ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پنج سئوال هوشمندانه ای که باید در یک مصاحبه شغلی پرسید

وقتی در یک مصاحبه شغلی حاضر می شوید سئوال هایی که شما از فرد مصاحبه گر می پرسید می تواند به اندازه ی پاسخ هایی که به سئوال های وی می دهید دارای اهمیت باشند. ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۸ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۵۵

وقتی در یک مصاحبه شغلی حاضر می شوید سئوال هایی که شما از فرد مصاحبه گر می پرسید می تواند به اندازه ی پاسخ هایی که به سئوال های وی می دهید دارای اهمیت باشند. این سئوال ها بیانگر میزان اشتیاق شما برای حضوری پر رنگ تر در سرنوشت آینده ی آن شرکت بوده و اینکه شما چه دیدی نسبت به آینده دارید را بیان می نمایند.

همه ی مصاحبه گرهای شغلی به صورت معمول سئوال هایی برای پرسیدن دارد ولی کسانی که تجربه ی بیشتری در مصاحبه با جویندگان کار دارند در برخی موارد احساس می کنند اگر از فرد جویای کار بپرسند آیا سئوالی از من دارید وقت خود را هدر داده اند.

شاید بپرسید چرا؟ در بسیاری از موارد افراد جویای کار اهمیت چندانی به پاسخی که در مورد سئوالشان دریافت می کنند نمی دهند، در عوض آنها سعی می کنند با پرسیدن سئوال های پیچیده خود را بهتر جلوه دهند. برای چنین افرادی سئوالی که مطرح می کنند از پاسخش مهم تر است.

در سوی دیگر یک کاندیدای باهوش و ایده آل موقعیت شغلی سئوالی را می پرسد که واقعاً در برابرش جواب می خواهد زیرا قصد دارد در تکامل بخشیدن شرکتی که قرار است در آن مشغول به کار شود فعالانه حضور داشته باشد، چنین فردی به گونه ای سئوال می کند که بتواند تصمیم بگیرد آیا واقعاً می خواهد در آنجا کار کند یا خیر.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا ۵ سئوال مهمی که باید در یک مصاحبه ی شغلی پرسید را فرا بگیرید.

سئوال اول: از من انتظار دارید در طول ۶۰ الی ۹۰ روز آینده چه دستاوردهایی داشته باشم؟

2

یک کاندیدای شغلی خوب می خواهد خیلی سریع در پیشرفت مجموعه سهیم شود و دوست ندارد چندین هفته از زمانش را صرف شناختن سازمانی که در آن مشغول به کار شده و درک اهدافش بکند، چنین فردی از راه نرسیده می خواهد باعث ایجاد فرآیند و تغییراتی مثبت شود. علاوه بر اینها هدف این است که درک کند استخدام کننده تکامل و پیشرفت را در چه می بیند تا بتواند اهداف و انتظارات را شناسایی کند.

سئوال دوم: بهترین کارمندان شما چه صفاتی را دارا هستند؟

یک کاندیدای شغلی خوب مسلماً تمایل دارد مدت طولانی در یکجا مانده و در طول آن مدت نیز رضایت کارفرما را جلب نماید. هر سازمان و شرکتی نسبت به دیگری متفاوت است پس برای بدل شدن به یک کارمند موفق و نمونه در هر شرکتی شاخص های متفاوتی وجود دارد.

در یک شرکت عامل موفقیت به عنوان یک کارمند حضور در ساعت های بیشتری بر سر کار است در شرکت دیگر انعطاف پذیری و داشتن خلاقیت، یک شرکت ممکن است به جای اینکه بخواهد مشتریان خود را در طولانی مدت حفظ کند تمایلش بر این باشد که مشتریانی جدید را در بازارهایی جدید جذب نماید و موارد بسیار دیگری از این دست. هر پاسخی به سئوال مورد بحث داده شود برای فرد جویای کار دارای اهمیت است آن هم به دو علت، ۱) وی می خواهد بداند توان هماهنگ شدن با مجموعه را دارد؟ ۲) اگر این توان را در خودش می بیند پس قطعاً قصد دارد جز بهترین های حاضر در آن مجموعه باشد.

سئوال سوم: یک یا دو مورد از مواردی که می توانند واقعاً برای شرکت نتیجه بخش باشند چه هستند؟

Businessmen shaking hands across coffee table in lobby

کارمندان در اصل یک نوع سرمایه گذاری هستند، و هر کارمند در ازای حقوقی که دریافت می کند باید بازدهی مثبتی داشته باشد. در هر شغلی برخی از فعالیت ها تفاوت های بسیار بیشتری نسبت به سایر موارد ایجاد می کنند. افراد حاضر در بخش منابع انسانی همواره تمایل دارند تا خلا های شغلی موجود را هر چه سریعتر پر کنند ولی برای آنها پیدا کردن فرد مناسب برای هر شغل اهمیت بیشتری دارد چون چنین فردی هزینه ی آموزش کمتری خواهد داشت، با محیط سریعتر سازگار شده و بازدهی بیشتری را ارائه خواهد نمود و در نتیجه سبب بالا رفتن راندمان کلی می شود.

به عنوان فردی که مورد مصاحبه قرار می گیرد به یقین لازم است بخواهید بدانید چه مواردی می توانند تغییر جدی در یک شرکت به وجود بیاورند و آن را به موفقیت برسانند، چون شما قصد دارید بخشی از این موفقیت باشید و اگر مجموعه موفق باشد تضمینی خواهد بود بر موفقیت شما در سطوح مختلف.

سئوال چهارم: کارمندان در وقت های آزاد خود به چه کارهایی می پردازند؟

Businesspeople in Meeting

فرهنگ یک شرکت یا سازمان همواره از موضوعات مورد مجادله است. و همواره برای هر استخدام کننده ای شاخصه هایی اصلی وجود دارند، اکثر آنها بر این باورند یک کارمند خوب و راضی کسی است که کاری را که انجام می دهد دوست داشته باشد و در کنار آن از مصاحبت با افرادی که همکاران وی محسوب می شوند راضی بوده و لذت ببرد.

یک فرد جویای کار مناسب با این سئوال نشان می دهد که می تواند با فرهنگ شغلی محل کار آینده اش ارتباط برقرار کرده و بخشی از آن شود یا خیر، اگر شما با آن فرهنگ نتوانید کنار بیاید هرگز از شغل خود راضی نبوده و بازدهی مناسبی نخواهید داشت.

سئوال پنجم: چگونه از پس چالش ها بر خواهید آمد و چه راه حل هایی دارید؟

Industrial businesspeople

هر تجارت و کسب و کاری با چالش هایی جدی مواجه است، همیشه ممکن است رقبایی سر سخت و بهتر وارد بازار شوند، تغییرات تکنولوژیک بر روند خدماتی که تا کنون ارائه میشده اثر بگذارد، شاخصه های اقتصادی دچار دگرگونی گردند و... و به ندرت می توان یک کسب و کار کوچک را پیدا کرد که بتواند حریمی از امنیت دائمی را تجربه کند.

پس بنابراین هر فردی که در جایی قصد دارد مشغول به کار شود سعی می کند پا در جای محکمی بگذارد وی ضمن اینکه می خواهد مجموعه ی محل کارش رو به جلو حرکت کرده و روند رشدش مثبت باشد مسلماً تمایلش بر این است که اگر روزی لازم شد از آن مجموعه برود بر مبنای تصمیم خودش باشد نه به این علت که کارفرما دچار چالش شده است و راه حل را در خواستن عذر کارمندان می بیند.

بگذارید این مثال را بزنیم، فرض کنیم من برای یک موقعیت شغلی در یک فروشگاه موتور سیکلت مصاحبه می شوم و در کمتر از یک کیلومتری فروشگاه فعلی فروشگاه دیگری با امکانات بهتر و بیشتر در حال باز شدن است، لازم است من از کارفرمای خودم بپرسم و بدانم آیا به برنامه یی برای مواجه با چنین چالش بزرگی دارد یا خیر؟

یک کاندیدای مناسب کار فقط تمایل ندارد افکار فرد مصاحبه گر را بداند بلکه تمایل دارد از برنامه های آتی محل کارش مطلع شود و اینکه آیا آنها برنامه ای برای بقا و رشد و توسعه دارند یا خیر و وی می تواند در این برنامه ها شریک شود یا چنین توانی را ندارد.

سئوال های یاد شده می توانند شما را در ذهن مصاحبه گر به صورت فردی که واقعاً هدفمند است و تمایل دارد جدی کار کند جلوه دهند و شما نشان می دهید که آینده ی محل کار خود را آینده ی خود می بینید. شما چه تجربه ای از مصاحبه های شغلی دارید؟ در ادامه آنها را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • عرفان بشارت
    عرفان بشارت | ۲۲ تیر ۱۳۹۳

    من تا چند روز دیگه قراره برم مصاحبه کاری این مقاله واقعا کمکم کرد .
    ممنونم :)

  • پوریا
    پوریا | ۱۹ تیر ۱۳۹۳

    و مهمترین سوالی که باید بپرسید: سلام. آقای....... رو که می شناسید؟

    سپس بدون نیاز به پرسیدن یا جواب دادن هیچ سوال دیگری استخدام می شید

    الان یاد شوخی کردم افتادم تو یکی از قسمتاش داشت مصاحبه ی یه شرکتو نشون می داد آدم نمی دونست الان باید گریه کنه یا بخنده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی