ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از سخت افزار تلفن های هوشمند در انتهای سال ۲۰۱۴ و در طول ۲۰۱۵ چه انتظاری می رود – قسمت سوم

در دو قسمت پیشین (قسمت اول – قسمت دوم) این سری از مقالات به صورت مفصل در مورد آینده یی که می توان در مورد پردازنده ها و باتری های تلفن های هوشمند متصور شد ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰

در دو قسمت پیشین (قسمت اولقسمت دوم) این سری از مقالات به صورت مفصل در مورد آینده یی که می توان در مورد پردازنده ها و باتری های تلفن های هوشمند متصور شد سخن به میان آوردیم. در مورد پردازنده ها اخبار بسیار امیدوار کننده بودند ولی در مورد باتری ها همانطور که خواندید به این زودی ها خبر خوشی را نخواهیم شنید. ولی آیا این پایان راه است؟ خیر در عالم تکنولوژی برخی اوقات قفل درهای بسته کلیدش در جاییست کاملاً متفاوت و دور از تصور. حالا که باتری ها قرار نیست به این زودی پیشرفتی بکنند باید به دنبال کلید این در بسته در جای دیگری بود و شاید لازم است ما بخش های دیگری از تلفن های هوشمند خود را بهینه سازی کنیم.

در ادامه با ما در دیجیاتو همراه شوید تا از این بهینه سازی ها در سایر اجزای سخت افزاری تلفن های هوشمند که در آینده یی نزدیک رخ خواهند داد آگاه شوید.

سایر اجزای تلفن های هوشمند بهینه تر می شوند:

به نظر می رسد به این زودی ها امکان به تاریخ سپردن شارژرهای دیواری معمول تلفن های هوشمندمان را نداشته باشیم، ولی توسعه دهندگان سخت افزاری به همه ی قوا در حال تلاش برای غلبه بر این مسئله هستند. اگر باتری ها نتوانسته اند هنوز به راه حل معقولی برای ذخیره سازی انرژی دست پیدا کنند پس توسعه دهندگان سخت افزاری در سایر زمینه ها دست به کار شده و سعی می نمایند راه هایی پیدا کنند که با توسعه ی تکنولوژی در یک بخش ضعف موجود در بخشی دیگر را پوشش دهند.

2

پر مصرف ترین قطعه از نظر انرژی در تلفن های هوشمند کنونی را می توان نمایشگر آنها دانست، خصوصاً که تلفن های پرچمدار در حال حرکت به سمت نمایشگرهای دارای رزلوشن 2K و چگالی پیکسلی ۶۰۰ ppi می باشند. پیکسل های بیشتر و رزلوشن بالاتر یعنی نیاز به انرژی بیشتر ولی تلاش ها برای تولید نمایشگرهای بهینه با توان نمایشی بهتر و مصرف انرژی کمتر این روزها جدی تر از هر زمان دیگری دنبال می شود.

توسعه های اخیر صورت گرفته در زمینه ی تولید نمایشگرها با تکنولوژی LCD و همینطور OLED منجر به تولید نمایشگرهایی با توان مصرف بهینه انرژی شده تا جایی که برخی از این محصولات نسبت به همه رده های فعلی خودشان می توانند تا ۵۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی نمایند.

برای پنل های OLED در حدود یک چهارم انرژی که برای پنل های LED لازم است نیاز بوده تا بدل به نور گردد. علاوه بر اینها تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه بن (Bonn) نتایج دلگرم کننده ی دیگری نیز داشته است و منجر به کشف یک لایه ی گرانقیمت پلاتینیوم جدید برای نمایشگرهای OLED فعلی گردیده که می تواند مقدار انرژی که به صورت گرما هدر می رود را تا حد زیادی کاهش داده و نور بیشتری را تولید نماید.

 

3

تحقیقاتی نیز برای تولید نمایشگرها با تکنولوژی های کاملاً نوین در جریان است که نتایجشان می توانند به جد با تکنولوژی های کنونی نمایشگرهای LCD و AMOLED رقابت نمایند. IGZP و سایر تکنولوژی های بک پانلی (backpanel) که شاید در آینده نزدیک قادر به تجربه ی آنها شویم هدف اصلیشان تولید نور کافی و کاهش مصرف انرژی تلفن های هوشمند است و در واقع با ورود چنین تکنولوژی های به بازار فشردگی پیکسل ها باز هم می تواند عددش بیشتر و بیشتر شود.

کوآلکام و شارپ هر دو سرمایه گذاری قابل توجهی بر روی نمایشگرهای MEMS نموده اند، تکنولوژی که احتمالاً به کار گیریش در بازار موبایل در انتهای سال ۲۰۱۴ و در طول ۲۰۱۵ رایج شود و شارپ اخیراً تبلتی را به عموم نشان داد که از این تکنولوژی صفحه ی نمایش بهره مند گردیده بود. در نمایشگرهای MEMS تلاش بر این بوده است تعداد تجهیزات جانبی و لایه های نمایشگر کاهش پیدا کرده تا نور بیشتری به صفحه نمایش برسد و همین امر سبب کاهش مصرف انرژی گردد، برای مثال این نمایشگرها در قیاس با نمایشگرهای LCD فاقد لایه ی فیلتر در طول مسیر تولید نور و رسیدنش به سطح نمایشگر هستند و به جای آن از یک سوئیچ کوچک مکانیکی استفاده می نمایند تا بتوانند نورهای رنگی متفاوت را فیلتر کنند.

نمایشگرها تنها مصرف کنندگان بزرگ انرژی تلفن های هوشمند نیستند، قبلاً و در قسمت اول این مجموعه مقالات در رابطه با پردازنده های آتی کوآلکام و توان پردازشی بی نظیرشان سخن به میان آوردیم. یکی از تکنولوژی هایی که از آن صحبت به میان آمد تکنولوژی بزرگ و کوچک یا big.LITTLE که امکان ترکیب هسته های پردازنده کم مصرف جدید ARM موسوم به Cortex-A53 را با هسته های پردازنده قدرتمند جدید این کمپانی را به صورت یک پکیج یکجا فراهم می آورد.

 

4

این طراحی ناهمگون در پردازنده های قدرتمند آتی که ترکیبی از هسته های پردازشی با توان بالا و هسته های پردازشی با مصرف انرژی پایین است یک راه حل منطقی و ایده آل برای کاهش مصرف انرژی در زمان فعال بودن تسک های اولیه و سبک می گردد و تنها زمانی مصرف انرژی بالا می رود که پردازش های سنگین ضرورت پیدا کنند.

در مورد پردازشگرهای گرافیکی نیز بهینه سازی های در حال انجام است که با ورودشان به تلفن های هوشمند آتی آنها نیز به عنوان راه حل هایی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش کارایی محسوب خواهند گردید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • مجید نیک پور
    مجید نیک پور | ۱ مرداد ۱۳۹۳

    در عین حالی که هوشمنده باتریش مثل باتری گوشی ای که در زیر مشاهده مینمایید مرد باشه مررررررررررد

  • محمد کاظمی
    محمد کاظمی | ۱ مرداد ۱۳۹۳

    کلا همه چی خوبه جز باطری

  • زاخار اصلی
    زاخار اصلی | ۱ مرداد ۱۳۹۳

    هرکس هر انتظاری داشته باشه بعد از این بازی با اعداد کسی فرق fhd با qhd رو تشخیص نمیده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی