ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان محل کلید خاموش و روشن کردن بخش هوشیاری مغز را کشف کردند

همه ما در طور شبانه روز حداقل یک بار هوشیاری خود را از دست می دهیم. فرایندی که نامش «خواب» است. اما دانشمندان تا کنون هرگز نمی دانستند کدام بخش مغز، هوشیاری ما را کنترل ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۶ تیر ۱۳۹۳ | ۰۹:۲۶

همه ما در طور شبانه روز حداقل یک بار هوشیاری خود را از دست می دهیم. فرایندی که نامش «خواب» است. اما دانشمندان تا کنون هرگز نمی دانستند کدام بخش مغز، هوشیاری ما را کنترل می کند. همچنین تشخیص زمان هوشیاری و عدم هوشیاری نیز برای دانشمندان نامشخص بود. اما اکنون به نظر میرسد محققان حین تحقیق روی یک بیمار صرعی، توانسته اند محل کنترل و تشخیص هوشیاری وی را کشف کنند.

بر اساس گزارشی که در New Scientist منتشر شده، محققان دانشگاه جورج واشنگتن از الکترودهایی جهت مانیتورینگ وضعیت مغزی بیمار استفاده می کردند. آنها به هنگام بررسی، متوجه شدند سیگنال های ارسالی یکی از الکترودها که به ساقه عصب Claustrum متصل بوده موجب دست دادن حمله ای خاص به بیمار گشته است. پیش از این هیچگاه تاثیر سیگنال دهی به این عصب مورد تحقیق قرار نگرفته بود.

به طرز غیرمنتظره ای با ارسال سیگنال هایی با فرکانس بالا به Claustrum، بیمار هوشیاری خود را از دست داد. بر خلاف حالات عادی حمله صرع، فعالیت فیزیکی بیمار متوقف گشته، سرعت صحبت کردنش کم و رفتارش با آرامش همراه شده است. به صورت مشخص با تعریفی که از هوشیاری میشناسیم چنین عکس العمل هایی نشان از عدم هوشیاری بیمار است. جالب اینکه با قطع جریان، تمام حالات عادی بیمار بر می گشتند، بدون اینکه او چیزی از بازه زمانی عدم هوشیاری اش به یاد آورد.

این کشف می تواند پرده از دلایل حمله های بیماران صرعی و یا حالات نیمه هوشیار آنها بردارد. اما به طور عمده، این کلید تنها در یک بیمار پیدا شده و کشف محل دقیق کنترل هوشیاری در مغز نیاز به تحقیقات عمیق تر و فهم بهتر کارکرد دقیق مغز دارد.

در این باره کریستف کوچ -از دانشمندان این تحقیق- به مجله نیوساینتیست می گوید:
«نهایتا اگر ما بدانیم هوشیاری دقیقا توسط کدام بخش مغز کنترل می شود، میتوانیم مشخص کنیم که چه کسی [مانند افرادی که در کما هستند یا افراد مشکوک به سندروم قفل شدگی] دارای هوشیاری و چه کسی فاقد آن است. آیا جنین انسان دارای این بخش است؟ آیا حیوانات یا حشرات دارای آن هستند؟ نتیجه این تحقیق تنها بخش کوچکی در شناخت ما از هوشیاری و دانسته های بی پایان مرتبط با مغز را کامل می کند.»

شاید روزی برسد که ما تنها با فشردن کلیدی، هوشیاری، خواب و بیداری مان را به صورت مستقیم کنترل کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Ekramuddin Akbari
    Ekramuddin Akbari | ۶ آبان ۱۳۹۳

    خوب فرض کنید ماکیلد را یافتم.خود را از حالت هوشیاری به بی هوشی بردیم و خواب رفتیم،چی گونه باز هشیار بشیم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی