون هایی با قیمت دو یا سه برابر خود داشته اند، اما به شخصه تجربه ی هدفون هایی با قمیت بالای ۳۰۰ دلار را داشته ام که کیفیت صوتی آنها بی نظیر بوده است. همواره و در هر رده ی قیمتی صدای خوب برای لذت بردن وجود دارد ولی هزینه ی بیشتر می تواند تجربه ی منحصر به فردتری پدید بیاورد. کماکان و به صورت معمول هدفون های گران تر صدای بهتری ارائه می کنند اما عوامل دیگری نیز می توانند در قیمت بالای یک هدفون دخیل باشند.

هدفون های تراز اول می توانند صدایی شفاف تر و بهتر ارائه کنند

3-w600

اول و پیش از هر چیز دیگری: هدفون های گران تر می توانند صدای به مراتب بهتری داشته باشند، موسیقی در آنها شفاف تر و دلنیشن تر باشد آنهم به همراه بیسی (Bass) که مکدر نیست و صداهای بالایی که آزار دهنده نیستند. همچنین با این هدفون ها شما تجربه ی ساند استیج (Soundstage) بهتری را خواهید داشت منظور تجربه احساسی است که در آن می توانید چشم های خود را بسته و تصور کنید به یک اجرای زنده از نزدیک گوش می دهید، آوای هر یک از سازها را جداگانه می شنوید و حس می کنید با یکدیگر به چه صورت ترکیب شده و یک قطعه موسیقی شفاف را ایجاد می نمایند. این احساس را کاربری در یکی از تاپیک های مطرح شده در Head-Fi به شکل مناسبی بیان می کند، وی در این رابطه می گوید:

در برخی مواقع یک صدای زنگ لطیف و نجوا مانند در بین قطعه ای که گوش می دهید می شنوید و این صدا آنقدر زنده است که به شک خواهید افتاد نکند صدای زنگ در منزل یا تلفن باشد، این تجربه همان Soundstage‌ است.

بسیاری از افراد تصور می کنند هدفون ۲۰ دلاری آنها صدایی عالی دارد و علت چنین احساسی در این است که شاید بهترین صدایی که از یک هدفون شنیده اند از هدفون هایی با همین قیمت و نوع بوده است ولی اگر یکبار تجربه ی بالاتر و بهتری را لمس نمایند به وضوح می توانند تفاوت میان این دو را تشخیص دهند آنوقت اگر به سراغ هدفون قدیمی خود بروند احساس خواهند کرد صدا ها کدر گنگ و بی جان هستند. حتی هدفون های اقتصادی قابل قبولی مثل مونوپرایس ۸۳۲۳ S که خیلی ها آن را می پرستند نمی توانند در مقابل یک هدفون تراز اول مانند سن هایزر Moemntums ایستادگی کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند.

هزینه ی بیشتر کیفیت ساخت بالاتر و قابلیت های متنوع تری را به همراه می آورد

4-w600

در شرایط ایده آل یک هدفون تراز اول باید از کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشد و قابلیت های خاصی را ارائه کند تا بتواند قیمت خودش را توجیه نماید، باید به نظر مستحکم آمده و از مواد با دوامی تولید شده باشد. هزینه ی بیشتر همچنین می تواند تجربه ی صدای بی سیم، کنسل کردن نویزهای محیطی، کابل های جدا شونده و... را نیز به همراه بیاورد. هدف این نیست به شما بگوییم یک جفت هدفون خوب گران باید از چوب یا فلز به خصوصی باشد خیر، ولی وقتی هزینه می کنید باید هدفونی را در اختیار بگیرید که چه از بیرون و چه از داخل مستحکم و قوی باشد و اگر یک ضربه ناگهانی به آن وارد شد از هم متلاشی نشود.

در یک مثال دیگر می توان گفت بسیاری از هدفون های ورزشی تراز اول دارای طراحی تا شو هستند، به همراه خود یک کیف مخصوص حمل دارند و گوشی‌ های آنها با کاورهای مخصوصی پوشیده شده و سعی شده است طوری باشند که خیلی راحت از روی گوشی جدا نشوند، پلاستیک به کار رفته در بدنه و سربند آنها جنسی است که با دفعات بالای تغییر اندازه ی سربند و تنظیم آن دچار مشکل نشده و نشکنند و در مجموع سعی شده است مشکلاتی که هدفون های ارزان قیمت با آنها دست به گریبان هستند برطرف شده باشد. هر چند داشتن یک هدبند یا سربند چرمی از جنس مرغوب و کانکتورهایی با پوشش طلا مطلوب است ولی وقتی به بحث صدا و تجربه آن می رسیم هیچ یک از این موارد موثر نیستند، پس چنین قابلیت هایی موارد جانبی هستند که قیمت را افزایش می دهند اما داشتن آنها می تواند استفاده را راحت تر و لذت بردن از صدا را با آرامش بیشتری فراهم بیاورد.

نوع موسیقی که گوش می دهید را در نظر داشته باشید

5-w600

به خاطر داشته باشید که هدفون های تراز اول در هر شرایطی بهترین گزینه نیستند، منابع موسیقی اصلی که از آنها لذت می برید و مکان هایی که به آنها گوش می دهید را در نظر بگیرید. اگر یک هدفون گرانقیمت و با کیفیت ۵۰۰ دلاری داشته باشید ولی از یک سرویس موسیقی با بیت ریت (Bitrate) پایین در یک ایستگاه متروی شلوغ برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید این هدفون ها چندان کارآمد نخواهند بود ولی برای گوش دادن به یک قطعه موسیقی با کیفیت در خانه یی آرام ایده آل هستند. اگر در محلی شلوغ و پر سر و صدا مثل یک دفتر کار یا در خیابان می خواهید از هدفون استفاده کنید هزینه ی بالا برای هدفون معقول نیست ولی برای گوش دادن به موسیقی در منزل یا محیطی آرام و کم صدا هزینه کردن برای شنیدن جزئیات صوتی بیشتر و شفاف تر کاملاً منطقی است و هر چه هدفون بهتری بخرید می توانید جزئیات بیشتری بشنوید.

حرف آخر: هدفون های تراز اول ارزش هزینه کردن را دارند ولی تصمیم نهایی را شما خواهید 

6-w600

خرید هدفون راستش بدون دردسر نیست، در زمان خرید شما می توانید تحقیقات بسیاری کنید از افراد بسیاری توصیه بگیرید، نقد و بررسی های متعددی را بخوانید و بعد اقدام به خرید نمایید ولی در نهایت نتیجه خرید شما هدفونی باشد که تجربه شنیداری مدنظرتان را فراهم نیاورد. یک راه حل شاید در این باشد که از جایی خرید کنید که قوانین تعویض یا بازگشت کالای خوبی داشته و مشتری مداریش بیشتر از معمول باشد یا جایی که برای شما قبل از خرید امکان تست شنیداری با مدل های مختلف را فراهم بیاورد. خصوصا اگر هزینه زیادی را انجام می دهید رعایت این موارد اهمیتشان بیشتر می شود.

سعی کنید هوشمندانه خرید کنید و قبل از خرید تجربه شنیداری را فراموش نکنید، اگر از عشاق موسیقی هستید و به فایل های صوتی با کیفیت بالا در محیط های مناسب از نظر کم بودن آلودگی های صوتی جانبی گوش می دهید هر ریالی که هزینه ی یک هدفون تراز اول می نمایید برای شما ارزشمند بوده و لذت بیشتری را فراهم خواهد آورد. ولی اگر دائماً در حال جا به جایی در محیط های پر سر و صدا هستید نیز کماکان دلیل ندارد هر هدفونی را به گوش بزنید هنوز هدفون هایی هستند که از نظر اقتصادی مناسب محسوب شده و در محیط های یاد شده تجربه شنیداری بهتری را برای شما فراهم می آورند و در آخر همواره هزینه را بر حسب نیاز و کیفیت انجام دهید نه برند، استایل و ظاهر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (41 مورد)
  • آرمین
    آرمین | ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    من 400 تومن دادم یه سنهایزر HD449 گرفتم دارم باهاش زندگی میکنم ..... محشره واسه متال و کلاسیک

    تو فکر خرید سنهایزر مومنتوم ام ... اون هم صدای فوق العاده ای داره ولی قیمتش حدود 1.300.000 میشه ... گرونه ولی انصافا محشره

    بدترین و مسخره ترین هدفون هایی که تو عمرم تست کردم هم بیتس و فیلیپس بودن ... فیلیپس که زیاد داشتم. افتضاحه

  • anna
    anna | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام من برای هدفونم مشکلی پیش اومده میخواستم بدونم میتونید کمکم کنید یا مارک هدفون من niaهست کیفیت صداش عالیه اما براش مشکلی پیش اومده میتونید کمکم کنید اگر ک میتونید جواب بدید تامن مشکلشو براتون بگم لطفا سریع تر جواب بدید ممنون میشم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی