ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

دو راز موفقیت استیو جابز که به شما در رشد استارت آپ تان کمک می کند

زمانی که استیو جابز در سال ۱۹۹۷ پس از تاسیس NeXT مجددا به اپل بازگشت، همراه با خود دو مفهوم بسیار مهم آورده بود که بدون رعایت آنها مطمئنا اپل هرگز به این موفقیت فعلی دست ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۰

زمانی که استیو جابز در سال ۱۹۹۷ پس از تاسیس NeXT مجددا به اپل بازگشت، همراه با خود دو مفهوم بسیار مهم آورده بود که بدون رعایت آنها مطمئنا اپل هرگز به این موفقیت فعلی دست نمی یافت.

باید اعتراف کرد هرکسی ذهن خلاق استیو جابز را ندارد ولی می توان از آن دو مفهوم که باعث موفقیت اپل شد درس گرفت و آن را در هر استارت آپی پیاده سازی کرد.

اگر شرکت یا استارت آپ خود را احداث کرده اید و به دنبال راه هایی برای موفقیت می گردید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

۱ - قابلیت هایی ایجاد کنید تا بارها و بارها برنده شوید

مفهوم اول این است که یک ساختار با ثبات ایجاد کنید تا استارت آپ شما سهم بازار رقبا را برباید و در اختیار خود در بیاورد. به طور مثال این چهار قابلیتی است که اپل در سه بازار پخش کننده های MP3، تلفن های هوشمند و تبلت ها پیاده کرد:

- برتری طراحی: همه می دانیم که استیو جابز وسواس عجیبی روی ظرافت و زیبایی محصولات اپل داشت. او همیشه از این موضوع اطمینان حاصل می کرد که محصولات مختلف به راحتی با هم کار خواهند کرد. توجه جابز به جزئیات باعث می شد مصرف کنندگان تمایل بیشتری به محصولات اپل پیدا کنند.

- جادوی بازاریابی: اپل تبلیغات به یادماندنی ای دارد. استیو جابز یکی از بهترین مجری های معرفی محصولات جدید بود و فروشگاه های اپل همیشه کاربران را با ارائه خدمات عالی خوشحال می کنند.

- ساختار اکوسیستم: جابز در ایجاد محتوا و خدمات که باعث می شد خریداران مایل به خرید محصولات سخت افزاری می شدند، بسیار سرآمد بود. نمونه بارز آنها آیتیونز و اپ استور است.

- بهره وری زنجیره ای تامین: به لطف تیم کوک اپل توانست به خوبی یک زنجیره تامین قطعات در هنگ کنگ - فاکسکان- بسازد به همین دلیل هزینه ساخت محصولات تا حد بسیاری پایین آمد. در نتیجه تا ۷۰ درصد سود ناخالص و ۴۴٪ حق بیمه بیشتر از دیگر رقبا دارد.

اپل قادر به اعمال و اصلاح این قابلیت ها برای گرفتن سهم در این سه بازار بزرگ است. بازاری که پیش از اپل هم وجود داشت ولی این شرکت نقش بسیار پر رنگی در اعمال تغییرات در آن ایفا کرد.

۲ - حفظ حرکت چرخه ارزش

مفهوم دوم "چرخه ارزش" است که استیو جابز به آن مسلط بود. یک شرکت برای یک عملکرد برتر باید بتواند حرکت چرخ استراتژی را از طریق سه فرآیند مجزا حفظ کند:

- ایجاد ارزش: به زبان ساده یعنی طراحی و بازاریابی محصولات به گونه ای باشد که کاربران نیازهای خود را در آنها ببینند و متعاقبا آنها را مشتاق تهیه آن محصولات کند.

- جذب ارزش: مورد دوم یعنی قیمت ها را تا حد کافی (و نه بیشتر) بالا نگه داریم که یک بازگشت سرمایه مطمئن برای سهامداران، حقوق کارمندان و تامین کنندگان داشته باشیم و همچنین بتوانیم محصولات جدید اختراع کنیم.

- تجدید ارزش: یک شرکت برای اینکه بتواند همچنان از رقبا جلوتر باشد باید همواره سیگنال های بازار را دریافت کند. چرا که نیازهای مشتریان تغییر می کند و باید زودتر از دیگر شرکت ها پاسخگوی کاربران باشد.

اپل تا زمانی که استیو جابز در قید حیات بود، چرخه ارزش را فرا گرفت. با وجود اینکه نزدیک به سه سال است که تیم کوک مسئولیت اپل را به عهده گرفته، حرکت این چرخه متوقف نشده. اما متاسفانه به باور خیلی تحلیلگران، اپل در "تجدید ارزش" دچار مشکل شده است. شاید تیم کوک در آینده به همه ثابت کند که این تصور اشتباه است.

اما در عین حال شما باید این سه درس را برای موفقیت فرا بگیرید: اول قابلیت های استارت آپ شما باید اثبات شود و مراحل ایجاد ارزش و فرایند های جذب ارزش را طی کنید.

سپس شما باید قابلیت ها را در به نقاطی اعمال کنید تا در تجدید ارزش بیشترین ارزش را پیدا کنند. مانند اپل که ارزش ساخته شده توسط آیپاد را با موفقیت به آیفون منتقل کرد.

در نهایت باید گفت اگر شرکت شما حرکت چرخه استراتژی را متوقف کند، منجر به شکست شما و استارت آپ تان خواهد شد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • AGHASINAAAAAA
    AGHASINAAAAAA | ۶ مرداد ۱۳۹۳

    استيو جابز استوره خيلي ها هست و خواهد بود .

  • ميلاد فضايي!!!
    ميلاد فضايي!!! | ۶ مرداد ۱۳۹۳

    استيو جابز جزو انسانهاي شورشي بود! يعني انسانهايي كه مخالف جهت آب شنا ميكنند
    اينطور آدمها به هر كار غير عرفي دست ميزنند تا با بقيه متفاوت باشند و بهترين جا براي اين اشخاص داشتن يك شركت فناوري محور است !
    مثلا خود من! متوجه اين موضوع شدم كه دقيقا ١٨٠ درجه با بقيه فرق ميكنم!
    وقتي هر شخصي در اين سرزمين به نوعي معتاد به مواد مخدري چون سيگار و چايي ! هست من هيچ نوع وابستگي غير از غذا و دود وسايل نقليه ندارم ! وقتي همه قوانيني را زير پا ميگذارند من دقيقا ميشم خود قانون!!!
    فرق من با استيو جابز اينه كه يكجاي ديگه زنگي ميكنم و...
    استيو جابز الگو و من مقلدش براي ساختن يك شركت هستم كه ممكنه ١٨٠ درجه متفاوت از هدف اپل باشه ولي كامل كنندش هم ميشود همانطور كه همه چيز زوج هست من هم روزي زوج اپل را ميسازم ...

  • Ali
    Ali | ۶ مرداد ۱۳۹۳

    استیو جابز کارهای بزرگی کرده و هیچ کس نمیتونه انکارش کنه.
    درسته تو مسائل اخلاقی مشکلاتی داشته مثلا همون اعتیاد در جوانی و داستان دختر اولش،اما چیزی که برای ما ها ارزشمنده کاریه که برای دنیای تکنولوژی انجام داده.

  • shalo
    shalo | ۵ مرداد ۱۳۹۳

    استارت آپ کجا بود بابا.
    یکی بهم بگه چطوری میتونم یه کار خوب پیدا کنم.
    والا با این حقوقاشون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی