ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل ال جی جی۳ lg g3 mobile review بررسی تخصصی
تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: LG G3 ؛ در جستجوی طلا

تا پیش از جی ۳ هیچ از یک موبایل های ال جی نتوانسته بودند تا این حد توجه بازار را به خود جلب نمایند. اگر بحث در مورد سامسونگ بود، می گفتیم باز هم بمباران ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۷ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۳

تا پیش از جی ۳ هیچ از یک موبایل های ال جی نتوانسته بودند تا این حد توجه بازار را به خود جلب نمایند. اگر بحث در مورد سامسونگ بود، می گفتیم باز هم بمباران تبلیغاتی نتیجه داده و یک محصول دیگر از این شرکت در مرکز توجهات قرار گرفته است. اما ال جی هرگز توانایی لازم برای تبلیغات سنگین را نداشته و هیچ وقت نتوانسته مانند سامسونگ، بازار را تحت تاثیر قرار دهد. پس چرا جدید ترین پرچمدار ال جی تا این حد همگان را به خود تشنه کرده است؟

پاسخ را می توان در متفاوت بودن این محصول جستجو کرد. جی ۳ صرفا با اتکا به نوآوری ها و قابلیت های متعددش، توانسته کاربران را مجذوب کند. حال اینکه این نوآوری ها تا چه حد کاربردی هستند، خود بحث جامعی را می طلبد. بحثی که در این بررسی قصد داریم به صورت مفصل به آن بپردازیم.

پیش از این گزارش معرفی رسمی جی ۳ در ایران را برای شما منتشر کردیم، اما اکنون پرچمدار ال جی به دیجیاتو آمده تا نقاط ضعف خود را نمایان کند و نقاط قوتش را فریاد کشد. در ادامه با ما و بررسی LG G3 همراه باشید.

طراحی

موبایل ال جی جی۳ lg g3 mobile review بررسی تخصصی

جی ۳ را می توان نماد یک طراحی مدرن و به روز دانست. قرار گرفتن دکمه ها در پشت، به همراهانحنا های جذاب در اطراف دستگاه، پرچمدار ال جی را به یک دلبر تمام عیار تبدیل کرده اند. اما بی شک نکته ای که تفاوت اصلی جی ۳ را رقم می زند، حاشیه های اندک در اطراف نمایشگر آن است.

جی ۳ ابعادی مشابه با اکسپریا زد ۲ و یا One M8 دارد؛ اما به لطف شاهکار مهندسان ال جی، پنلی ۵.۵ اینچی بر روی آن قرار گرفته است. در حالی که دیگر پرچمداران نمایشگر هایی ۵ اینچی را در محصولات خود به کار گرفته اند، ال جی بدون قربانی کردن ابعاد دستگاه، موفق شده تا فضای بیشتری را در برابر چشمان کاربران قرار دهد.

زمانی گلکسی نوت با نمایشگر ۵.۵ اینچی، دستگاهی بسیار بزرگ محسوب می شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دیگر ۵.۵ اینچ معادل با ابعاد غول آسا به شمار نمی رود و شما این امکان را دارید تا بدون اینکه نگران ارگونومی موبایل خود باشید، از نمایشگری وسیع تر لذت برید.

IMG_5308-w600

۷۶.۴ درصد از جلوی دستگاه به نمایشگر آن اختصاص دارد. این موفقیت اما در طول فرآیند طراحی، یک مورد بسیار مهم را تحت تاثیر خود قرار داده است. در حین مراسم معرفی جی۳، چول بائی لی، مدیر ارشد طراحی ال جی، عنوان کرد که علاقه قلبی وی ساخت این محصول از آهن بوده است؛ بائی لی اما در ادامه توضیح می دهد که آنها به خاطر اینکه قادر باشند حاشیه های اطراف نمایشگر را به حداقل رسانند، مجبور شدند پلاستیک را برای ساخت جی ۳ انتخاب کنند.

جی ۳ کاملا از پلاستیک ساخته شده، اما طراحی دستگاه با صداقت این موضوع را منعکس نمی کند. همانطوری که سامسونگ موفق شد با پلاستیک، طرحی چرم گونه را معرفی نماید، هموطن کره ای نیز در پرچمدار جدیدش، توهم آهن را به وجود آورده است.

IMG_5313-w600

هنگامی که به پشت جی ۳ خیره شوید، طرحی آهنین و برس خورده را مشاهده می کنید، درست مانند آن چیزی که HTC در One M8 به کار برده است. محال است با نگاه کردن به بدنه دستگاه متوجه پلاستیکی بودن آن شوید، اما در نهایت وقتی که محصول را در دستان خود قرار دهید، فرق پلاستیک و آهن را احساس خواهید کرد.

جی ۳ بر روی قاب پلاستیکی پشت دستگاه، یک لایه مقاوم در برابر خط و خش را قرار داده است. باید اعتراف کنیم که این لایه عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارد. در حین بررسی وسوسه شدیم تا کلید را درآورده و به جان دستگاه بیفتیم، اما هرچه تلاش کردیم نتوانستیم کوچک ترین خطی را به بدنه دستگاه تحمیل کنیم.

IMG_5322-w600

این لایه اضافه نه تنها معضل خط افتادن پشت دستگاه را بر طرف کرده، بلکه توانسته یکی از بزرگترین مشکلات جی ۲ را نیز حل نماید. اگر به خاطر داشته باشید، پرچمدار قبلی ال جی به سرعت چربی انگشتان دست را جذب می کرد. این اتفاق منجر می شد تا زیبایی دستگاه تحت تاثیر قرار بگیرد و ظاهری کثیف به آن بخشیده شود. جی ۳ از این لحاظ هیچ مشکلی ندارد و بدنه آن اجازه نمی دهد تا کوچکترین اثر انگشتی بر روی آن باقی بماند.

نکته ای که در حال حاضر نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد، نحوه عملکرد قاب پلاستیکی جی ۳ در دراز مدت است. این موضوع که آیا این قاب پس از استفاده طولانی مدت، همچنان درخشش خود را حفظ خواهد کرد یا نه، موردی است که تنها زمان می تواند پاسخگوی آن باشد. تنها نکته مشخص این است که پلاستیک در مقایسه با آهن، آسیب پذیر تر است و در اثر استفاده پیاپی می تواند خیلی سریع ظاهر نوی خود را از دست بدهد.

IMG_5325-w600

با تمام این تفاسیر، بدنه پلاستیکی با فوایدی نیز همراه است. آنتن دهی بهتر و درب قابل جدا شدن از جمله مزایایی هستند که با جی ۳ به همراه می آیند. در کنار این دو مورد، نباید پایین آمدن وزن دستگاه را نیز فراموش کنیم. جی ۳ در حال حاضر ۱۴۹ گرم را از خود بر روی باسکول به ثبت می رساند؛ عددی که در مقایسه با وزن ۱۶۳ گرمی Xperia Z2، سبک تر به حساب می آید. پرچمدار ال جی حتی از One M8 نیز ۱۱ گرم، سبک تر است. جی ۳ قاعدتا به علت نمایشگر بزرگترش باید سنگین تر از پرچمداران دیگر باشد، اما استفاده از پلاستیک به مهندسین ال جی اجازه داده تا وزن دستگاه را تا حد بسیاری پایین بیاورند.

وزن پایین در کنار طراحی مناسب، باعث شده تا جی ۳ از ارگونومی بسیار خوبی برخوردار باشد و به نحو احسنت در دستان شما قرار بگیرد. انحنای اندکی که در پشت دستگاه ایجاد گردیده، باعث شده تا این محصول به خوبی در کف دست جای خوش کند.

موبایل ال جی جی۳ lg g3 mobile review بررسی تخصصی

ال جی در جی ۲ برای اولین بار طی یک اقدام شجاعانه، دکمه های کنترل صدا و پاور را به پشت دستگاه منتقل کرد. ریسک ال جی در نهایت با استقبال کاربران مواجه شد و این موضوع باعث گردید تا سبک طراحی خاص شرکت کره ای، در پرچمدار جدیدش نیز رعایت شود. هنگامی که جی ۳ را در دست می گیرید، انگشتان بدون هیچ زحمتی بر روی دکمه های پشتی قرار می گیرند و قادر هستند تا به راحتی با دکمه ها کار کنند.

در پشت دستگاه علاوه بر دکمه هایی که در زیر لنز دوربین قرار گرفته اند، فلش LED دو گانه و پخش کننده نور لیزر برای کمک به فوکوس دوربین نیز دیده می شود. همچنین ال جی اسپیکر دستگاه را نیز در پایین این قسمت قرار داده است. در اطراف دستگاه هیچ دکمه ای وجود ندارد، اما در بخش فوقانی می توان حفره میکروفون و درگاه Infrared را مشاهده نمود. بخش تحتانی نیز قسمتی است که پورت Micro-USB به همراه حفره دوم میکروفون و جک ۳.۵ میلیمتری هدفون، در آن قرار گرفته اند.

ال جی جی ۳ در رنگ های مشکی، سفید، طلایی، بنفش و قرمز به بازار عرضه می شود.

 

نمایشگر

IMG_5368-w600

قبل از اینکه حتی طرح اولیه جی ۳ بر روی کاغذ کشیده شود، ال جی یکی از اهداف اصلی خود را در مورد این دستگاه روشن کرده بود. مدیران کره ای تصمیم گرفته بودند تا در سال ۲۰۱۴، محصولی داشته باشند که نمایشگرش از تمام رقبای دیگر سرتر باشد. بر همین اساس مهندسان ال جی تمام تلاش خود را به کار بردند تا جی ۳ را به نمایشگر QHD مجهز کنند تا قادر باشند روزولوشن ۲۵۶۰ × ۱۴۴۰ را در برابر چشمان کاربر قرار دهند.

استیو جابز در زمان معرفی نمایشگر رتینا آیفون، ادعا کرد که این جزییات به تصویر در آمده توسط این نمایشگر، فراتر از آن مقداری است که چشم انسان می تواند تشخیص دهد. ال جی در زمان معرفی جی ۳، این صحبت جابز را زیر سؤال برد و با نشان دادن نتایج تحقیقات خود، عنوان کرد که نمایشگر های دیجیتال برای آنکه بتوانند کیفیت همچون یک پرینت کاغذی را عرضه کنند، نیاز دارند تا از چگالی 540 ppi برخوردار گردند. عددی که جی ۳ با 534 پیکسل در هر اینچ، بسیار بدان نزدیک است.

موبایل ال جی جی۳ lg g3 mobile review بررسی تخصصی

اما جدای از تمام این تفاسیر، اگر بخواهیم به کیفیت نمایشگر جی ۳ اشاره کنیم، باید بگوییم که ال جی به خوبی توانسته راه نوازش چشمان کاربران را پیدا کند. نمایشگر این دستگاه جزییات را با نهایت دقت به تصویر می کشد و رنگ ها را نیز بسیار نزدیک به واقعیت نمایش می دهد. شاید در مقایسه با AMOLED سامسونگ، همچنان جی ۳ از لحاظ کنتراست رنگ عقب باشد، اما به هیچ وجه نمی توان گفت که این دستگاه رنگ های بی روحی را نشان می دهد.

اگر می خواهید به صورت کامل از کیفیت QHD نمایشگر جی ۳ لذت ببرید، نیاز دارید تا محتوای مناسب را نیز در اختیار داشته باشید. آنگاه که یک فیلم با کیفیت را در این دستگاه پخش کنید، تازه شاهکار ال جی را احساس خواهید کرد. از آن جهت بدین موضوع اشاره می کنیم که بدانید هنگام مرور صفحات وب و یا جا به جا شدن در منو های اندروید، رزولوشن QHD چندان به چشمتان نخواهد.

چینش پیکسل ها خطوطی عمودی را در پس زمینه نمایشگر به وجود آورده است که تا حدی آزار دهنده به شمار می رود.

به لطف پنل IPS جی ۳ از زاویه دید مطلوبی بهره می برد. این دستگاه همچنین در زیر نور مستقیم خورشید نیز علملکرد خوبی را از خود نشان می دهد. نکته عجیبی که در مورد نمایشگر پرچمدار ال جی وجود دارد، نحوه چینش پیکسل های آن است که باعث می شود خطوطی عمودی همواره در پس زمینه نمایشگر دیده شود.

این خطوط در حالت عادی شاید به چشم نیایند، اما اگر اندکی به دستگاه نزدیک شوید، به راحتی آن ها را مشاهده خواهید کرد؛ و متاسفانه پس از دیدنشان، فراموش کردن کار سختی است. این موضوع مشکلی جدی است که می تواند حتی برخی از کاربران را از خرید پرچمدار ال جی، منصرف نماید.

 

نرم افزار

IMG_5364-w600

ال جی در طول چند سال گذشته با الگو قرار دادن سامسونگ، تلاش کرده تا بخش نرم افزاری خود را تقویت کند و قابلیت های بسیاری را به سیستم عامل گوگل بیفزاید. امکانات نرم افزاری ال جی در حال حاضر به پختگی لازم رسیده اند و موارد کاربردی بسیاری را در خود جای داده اند.

از لحاظ ظاهری در نسخه های قبلی Optimus UI، شاهد محیطی فانتزی بودیم؛ اما در جی ۳، ال جی به سمت طراحی فلت حرکت کرده و تلاش نموده تا ظاهری ساده تر را در گرافیک نرم افزار خود رعایت نماید. نتیجه نهایی اما چندان دلچسب نشده است. عدم رعایت قوانین طراحی فلت به صورت کامل، و ترکیب آن با ریشه فانتزی منو ها، باعث ایجاد محیطی متناقض در ظاهر رابط کاربری ال جی گشته است.

g3-android-1-w600

اولین قابلیت نرم افزاری جی ۳ که ممکن است به چشم بیاید، ویژگی Smart Notice است. این گزینه در صفحه Home و در قالب ویجت ساعت در اختیار کاربر قرار می گیرید. Smart Notice عملکردی مشابه با Google Now دارد و تلاش می کند تا اطلاعات را در زمان مناسب به شما ارائه دهد. تفاوت دستیار هوشمند ال جی با Google Now در مانیتور کردن رفتار کاربر با دستگاه قرار دارد. Smart Notice به شکل دقیق تری نحوه استفاده شما از موبایلتان را مورد بررسی قرار می دهد و سعی می کند بر همین اساس اطلاعات مناسب را فراهم آورد. برای مثال زمانی که تماسی را با پیام «Call you later» رد کنید، Smart Notice متوجه این موضوع می گردد و در آینده اگر با آن شماره تماس نگیرید، به شما این موضوع را یاد آوری می کند.

ویژگی دیگری که در بخش نرم افزار می توان به آن اشاره نمود، LG Health نام دارد. جی ۳ به کمک این نرم افزار قادر است تا قدم های کاربر را شمارش کند و سپس اطلاعات مفیدی را در LG Health به نمایش در آورد. میزان کالری سوخته شده، ثبت مسیر حرکت و … از جمله مواردی هستند که در این برنامه در اختیار شما قرار می گیرند. باید بگوییم که جی ۳ با دقت بالایی گام ها را شمارش می کند و در این امر خود را در حد و اندازه های یک ابزار حرفه ای مانند Fitbit مطرح می کند.

Screenshot_2014-07-29-21-09-49-w600

ال جی برای اولین بار در جی۲ از قابلیتی به نام KnockOn پرده برداری کرد. کاربران با استفاده از این ویژگی می توانستند با دو بار ضربه زدن بر روی نمایشگر، دستگاه را از خواب بیدار کنند و به کار کردن با آن بپردازند. ال جی اولین شرکتی نبود که از چنین قابلیتی استفاده می کرد، اما بی شک با پیاده سازی بی نقص آن، توانست نقش بسزایی را در فراگیر شدن این ویژگی ایفا کند. بعد از جی ۲ محصولاتی همچون اکسپریا زد ۲ و یا One M8 نیز این امکان را در داخل خود به کار گرفتند.

ال جی اما باز هم تلاش کرده تا تفاوت خود را با دیگر رقبا حفظ نماید. این بار در جی ۳ گزینه ای به نام KnockCode مورد استفاده قرار گرفته که فلسفه اصلی آن از همان KnockOn می آید. با استفاده از KnockCode کاربران می توانند الگویی مشخص را برای ضربه زدن به نمایشگر طراحی کنند و از آن به عنوان رمز ورود استفاده نمایند.

با فعال کردن KnockCode صفحه نمایش به چهار بخش تقسیم می شود و از شما خواسته می شود با هر الگویی که دوست دارید بر روی این قسمت ها با انگشت خود ضربه زنید. اکنون این الگو تبدیل به رمز عبور شده است. یک نکته بسیار مثبت در مورد KnockCode، امکان پیاده سازی آن در شرایطی است که دستگاه در حالت خواب قرار دارد. در واقع شما برای وارد کردن رمز عبور، نیازی به بیدار کردن دستگاه ندارید و می توانید با ضربه زدن به نمایشگر، فرآیند بیدار نمودن و وارد کردن رمز عبور را با یکدیگر ادغام کنید. با در نظر گرفتن این موضوع که در روز چنین فرآیندی ده ها بار تکرار می شود، می توان گفت که ال جی با این ابتکار گام مهمی را جهت صرفه جویی در زمان برداشته است.

g3-android-5-w600

ال جی بر روی کیبورد جی ۳ نیز زمان زیادی را صرف کرده و تلاش نموده تا با قابلیت هایی جدید، تجربه ای بهتر از تایپ کردن را در اختیار کاربران قرار دهد. در بخش تنظیمات کیبورد، شما این امکان را دارید تا ارتفاع دکمه ها را تعیین نمایید. برای مثال اگر دوست دارید دکمه هایی بزرگتر را در اختیار داشته باشید می توانید ارتفاع را افزایش دهید. با این کار شاید کیبورد فضای بیشتری از صفحه را اشغال کند، اما لمس دکمه ها آسان تر شده و احتمال غلط تایپی کاهش پیدا می کند.

ال جی حتی برای تصحیح غلط های تایپی نیز راه حل جالبی را پیاده سازی کرده است. در کیبورد جی ۳ شما می توانید با نگه داشتن انگشت خود بر روی دکمه Space و کشیدن آن به سمت چپ یا راست، کرسر را در میان لغات جا به جا کنید و بدین وسیله به راحتی اشتباهات خود را تصحیح نمایید.

کیبورد هوشمند ال جی به مرور زمان عادت های لمسی شما را نیز متوجه خواهد شد. برای مثال اگر از واژه «ح» زیاد استفاده می کنید و مدام به جای لمس آن، دستتان به روی «خ» برخورد می کند، سیستم متوجه این موضوع شده و به مرور درک می کند که شما در چه زمانی قصدتان لمس «ح» بوده است.

g3-android-4-w600

همانطوری که در بخش طراحی نیز اشاره کردیم، جی ۳ در بخش فوقانی دارای یک درگاه Infrared است. این موضوع بدین معنی است که شما می توانید از دستگاه جهت کنترل لوازم صوتی و تصویری استفاده نمایید. اپلیکیشن Quick Remote به شما اجازه می دهد تا موبایل خود را با محصولاتی همچون تلویزیون، ستاپ باکس، پخش کننده DVD، سیستم های صوتی، سیستم تهویه هوا، پروژکتور و … هماهنگ نمایید. برای این منظور باید کنترل اصلی دستگاه را در برابر درگاه اینفرارد جی ۳ قرار دهید و با فشار دادن تک تک دکمه ها، کد آن ها را به موبایل منتقل نمایید.

Screenshot_2014-07-29-21-12-01-w600

در بخش تنظیمات جی ۳ گزینه ای به نام، Smart Cleaning قرار داده شده است. با مراجعه به این قسمت، کاربر می تواند Cache اپلیکیشن ها را پاک کند و فضای خالی دستگاه خود را افزایش دهد. Smart Cleaning همچنین آماری از برنامه هایی که بر روی موبایل نصب شده اند، اما به مدت طولانی مورد استفاده قرار نگرفته اند را ارائه می دهد، تا بدین وسیله کاربر با آن ها آشنا گردد و در صورت تمایل نسبت به پاک کردنشان اقدام نماید.

g3-android-8-w600

ال جی در کنار تمام مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، قابلیت های ریز و درشت بسیار دیگری را نیز با جی ۳ همراه کرده است. برای مثال در بخش فرمان های حرکتی، هنگامی که تماسی حاصل شود، با نزدیک کردن دستگاه به گوش خود، به صورت خودکار می توانید ارتباط را برقرار کرده و به صحبت کردن بپردازید. همچنین بخش Dual Window این امکان را فراهم می کند تا دو اپلیکیشن را به صورت همزمان در کنار یکدیگر اجرا کنید و بدین طریق بر مولتی تسکنیگ خود بیفزایید.

 

دوربین

IMG_5361-w600

پیش از اینکه به کیفیت عکس ها و قابلیت های سخت افزاری دوربین جی ۳ بپردازیم، اجازه دهید امکانات نرم افزاری این بخش را مورد بررسی قرار دهیم. ال جی اپلیکیشن دوربین پرچمدار خود را به ساده ترین شکل ممکن طراحی کرده است. هنگامی که برنامه دوربین را باز می کنید، تنها با دو دکمه بر روی صفحه روبرو می شوید. دکمه بازگشت، که شما را به محیط اندروید باز می گرداند و دکمه تنظیمات، که با لمس آن گزینه های متعددی بر روی صفحه قرار می گیرند.

Screenshot_2014-07-29-21-00-22-w600

ال جی آنقدر به سرعت و دقت فوکوس دستگاه خود اطمینان دارد، که این فرآیند را با ثبت عکس ادغام کرده است. طراحی مینیمال اپلیکیشن دوربین جی ۳ نیز بر همین اساس محقق شده است. در این بخش هنگامی که صفحه نمایش را لمس کنید، در کسری از ثانیه هم فوکوس انجام می شود و هم عکس به ثبت می رسد.

اما همانطور که اشاره کردیم، لمس گزینه تنظیمات، امکانات متعددی را بر روی صفحه ظاهر می کند. با ورود به منوی Mode حالت های مختلف عکس برداری در اختیار شما قرار می گیرد. گزینه Magic Focus در این بخش، شرایط را به نحوی فراهم می کند تا شما قادر باشید پس از ثبت تصویر، فوکوس خود را بر روی سوژه های متفاوت تغییر دهید. این قابلیت که مشابه آن را در دوربین محصولاتی دیگر همچون گلکسی اس ۵، اکسپریا زد ۲ و One M8 دیده بودیم، تنها در شرایطی کار خواهد کرد که فاصله سوژه ها از یکدیگر رعایت شده باشد. برای این منظور، سوژه اصلی که در جلوی عکس قرار دارد، نباید فاصله بسیاری با لنز دوربین داشته باشد.

در بین گزینه های موجود در قسمت Mode، قابلیت Dual هر دو دوربین پشت و جلو را فعال می کند تا بدین ترتیب عکاس قادر باشد، در قابی کوچک تصویر خود را نیز در عکس به ثبت رساند. شایان ذکر است که این گزینه علاوه بر حالت عکاسی، در حین فیلمبرداری نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

Screenshot_2014-07-29-21-00-42-w600

کاربران جی ۳ می توانند شاتر دوربین دستگاه خود را با استفاده از فرمان های صوتی به کار گیرند. به کمک این قابلیت شما این امکان را دارید تا با به زبان آوردن کلماتی همچون Kimchi ، LG ، Smile و یا Cheese به دستگاه فرمان دهید تا عکس را به ثبت رساند.

در بخش تنظیمات دوربین جی ۳، خبری از گزینه های کنترل ISO ، نور سفید، سرعت شاتر و … نیست. هرچند که کاربران عادی شاید هرگز به این گزینه ها احتیاجی پیدا نکنند، اما افرادی که اندکی حرفه ای تر هستند، با استفاده از این موارد تلاش می کنند تا حال و هوای عکس را، مطابق با سلیقه خود، تغییر دهند. خوشبختانه اندروید اپلیکیشن های دوربین بسیاری دارد، و کمبود این امکانات در جی ۳ نمی تواند نکته منفی چندان پر رنگی برای آن به حساب آید.

ال جی برای ثبت عکس های سلفی قابلیت های نرم افزاری جالبی را در جی ۳ قرار داده است. برای مثال هرگاه که قصد داشته باشید با استفاده از دوربین جلو، تصویری را به ثبت رسانید، می توانید با یک فرمان حرکتی از راه دور، شاتر دوربین را فعال نمایید. برای این منظور کافی است کف دست خود را به دوربین نشان دهید؛ پس از چند ثانیه دست شما شناسایی می شود و به محض مشت کردن آن، شاتر با شمارش معکوس، عکس را به ثبت می رساند.

g3-android-6-w600

همانطوری که پیش از این در دیجیاتو خواندید، سونی به تازگی موبایلی را برای عاشقان سلفی تولید کرده، که دوربین جلوی آن به فلش مجهز شده است. جی ۳ هرچند از این امکان بی بهره است، اما با استفاده از یک تکنیک ساده، ترتیبی داده تا سلفی گرفتن در شب هم با کیفیت معقولی همراه گردد. هنگامی که دوربین جلو فعال باشد و گزینه فلش روشن گردد، به جای اینکه تمام محیط نمایشگر به تصویر شما اختصاص داده شود، مقداری از آن با حاشیه هایی سفید همراه می گردد. این حاشیه های سفید در واقع کمک می کنند تا روشنایی نمایشگر، نور محیط را افزایش دهد و در نهایت سلفی با کیفیت بهتری به ثبت رسد.

20140729_163640_HDR
عکس را در ابعاد اصلی ببینید.

اگر از قابلیت های نرم افزاری عبور کنیم، نوبت به هیجان انگیز ترین بخش دوربین جی ۳ می رسد. همانطوری که پیش از این در مطلبی با عنوان «پشت صحنه طراحی جی ۳» مطرح کرده بودیم، ال جی با الهام گرفتن از تکنولوژی به کار رفته در جارو برقی های رباتیکش، دوربین پرچمداراش را با سیستم اینفرارد همراه کرده است.

20140729_163054_Pano
عکس را در ابعاد اصلی ببینید.

این سیستم با ارسال اشعه های اینفرارد (یا به قول تیم مارکتینگ ال جی «لیزر») به سمت سوژه های عکس و دریافت بازخورد آن، به دوربین در امر فوکوس کردن کمک می نماید. جی ۳ با استفاده از این سیستم در مدت زمان ۲۲۰ میلی ثانیه، فرآیند فوکوس کردن خود را با نهایت دقت انجام می دهد و عکس های مقبولی را به ثبت می رساند. بد نیست اشاره کنیم که محصولاتی همچون One M8 و گلکسی اس ۵، برای فوکوس کردن به زمان ۳۰۰ میلی ثانیه نیاز دارند؛ شاید بر روی کاغذ ۸۰ میلی ثانیه اختلاف، زمان قابل توجهی به حساب نیاید، اما باید بگوییم که در عمل، سرعت بالای جی ۳ به خوبی احساس می شود.

20140729_162558
عکس را در ابعاد اصلی ببینید.

اما عملکرد سنسور ۱۳ مگاپیکسلی جی ۳ به چه نحو است؟ در پاسخ باید بگوییم که ال جی یکی از بهترین دوربین های موبایل را به بازار ارائه کرده است. عکس های به ثبت رسیده همگی از درجه بسیار بالایی از جزییات برخوردار هستند و رنگشان بسیار با آن چیزی که چشم در واقعیت مشاهده می کند، همخوانی دارد. در شرایط کم نور، جی ۳ عملکرد بی نقصی را از خود بر جای می گذارد و ضمن کاهش Noise تصاویر، به خوبی از پس تولید با دقت رنگ ها نیز بر می آید.

20140729_162851
عکس را در ابعاد اصلی ببینید.

قابلیت لرزشگیر اپتیکال که در این دستگاه مورد استفاده قرار گرفته، در هنگام عکاسی شبانه به خوبی ارزش های خود را نشان می دهد. همانطور که احتمالا تا کنون تجربه کرده اید، هرچقدر نور محیط کمتر باشد، دوربین به لرزش حساس تر می گردد و بر همین اساس کوچکترین حرکتی می تواند عکسی تار را با خود به همراه بیاورد. اتفاقی که تکنولوژی OIS ال جی، به خوبی آن را تحت کنترل خود در می آورد. فلش دو گانه دوربین جی ۳ در شب قدرت خود را به نمایش می گذارد. این فلش رنگ ها را تحت تاثیر خود قرار نمی دهد و محیط را تا حد بسیاری روشن می نماید.

19700104_052323
عکس را در ابعاد اصلی ببینید.

در مورد فیلمبرداری جی ۳ نیز همان تعاریفی که برای عکس ها کردیم را می توانیم به کار بریم. دوربین این پرچمدار قادر است ویدیو هایی با کیفیت 2160p و سرعت 30fps را به ثبت رساند. فیلم های جی ۳ همگی رنگ های دقیقی را دارا هستند، از کنتراست مطلوبی بهره می برند و جزییات را در حد بالایی به تصویر می کشند.

جی ۳ همچنین قادر است در کیفیت 720p، ویدیو ها را با سرعت 120 فریم در ثانیه به ثبت رساند. این موضوع بدین معنی است که شما می توانید فیلم هایی که در این حالت ضبط شده اند را تا ۴ برابر آهسته کنید و آن ها را به صورت Slow Motion مشاهده نمایید.

 

سخت افزار

موبایل ال جی جی۳ lg g3 mobile review بررسی تخصصی

ال جی برای سخت افزار جی ۳ از پردازنده اسنپدراگون ۸۰۱ بهره گرفته است. این چیپ‌ست ساخت کؤالکام از چهارهسته با معماری Krait 400 بهره می برد که هر یک از آن ها نیز بر روی فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز تنظیم شده اند. در این مجموعه سخت افزاری، پردازش گرافیکی بر دوش Adreno 330 قرار داده شده و جهت اجرای روان تر اندروید نیز از رمی ۳ گیگابایت استفاده می شود.

جی ۳ مانند هر پرچمدار دیگری، عملکرد روانی را از خود بر جای می گذارد و به راحتی از پس اجرای اندروید ۴.۳.۲ بر می آید. اما نکته ای که در مورد این محصول نباید فراموش کنیم، نمایشگر QHD آن است. تعداد پیکسل های زیاد این نمایشگر، بی شک فشار زیادی را به پردازنده وارد می کند و بخش اعظمی از توان آن را به خود اختصاص می دهد.

g3-benchmark-w600

هرچند به خاطر این موضوع، جی ۳ در بنچ مارک ها از رقبایی همچون گلکسی اس ۵ عقب می افتد، اما حداقل در عمل ال جی اجازه نمی دهد کاربر ضعفی را احساس کند. گاهی در اجرای منو ها، مکث های کوچکی رخ می دهد، اما این میزان به قدری نیست که آزردگی خاطر شما را فراهم آورد.

جی ۳ در دو مدل با حافظه های ۳۲ و ۱۶ گیگابایت به بازار عرضه شده است. در مدل ۱۶ گیگابایت این محصول، تنها ۱۰ گیگابایت فضای خالی در اختیار کاربر قرار می گیرد و نزدیک به ۶ گیگابایت از حافظه به سیستم عامل و نرم افزار های پیش فرض اختصاص داده شده است. البته جی ۳ از حافظه جانبی Micro-SD پشتیبانی می کند و بدین طریق این امکان را برای شما فراهم می آورد تا ۱۲۸ گیگابایت فضای بیشتر را به موبایل خود اضافه نمایید.

IMG_5315-w600

اسپیکری که ال جی در پشت جی ۳ قرار داده است، از کیفیت بسیار خوبی بهره می برد. در حالی که این روز ها One M8 با اسپیکر های قدرتمند خود، بهترین صدای ممکن را به کاربر ارائه می دهد، جی ۳ توانسته کیفیت خود را بسیار به این محصول نزدیک نماید. صدای بلند و شفاف، اسپیکر پرچمدار ال جی را در رده بهترین ها قرار می دهد. جالب است بدانید هدست های QuadBeat 2 که درون جعبه این دستگاه قرار دارند نیز کیفیت فوق العاده ای دارند و استانداردشان از آنچه که دیگر سازندگان ارائه می دهند، بسیار بالاتر است.

IMG_5338-w600

هرچقدر اسپیکر پشتی عملکرد خوبی دارد، صدای اسپیکر جلوی دستگاه که برای مکالمات تلفنی استفاده می شود، پایین است. در حین تماس هایی که با جی ۳ برقرار کردیم، نا خودآگاه دکمه های کنترل صدا را فشار می دادیم، تا شاید بتوانیم صدای فرد مقابل را بلند تر بشنویم، اما در نهایت متوجه شدیم که اسپیکر جلویی از قدرت چندان زیادی بهره نمی برد.

adata qi charge شارژ بی سیم ال جی جی ۳ lg g3 بررسی

جی ۳ از تکنولوژی شارژ وایرلس Qi پشتیبانی می کند. این سیستم در طول سالیان اخیر در دستگاه های بسیار رواج پیدا کرده و به مرور کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می نماید. همانطوری که در تصویر بالا نیز مشاهده می کنید، ما قابلیت شارژ Qi جی ۳ را با استفاده از استند مخصوص ADATA مورد بررسی قرار دادیم. این سبک شارژ، آزادی عمل بیشتری را با خود به همراه می آورد و به شما اجازه می دهد تا تنها با قرار دادن موبایل بر روی استند، عملیات شارژ را انجام دهید.

در نهایت بد نیست اشاره کنیم که جی ۳ در بخش سخت افزار از گیرنده رادیو و رابط NFC هم برخوردار است و همچنین از تکنولوژی USB OTG نیز پشتیبانی می کند.

 

باتری

IMG_5321-w600

هنگامی که مشخص شد جی ۳ از نمایشگر QHD بهره می برد، این سؤال در ذهن بسیاری از کاربران شکل گرفت که ال جی چگونه می خواهد از پس مصرف انرژی چنین نمایشگری بر بیاید و عمر باتری مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهد.

جی ۳ از یک باتری ۳.۰۰۰ میلی آمپر در ساعت بهره می برد. باید بگوییم که این باتری می تواند تا پایان یک روز استفاده نسبتا سنگین، شارژ خود را در اختیار شما قرار دهد. ال جی مدعی شده که از تکنیک های بسیاری برای بهبود مصرف انرژی دستگاه استفاده کرده و در نهایت توانسته ترتیبی دهد تا نمایشگر QHD چندان کاربر را در زمینه شارژ، تحت فشار قرار ندهد.

باتری جی ۳ به خوبی فشار نمایشگر با کیفیتش را تحمل می کند و شارژی طولانی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

جی ۳ اگرچه از لحاظ طول عمر باتری، عملکرد خوبی دارد، اما از سوی دیگر زمان بسیاری را نیز جهت شارژ شدن طلب می کند. این موضوع شاید برای بسیاری از کاربران چندان مهم نباشد، اما قطعا برای کسانی که مدام در حال جا به جا شدن هستند و نیاز دارند تا در زمانی اندک دستگاه خود را شارژ کنند، نکته ای قابل تامل است.

در نهایت باید اشاره کنیم که باتری جی ۳ قابل تعویض است. با استفاده از این ویژگی شما می توانید همواره یک باتری یدک را با خود حمل کنید و هرگاه که با اتمام شارژ دستگاه مواجه شدید، آن را جایگزین باتری اصلی نمایید.

 

قاب QuickCircle

IMG_5391-w600

بر خلاف آیفون که شرکت های سوم شخص بسیاری برای آن لوازم جانبی تولید می کنند، سازندگان موبایل های اندرویدی برای اینکه فاصله خود را با اپل در زمینه کاهش دهند، مجبور هستند تا خود دست به کار شده و لوازم جانبی مناسب را برای محصولاتشان تولید نمایند.

ال جی برای جی ۳ قاب مخصوصی به نام QuickCircle را معرفی کرده است. این قاب در جلوی خود پنجره ای که کوچک دارد که به کاربر این امکان را می دهد تا بدون باز کردنش، برخی از اپلیکیشن ها را اجرا نماید. با لمس این پنجره کوچک، در ابتدا ساعت به نمایش در می آید و سپس شما می توانید لیست اپلیکیشن هایی که با QuickCircle همخوانی دارند را مشاهده نمایید.

Screenshot_2014-07-29-19-15-52-w600

به صورت پیش فرض اپلیکیشن دوربین، تلفن، پیامک، موسیقی و LG Health در این بخش قرار دارند. با استفاده از این برنامه ها برای مثال می توانید بدون نیاز به باز کردن قاب دستگاه، پیامک بزنید و یا به عکاسی مشغول شوید. ال جی حتی چند بازی مخصوص را نیز برای این بخش طراحی کرده است که با دانلود آن ها می توانید از پنجره کوچک QuickCircle نهایت لذت را ببرید.

قاب QuickCircle به صورت کامل پلاستیکی است و کل بدنه دستگاه را در بر می گیرد. این قاب تا حدی حس پارچه را منتقل می کند (احتمالا کره ای ها تا چند وقت دیگر قادر باشند پلاستیک را به جای ابریشم هم قالب کنند!) و به نظر می رسد جنس نه چندان مرغوب آن، به شدت از میزان لوکس بودن جی ۳ می کاهد.

 

جمع بندی

IMG_5335-w600

جی ۳ به لطف حاشیه های اندک اطراف نمایشگر خود، می تواند توجه هر کاربری را در همان نگاه اول به خود جلب نماید. حتی اگر طرفدار برند LG نیستید، باز هم توصیه می کنیم تا به این دستگاه فرصت خودنمایی دهید. همانطور ظاهر محصول جذاب است، ویژگی های داخلی آن ها کاملا احترام بر انگیز به حساب می آیند.

مهم ترین نقطه قوت جی ۳، نداشتن نقطه ضعفی به خصوص است.

دوربین سریع و با کیفیت، باتری خود، و از همه مهم تر نمایشگری با کیفیت QHD، از جمله مواردی هستند که نقاط قوت جی ۳ را تشکیل می دهند. اما شاید بتوان اینگونه گفت که مهم ترین نقطه قوت پرچمدار ال جی، نداشتن نقطه ضعفی به خصوص است.

کمتر پیش می آید تا سازنده ای بتواند تمام اجزا را با بهترین کیفیت ممکن در کنار یکدیگر قرار دهد. در حین بررسی های مختلف همواره آرزو می کردیم که ای کاش فلان دستگاه در کنار دوربین خوب، از نمایشگر مطلوبی نیز بهره می برد، و یا ای کاش فلان محصول باتری بهتری داشت تا می شد از سخت افزار قدرتمند آن نیز لذت برد.

جی ۳ اما جای هیچ «ای کاش» قابل توجهی را باقی نگذاشته. و این همان موردی است که می تواند منجر به موفقیت این دستگاه در بازار های جهانی شود.

نسخه ۱۶ گیگابایت LG G3 همراه با گارانتی، به قیمت ۱.۸۹۵.۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (96 مورد)
  • yektaparast
    yektaparast | ۲۱ آبان ۱۳۹۵

    شنیدم براش اپدیت اندروید 7 میاد درسته ؟

    • MR.X
      MR.X | ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

      فقط 6.0 که میتونید از این لینک برای نسخه های مختلف اون دانلود کنید .

      https://lg-kdz-firmware.com/lg-g3-firmware/41.html

  • مهیار شیردل
    مهیار شیردل | ۱۸ آبان ۱۳۹۴

    sallam mishe komakam konin darmorede tarak khordane khod bekhodiye goshiye g3.az bala va pain be sorate khod bekhod tarak mikhore

  • ReZa
    ReZa | ۲۰ شهریور ۱۳۹۴

    من htc one m8 رو بیشتر دوست دارم. :)

  • OoHosseinoO
    OoHosseinoO | ۲ مرداد ۱۳۹۴

    سلام.گوشی خیلی خوبیه شاید بخرمش چون خیلی حرفه ایه

  • علیرضا
    علیرضا | ۱ خرداد ۱۳۹۴

    من خودم بنچمارک گرفتم ۳۲۸۳۰ این امتیاز اومد البته من LG G3 32GB دارم که با نسخه 16GB فرق میکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی