ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روایتی کوتاه بر داستان دوران «فرا پی سی»

اول آیپاد بود، بعد هم آیفون آمد. اما آنچه که کمک شایانی به مطرح شدن واژه "فرا پی سی" کرد، چیزی نبود جز آیپد. آنچه در سال 2007، زمانی که استیو جابز واژه Post-PC را شهرت ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

اول آیپاد بود، بعد هم آیفون آمد. اما آنچه که کمک شایانی به مطرح شدن واژه "فرا پی سی" کرد، چیزی نبود جز آیپد. آنچه در سال 2007، زمانی که استیو جابز واژه Post-PC را شهرت بخشید مشخص نبود، برداشته شدن موانع بین همه این گجت های تخصص یافته و تک هدفی بود. پی سی های قدرتمند شاید امروز هم نقشی در این دنیا داشته باشند اما این استفاده کاهش چشمگیری به خود دیده.

در حالی که شرکت های بزرگی مانند انویدیا در تحلیل بازار دچار اشتباهاتی شده بودند و خیال می کردند بازار پی سی همیشه رونق خواهد داشت، افرادی مثل جابز در اپل به این فکر می کردند که چگونه با ارائه محصولاتی تحت عنوان "دستگاه های فرا پی سی" می توانند تاج و تخت را از آن خود کنند و سخت افزار فروش های عمده را پایین بکشند.

دوران فرا پی سی از زمانی آغاز می شود که اسمارت فون ها، تبلت ها و دیگر گجت ها جایگاه پی سی را گرفتند و استفاده از رایانه های شخصی را روز به روز کمتر کردند.

در ادامه مطلب همراه دیجیاتو باشید تا با مرور تصاویری، نگاهی کوتاه و سریع داشته باشیم به دوران "فرا پی سی".

2
واژه "Post-PC" اولین بار توسط دیوید دی. کلارک، محقق ارشد دانشگاه ام آی تی در سال 1999 مطرح شد. در آن زمان مفهوم دستگاه های همراه بسیار بسیار دور از تصورات بودند. موبایل های آجرمانند نوکیا و پالم پایلت نهایت تکنولوژی بودند و بلک بری ها پیجرهای دو طرفه محسوب می شدند.

 

3
مدت ها پیش از موفقیت فعلی اپل، سامسونگ یا حتی ایسوس در بازار تبلت ها، اچ پی مشغول ساخت دستگاه هایی با مشخصه های ظاهری حال حاضر بود. TC1100 کمپانی HP یک تکه بود و یک کیبورد قابل جدا شدن داشت. در سال 2003، این مدل هم خاص بود و هم عجیب و غریب. این روزها تیم کوک هم برای مدیریت اپل عمدتا از یک آیپد که کیبوردی به آن متصل شده استفاده می کند.
4
آیپاد منادی فرارسیدن دوران "فرا پی سی" بود. این وسیله جزو اولین وسایل تک وظیفه ای بود که خواسته های ما از گجت ها را معنی کرد. اما دوران پادشاهی آن زمانی که اپل اسمارت فون هایش را معرفی کرد به پایان رسید و بنابراین، دوران همگرایی تازه آغاز شده بود.
5
وقتی صحبت از دوران Post-PC به میان می آید، معمولا مردم زمان آغازش را از زمان عرضه ی آیفون می دانند. اپل این وسیله را تبدیل به اولین دستگاهی کرد که اینترنت را به معنای واقعی درون جیب شما قرار می دهد. تا قبل از آن، وب گردی روی تلفن های همراه تجربه ای عذاب آور و عملا نشدنی بود. در عرض چند سال، این موضوع تبدیل به پایه اصلی تجربه محاسباتی تلفن ها شد.
6
مسلما باقی کمپانی ها، مثل مایکروسافت و سامسونگ هم این انقلاب پیش رو را مشاهده می کردند. Q1 سامسونگ، تلاش اولیه کمپانی برای ساخت کامپیوتری کوچک با صفحه نمایش بود تا در حین حرکت نیز مسمر ثمر باشد. اشتباه کلیدی هم دقیقا همینجا بود که روی مسمر ثمر بودن تاکید داشت و نه رسانه ها. تبلت های موفق بعدی که آمدند تمرکز بیشتری روی رسانه ها و تجربه ابتدایی وبگردی داشتند.
7
حالا چند سالی می شود که عرضه در بازار پی سی سقوط آزاد می کند. مشخصا، بازار برای کامپیوترهای سنتی تغییر کرده و احمقانه بود که چنین چیزی را رد کرد. پی سی سازهای بزرگ مثل Dell و HP این حقیقت را در آینده متصور می شدند، در حالی که اپل همزمان داشت پول درو می کرد. اما این بدین معنی نبود که پی سی مرده یا کلا توسط یک سری ابزار جدید جایگزین شده. چیزی که در حال رخ دادن بود، مشخص شدن تفاوت بین دستگاه های فرا پی سی و پی سی بود. مردم همزمان هم جایگاهی برای پی سی پیدا کردند و هم تبلت و اسمارت فون.
8
نوبت آن رسیده که لپ تاپ ها و دسکتاپ ها، از بازار تبلت ها نوآوری قرض بگیرند. بسیاری از دستگاه های ویندوزی حالا صاحب صفحات لمسی شده اند و از همه مهمتر، حتی دسکتاپ ها که از جای شان تکان نمی خورند هم بر اساس فضای ابری کار می کنند. ویندوز ۸ (که هم روی تبلت اجرا می شود و هم روی دسکتاپ) و OS X تمرکز سنگینی روی سرویس های وب دارند. و البته، یک سیستم عامل گوگل کرومی هم وجود دارد که پاسخگوی نیاز هر روزه ما به اینترنت است.
9
فاصله بین تبلت ها و لپ تاپ ها کم کم از بین رفتند. دستگاهی مثل آیپد حالا آنقدر قدرتمند است و ابزارهای مناسب برای بهره وری دارد که شخصی مثل تیم کوک، ۸۰ درصد فعالیت هایش را با آن انجام می دهد. اما این امر شاید چند سال پیش امکان پذیر نبود، تا قبل از اینکه iOS قابلیت چندوظیفگی (MultiTasking) را اضافه کرد. شواهد می گویند که پی سی در حال مرگ است چرا که تبلت ها هر روز بیشتر از قبل شبیه به پی سی می شوند و در حالی که تیم کوک معتقد است همه باید لپ تاپ هایشان را دور بیندازند و از تبلت استفاده کنند، احتمالا این اتفاق هیچ وقت نخواهد داد. چون علت اصلی فروش تبلت ها قدرت کلی آن ها نیست، قیمت شان است.
10
همانطور که استفان بیگر، آنالیزور مجموعه NPD اشاره می کند، انفجار اصلی در بازار تبلت، تعطیلات پایان سال 2012 بود. چرا آن سال؟ خوب، این تاریخ زمانی است که آیپد مینی، نکسوس 7 گوگل و آمازون فایر رقابتی جدی را شروع کردند. آمازون فایر با قیمت 160 دلاری، صدها دلار از لحاظ قیمت نسبت به آیپد 500 دلاری جلوتر بود. پیام واضحی بیان شد: هرچه قدر تبلت ها ارزانتر شوند، مستقیما در فروش بیشتر آنها هم تاثیر خواهد گذاشت و در مقابل، استفاده از لپ تاپ و تهیه یک رایانه خانگی دوم رنگ می بازد.‎
11
سورپرایزی در کار نبود که نت بوک ها اولین قربانیان انفجار پست پی سی بودند. این ماشین های کوچک و بی قدرت به درد هیچ کاری جز وب گردی نمی خوردند. اما با ظهور صفحات لمسی رزولوشن بالا، حالا آسان تر است که روی یک مبل لم بدهیم و با آیپد به همه کارهای مان برسیم تا اینکه یک مینی لپ تاپ یغور روی زانوانمان بگذاریم.
12
بر اساس آمار منتشر شده توسط ان پی دی، آی دی سی و گارتنر، فروش تبلت ها و اسمارت فون ها طی یک سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته. چرا؟ پاسخ واضح است. بازار به مرز اشباع خود نزدیک می شود. با تشکر از تبلت های اندرویدی 200 دلاری، تقریبا هر کسی که یک تبلت بخواهد می تواند آن را خریداری کند. حالا فروش آیپد رو به کاهش می رود و بازار پی سی هم دیگر بازه زمانی رکودش را پشت سر گذاشته.
13
حتی قابل اعتمادترین راه های تمایز بخشیدن بین پی سی و تبلت ها در حال از بین رفتن هستند. دستگاه هایی مثل یوگای لنوو، حاصل تغییر تفکر طراحان هستند. ظاهر عجیب و شگفت آور فرز یوگا به شما این امکان را می دهد که از آن به عنوان تبلت، دسکتاپ و حتی لپ تاپ استفاده کنید.
14
سرفیس مایکروسافت، شاید بهترین مثالی باشد که توجیح می کند چگونه تعریف ما از پی سی هنوز هم در دهه های قبل گیر کرده. سرفیس یک صفحه لمسی و رابط کاربری لمسی را با یک کیبورد قابل جدا شدن ترکیب می کند و فروشگاه اپلیکیشن های خودش را دارد. دست آخر این چیست؟ یک تبلت؟ یک لپ تاپ؟ احتمالا هر دو.
15
مخصوصا حالا که اپل به آرامی اعمال OS X را با iOS یکی می کند، خیلی سخت خواهد بود که خطی بین یک آیپد با کیبورد و مک بوک ایر کشید. تبلت های ۱۲ اینچی، مثل هیولاهای مالتی-تسکینگ سامسونگ، گلکسی نوت پرو 12.2، جایگزین های مناسبی برای لپ تاپ های ۱۳ اینچی محسوب می شوند. تا به حال، واضح است که دیدگاه رایج "Post-PC" حقیقتا وجود ندارد. بلکه تولیدکنندگان، در حال پیوند دادن دستگاه های همراه و کامپیوترهای سنتی هستند. یعنی اینکه زمان آن رسیده صحبت کردن راجع به مفهوم "Post-PC" را کنار بگذاریم و به واژه دیگری که شایستگی بیشتری دارد فکر کنیم: همگرایی.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • ميلاد فضايي!!!
    ميلاد فضايي!!! | ۷ مرداد ۱۳۹۳

    در ضمن نيوتون كجاست ؟!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی