ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه یک فایل را برای همیشه از کامپیوترمان پاک کنیم؟

آیا درون کامپیوترتان فایلی دارید که بخواهید برای همیشه پاکش کنید و هیچ اثری از آن باقی نماند؟ خوب این کار اندکی بیشتر از Shift+Delete طول خواهد کشید. سطل آشغال کامپیوتر شما، فایل ها را ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۳ تیر ۱۳۹۳ | ۲۳:۱۵

آیا درون کامپیوترتان فایلی دارید که بخواهید برای همیشه پاکش کنید و هیچ اثری از آن باقی نماند؟ خوب این کار اندکی بیشتر از Shift+Delete طول خواهد کشید.

سطل آشغال کامپیوتر شما، فایل ها را فقط از روی دسکتاپ شما پاک می کند. اگر حتی سطل آشغال را هم خالی کنید، باز هم تنها راه مجازی دسترسی به آن را از بین برده اید. فایل هنوز هم روی هارد درایو شما قرار گرفته، منتها دسترسی به آن اندکی سخت تر شده است.

چند راه ساده و موثر برای اینکه از شر این فایل ها، یک بار برای همیشه، راحت شوید وجود دارد و همه آن ها هم با بازنویسی داده روی داده قبلی انجام شدنی است.

تصور کنید یک نوشته روی کاغذ دارید که بدون پاره کردن آن می خواهید نوشته هایش نامعلوم باشد. اگر با مداد یکی دو بار روی نوشته ها خط خطی کنید، باز هم با یک پاک کن همه چیز به حالت اول باز می گردد. اما اگر شما به اندازه کافی و نه یکی دو بار، روی آن ها بنویسید، حتی پاک کن هم نمی تواند نوشته اولیه را نشان تان دهد.

ترفند امروز ما هم تقریبا چنین حالتی دارد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

 

Eraser

روش کار: فایل های مخصوصی را بازنویسی می کند.

این برنامه رایگان که برای کامپیوترهای ویندوزی مورد استفاده است، به شما اجازه می دهد فایل ها را انتخاب کنید و پیش از اینکه دایرکتوری آن ها را پاک کنید، روی شان بازنویسی انجام دهید. وقتی که برنامه را نصب کردید، می توانید با راست کلیک کردن روی فایل، و انتخاب گزینه مربوط به برنامه Eraser، داده مورد نظر را برای همیشه از بین ببرید.

همچنین شما می توانید به برنامه بگویید که می خواهید چند بار روی این داده بازنویسی انجام شود. شاید 20 بار بازنویسی خیال تان را راحت کند اما احتمالا 2 یا 3 بار بازنویسی به اندازه کافی داده ها را ناخوانا می کند.

وقتی که بازنویسی روی تمامی فایل ها انجام شد، با در نظر گرفتن اینکه فایل ها تقریبا ناخوانا هستند، می توانید با انتخاب گزینه Junk آن ها به زباله دان بفرستید.

گزینه جالبی که این برنامه دارد، زمان بندی و دادن برنامه به سطل آشغال است. یعنی می توانید به این قسمت از کامپیوتر دستور بدهید که به صورت اتوماتیک و در فواصلی خاص، پروسه بالا را تکرار کند. این قابلیت بیشتر به درد افرادی می خورد که داده های زیادی تولید می کنند و پس از مدتی کوتاه قرار است آن را پاک کنند.

 

CCleaner

روش کار: بازنویسی می کند و فضای خالی روی هارد درایو را پاک می کند.

اگر کار از کار گذشته و یک سری فایل را به صورت عادی پاک کرده اید، یا احساس می کنید یک سری فایل مزاحم در ناکجا آباد کامپیوتر ویندوزی شما قرار گرفته و قصد پاک شدن ندارند، CCleaner به صورت رایگان زحمت پاک کردن همه این فایل ها را به عهده می گیرد.

با CCleaner شما می توانید مناطق و یا اپلیکیشن های خاصی را هدف قرار دهید؛ مثل مرورگر، سطل آشغال یا حتی یک فولدر. از اینجا به بعد برنامه خودش می داند که با فایل های این منطقه از هارد درایو چه کار کند و طرز صحیح پاک کردن دائمی را پیش خواهد گرفت.

همانند Eraser، برای این برنامه هم می توانید مشخص کنید که چند بار روی فایل ها بازنویسی کند تا هیچ اثری از آن ها باقی نماند.

 

Secure Empty Trash

روش کار: بازنویسی می کند و محتویات سطل آشغال را پاک می کند.

وقتی یک فایل را از روی کامپیوتر اپلی خود پاک می کنید، فضای هاردی که آن فایل اشغال کرده بود در دسترس قرار می گیرد. اگرچه تا زمانی که آن قسمت از هارد بازنویسی نشود، فایل شما از طریق برنامه های مخصوصی قابل بازآوری خواهد بود.

برنامه Secure Empty Trash که برای کامپیوترهای شرکت اپل در دسترس است، راه ساده ای برای پاک کردن دائمی فایل ها ارائه می دهد. فقط کافی است هر فایلی که می خواهید ناپدیدش کنید را به سطل آشغال انتقال دهید (Drag & Drop). سپس به قسمت Finder > Secure Empty Tash بروید و همه چیز تمام می شود.

علاوه بر این اگر بخواهید کل هارد را یک باره پاک کنید می توانید با ورود به اپلیکیشن Disk Utility و انتخاب Erase و سپس کلیک روی Security Options، فایل های تان را به دست فراموشی بسپرید.

البته اگر می خواهید به انجام امور پاک کردن فایل ها سرعت ببخشید، می توانید FileShredder را با قیمت 3.99 دلار دانلود کنید. این برنامه از الگوریتم خاصی برای بازنویسی و ناخوانا کردن فایل ها استفاده می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۴ بهمن ۱۳۹۴

    ببخشید من یک بازی دارم که می خوام از اول بیاد از این منظور حذفش کردم ولی از جای اول نیومد منم هر کاری میکنم از اول نمیاد نیو گیم هم نداره چیکار‌کنم

  • وای نه
    وای نه | ۱۹ آبان ۱۳۹۴

    واب خدا من کامپیوترمو دادم رفت همینجوری بدون اینکه هاردشو پاک کنم.

  • احسان
    احسان | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

    سلام.ببخشید من چن وقت پیش برنامه ای به اسم بلو استکس رو دانلود کردم.ولی چون خرابش کرده بودم حذفش کرم ولی چون از کنترل پنل حذفش نکرده بودم کامل پاک نشده و وقتی فایل ها پاک میکنم ارور میده ایا راهی هست که من دوباره بلو استکس رو نصب کنم یا فایل هاش رو کاملا پاک کنم با تشکر

  • ریحان
    ریحان | ۷ خرداد ۱۳۹۴

    اگه یه فایل روتوی فلش قبلاdeletکردی والان ریکاوری شده دوباره امده,موقع ریکاوری یه نسخه ازاون توی کامپیوترهم کپی میشه یاجایی ازهارددستگاه میره؟فایل صوتی بوده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی