ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: اچ تی سی دیزایر ۸۱۶

اچ تی سی در طول دو سال گذشته با ارائه محصولات خانواده One نه تنها توانست خود را از یک باتلاق اقتصادی نجات دهد، بلکه موفق شد تا نامش را به عنوان تولید کننده ای ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۹ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۴

اچ تی سی در طول دو سال گذشته با ارائه محصولات خانواده One نه تنها توانست خود را از یک باتلاق اقتصادی نجات دهد، بلکه موفق شد تا نامش را به عنوان تولید کننده ای با کیفیت در ذهن کاربران جای بیندازد. تایوانی ها با هوشیاری هرچه تمام تر کیفیت ساخت بالای خود را به دیگر محصولاتشان نیز تسری دادند تا بدین وسیله علاوه بر حوزه پرچمداران، دیگر بازارها را نیز تحت سلطه خود در آورند.

Desire 816 به عنوان یک فبلت خوش ساخت، به خوبی نشان دهنده این موضوع است که اچ تی سی حتی در بازار میان رده ها نیز تلاش می کند تا کیفیت بالای ساخت خود را به نمایش بگذارد. در ادامه این دستگاه را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بیشتر با نقاط ضعف و قوت آن آشنا شویم.

با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

IF

همانطور که گفتیم، اچ تی سی دیزایر ۸۱۶ یک فبلت میان رده است. به همین دلیل از آن بدنه آلومینیومی و خاص اچ تی سی خبری نیست. اما در عین حال، از نظر ظاهری عناصری را از سری وان قرض گرفته و در نهایت، ما با یک فبلت شیک و در خور این شرکت روبرو هستیم.

IF
اچ تی سی دیزایر ۸۱۶ در کنار گلکسی اس ۴

بدنه دیزایر ۸۱۶ از دو نوع پلاستیک ساخته شده؛ پلاستیک مات در پنل جلو و کمربند اطراف و پلاستیک براق در پشت دستگاه که باعث می شوند علاوه بر ارزانتر شدن محصول، با وجود ابعاد ۱۵۶.۵ × ۷۸.۷ × ۸ میلیمتر و صفحه نمایش ۵.۵ اینچی، وزن سبکی در حدود ۱۶۵ گرم داشته باشد.

همچنین استفاده از لبه های نرم و ابعاد مناسب باعث می شود این دستگاه از لحاظ ارگونومی حس خوبی به شما منتقل کند و به راحتی در دستان کاربر جای گیرد. وزن مناسب هم مزید بر علت شده که شما هیچ احساس خستگی از به دست گرفتن این دستگاه نسبتا بزرگ نداشته باشید.

IF

در جلوی دستگاه ما دوربین دوم ۵ مگاپیکسلی و ۲ اسپیکر استریو BoomSound در بالا و پایین صفحه نمایش ۵.۵ اینچی را می بینیم. هر دو اسپیکر توسط کاور پلاستیکی محافظت می شوند و ظاهر زیبایی دارند. تنها نکته آزاردهنده ای که در اینجا به چشم می خورد، حاشیه های زیاد صفحه نمایش دستگاه است. حاشیه زیاد باعث می شود به طول دستگاه افزوده شود.

IF

دکمه های سخت افزاری پاور و کنترل صدا در سمت چپ هستند که با توجه به طول دستگاه، جایگیری نسبتا نامناسبی دارند. دستیابی به آنها یا یک دست کمی به سختی انجام می شود. با وجود اینکه این دکمه ها جنسی فلزی دارند، اما از دور حس پلاستیک را به کاربر منتقل می کنند.

IF

درگاه سیم کارت (نانو سیم) و حافظه جانبی در طرف راست دستگاه قرار دارند که توسط یک پوشش پلاستیکی محافظت می شوند. یک درگاه دیگر هم در این قسمت قرار دارد که احتمالا مخصوص سیم کارت دوم باشد که در دستگاه های تک سیم، پوشانده شده است. چرا که دیزایر ۸۱۶ یک نسخه دو سیم کارته هم دارد که البته دستگاهی که در اختیار دیجیاتو بود، نمونه تک سیم آن است.

IF

پایین دستگاه محل قرار گیری پورت مینی یو اس بی جهت شارژ و اتصال به رایانه است.

IF

در بالای آن هم جک ۳.۵ میلیمتری صدا و میکروفون دوم جهت از بین بردن نویز مکالمه قرار دارد.

IF

در پشت دیزایر 816 هم دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و فلش LED تعبیه شده است. قاب دستگاه از پشت آن جدا نمی شود پس تلاشی برای این موضوع نکنید. بدنه پشت به دلیل استفاده از پلاستیک براق، بسیار مستعد اثر انگشت و خراش است پس در استفاده از آن بدون محافظ دقت کنید.

در نهایت باید گفت که دیزایر ۸۱۶ در ۵ رنگ سفید، مشکی، قرمز، آبی و سبز عرضه می شود.

نمایشگر

IF

اچ تی سی دیزایر ۸۱۶ از یک صفحه نمایش IPS و سایز ۵.۵ اینچی برخوردار است. رزولوشن این نمایشگر ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل است که با توجه به سایز آن، به عدد ۲۶۷ پیکسل در هر اینچ می رسیم که برای یک فبلت ۵.۵ اینچی میان رده عددی نسبتا معقول است. متاسفانه این صفحه نمایش برخلاف تصور ما از شیشه گوریلا گلس ساخته نشده. بنابراین حتما باید از محافظ صفحه نمایش مقاوم استفاده کنید تا از بروز خط و خش جلوگیری به عمل آورید.

نمایشگر دیزایر ۸۱۶ به لطف پنل IPS از زاویه دید مناسبی برخوردار است. این نمایشگر کنتراست خوبی را به تصویر در می آورد، اما رنگ های آن از طراوت و شادابی بالایی برخوردار نیستند.

IF IF IF IF

خوشبختانه به دلیل میزان روشنایی بالای صفحه نمایش دیزایر ۸۱۶ کار کردن با آن در زیر نور مستقیم آفتاب به خوبی انجام می پذیرد. حداکثر خروجی روشنایی حدود ۴۰۰ نیت و حداقل هم ۱۲ نیت است.

سخت افزار

IF

از ظاهر بگذریم و کمی کالبدشکافی کنیم تا ببینیم اچ تی سی چه سخت افزاری در این زیباروی ۵.۵ اینچی تعبیه کرده. قلب تپنده دیزایر ۸۱۶ چیپ کوالکام اسنپدرگن ۴۰۰ SoC (مدل MSM8928) است که یک پردازنده چهار هسته ای ARM Cortex-A7 به روی آن قرار دارد و هر هسته به روی سرعت ۱.۶ گیگاهرتز تنظیم شده. چیپ گرافیکی آدرینو ۳۰۵ هم وظیفه پردازش گرافیکی این دستگاه را به عهده دارد. مقدار رم هم ۱.۵ گیگابایت است.

htc-desire-816-benchmarks

با این سخت افزار باید گفت دیزایر ۸۱۶ عملکرد رضایت بخشی دارد. رم بالا و پردازنده های مناسب در کنار رابط کاربری خوب اچ تی سی باعث می شود حرکت در بین منوها بدون هیچ تاخیری انجام شود. همچنین بازی هایی مثل Shadowgun: Deadzone و فیفا ۱۴ بدون هیچ مشکلی اجرا شدند. نکته جالب در دیزایر ۸۱۶ این است که شما حین بازی یا کار سنگین با آن بر خلاف اکثر تلفن های هوشمند، آنچنان گرمای اضافه ای را حس نمی کنید و به هیچ عنوان دستگاه در دستانتان داغ نمی کند.

IF
مقایسه ضخامت اچ تی سی دیزایر ۸۱۶ و سامسونگ گلکسی اس ۴

حافظه داخلی این دستگاه ۸ گیگابایت است که از این مقدار حدود ۴.۲ گیگابایت آن در دسترس کاربر قرار می گیرد که البته به وسیله کارت حافظه جانبی می توان تا ۱۲۸ گیگابایت دیگر فضا به دستگاه اضافه کرد. همچنین لازم به ذکر است که دیزایر ۸۱۶ از پورت OTG نیز پشتیبانی می کند.

دیزایر ۸۱۶ با نسل چهارم مخابراتی سازگار است و در آینده می توان از سیم کارت های ۴جی هم به خوبی در آن استفاده کرد. البته در نسخه ۲ سیم کارته یکی از سیم کارت ها فقط به روی شبکه نسل دوم مخابراتی باقی می ماند.

ارتباطات بی سیم دستگاه هم به وسیله فن آوری هایی مثل WiFi b/g/n، DLNA و بلوتوث ۴.۰ انجام می شود. برخی مدل های دیزایر دارای چیپ NFC هستند که البته به صورت محدود به بازار عرضه شده اند.

htc-mini-plus-htc-boombass

قابلیت جالبی که در دیزایر ۸۱۶ قرار دارد، پشتیبانی از HTC Mini+ و جعبه موسیقی HTC BoomBass است. اچ تی سی مینی پلاس یک گجت جمع و جور و به شکل تلفن همراه با صفحه نمایشی کوچک است که بر روی آن دکمه های شماره گیر و پاسخ یا عدم پاسخ به تماس و یک دکمه گرد جهت حرکت در منوها قرار دارد. این دستگاه ها به وسیله بلوتوث به دیزایر ۸۱۶ متصل می شوند و به کمک آن ها می توانید کنترل تماس ها و موسیقی خود را بدون نیاز به دستگاه اصلی در دست بگیرید. احتمالا لازم به گفتن نباشد که این تجهیزات را باید جداگانه خریداری کنید.

صدا

IF

همانطور که گفتیم، اچ تی سی دیزایر ۸۱۶ از دو اسپیکر استریو با فناوری BoomSound در بالا و پایین صفحه نمایش بهره می برد. این یعنی شما صدای پخش شده را از هر دو اسپیکر خواهید شنید و به وسیله فناوری خاص اچ تی سی بالاترین حد کیفیت را در اختیار خواهید داشت. این موضوع شما را از هر اسپیکر مجزایی بی نیاز می کند.

در عین حال کیفیت مکالمه هم بسیار خوب ارزیابی می شود. باید گفت دیزایر ۸۱۶ در زمینه صدا (مکالمه و اسپیکر) نمره بسیار قابل قبولی می گیرد و نسبت به دیگر گجت ها کیفیت صدای به مراتب بهتری را به گوش ما می رساند.

نرم افزار

IF

دیزایر ۸۱۶ دارای اندروید ۴.۴.۲ (کیت کت) است اما تحت جدیدترین نسخه رابط کاربری شناخته شده اچ تی سی یعنی سنس ۶.۰ اجرا می شود. در آخرین نسخه این رابط کاربری ما شاهد تغییرات بسیاری نسبت به نسخه های قبلی آن بوده ایم. طراحی تخت تر شده و دیگر از آن سنگینی بیش از حد خبری نیست. در کنار همه اینها، اچ تی سی با استفاده از آیکن های بزرگ کار را با یک دست آسان کرده است و در مدتی که ما مشغول تست این دستگاه بودیم، هیچ مشکل خاصی در این رابطه حس نکردیم.

به طور کلی کار با نرم افزار این دستگاه به دلیل سخت افزار خوب به نرمی انجام می شود و هیچ لگ خاصی نخواهید دید.

htc-desire-816-blinkfeed

شاید بزرگترین تفاوت سنس ۶ نسبت به نسخه های قبلی آن، خبرخوان جدید اچ تی سی، BlinkFeed باشد. این اپلیکیشن در منتهی الیه سمت چپ صفحه خانگی قرار دارد و شما می توانید محتوای موجود در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و غیره و همچنین، وب سایت ها و منابع آماده در دسته بندی های مختلف را با انتخاب خودتان ببینید. همچنین می توانید به راحتی در میان آنها به جستجوی موضوع مورد علاقه خود بپردازید.

htc-desire-816-notifications

قسمت مربوط به نوتیفیکیشن ها و تنظیمات سریع، شبیه نسخه خالص اندروید است و شما با سوایپ به وسیله یک انگشت و دو انگشت می توانید به ترتیب به نوتیفیکیشن ها و تنظیمات سریع دسترسی داشته باشید. همچنین قابلیت شخصی سازی موارد مورد نیاز در تنظیمات سریع هم وجود دارد.

htc-desire-816-app-drawer

در صفحه اپلیکیشن ها امکان تغییر چیدمان به ترتیب حروف الفبا، زمان نصب یا چیدمان دستی وجود دارد. همچنین می توانید چیدمان آنها را از حالت ۳ در ۴ اپلیکیشن در صفحه به ۴ در ۵ تغییر دهید. امکان پنهان کردن اپلیکیشن ها هم وجود دارد و شما می توانید برنامه هایی که استفاده نمی کنید را از صفحه اپلیکیشن ها پنهان کنید.

htc-desire-816-multitasking

اچ تی سی ساختار بخش مولتی تسکینگ را به کل عوض کرده و ظاهر نویی به آن داده. در این بخش شما نمایی از تمام اپلیکیشن ها را در ردیف های ۳ در ۳ می بینید و با فشردن دکمه ضربدر بالای صفحه، می توانید اقدام به بستن تمام آنها کنید. برای بستن تک به تک اپلیکیشن ها هم باید به روی هر کدام به سمت بالا سوایپ کنید.

htc-desire-816-car-mode

اگر خودروی شما از بلوتوث داخلی بهره می برد، قابلیت Car Mode دیزایر ۸۱۶ به کارتان خواهد آمد. با این حالت دستگاه به خودروی شما متصل می شود و امکاناتی مانند وضعیت آب و هوا، تماس، مسیریابی، موسیقی و دفترچه تلفن را با آیکن های بزرگ، برای دسترسی راحت تر حین رانندگی، در اختیار شما قرار می دهد. در این حالت اپلیکیشن مانع خاموش و قفل شدن دستگاه می شود و با فشردن دکمه پاور مستقیما به این صفحه هدایت می شوید. با فشردن دکمه بعلاوه در پایین صفحه می توانید اپلیکیشن های دیگری را به دلخواه خود به حالت ماشین اضافه کنید که البته اکیدا توصیه می کنیم از اضافه کردن اپلیکیشن پیامک خودداری کنید!

htc-desire-816-kid-mode

اچ تی سی در سنس ۶ به فکر پدران و مادران هم بوده و با همکاری شرکت Zoodle، حالتی با نام Kid Mode را در تلفن تعبیه کرده که با فعال سازی آن، می توانید برای هر کودک یک پروفایل به همراه عکس و روز تولد ایجاد کنید و همچنین، دسترسی کودکان دلبند خود را به اپلیکیشن های خاص انتخاب شده توسط خودتان محدود کنید.

گالری و بخش ساخت کلیپ
گالری و بخش ساخت کلیپ

قابلیت جالبی که اپلیکیشن گالری سنس ۶ دارد، ساخت کلیپ یک دقیقه ای از تصاویر منتخب به همراه موزیک و افکت های مختلف است و به شما این امکان را می دهد تا از تصاویر گرفته شده، کلیپ های جذابی برای شبکه های اجتماعی خود بسازید.

دوربین

IF

دیزایر ۸۱۶ از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با قابلیت روشن سازی پس زمینه (BSI) و لنزی ۲۸ میلیمتری با گشادگی f/2.2 برخوردار است. همچنین این دوربین می تواند تصاویر را با نسبت ۴:۳ ثبت کند که این یعنی در حالت ۱۶:۹ از ۱۳ مگاپیکسل دوربین استفاده نخواهد شد. همچنین یک فلش LED هم جهت کمک به تصویربرداری در شرایط کم نور در کنار دوربین قرار دارد. سایز تصویربرداری با دوربین این دستگاه در حالت ۱۶:۹ برابر با ۴۲۲۴ در ۲۳۶۸ پیکسل و در حالت ۴:۳ ، ۴۲۲۴ در ۳۱۳۶ پیکسل است.

htc-desire-photo-sample-3

باید گفت عملکرد دوربین فرای انتظار است و تصاویری که به ثبت می رسند، از لحاظ وضوح، ثبت رنگ و نور بسیار قابل قبول هستند. دوربین قابلیت های بسیاری دارد و شما به خوبی می توانید کنترل تمام تنظیمات مربوط به عکاسی مانند ISO، نور و کنتراست را در اختیار خود داشته باشید. تصویربرداری به صورت HDR، پانورامای افقی و عمودی، ثبت مکان جغرافیایی، افکت های تصویری و لرزشگیر دیجیتالی از دیگر قابلیت های دوربین دیزایر ۸۱۶ هستند.

htc-desire-816-camera-1
سه حالت کلی دوربین و منوی تنظیمات عکاسی
htc-desire-816-camera-3
فیلم برداری معمولی، دور آهسته و ۶۰ فریم اچ دی (دور تند) - افکت های تصویربرداری
htc-desire-816-camera-2
تغییر عملکرد دکمه کنترل صدا و تنظیمات عکاسی

با نگه داشتن انگشت به روی صفحه حالت فوکس و اسکپوژر خودکار فعال می شود. همچنین می توان در صفحه تنظیمات دوربین، عملکرد دکمه کنترل صدا را به زوم یا شاتر تغییر داد.

htc-desire-photo-sample-1
نمونه عکس گرفته شده در فضای بسته
htc-desire-photo-sample-2
نمونه عکس گرفته شده در تاریکی مطلق

این دستگاه از یک دوربین دوم ۵ مگاپیکسلی با سنسور BSI بهره می برد که با داشتن قابلیت رتوش خودکار تصاویر، کاملا مناسب علاقه مندان تصاویر سلفی است.

htc-desire-photo-sample-27
نمونه عکس پانوراما با اچ تی سی دیزایر ۸۱۶

htc-desire-816-panorama

فیلم برداری با دوربین دیزایر ۸۱۶ هم با کیفیت ۱۰۸۰پی و با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه انجام می شود. همچنین این دوربین می تواند با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه (با کیفیت ۷۲۰پی) و به صورت اسلوموشن فیلم برداری کند. کیفیت فیلم برداری هم مانند عکاسی، بسیار خوب ارزیابی می شود. فیلم های گرفته شده با کیفیت ۱۰۸۰پی دارای بیت ریت 20Mbs هستند و با صدای استریو و بیت ریت 192kbps ذخیره می شوند.

به طور کلی اچ تی سی نهایت تلاش خود را کرده تا بالاترین کیفیت ممکن را در دوربین ارائه کند که باید اعتراف کنیم که نسبت به میان رده بودن دستگاه، تا حد بسیاری در این امر موفق بوده است.

باتری

IF

اچ تی سی دیزایر 816 یک باتری ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد. این حجم باتری برای یک فبلت ۵.۵ اینچی با این کیفیت صفحه نمایش و سخت افزار، نسبتا کم است و بهتر بود اچ تی سی از یک باتری قدرتمند تر استفاده می کرد. با این حال دیزایر ۸۱۶ با یک استفاده مدیریت شده می تواند شما را یک روز کامل همراهی نماید.

این دستگاه از ۲ حالت صرفه جویی در مصرف باتری با نام های Power Saving و Extreme Power Saving بهره می برد که با فعال سازی آنها، فعالیت های دستگاه محدود شده و باعث می شود شما شارژ بیشتری را در اختیار داشته باشید. در حالت Power Saving دستگاه نور خود را تا کمترین حد پایین می آورد و همچنین، فعالیت پردازنده محدود، ویبره دستگاه قطع و اینترنت با خاموش شدن صفحه نمایش قطع می شود.

htc-desire-816-powersavings
حالات Power Saving و Extreme Power Saving

اما Extreme Power Saving همانطور که از نام آن نیز بر می آید حالتی فرای مدل قبلی است و علاوه بر موارد اشاره شده، اپلیکیشن خاصی را جایگزین صفحه خانگی می کند و تنها امکان استفاده از تلفن، پیامک، ایمیل، تقویم و ماشین حساب را می دهد.

battery

در آزمایشی که سایت GSMArena بر روی این دستگاه انجام داده، اچ تی سی دیزایر ۸۱۶ رکوردهای زیر را به جا گذاشته: ۱۴ ساعت و ۴۶ دقیقه مکالمه، ۱۰ ساعت و ۳۴ دقیقه پخش مداوم ویدیو، و ۱۱ ساعت و ۴۸ دقیقه مرور صفحات وب.

جمع بندی

IF

اگر شما به دنبال یک فبلت میانرده قدرتمند می گردید، به نظر می رسد اچ تی سی دیزایر ۸۱۶ انتخاب خوبی باشد. وزن و ابعاد مناسب، صفحه نمایش 5.5 اینچی به همراه کیفیت ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسلی و سخت افزار قدرتمند در کنار دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با عملکرد بسیار خوب، دیزایر ۸۱۶ را به یک فبلت وسوسه انگیز تبدیل می کند. پشتیبانی از نسل چهارم مخابراتی مطمئنا برای کاربران آینده نگر قابلیت خوبی است. چیپ کوالکام اسنپدرگن ۴۰۰ هم از پس تمام بازی ها و اپلیکیشن های موجود برای اندروید به خوبی بر می آید.

اچ تی سی دیزایر ۸۱۶ با قیمت 1,090,000 تومان با گارانتی مایکروتل در ایران به فروش می رسد.

نقاط مثبت:

  • وزن سبک و ابعاد مناسب
  • صفحه نمایش با کیفیت و شدت نور کافی
  • پشتیبانی از LTE
  • سخت افزار قدرتمند
  • دوربین با کیفیت
  • اندروید ۴.۴.۲ و سنس ۶.۰

نقاط منفی:

  • فضای داخلی کم
  • باتری نه چندان قدرتمند
  • بدنه براق و مستعد خراش
  • قرار گیری نامناسب دکمه پاور
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (101 مورد)
  • ho3ein jamshidi
    ho3ein jamshidi | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سلام خسته نباشيد
    گوشيم دوربين پشتش ازكار افتاده فقط سلفيش كار ميكنه يكبار ديگه هم اينطوري شده بود ريست فكتوري كردم درست شد ولي باز دوباره بعد ازچندروز اينجوري شد ممنون ميشم راهنماييم كنيد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی