ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با CrossOver نرم افزارها و بازی های ویندوزی را به لینوکس و مک بیاورید

حتی اگر از کاربران سرسخت و متعصب یکی از توزیع های لینوکس یا سیستم عامل مک باشید، حتما پیش آمده که به یکی از برنامه های ویندوز نیاز پیدا کنید. در این صورت یکی از ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۲۳ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰

حتی اگر از کاربران سرسخت و متعصب یکی از توزیع های لینوکس یا سیستم عامل مک باشید، حتما پیش آمده که به یکی از برنامه های ویندوز نیاز پیدا کنید. در این صورت یکی از راه ها این است که برای مواقع ضروری، یک ویندوز هم در کنار سیستم عامل اصلی تان روی کامپیوتر داشته باشید و یا با کمک نرم افزارهایی مانند ویرچوال ماشین و پارالل دسکتاپ، اقدام به نصب ویندوز در محیط لینوکس و مک کنید.

اما راه دیگر، نصب مستقیم نرم افزارهای های ویندوزی روی لینوکس است. اپلیکیشن CrossOver این کار را امکان پذیر می کند.

اگر پیش از این با کمک نرم افزارهایی همچون Wine اقدام به این کار می کردید، می دانید که به کمک آن می توانستید تعداد محدودی از اپلیکیشن های ویندوزی را در لینوکس و مک پورت کنید. در واقع کاری که Wine یا CrossOver می کنند، ایجاد یک ویندوز مجازی کوچک برای اجرای نرم افزار مربوطه در محیط لینوکس یا مک است.

در واقع شما نیاز چندانی به کراس‌اور برای نصب اپلیکیشن های ویندوزی روی مک و لینوکس ندارید. این کار به تنهایی با Wine امکان پذیر است. اما کراس‌اور با ساده کردن کار، روند نصب اپلیکیشن ها را ساده تر می کند.

اما در آخرین نسخه این نرم افزار که بر پایه Wine 1.6.2 است، کار برای کاربران از قبل هم آسان تر می شود. تیم سازنده در رابطه با نسخه جدید می گوید:

«در CrossOver 13.2.0 ما فلسفه کار را تغییر دادیم. در گذشته CrossOver به دنبال کوچکترین نشانه های مورد نیاز در پکیج ها بود که نصب آنها را بر روی پلتفرم جدید ممکن کند. در این شرایط، کاربر لینوکس در اغلب اوقات مجبور بود پکیج های جداگانه ای را بسته به نرم افزار مورد نظرش نصب کند تا موفق به نصب و اجرای اپلیکیشن مربوطه شود. اما ما بیشترین تعداد پکیج های جانبی را در آخرین نسخه گنجانده ایم تا کار نصب برنامه های ویندوز در لینوکس از قبل هم ساده تر شود.»

در آزمایشی که توسط سایت ZDNet انجام شده، ظاهرا ادعای تیم CodeWeavers که بر روی توسعه کراس‌اور کار می کنند درست بوده است. در تست های انجام شده، نصب آفیس ۲۰۱۰ بر روی Mint 17 -که توزیعی محبوب از لینوکس است- با سادگی و سرعت بیشتری به انجام رسیده است.

به علاوه، طبق گفته های سازندگان، در نسخه مک و لینوکس CrossOver 13.2.0 بر روی ثبات بیشتر نرم افزارها و خصوصا بازی های ویندوزی و همچنین بهبود بازدهی گرافیکی بازی ها نیز کار شده است. همچنین مشکلات مربوط به نمایش کارکترهای غیرلاتین در نرم افزارها نیز برطرف شده است.

به هر حال نباید انتظار داشته باشید که آخرین نسخه کراس‌اور نصب تمامی اپلیکیشن های ویندوزی را در دو پلتفرم دیگر ممکن کند. برای اینکه بدانید امکان نصب چه نرم افزارهایی به کمک آن در محیط لینوکس و مک وجود دارد می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • غریبه
    غریبه | ۱۲ اسفند ۱۳۹۳

    سلام دوستان
    من چند ساله با ویندوز کار میکنم و خیلی هم از کارکردش راضیم
    لینوکس هم یه سیستم عامله که تا حالا باهاش کار نکردم ولی مطمئنم با هیچ سیستم عاملی مثل ویندوز راحت نیستم

    پس خواهش میکنم انقدر تو کامنت ها نگید ویندوز به درد نخوره من اصلا این حرفو قبول ندارم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی