ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمربند ایمنی هوشمندی که به رانندگان خواب آلود هشدار می دهد

حتما شما هم دیده اید که برخی از رانندگان هنگام رانندگی دچار خواب آلودگی می شوند. همانطور که مطلع هستید بسیاری از تصادفات هم به همین دلیل رخ می دهد. در این حالت حتی اگر چشم ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۳ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۳

حتما شما هم دیده اید که برخی از رانندگان هنگام رانندگی دچار خواب آلودگی می شوند. همانطور که مطلع هستید بسیاری از تصادفات هم به همین دلیل رخ می دهد. در این حالت حتی اگر چشم ها هم بسته نباشند، مغز دچار خواب بسیار کوتاهی می شود و کنترل ماشین از دستان راننده خارج می شود. همان یک لحظه کافی است تا فاجعه رخ دهد.

برای مقابله با چنین تصادفاتی -که در تمام دنیا شایع است- گروهی از شرکت های اروپایی و محققان اسپانیایی کنسرسیومی تشکیل داده اند و مشغول تولید نوعی کمربند ایمنی هوشمند هستند که نام آن را Harken گذاشته اند.

هارکن در اصل شامل مجموعه ای از سنسورها جهت زیر نظر داشتن ضربان قلب و تنفس است. این سنسورها در پوشش صندلی راننده و کمربند ایمنی تعبیه می شوند و با زیر نظر داشتن وضعیت تپش قلب و نفس کشیدن کاربر، متوجه می شوند که راننده در حال به خواب رفتن است یا خیر. این سنسورها به محض احساس خطر خواب آلودگی شروع به هشدار دادن به راننده می کنند تا خودرو را در کنار خیابان نگه داشته و کمی استراحت کند.

گروهی که مشغول ساخت و توسعه این سنسورها هستند اعلام کردند که با استفاده از نمونه های اولیه به نتایج خوبی دست یافته اند و در هفته های آینده مرحله بعدی آزمایش ها یعنی در خیابان آغاز خواهد شد.

harkeninfografiaengww

با توجه به مستندات موجود در وب سایت هارکن، سالانه حدود ۱۰۰هزار تصادف در کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل خستگی راننده رخ می دهد. تصور می شود با استفاده از این سیستم امنیتی، می توان نرخ تصادفات منجر به مرگ و آسیب های جسمانی را به طور قابل توجهی کاهش داد.

به امید اینکه چنین فن آوری های بسیار سودمند هرچه سریع تر در تمام دنیا (از جمله ایران) فراگیر شود تا آمار اینگونه تصادفات رانندگی به صفر برسند.

در انتها پیشنهاد می کنم ویدیوی معرفی هارکن را مشاهده کنید تا بیشتر با نحوه عملکرد آن آشنا شوید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/HARKEN (Heart and respiration in-car embedded nonintrusive sensors).mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • amirftma
    amirftma | ۴ مرداد ۱۳۹۳

    باید یاد بگریم به جای کار های بی سود مثل فیلتریگ بریم سر این جور کار ها سرمایه گزاری کنیم تل جون خیلی ها رو از مرگ نجات بدیم

  • shahriyar24
    shahriyar24 | ۳ مرداد ۱۳۹۳

    من كه قلبم سمت راسته تكليف چيه؟؟

    • amirftma
      amirftma | ۴ مرداد ۱۳۹۳

      کمر بندو یه دور دور خودت بپیچ :-D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی