ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

بررسی دیجیاتو: سامسونگ Galaxy K Zoom ؛ چشم سوم

کمتر کسی فکر می کرد که روزی تلفن های همراه بتوانند بازار دوربین های حرفه ای عکاسی را تحت تاثیر خود قرار دهند. انقلاب دوربین های موبایل را شاید بتوان با معرفی اولین آیفون همزمان ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۲۹ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۹

کمتر کسی فکر می کرد که روزی تلفن های همراه بتوانند بازار دوربین های حرفه ای عکاسی را تحت تاثیر خود قرار دهند. انقلاب دوربین های موبایل را شاید بتوان با معرفی اولین آیفون همزمان دانست. استیو جابز با محصول بی نظیرش چنان تجربه بی نظیری از عکاسی را برای کاربران به همراه آورد، که در مدتی اندک تمام کاربران عاشق آن شدند.

از زمان معرفی نسل اول آیفون بالغ بر ۷ سال می گذرد؛ در این مدت سازندگان سنسور های خود را سال به سال ارتقا داده اند و سرانجام توانسته اند به مرحله ای برسند که کاربر را از خرید دوربین های کامپکت بی نیاز کنند. تولید کنندگان دوربین های کامپکت این روزها فشار تلفن های همراه را بر روی بازار خود به خوبی احساس می کنند و با نگرانی پایین آمدن نمودار فروششان را به تماشا می نشینند.

موبایل ها شاید از لحاظ کیفیت توانسته باشند خود را به دوربین های کامپکت نزدیک کنند، اما هنوز در یک موضوع مهم ضعف دارند؛ تلفن های هوشمند هر چه قدر هم که سنسور های با کیفیتی داشته باشند، باز هم وقتی که بحث بزرگنمایی به میان می آید، حرفی برای گفتن ندارند. برخورداری از زوم اپتیکال یکی از آن عواملی است که هنوز دوربین های کامپکت را در این رقابت نگه داشته و مرگ آن ها را به تعویق انداخته.

شرکت سامسونگ در سال ده ها مدل موبایل را طراحی کرده و به بازار عرضه می کند. این کمپانی در میان پرچمداران و محصولات پر فروش خود، همواره تلاش نموده تا حوزه هایی جدید را تحت پوشش خود درآورد و از این طریق نیاز های بیشتری را با موبایل هایش برطرف نماید. سری گلکسی نوت نمونه موفقیت آمیز یکی از همین تلاش ها است. سامسونگ با درک اینکه نمایشگر بزرگتر می تواند فضای کاری بهتری را در اختیار کاربر قرار دهد، گلکسی نوت را به بازار عرضه کرد و توانست شاخه ای جدید به نام فبلت ها را در صنعت موبایل، بنیان گذاری کند.

ماجراجویی های شرکت کره ای اکنون منجر به خلق Galaxy K Zoom شده است. موبایلی که آمده است تا خلا زوم اپتیکال را در دوربین تلفن های هوشمند بر طرف نماید. گلکسی کی زوم ظاهری نامتعارف دارد و کاربرد آن هنوز برای بسیاری از کاربران در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا این محصول را مورد بررسی قرار دهیم و با شناخت نقاط ضعف و قوت آن، میزان کاربردی بودنش را ارزیابی کنیم.

طراحی

IMG_5188-w600

به لطف نبود کوچکترین خلاقیتی در طراحی های اخیر محصولات گلکسی، اگر به «کِی زوم» از جلو نگاه کنید، با ظاهری مشابه سایر کهکشانی ها روبرو می شوید. اما به محض اینکه اندکی دستگاه را بچرخوانید، عنصر متفاوت این موبایلِ دوربین نما را مشاهده خواهید کرد.

گلکسی زوم همچون یک زن حامله، شکمی برجسته دارد که لنز دوربین با قابلیت 10X زوم اپتیکال در داخل آن واقع شده است. این بخش از دستگاه، ضخامت را به ۱۶.۶ میلیمتر افزایش داده و به شدت بر روی ارگونومی آن تاثیر گذاشته است.

IMG_5201-w600

نوکیا برای قرار دادن سنسور ۴۰ مگاپیکسلی در لومیا ۱۰۲۰ مجبور شد تا برجستگی کوچکی را در پشت موبایل خود ایجاد نماید؛ با در نظر گرفتن این موضوع باید به طراحان سامسونگ حق بدهیم که جهت تعبیه زوم 10X مجبور شوند چنین شکم بزرگی را در پشت دستگاه ایجاد نمایند.

در مقایسه با تلفن های هوشمند امروزی، بی شک ضخامت کی زوم به شدت آزار دهنده است. شاید بسیاری از کاربران تصور کنند که به هیچ وجه نمی توانند موبایلی با ضخامت ۱۶.۶ میلیمتر را در دست گیرند، اما بد نیست یادآوری کنیم که زمانی محصولی مثل Nokia N97 ضخامتی ۱۶ میلیمتری داشت و یکی از محبوب ترین موبایل های وقت نوکیا نیز به شمار می رفت.

IMG_5209-w600

قصد دفاع از طراحی و ابعاد عجیب گلکسی زوم را نداریم، اما به این موضوع اعتقاد داریم که ساموسنگ تمام تلاش خود را به کار برده تا زوم اپتیکال را در یک طراحی بهینه شده در اختیار ما قرار دهد. پس اگر دوربین محصول به قدر کافی برای شما دارای اهمیت است، چندان نگران ضخامت دستگاه نباشید، چرا که به مرور به آن عادت خواهید کرد. بله، شاید نتوانید با این دستگاه شب ها به راحتی در تخت وایبر بازی کنید، اما حداقل در طول استفاده روزانه، با مشکل چندانی مواجه نخواهید شد.

گلکسی زوم در سمت راست خود دکمه های کنترل صدا، پاور و شاتر دوربین را جای داده است. محل قرار گیری دکمه پاور چندان مناسب نیست و راحت پیدا کردنش با توجه به نزدیکی بیش از حد به دکمه های کنترل صدا، اندکی دشوار به حساب می آید. به نظر می رسد اگر سامسونگ دکمه های کنترل صدا را مانند همیشه در سمت چپ دستگاه قرار می داد، کاربر می توانست تجربه راحت تری را از کاربر با دکمه های این محصول به دست آورد.

IMG_5220-w600

درب پشتی موبایلِ دوربین نمای سامسونگ مانند گلکسی اس ۵ است. همان طرح و همان پلاستیک همیشگی. بر خلاف گلکسی اس ۵، در رابطه با استفاده از پلاستیک در این محصول نمی توان انتقادی را به سامسونگ وارد کرد. گلکسی زوم در حال حاضر وزنی بالغ بر ۲۰۰ گرم دارد و در صورت استفاده از هر جنس دیگری به جز پلاستیک در ساخت آن، کاربر مجبور می شد تا وزن بیشتری را تحمل نماید.

 

دوربین

IMG_5211-w600

نرم افزار

k-zoom-camera-software-w600

دوربین گلکسی زوم را شاید بتوان در حد و اندازه های یک کامپکت میان رده دانست. این محصول از سنسوری ۳ و نیم اینچی برخوردار است و رزولوشن ۲۰٫۷ مگاپیکسل را در تصاویر خود ارائه می دهد. گلکسی زوم دارای یک لنز عریض است که می تواند تا ۱۰ برابر بر روی سوژه ها بزرگنمایی اپتیکال کند. گشودگی دهانه این لنز در بازه f/3.1 تا f/6.3 بر اساس میزان زوم تغییر می کند.

جهت اجرای دوربین سه راه در اختیار کاربر قرار داده می شود؛ کشیدن انگشت بر روی آیکون دروبین در Lock Screen ، نگه داشتن دکمه فیزیکی شاتر بر روی بدنه، و در نهایت انتخاب اپلیکیشن دوربین از داخل اندروید. با توجه به سخت افزار نه چندان قدرتمند دستگاه، سرعت آماده شدن و شکار تصاویر در گلکسی زوم ممکن است تا ۵ ثانیه (و حتی بیشتر از آن) طول بکشد؛ زمانی که می تواند باعث از دست رفتن برخی از سوژه ها شود.

دوربین های کامپکت Point and Shoot همانطور که از نامشان نیز بر می آید، بلافاصله پس از روشن شدن می توانند تصاویر را شکار کنند. اما فراموش نکنیم که گلکسی زوم یک موبایل است و زمان ثبت عکس آن باید با سایر تلفن های هوشمند مقایسه شود. در همین رابطه بد نیست مطلب «کدام موبایل ها سریع ترین سرعت عکاسی را دارند؟» را هم بازدید کنید.

همانطور که اشاره کردیم گلکسی زوم از قابلیت زوم 10X اپتیکال برخوردار است. همچنین می تواند به کمک زوم دیجیتال تا ۱۰ برابر دیگر نیز سوژه ها را بزرگنمایی کند. برای زوم کردن شما می توانید از دکمه های کنترل صدا استفاده نمایید و یا از ابزار ویژه بزرگنمایی که به صورت نرم افزاری بر روی صفحه قرار می گیرد استفاده کنید. علاوه بر این دو مورد، زوم کردن با استفاده از پینچ انگشتان بر روی نمایشگر نیز ممکن است. تجربه ما از کار با این دستگاه نشان داد که دکمه های کنترل صدا راحت ترین و دقیق ترین عملکرد را در این بخش از خود نشان می دهند.

اگر اهل اینستاگرام هستید، شاید تصور کنید که به این میزان زوم می توانید تصاویری فوق العاده را شکار کرده و با دوستان خود به اشتراک گذارید. اما متاسفانه باید بگوییم که در داخل محیط اینستاگرام، قابلیت زوم در اختیار شما قرار نمی گیرد. در صورتی که بخواهید از این ویژگی استفاده کنید باید ابتدا عکس خود را شکار کرده و سپس آن را به اینستاگرام منتقل کنید. دو سال پیش و زمانی که دستگاه Galaxy Camera برای اولین بار به بازار آمد، سامسونگ ادعا کرد که در نسل های بعدی این مشکل را برطرف خواهد کرد. اما به نظر می رسد که مهندسان کره ای در این مدت نتوانسته اند راه حل مناسب را پیدا کنند.

اپلیکیشن دوربین گلکسی زوم از لحاظ ظاهری شبیه به سایر محصولات سامسونگ با رابط کاربری تاچ ویز است. در این محیط تلاش شده تا فضای اطراف تا حد امکان خلوت شود تا عکاس با تمرکز بیشتری بتواند تصاویر مورد نظر خود را ثبت نماید. با لمس دکمه Mode ، حالت های مختلف عکاسی ظاهر می شود که کاربر می تواند از میان آن ها یکی را برگزیند.

k-zoom-software-2-w600

در این بخش گزینه ای به نام Pro Suggest قرار دارد. با انتخاب این مورد، ابتدا از شما خواسته می شود تا برای تشخیص شرایط محیط، عکسی آزمایشی را شکار کنید. پس از ثبت اولین عکس، دستگاه بر اساس میزان نور و سایر موارد، بهترین تنظیمات را به شما پیشنهاد می دهد.

تنظیمات آماده Pro Suggest حالت های بسیاری را شامل می شوند؛ تعداد این موارد آنقدر زیاد است که سامسونگ ترجیح داده همه آن ها را داخل دستگاه قرار ندهد و با ایجاد یک صفحه اینترنتی، امکان دانلود حالت های بیشتر را بر عهده کاربر قرار دهد.

از دیگر گزینه های موجود Selfie Alarm را می توان نام برد. با کمک این ویژگی می توانید بی خیال دوربین ۲ مگاپیکسلی جلوی دستگاه برای سلفی گرفتن شوید و با استفاده از دوربین پشت، عکسی با کیفیت تر را از خود ثبت نمایید. با فعال بودن Selfie Alaram به محض اینکه دوربین سر شما را در موقعیت از پیش تعریف شده تشخیص دهد، به صورت خودکار عکس را به ثبت می رساند.

قابلیت Shot & More به عکس برداری پیاپی و سریع اختصاص دارد. در این حالت ساموسنگ بر اساس نوع عکس، تلاش می کند تا مناسب ترین گزینه ها در اختیار شما قرار دهد. برای مثال هنگامی که چهره انسان در تصویر باشد، گزینه Best Face فعال می گردد تا بهترین حالت چهره را در عکس هایی که به صورت پیاپی گرفته شده اند، ارائه دهد. در این قسمت گزینه های دیگری هم موجود هستند که کاربر به کمک آن ها می تواند سوژه های اضافی را از پس زمینه تصاویر خود حذف نماید و یا عکس های یک سوژه متحرک را، در یک تصویر با یکدیگر ترکیب نماید.

حالت Virtual Mode که پیش از این در بررسی گلکسی اس ۵ نیز به آن اشاره شده بود، در تنظیمات دوربین گلکسی زوم موجود است. این گزینه به شما این امکان را می دهد که یک تور مجازی از محیط اطراف خود ایجاد نمایید، درست مانند آنچه که گوگل Street View ارائه می دهد. تصاویری که به کمک این گزینه به ثبت می رسند بسیار جالب هستند، اما متاسفانه تنها در خود دستگاه به نمایش در می آیند و امکان اشتراک گذاری آن ها وجود ندارد.

Screenshot_2014-07-16-07-04-34-w600

در کنار قابلیت های دیگری مثل Beauty Face ،HDR ،Panorama و … یک حالت Manual نیز دیده می شود. با انتخاب این گزینه، کاربر می تواند تنظیمات دوربین را بر اساس سلیقه خود تغییر دهد. تغییر ISO ، تنظیم سرعت شاتر و گشودگی دهانه لنز، از جمله مواردی هستند که در Manual Mode بر عهده کاربر گذاشته می شوند.

اما اگر به دنبال تنظیمات بیشتر هستید می توانید با لمس کردن آیکون کوچک چرخ دنده در صفحه اپلیکیشن دوربین، به گزینه های متعددی دست پیدا کنید. در این بخش این امکان را دارید تا کنترل مواردی همچون رزلوشن، نحوه فوکوس، نور سفید، افکت های تصویری، GeoTagging و … را بر عهده بگیرید.

کیفیت تصاویر

IMG_5213-w600

از لحاظ کیفیت عکس ها اگر بخواهیم گلکسی زوم را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که این دستگاه در مقیاس استاندارد های موبایل، عملکرد خوبی را از خود بر جای می گذارد، اما همچنان تا عالی بودن فاصله دارد. اگر عکس های این دستگاه را با گلکسی اس ۵ مقایسه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که تصاویر ثبت شده توسط پرچمدار سامسونگ از دقت بالاتری برخوردار هستند، هرچند که در گلکسی زوم، نویز ها بسیار بهتر کنترل می شوند. در گلکسی اس ۵ رنگ ها بسیار گرم و با کنتراست بالایی به ثبت می رسیدند، اما این اتفاق در گلکسی زوم رخ نمی دهد و دوربین این دستگاه رنگ ها را بسیار نزدیک به واقعیت ذخیره می کند.

20140712_180746-w600
عکس را در ابعاد اصلی ببینید.
بزرگنمایی ۱۰ برابر بر روی عکس بالا
نمونه ای از بزرگنمایی ۱۰ برابر بر روی سوژه ای در عکس بالا. در ابعاد اصلی ببینید.

اما نقطه قوت اصلی دوربین دستگاه بی شک در قدرت بالای زوم کردن آن است. به کمک این ویژگی می توانید سوژه هایی در دور دست را شکار کنید و از این موضوع لذت ببرید. میزان جزییاتی که در هر تصویر به ثبت می رسند فوق العاده هستند. این موضوع به کاربر این امکان را می دهد تا حتی پس از ثبت تصاویر نیز، باز هم قادر باشد بر روی سوژه هایی که دوست دارد عملیات بزرگنمایی را انجام دهد.

نمونه عکس ثبت شده در فضای بسته
نمونه عکس ثبت شده در فضای بسته. در ابعاد اصلی ببینید.
همانطوری که مشاهده می کنید هنگامی که نور محیط کافی نباشد، در حالت زوم ۱۰ برابر، سوژه های متحرکت اندکی تار می شوند
همانطوری که مشاهده می کنید هنگامی که نور محیط کافی نباشد، در حالت زوم ۱۰ برابر، سوژه های متحرکت اندکی تار می شوند. در ابعاد اصلی ببینید.

ویژگی Optical Image Stabilization یا همان لرزشگیر اپتیکال، بسیار عالی عمل می کند و حتی هنگامی که کاربر تا ۱۰ برابر بر روی سوژه ها زوم کرده است، شرایطی را فراهم می آورد تا عکس با ثبات و دقت کافی به ثبت رسد. این ویژگی البته در محیط های کم نور تا حدی کارآیی خود را از دست می دهد و اگر سوژه زوم شده بر روی آن اندکی تکان بخورد، عکس مقداری تار می شود.

20140707_151354-w600
عکس را در ابعاد اصلی ببینید.

فوکوس دستگاه شاید سرعت چندان بالایی نداشته باشد، اما با دقت خوبی صورت می پذیرد. این قابلیت به خصوص هنگامی که قصد ثبت عکس های Micro را داشته باشید بسیار مفید واقع می شود و این امکان را می دهد تا سوژه ها را با بهترین کیفیت از نزدیک شکار کنید.

نمونه عکس ثبت شده با HDR خاموش. همانطوری که مشاهده می کنید به علت دامنه دینامیکی پایین، سایه ها به خوبی نمایش داده نمی شوند و برخی از بخش های عکس به شدت روشن هستند.
نمونه عکس ثبت شده بدون حالت HDR. همانطوری که مشاهده می کنید به علت دامنه دینامیکی پایین، سایه ها به خوبی نمایش داده نمی شوند و برخی از بخش های عکس به شدت روشن هستند. در ابعاد اصلی ببینید.
نمونه عکس ثبت شده با HDR روشن
نمونه عکس ثبت شده در حالت HDR. در ابعاد اصلی ببینید.

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، گلکسی زوم در مقایسه با اس ۵ رنگ ها را چندان گرم ثبت نمی کند. این موضوع باعث می شود عکس های دوربین این دستگاه تا حدی حالت بی روح پیدا کند. یکی از قابلیت هایی که می تواند این موضوع را تا حدی تحت پوشش قرار دهد، ویژگی HDR است. در این حالت دستگاه سه عکس را با تنظیمات مختلف شکار می کند و سپس آن ها را در یک تصویر ترکیب می نماید.

IMG_5199-w600

نمونه عکس ثبت شده در تاریکی شب
نمونه عکس ثبت شده در تاریکی شب. در ابعاد اصلی ببینید.

سنسور بزرگی که در گلکسی زوم مورد استفاده قرار گرفته، به دوربین دستگاه اجازه می دهد تا نور هرچه بیشتری را از محیط دریافت نماید و در نتیجه عملکرد بهتری را از خود در محیط های بسته بر جای گذارد. سامسونگ همچنین از یک فلش زنون در این محصول استفاده کرده است که در مقایسه با فلش های LED کارکرد بسیار بهتری دارد و می تواند رنگ های طبیعتی تری را بر جای گذارد.

کیفیت ویدیو ها

IMG_5207-w600

گلکسی زوم امکان فیلمبرداری در دوحالت ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه را در اختیار کاربر قرار می دهد. شما با دوربین این دستگاه می توانید تصاویری با کیفیت 1080p را ضبط نمایید و یا اگر نگران حجم ویدیو ها هستید، کیفیت را به 720p کاهش دهید.

ویدیو هایی با کیفیت 1080p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه با بیت ریت 17Mbps ثبت می شوند و صدای آنان نیز از دو درگاه صوتی با بیت ریت 256Kbps تامین می شود. اما اگر بخواهید ویدیو های 1080p را با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کنید، آنگاه میزان بیت ریت به 28Mbs ارتقا پیدا می کند. اگر بخواهیم این اعداد را به زبان ساده تر بیان کنیم، باید بگوییم که سی ثانیه فیلمبرداری در حالت 1080p @ 60fps حدود ۱۰۰ مگابایت فضا را به خود اختصاص می دهد، در حالی که همین میزان ویدیو با سرعت 30fps معادل ۶۵ مگابایت فضا نیاز دارد.

ویدیو هایی که با گلکسی زوم ضبط می شوند از میزان نویز پایینی برخوردار هستند و جزییات خوبی را به تصویر می کشند. دوربین دستگاه از دامنه دینامیکی پایینی برخوردار است و به همین علت سایه های موجود در تصویر چندان با دقت و کیفیت ثبت نمی شوند و برخی از سوژه ها بیش اندازه روشن به نظر می رسند.

شما در حین فیلمبرداری می توانید از زوم 10X دستگاه استفاده کنید و به راحتی سوژه های مورد نظر را شکار نمایید. علاوه بر زوم اپیتکال، تا ۱۰ برابر دیگر زوم دیجیتال نیز در اختیارتان قرار می گیرد که البته این موضوع طبیعتا کاهش کیفیت ویدیو را با خود به همراه دارد. سامسونگ برای اینکه صدای کارکردن موتور لنز را در حین زوم کردن از ویدیوهای حذف نماید، هنگام بزرگنمایی میزان صدای ویدیو در حال پخش را به صورت خودکار کاهش می دهد. این ترفند اگرچه صدای موتور را حذف می کند، اما باعث می شود به همراه آن صدای محیط نیز کاهش پیدا کند.

 

نمایشگر

IMG_5236-w600

گلکسی کی زوم از یک نمایشگر ۴.۸ اینچی با رزولوشن 720p بهره می برد. این نمایشگر مانند همیشه از تکنولوژی AMOLED سامسونگ استفاده می کند و چگالی ۳۰۶ پیکسل در هر اینچ را در برابر چشمان کاربر قرار می دهد. همچنین بر روی صفحه نمایش از گوریلا گلس ۳ استفاده شده تا دستگاه مقاومت هر چه بیشتری را در برابر خط و خش از خود نشان دهد.

همانطوری که اعداد و ارقام نیز نشان می دهند، گلکسی زوم به هیچ وجه از نمایشگر مطلوبی بهره نمی برد. به نظر می رسد سامسونگ برای اینکه قیمت تمام شده دستگاه را پایین بیاورد، مجبور به قربانی کردن بسیاری از امکانات آن شده. حال آنکه تحت تاثیر قراردادن نمایشگر، تصمیم درستی بوده یا خیر در میزان فروش گلکسی زوم در بازار مشخص می شود.

نمایشگر با کیفیت در محصولات رده بالا، این روزها به یک استاندارد تبدیل شده. به خصوص زمانی که شما موبایلی را خریداری می کنید که مخصوص عکاسی است، برای تماشای عکس ها و لذت بردن از آن ها نیاز به صفحه نمایشی با کیفیت دارید. موضوعی که سامسونگ به هیچ وجه در ساخت گلکسی زوم آن را رعایت نکرده است.

با وجود این مسائل باید بگوییم که اگرچه نمایشگر گلکسی زوم از رزولوشن پایینی برخوردار است، اما باز هم از خانواده AMOLED به حساب می آید و ویژگی های خاص این مجموعه را در خود دارا است. کنتراست بالای رنگ ها، زاویه دید مناسب و عملکرد خوب زیر نور مستقیم آفتاب، از جمله مواردی هستند که تا حدی ضعف رزولوشن دستگاه را پوشش می دهند.

 

سخت افزار

IMG_5191-w600

گلکسی کی زوم اولین تلاش سامسونگ برای ساخت موبایل های دوربین نما به شمار نمی رود. پیش از این کره ای ها Galaxy S4 Zoom را به بازار عرضه کرده بودند که البته موفقیت چشم گیری نداشت. کی زوم در مقایسه با نسل قبلی خود، بهبود های چشم گیری داشته و عملکرد بسیار روان تری را به نمایش می گذارد.

سامسونگ برای این دستگاه از پردازنده ساخت خود، موسوم به Exynos 5260 Hexa استفاده کرده است. این پردازنده شش هسته ای را دو Cortex-A15 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز و چهار Cortex-A7 با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز، تشکیل می دهند. هر شش هسته این پردازنده می تواند به صورت همزان کارکنند و عملکرد دستگاه را بهبود بخشند.

در مجموعه سخت افزاری گلکسی زوم یک رم ۲ گیگابایت قرار دارد و پردازش گرافیکی نیز بر عهده Mali-T624 گذاشته شده است. با توجه به اینکه نمایشگر دستگاه دارای رزولوشن 720p است، فشار بسیار کمتری در مقایسه با محصولاتی با نمایشگر 1080p، به پردازشگر گرافیکی وارد می شود.

گلکسی زوم در بنچ مارک Antutu 4 توانست رکورد ۳۲۲۵۰ را از خود بر جای گذارد. در همین رابطه بد نیست اشاره کنیم که در جدول بنچ مارک آنتوتو، جی ۳ عدد ۳۳۸۶۸ و گلکسی اس ۵ عدد ۳۶۰۱۸ را در مقابل نام خود ثبت کردند.

در مجموع باید بگوییم که گلکسی زوم در رابطه با اجرای اندروید کیت کت (۴.۴.۲) عملکرد مطلوبی را از خود بر جای می گذارد و دستورات را بدون تاخیری چشم گیر و با سرعتی مطلوب به اجرا در می آرود. در رابطه اجرای بازی های سنگین اما توصیه می کنیم که چندان بر روی این محصول حساب نکنید، چرا که Mali-T624 نمی تواند بازی هایی با گرافیک بالا را آنچنان که باید و شاید اجرا نماید. هرچند که این واحد گرافیکی، از پس اجرای بازی های معمولی به خوبی بر می آید.

سامسونگ گلکسی زوم را تنها در یک مدل ۸ گیگابایتی به بازار عرضه کرده است. با کم کردن فضایی که به سیستم عامل و اپلیکیشن های پیش فرض سامسونگ اختصاص داده شده است، در نهایت کاربر با فضایی کمتر از ۴ گیگابایت روبرو خواهد بود. این میزان فضا برای ذخیره چیزی حدود ۲۶۰ عکس و ۲۵ ویدیو با کیفیت کامل کفایت می کند. اما به نظر استفاده از حافظه جانبی MicroSD برای این دستگاه ضروری است. سامسونگ به شما اجازه می دهد تا به کمک حافظه جانبی تا ۶۴ گیگابایت دیگر را به دستگاه خود اضافه کنید.

 

باتری

IMG_5219-w600

گلکسی زوم از یک باتری ۲.۴۳۰ میلی آمپر در ساعت برای فراهم کردن شارژ استفاده می کند. این باتری اگرچه در مقایسه با ۲.۸۰۰ میلی آمپر در ساعت گلکسی اس۵ توان کمتری دارد، اما باز هم عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش در می آورد. با توجه به اینکه نمایشگر دستگاه کیفیت پایین تری در مقایسه با پرچمدار سامسونگ دارد، فاصله قدرت میان باتری دو دستگاه تا حد بسیاری برطرف می شود.

در آزمایشات به عمل آمده، گلکسی زوم توانست به مدت ۱۰ ساعت به صورت ممتد به پخش ویدیو بپردازد و زمانی بالغ بر ۹ ساعت را جهت مرور مداوم صفحات وب به خود اختصاص دهد. با در نظر گرفتن این موارد، می توان گفت که این دستگاه در شرایط استفاده عادی قادر است تا پایان یک روز کامل شارژ خود را در اختیار شما قرار دهد.

اما اگر استفاده زیادی از دوربین دستگاه به عمل آید، عملکرد باتری تا حدی تحت تاثیر قرار می گیرد. گلکسی زوم پس از ثبت ۳۵۰ عکس و ضبط ۱۵ دقیقه ویدیو با کیفیت HD ، در کنار کار های روزانه، تنها شش ساعت و نیم توانست تا شارژ را داخل خود نگه دارد. لذا توصیه می کنیم اگر قصد استفاده زیاد از دوربین این دستگاه را دارید، حتما یک باتری یدک را با خود به همراه داشته باشید.

 

جمع بندی

IMG_5237-w600

اگر قصد خرید گلکسی کی زوم را دارید، حتما قبل از هر کاری، نیاز های خود را با دقت بررسی نمایید. این دستگاه بدنه ای ضخیم دارد که در اثر آن ارگونومی محصول به کل تحت تاثیر قرار گرفته و وزن آن نیز بسیار بالا رفته است. چنین مواردی شاید نحوه استفاده رایج از یک تلفن هوشمند را تحت تاثیر قرار دهد و اجرای بعضی از کارها را مختل نماید.

اما اگر اهل عکاسی هستید، ضعف های گلکسی کی زوم قابل اغماض است. زوم 10X اپتیکال آنقدر لذت بخش است که باعث می شود بدنه ضخیم و نمایشگر نه چندان با کیفیت دستگاه به دست فراموشی سپرده شوند. بسته به شغل یا علاقه ای که دارید، گلکسی کی زوم می تواند شما را از حمل یک دوربین کامپکت Shoot-and-point بی نیاز کند.

Samsung Galaxy K Zoom با قیمت ۱.۴۴۵.۰۰۰ تومان (همراه با گارانتی) در بازار ایران به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • سیدمصطفی
    سیدمصطفی | ۱۸ مهر ۱۳۹۴

    سلام من این گوشیو ی ساله دارم واقعا عالیه تتها بدی ک داره ثابو گارد یا نیس براش یا کمه وگرنه خود گوش عالیه دوربین Z3سونی در برابرش حرفی برا گفتن نداره من با تمام گوشا تست کردم عالیو راضیم نوشو گیر اوردید بخرید

  • مرتضی
    مرتضی | ۲۹ آذر ۱۳۹۳

    باسلام
    واقعا سایت خوبی دارید. از اطلاعاتتون ممنون. واقعا وجود همچین سایتی برای ما که دنبال یک گوشی با علاقه مندی شخصی خودمون میگردیم لازم و ضروریه
    تشکر

  • kzoom
    kzoom | ۹ آذر ۱۳۹۳

    سلام.در تک تک موارد بررسیتون به نحوی این گوشی رو بد جلوه دادین.چیپست گرافیکی این گوشی واقعا عالی هست و بازیهایه سنگین رو اجرا میکنه.برید درمورد mali t-625 مطالعه کنید.سری t600 و t700.عکسهایه واقعیه گرفته شده با این لنز هم واقعا زنده و عالی هست با s5مقایسه کردم بینظیر بود

  • بالاترین
    بالاترین | ۱۱ شهریور ۱۳۹۳

    این همون میز عسلی و حیاط بررسی های نارنجی نیست؟

  • زخمی
    زخمی | ۳ شهریور ۱۳۹۳

    سلام.به نظرم کسی که قصد خرید دوربین کامپکت معمولی (نه کامپکت پیشرفته)داره این گوشی میتونه بهترین انتخاب براش باشه چرا که با یه تیر دو نشون زده هم به دوربینش میرسه هم یه گوشی گیرش میاد البته نوکیا 1020 هم گزینه خیلی خوبی هستش با این تفاوت که زوم اینو نداره!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی