ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان هم بازی ویدیویی انجام می دهند اما با پارامسی!

پارامسی ها، تک سلولی های جالبی هستند که به زیست شناسان اطلاعات زیادی در مورد چگونگی حیات ارائه کرده اند. این تک سلولی های درشت اندام تقریبا هر چیزی که به اندازه حفره دهانی آن ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۱ تیر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

پارامسی ها، تک سلولی های جالبی هستند که به زیست شناسان اطلاعات زیادی در مورد چگونگی حیات ارائه کرده اند. این تک سلولی های درشت اندام تقریبا هر چیزی که به اندازه حفره دهانی آن ها باشد را می بلعند و عامل حرکت شان هم مژگ های ریزی هستند که روی بدن آن ها قرار دارد و به شکل دیوانه واری تکان می خورند تا پارامسی ثانیه ای در یک مکان باقی نماند. این تک سلولی های پر جنب و جوش حالا تبدیل به تفریح عده ای دانشمند شده اند که اوقات فراغت شان را با آن ها پر کنند.

زمانی که "دانش" و "تکنولوژی" در کنار یکدیگر قرار می گیرند، ترکیب جالبی به وجود می آید که پدید آوردنش کار هر کسی نیست. اینگمار ریدل-کروز هم هر کسی نیست. وی یکی از فیزیکدان های برجسته دانشگاه استنفورد است که می خواهد اولین شعله های در هم آمیختگی این دو واژه را بیافروزد. وی با تیمی که در اختیار داشته موفق به خلق 4 بازی شده که در آن سوژه اصلی پارامسی ها هستند.

در بازی های زیر، یک انسال کنترل پارامسی ها را به وسیله میادین الکتریکی به عهده می گیرد و آن ها را هدایت می کند.
در بازی های زیر، یک انسان کنترل پارامسی ها را به وسیله میادین الکتریکی به عهده می گیرد و آن ها را هدایت می کند.

اولین بازی "اِنلایتنمنت" نام دارد. با استفاده از ویژگی رفتاری پارامسی ها و تاثیر پذیری آن ها از الکتریسیته، این یاخته ها را در محیط بسته ای که از هر چهار سو توسط دیوارهایی با انرژی های مثبت و منفی پوشانده شده قرار می دهند و با تعویض این جریانات الکتریکی، نحوه حرکت پارامسی ها را کنترل می کنند. بازیکن که در اینجا یک دانشمند است، با تعویض جریانات الکتریکی باید سعی کند پارامسی ها را از مسیر مشخصی عبور دهد تا امتیاز کسب کند.

بازی دوم "سیلیبال" یا همان فوتبال خودمان است که به وسیله تک یاخته ها بازی می شود. توپ در مرکز زمین قرار دارد و جایگاه دروازه هم مشخص است. تنها کاری که باید بکنید، هدایت صحیح پارامسی ها به سمت توپ است؛ آن ها خودشان با تمام قوا توپ را به سمت دروازه شلیک می کنند.

بازی سوم همان پک-من یا نقطه خوار معروفی است که بعید است خاطره ای از آن نداشته باشید. این بازی در اینجا "پک-مسیوم" خطاب می شود و نقطه خوارهای اصلی اینجا باز هم پارامسی های پر جنب و جوش هستند. البته سورپرایزی هم در اواسط مراحل انتظارتان را می کشد.

اما آخرین بازی "مایکروبش" نام دارد که باید بلاک های قرار گرفته در بالای صفحه را با استفاده از توپی که در اختیار دارید از بین ببرید. نقش پارامسی ها در اینجا "مزاحم" است. یعنی حرکت پارامسی ها در محیط روی حرکت توپ تاثیر دارد. هر 4 بازی نام برده را می توانید در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Biotic Games - movie 1 of 3.mp4"]

 

ریدل-کروز و تیمش مجموعا 60 ساعت بابت این پروژه تلاش کرده اند و البته 60 دلار هم هزینه ساخت آن شده. یک پروژه تحقیقاتی جالب که تنها 60 دلار هزینه برده و در عین حال می تواند الهام بخش کارهای بسیاری در آینده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Faraz
    Faraz | ۱۲ تیر ۱۳۹۳

    تهش ميشه مث فيلم گيمر(gamer movie 2009) اول تك سلولي ها بعد حلزونها و بي مهره خاي ديگه و بعد پستاندارا و ... تهش هم نوبت به خودمون ميرسه ( از زندانياي محكوم به اعدام استفاده ميكنيم و ...)

  • محمد جواد
    محمد جواد | ۱۲ تیر ۱۳۹۳

    درسته که این هم یه جور حیوان آزاریه ولی وقتی داشتم فیلمش رو میدیم فقط میخندیدم :))

  • ..,
    .., | ۱۱ تیر ۱۳۹۳

    همین مونده بود که از این موجودات زنده هم سواستفاده بشه
    سرکار گذاشتن یه تک سلولی چقد لذت داره ؟

  • Dvm
    Dvm | ۱۱ تیر ۱۳۹۳

    درسته تک سلولیه ولی بهرحال جانداره، مگه چه گناهی کرده بیچاره !؟ باهاش بازی کنن ؟
    کسی یه حیوان رو اذیت کنه، همه صداشون درمیاد، مخصوصن انجمن های حمایت از حیوانات ولی اینا حامی ندارن طفلکی ها !

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۱۱ تیر ۱۳۹۳

    این قسمت چی می گه ؟؟
    برم تو افق محو شم !!!

    • m
      m | ۱۱ تیر ۱۳۹۳

      با ما نیستن ولشون کن (: اگه بخای اون ویدوی رو تو 4k ببینی باید یکی دو سال بشینی پای pc (:

    • مجتبی بوالحسنی
      مجتبی بوالحسنی | ۱۱ تیر ۱۳۹۳

      سلام من از روزای اول دیجیاتو طبق مواردی ک گفتید درخواست نویسندگی دادم ولی هیچ جوابی نگرفتم.مموتوی ترجمه و اموزش برنامه نویسی اندروید و پی اچ پی و ... میتونم فعال باشم و کمکم کنم نمونه اموزش های ویدیویی من در microweb.ir هست.
      خیلی دوست دارم یه کاربران دیجیاتو کمکی کرده باشم از اطلاعاتم.اگر اسممو سرچ کنن دوستان میتونن سوابق برنامه نویسیمو و برنامه هامو توی بازار و سایتایی ک ساختم و ... رو ببینن.تشکر

مطالب پیشنهادی