ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اگر می خواهید ثروتمند شوید نیازی به کسب مدرک MBA ندارید

ماریانا زانتی (Mariana Zanetti) از فارغ التحصیلان MBA در دانشگاه تجارت اسپانیا در کتابش با عنوان حباب MBA و یا The MBA Bubble به عقاید خودش در مورد این مدرک و اینکه کسب آن هدر دادن ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۱:۰۰

ماریانا زانتی (Mariana Zanetti) از فارغ التحصیلان MBA در دانشگاه تجارت اسپانیا در کتابش با عنوان حباب MBA و یا The MBA Bubble به عقاید خودش در مورد این مدرک و اینکه کسب آن هدر دادن وقت و هزینه است پرداخته، آنچه در ادامه آمده است چکیده ایست بسیار کوتاه از بخش های مهم تری از این کتاب که اخیراً مورد توجه قرار گرفته.

اولین چیزی که قصد دارم مورد ثروت بگویم همان چیزی است که همه ی نویسندگانی که در مورد ثروت یا کامیابی قلم فرسایی می کنند به آن اشاره نموده اند: یک شغل شما را ثروتمند نخواهد کرد! اگر قصد دارید بالاخره روزی در زندگیتان ثروتمند شوید لازم است منبع درآمدی به غیر از حقوق ماهیانه خود ایجاد کنید.

اتکا به حقوق ماهیانه به امید کسب درآمد بیشتر اشتباه بزرگی است: در کسب درآمد به این شیوه در اصل شما وقت خود را به دیگران می فروشید و در ازای آن کسب درآمد می کنید. وقت شما محدود است و وقتی منبعی که برای شما درآمد ایجاد می کند محدود باشد بنابراین درآمد حاصل نیز محدود خواهد شد.

در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا بیشتر در مورد عقاید مارایانا زانتی در مورد راه حل های کسب ثروت و میزان نیاز آنها به مدارک دانشگای مانند MBA آشنا شوید.

رابرت کیوزاکی (Robert Kiyosaki) در کتاب خودش با عنوان پدران غنی و پدران فقیر (Rich Dad, Poor Dad) می گوید ثروتمندان برای به دست آوردن پول کار نمی کنند، بلکه دارایی ها را ایجاد می نمایند که برای آنها کار کرده و درآمد ایجاد می نماید. اگر می خواهید بدانید چطور پول بدست بیاورید و زندگی را بگذرانید به مدرسه و دانشگاه بروید و اگر می خواهید یاد بگیرید چطور در چنین راهی سخت تر تلاش کنید و سخت تر کار کنید به کسب مدرکی مانند MBA بپردازید.

Hand holding businessman figurine

بسیار خوب حتماً می گویید بسیاری از مدیران رده بالا میلیون ها دلار درآمد کسب کرده‌اند و متاسفانه بسیاری از شما هنوز در این رویا سیر می کنید که با کسب مدرک MBA می توانید به جایگاه آنها دست پیدا کنید، بد نیست بدانید در تحقیقی که توسط بیزنس ویک صورت پذیرفته مشخص شده است کسب موفقیت شغلی خصوصاً در رابطه با شغل های مدیریتی رابطه ی معین و سببی با کسب مدرک یاد شده ندارد.

مطمئنم بسیاری از شما هنوز قانع نشده اید که کسب این مدرک چندان کار مناسبی نیست و به دنبال دلایل قانع کننده تری می گردید. اگر نگاهی به مدارک مدیرعاملان شرکتهای حاضر در CAC 40 که بازار اصلی و شاخص اصلی سهام در فرانسه محسوب می شود بیاندازید، مشاهده خواهید کرد MBA برای حضور در چنین سمت شغلی رده بالایی تنها یک گزینه ی انتخابی است و بسیاری از این افراد به دنبال کسب آن نرفته اند.

در برخی از شرکت ها کسب این مدرک به معنی بالا رفتن از نردبان ترقی در آن شرکت است، ولی چنین کمپانی هایی با چنین دیدگاهی تعدادشان در بازار بسیار کم است و شما برای بالا رفتن از نردبان ترقی در اکثر شرکت ها و کسب یک سمت مدیریتی نیازی به مدرک MBA با عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای زندگیتان ندارید.

 

Close-up of dollars with gift bow

اما حالا اجازه بدهید به موضوع اصلی که احتمالاً توجه شما را به خود جلب کرده است برگردیم، چگونه می توانید ثروتمند شوید؟ اگر می خواهید ثروتمند شوید یا باید کارآفرینی کنید و یا سرمایه گذاری یا هر دو را در کنار هم انجام دهید. با یک محاسبه ساده احتمال اینکه شما به یک ستاره در دنیای موسیقی، هنر یا ورزش و یا امثال اینها بدل بشوید و یا حتی مدیرعامل رده بالای یک شرکت بسیار کم است (و حرف من را باور کنید کسب MBA در رسیدن شما به عنوان آخری که اشاره شد چندان اثری ندارد).

ثروتمند ترین مردان بر روی زمین کارآفرینانی هستند که هیچکدام مدرک MBA‌ ندارند. بسیاری از آنها حتی مدرک دانشگاهی نیز ندارند و درست در زمانی که به این نتیجه رسیده اند در دانشگاه آموزش می بینند تا چگونه کارمندان قابلی تا انتهای عمرشان باشند این مکان را ترک کرده اند و عطایش را به لقایش بخشیده اند.

در دنیای امروزی چنین افرادی مشغول استخدام افرادی هستند که در دانشگاه ها تحصیل کرده و به کسب مدرک پرداخته اند. اگر مثال های عینی می خواهید می توان به مارک زاکربرگ و فیس بوک، بیل گیتس و مایکروسافت، استیو جابز و اپل، آمانسیو اورتگا و برند زارا (ZARA)، ریچارد برانسون و ویرجین، اینگوار کامپراد (Ingvar Kamprad) و آیکیا اشاره داشت و صد البته هنوز مردان و زنان ثروتمند بسیار دیگری را می توان نام برد که وقت خود را در دانشگاه برای اینکه چگونه بدل به برده ی کمپانی ها شوند هدر نداده اند، یا اگر زمانی را در دانشگاه گذارنده اند این مدت زمان بسیاری محدود بوده و کسب مدارک متعدد برای آنها بدل به یک هدف نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • میلاد
    میلاد | ۶ بهمن ۱۳۹۴

    دستم خورد رو ارسال نظر ?
    دیگه همین دیگه. فقط این که کسانی که میخان برن دانشگاه نا امید نشین، همینطور کسانیکه میخان دانشگاه رو ول کنن و برن تو بازار.
    رابرت کیوساکی تو همین کتاب بابای پولدار بابای بیپول میگه : به کاری که میکنین عشق داشته باشید، فکر میکنین من ( رابرت ) به بازی گلف علاقه دارم ؟ نه، من فقط برای سرگرمی انجامش میدم و تنها علاقه من پول در اوردنه و هیچ وقت ازش خسته نمیشم.
    مرسی

  • میلاد
    میلاد | ۶ بهمن ۱۳۹۴

    سلام
    اول این که مقاله مفید و جالبی بود
    دوم این که موقعیت همه مثل هم نیست. منظورم اینه که چون مدرسه و دانشگاه از بچه ها فقط کارمند میسازه دلیل نمیشه همه کسایی که به دانشگاه میرن کارمند بشن. اون مثالی هم که زدید که کسانی مثل بیل گیتس از دانشگاه ترک تحصیل کردن موفق شدن پس ما هم اگه دانشگاه رو ترک کنیم پس موفق میشیم!! استدلالتون کاملاً غلطه، یعنی یه نمونه ۱۰ یا ۱۰۰ نفری رو به چند میلیارد آدم زمین نسبت دادی، یا حداقل تمام کسانی که دانشگاه میرن کارمند نیستن و خیلی هاشون کلی پول در میارن.
    نمیخوام ثابت کنم که دانشگاه خوبه یا بده ولی برای کسانی مثل من راه شروعه،همه که از صفر به موقعیت استیو جابز نمیرسن ! ولی با دانشگاه و بعدش به گفته رابرت کیوساکی کارمند شدن میتونن تو شغلشون تجربه بگیرن و ایده کار افرینی به ذهنشون بیاد. حتی اگر هم کارآفرین نشیم حداقل کارمند هستیم !ً الان یه عده میگن دلالی از کارمندی بهتره ! ولی روراست باشیم دلالی هم عرضه میخواد و کار هر کسی نیست البته من خودم الان شغل ازاد دارم( موبایل فروشی) ولی میخام mba بخونم که تفکر بیزنسیم بیشتر شه هنوز وقت دارم .۲۳ سالمه

  • Ali
    Ali | ۱۹ شهریور ۱۳۹۴

    من دو رشته MBA و مدیریت صنایع رو میخوام انتخاب کنم اینا پول میارند پول خوبه ولی مهم ترین چیز اینه که افراد ثروتمند اون پول رو چجوری و برای چه هدفی خرج کنن
    اینه که مهمه از همه مهم تر هم ذهن ثروتمنده ادم علاوه بر پول باید ویژگی های دیگه ای هم داشته باشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی