ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کامپیوتر شما چگونه از مقدار جوهر باقیمانده در کارتریج پرینتر مطلع می شود؟

جوهر مرتبط به به پرینترهای اینکجت (Inkjet) یا همان جوهر افشان به شکل غیر معقولی گران است. بر حسب نوع ساخت و مدل پرینتر شما ممکن است هزینه ی خرید کارتریج های جدید به آسانی ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۷ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

جوهر مرتبط به به پرینترهای اینکجت (Inkjet) یا همان جوهر افشان به شکل غیر معقولی گران است. بر حسب نوع ساخت و مدل پرینتر شما ممکن است هزینه ی خرید کارتریج های جدید به آسانی به رقمی حدود ۱۰۰ دلار یا حتی بیشتر برسد و البته تراژدی در اینجاست که ممکن است شما این هزینه را برای پرینتری بپردازید که خودش را با رقمی حدود ۸۹ دلار خریده اید. در همین بین و وقتی می خواهید حداکثر تعداد پرینت های ممکنه را با چنین جوهر گرانقیمتی بگیرید شاید این سئوال برای شما پیش بیاید که دقیقاً پرینتر من چگونه متوجه می شود چه مقدار جوهر در درون کارتریج ها باقی مانده یا جوهر آنها رو به اتمام است؟!

قبل از اینکه وارد جزئیات بشویم لازم است بدانید کمپانی های تولید کننده عمداً پرینترهایشان را جوری برنامه ریزی کرده اند که وقتی جوهر در کارتریج از حد معینی کمتر شد پرینتر دست از استفاده از آن کارتریج بکشد. علت این امر در این است که اگر تا آخرین قطره ی جوهر یک کارتریج مورد استفاده قرار گیرد تا آن کارتریج به صورت کامل تخلیه یا در اصطلاح خشک شود ممکن است بدنه ی پلاستیکی کارتریج به حدی داغ شود که سبب آسیب رسیدن به هد های (head) پرینتر شما گردد. به زبان دیگر به جای اینکه کارتریج شما تمام شود ممکن است عمر پرینترتان برای همیشه به پایان برسد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

2-w600

کانسیومر ریپورت در گزارشی می گوید قیمت جوهر برای تقریباً هر ۳۰ میلی لیتر ممکن است به رقمی بین ۱۳ الی ۷۵ دلار برسد و برای ۳.۸ لیتر این رقم نزدیک به ۱۰ هزار دلار خواهد بود پس بنابراین علاقه ی کاربران به مصرف جوهر تا آخرین قطره اش شاید چندان اتفاق عجیبی نباشد. این امر به جایی رسیده است که کمپانی های مختلف پرینترهای خود با تکنولوژی های بسیار پیشرفته را با قیمت هایی ارزان تر از حد واقعی به بازار عرضه می نمایند زیرا می دانند سود واقعی در فروش پرینتر نیست بلکه بازگشت واقعی سرمایه در تامین جوهر برای این پرینترها خواهد بود.

همه ی این سرنخ ها ما را به جایی می رساند که اگر جوهر چنین فاکتور درآمد زایی برای تولید کنندگان پرینتر است پس نمایش پیغام کم بودن یا تمام شدن جوهر برای آنها بیش از پیش اهمیت پیدا خواهد نمود و اگر شما ندانسته و بی اطلاع از همه جا کارتریجی را عوض کنید که هنوز مقداری جوهر برای استفاده دارد سود این کمپانی ها بیش از پیش خواهد شد. عمدتاً کمپانی های تولید کننده سعی می کنند برای نمایش پیغام کم بودن یا رو به اتمام بودن جوهر در کارتریج ها از تکنولوژی های خاص و به روزی استفاده نمایند.

کارتریج پرینتر جوهر

بسیار خوب حالا به سئوال اصلی بحث مان رسیده ایم، پرینتر شما دقیقاً از کجا متوجه می شود چقدر جوهر در کارتریج باقیست یا جوهر آن رو به اتمام است؟ تولید کنندگان مختلف برای این عملیات از تکنولوژی های متفاوتی استفاده می نمایند. کارتریج های برند اپسون به یک مدار چیپ مجتمع مجهز شده اند. این چیپ یا تراشه به پرینتر اطلاع می دهد که آیا کارتریج های مناسب نصب شده اند و مقدار جوهر در هر کارتریج چه وضعیتی دارد و به چه مقدار است. وقتی یک کارتریج میزان جوهرش از حد تعریف شده ای کمتر گردید پیغامی را به کامپیوتر شما ارسال می نماید و شما بر روی صفحه نمایشگر مطلع می شوید که زمان تعویض کارتریج نزدیک شده یا فرا رسیده است.

کنون (Canon) شیوه ای کاملاً متفاوت را دنبال می نماید. هر پرینتر از یک سنسور نوری استفاده کرده که نور را از درون یک منشور و از پایین تانک جوهر به داخل آن می تاباند. وقتی مقدار جوهر از حد معینی کمتر شد پرتو نور بر روی سنسور کمبود جوهر تابیده خواهد شد که در نهایت سبب ارسال پیغامی به کامپیوتر و نمایش هشدار کمبود جوهر به کاربر می شود.

برخی دیگر از تولید کنندگان پرینتر دست به ابتکار دیگری زده و هد پرینتر را مستقیماً بر روی کارتریج قرار داده اند و با اینکار ریسک صدمه جدی به پرینتر در صورت مصرف کامل جوهر درون کارتریج را از بین برده اند. این دسته از تولید کنندگان از تراشه ی مشابه آنچه در محصولات اپسون به کار رفته است استفاده می کنند. اما برخی از پرینترهایی که در این دسته قرار می گیرند به شکل لجوجانه ای بعد از پرینت تعداد معینی صفحه دست از کار می کشند و حاضر به پرینت صفحات بیشتر نیستند حتی اگر در درون کارتریج هنوز جوهر وجود داشته باشد.

کارتریج پرینتر جوهر

بعد از آشنایی با این شیوه ها کلیدی ترین سئوال شاید این باشد که هر کدام از آنها چقدر دقیق هستند؟ خبرنگاران و فعالان این صنعت در مورد نحوه عملکرد محاسبه جوهر باقی مانده و مواردی از این دست گزارش های متفاوتی را ارائه می کنند ولی مجموع قضیه اینطور به نظر می رساند که شاید تولید کنندگان تمایل بیشتری داشته باشند که سریعتر به شما پیغام هشدار مرتبط به اتمام جوهر را نشان بدهد. تمایل آنها بر این است که سریعتر شما را وادار به تعویض کارتریج و جوهر بنمایند تا اینکه شما را ترغیب کنند مدل جدید تری از پرینتر را ابتیاع و برای آن هزینه نمایید. PCWorld در گزارشی آورده است که طی یک تحقیق مشخص شده است حدود ۶۰ درصد جوهر پرینترهای جوهر افشان بدون اینکه استفاده شود دور ریخته می شود عامل این قضیه در خشک شدن کارتریج ها به علت عدم استفاده و یا در برخی موارد خطای پرینتر در استفاده از کارتریج و اندازه گیری جوهر است.

در این رابطه کامپیوتر ورد در مقاله ای می نویسد: اگر واقعاً هزینه ای که برای جوهر یک پرینتر می کنید برای شما دارای اهمیت است، بهترین گزینه یی که در مقابل شماست تحقیق قبل از خرید یک پرینتر خواهد بود. عموماً هر چه یک پرینتر ارزان تر باشد تامین جوهر آن در آینده گران تر خواهد بود. کمی هزینه ی بیشتر برای خرید خود پرینتر می تواند سبب کاهش هزینه ی جوهری شود که در آینده باید برای آن بپردازید. همچنین کانسیومر ریپورت توصیه می نماید پرینتر خود را تا جای ممکن روشن بگذارید زیرا بسیاری از پرینترهای جوهر افشان با هر بار خاموش روشن شدن وارد یک روتین نگهداری یا Maintenance‌ می شوند که سبب میگردد مقدار قابل توجهی از جوهر پرینتر مصرف گردد. با روشن نگه داشتن دائمی پرینتر و پرینت گرفتن تنها در زمان هایی که واقعاً به پرینت نیاز دارید می توانید تا حدی اطمینان حاصل کنید که حداکثر استفاده را از جوهر پیرنتر خود برده اید، هر چند در مورد پرینترهای جوهر افشان فاکتور دیگری نیز وجود دارد و نمی توان بازه های طولانی زمانی از آنها استفاده نکرد زیرا این مسئله سبب خشک شدن جوهر کارتریج و از کار افتادن آنها می شود.

5-w600

بعد از این همه مباحثه در مورد پرینترهای جوهر افشان ممکن است حالا این سئوال را داشته باشید که آیا گزینه های بهتری وجود دارند؟ همیشه راه حل های جانبی وجود دارد مثلاً اگر فقط و فقط به صورت سیاه و سفید و برای پرینت متون احتیاج به پرینتر دارید استفاده از یک پرینتر لیزری سیاه و سفید می تواند هم مقرون به صرفه تر بوده و هم کیفیت چاپ بهتری را برای شما به وجود بیاورد و در نهایت شما بتوانید صفحات بیشتری را با هزینه کمتری پرینت بگیرید. اما اگر مجبور به استفاده از یک پرینتر جوهر افشان هستید باز هم راه حل های جانبی وجود دارد مثل شارژ کردن کارتریج ها با هزینه بسیار کمتر به جای تهیه کارتریج های جدید گرانقمیت، اما توجه داشته باشید برای کارهای پرینت جدی و حساس شاید استفاده از کارتریج های شارژ شده با جوهرهای متفرقه چندان مطلوب نباشد و به خروجی کار شما صدمه برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • مهرداد
    مهرداد | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

    من یدونه EPSON P50 دارم واسش تانکر نصب کردم. عالی جواب میده.

  • حمید رضا
    حمید رضا | ۸ آذر ۱۳۹۴

    سلام من پیرینتر سامسونگ clp315 دارم ولی پیرنت. نمیگیر. چراغ. رنگ سیاه. خاموش. مشکلش. چیه

  • علی
    علی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

    با تشکر از راهنمایی دوستان
    من می خوام پرینتر A3 جوهرافشان که رنگی باشه تهیه کنم بین انتخاب میان مدل کنون 8740 و اپسون 1430 تردید دارم می دونم روی پرینتر اپسون میشه تانک نصب کرد سوالم اینه آیا روی پرینتر کنون 8740 هم تانک میشه نصب کرد یا خیر و اگر جواب مثبته ایا همانند مدل 1430 اپسونی که داری تانک جوهر هم هست کار خواهد کرد برام یا نه . با سپاس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی