ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

میکروسکوپ های موبایلی؛ نگاهی به آینده دنیای پزشکی

نیازی نیست تا باری دیگر به نقش پر رنگ تلفن های هوشمند در زندگی روزمره انسان ها اشاره کنیم. قطعا هر یک از شما از نزدیک این موضوع را تجربه کرده اید و از قابلیت ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۵ تیر ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۴

نیازی نیست تا باری دیگر به نقش پر رنگ تلفن های هوشمند در زندگی روزمره انسان ها اشاره کنیم. قطعا هر یک از شما از نزدیک این موضوع را تجربه کرده اید و از قابلیت های موبایل خود نهایت لذت را برده اید.

یکی از بخش های تلفن های هوشمند که می تواند نقشی بسیار پر رنگ تر را ایفا کند، دوربین است. سنسور های قدرتمند امروزی تنها برای شکار لحظات خاطره انگیز و یا ثبت سلفی به کار می روند، در صورتی که به عقیده دانشمندان می توانند بسیار مفید تر واقع شوند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا پیشرفت علم پزشکی به کمک دوربین های موبایل را با یکدیگر مرور کنیم.

دنیل فلچر، پروفسور مهندسی زیست شناسی در دانشگاه برکلی، سخنان خود را اینچنین آغاز می کند: «از همان لحظه ای که تلفن های هوشمند مجهز به دوربین شدند، من همواره از خودم سوال می کردم که آیا آن ها می توانند جایگزین وسایلی شوند که ما اکنون در آزمایشگاه ها از آنان استفاده می کنیم؟»

Screen Shot 2014-07-06 at 12.43.08 PM-w600

فلچر پروژه ترم دانشجویان خود را به همین ماجرا اختصاص می دهد و هدف استفاده از دوربین موبایل به عنوان میکروسکپ را برای آنان تبیین می کند. نتیجه تحقیقات این پروژه منجر به راه اندازی استارتاپی به نام CellScope می گردد.

CellScope در واقع جانشینی موبایلی برای دستگاه Otoscope است. OtoScope همان وسیله ای است که پزشکان از آن برای بررسی وضعیت گوش بیماران استفاده می کنند. دستگاه جدید در قالب یک وسیله جانبی بر روی دوربین آیفون قرار می گیرد و تصویری از گوش را ارائه می دهد.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از کودکان زیر هفت سال به عفونت گوش دچار می شوند، پروفسور فلچر قصد دارد محصول را تا حد امکان فراگیر کند تا نه تنها پزشکان، بلکه والدین و مسئولین مدارس نیز بتوانند به سرعت وضعیت سلامت گوش کودکان را بازبینی نمایند.

در حالی که فلچر و تیمش تمرکز خود را بر روی سلامت گوش قرار داده اند، رامش راسکار از دانشگاه MIT ، چشم انسان را به عنوان حوزه فعالیت خود برگزیده است.

dsc_5953-w600
دکتر راسکار در حال نمایش EyeMITRA

راسکار در سال ۲۰۱۱ قطعه ای به نام EyeNetra را برای دوربین موبایل طرحی کرد که به وسیله آن کاربران می توانستند از ضعف چشم خود مطلع شوند و شماره عینکی که لازم دارند را به دست آورند. EyeNetra که ابتدا در قالب یک پروژه دانشگاهی شکل گرفته بود، بعدها با یافتن سرمایه لازم در قالب یک استارت آپ به کار خود ادامه داد.

تحقیقات این دانشمند هندی اما در اینجا پایان نیافت و او ۲ سال بعد موفق شد دستگاه دیگری به نام EyeMITRA را تولید نماید. میترا در مقایسه با نترا قابلیت های بسیار بیشتری داشت و با قرار گرفتن در جلوی چشم انسان می توانست تا بیماری قند را تشخیص دهد. جالب است بدانید که مرض قند یکی از اصلی ترین دلایل کوری در جهان به شمار می رود و اکنون کاربران با هزینه ای نزدیک به ۲۰ دلار می توانند به وسیله EyeMITRA از این اتفاق پیشگری به عمل آورند.

راسکار اعتقاد دارد که تکنولوژی باید در دسترس و ارزان باشد. به عنوان یک دانشمند و یک فرد خود آموخته راسکار می گوید: «این وظیفه ما است تا ابزارهایی تولید کنیم که بر روی زندگی مردم تاثیر گذار باشند.»

MobileOCT برای تشخیص سرطان رحم مورد استفاده قرار می گیرد

نمونه های اشاره شده تنها مواردی نیستند که از دوربین موبایل ها استفاده پزشکی به عمل می آورند. استارت آپ MobileOCT قطعه ای ۴۰۰ دلاری را طراحی کرده که زنان با استفاده از آن می توانند آزمایش سرطان رحم را خودشان انجام دهند. همچنین محصولی دیگر به نام OScan در دانشگاه استنفورد تولید شده است که جهت عفونت های دهانی مورد استفاده قرار می گیرد.

دانشمندانی که بر روی این پروژه ها فعالیت می کنند، همگی امیدوار هستند تا بتوانند محصولات خود را به کشور های در حال توسعه برسانند و به آن ها در بهبود وضعیت سلامت شهروندانشان کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • nahal
    nahal | ۸ شهریور ۱۳۹۳

    kheyli alieh movaffagh bashand

  • ali
    ali | ۱۵ تیر ۱۳۹۳

    این راسکار همونه که یه سیستم ساخته واسه کلیک میخندی ؟D:

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی