ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه تصاویر حذف شده از روی کارت حافظه ی دوربین را بازیابی کنیم

وقتی تصاویر از روی کارت حافظه ی دوربین شما به دلایل مختلف پاک می شوند یا کارتی را که پر از عکس های مهمی است در اثر حواس پرتی فرمت می نمایید و یا از همه ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۸ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۵

وقتی تصاویر از روی کارت حافظه ی دوربین شما به دلایل مختلف پاک می شوند یا کارتی را که پر از عکس های مهمی است در اثر حواس پرتی فرمت می نمایید و یا از همه ی اینها بالاتر کارت دچار اشکال شده و قابل بازخوانی نیست و نیازمند فرمت است، باید بدانید دنیا آخر نشده و هنوز می توانید تصاویر از دست رفته ی روی کارت حافظه ی مذکور را بازیابی کنید.

برای شروع به اینکار یعنی بازیابی تصاویر از دست رفته ی کارت حافظه به یک کامپیوتر و یک دستگاه خواندن کارت های حافظه با قابلیت اتصال به کامپیوتر یا همان مموری کارت ریدر (Memory Card Reader) نیاز دارید.

گام اول: وقتی حادثه یی رخ می دهد که باعث از دست رفتن تصاویر موجود بر روی کارت حافظه می شود مهم ترین نکته این است که دیگر آن کارت را مورد استفاده قرار ندهید، مثلاً اقدام به گرفتن تصاویر بیشتر با دوربین نکنید و کارت را بلافاصله از دوربین خارج نمایید در غیر اینصورت شانس بازیابی تصاویر را تا حد زیادی از بین برده اید.

گام دوم: لازم است یک نرم افزار ریکاوری یا همان بازیابی مناسب را انتخاب نمایید. در این راهنما ما از Recuva برای ویندوز و PhotoRec برای مک استفاده می نماییم، که هر دو بسیار قدرتمند و رایگان هستند. ولی به خاطر داشته باشید علاوه بر این دو نرم افزار در زمینه ی بازیابی اطلاعات، نرم افزارهای بی شمار دیگری در بازار موجود است که بر حسب قابلیت هایی که ارائه می کنند ممکن است برخی از انها بسیار گرانقیمت نیز باشند.

در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا از جزئیات بیشتر عملیات بازیابی تصاویر از روی کارت های حافظه مطلع شوید.

گام سوم: ابتدا نرم افزارهایی که اشاره شد را بر حسب سیستم عامل خود دانلود و بر روی کامپیوتر نصب کنید.

گام چهارم:  ابتدا با برنامه ی Recuva بر روی ویندوز شروع می کنیم، برنامه را اجرا، و انتخاب می کنیم چه نوع فایل هایی را قصد داریم بازیابی کنیم. در مورد بحث ما گزینه ی Pictures به یقین مناسب تر است. البته همانطور که در تصویر مشاهده می کنید Recuva گونه های بسیار متفاوتی از فایل ها را می تواند بازیابی کند.

2

با کلیک بر روی دکمه ی Next‌ در ویزارد برنامه پیش بروید تا به مرحله ای برسید که از شما می پرسد در کجا باید به دنبال فایل هایی بگردد که نیاز به بازیابی دارند، کارت خوان حافظه را به سیستم متصل کرده و کارت حافظه را در آن قرار دهید و سپس در نرم افزار فولدر ریشه یا root ی که تصاویر دروبین در آن ذخیره می شدند را انتخاب نمایید. معمولاً بر روی کارت فولدری با اسم DCIM وجود دارد که تصاویر توسط دوربین در آنجا ذخیره می شوند، البته این شرایط بر حسب برند تولید کننده ی دوربین ممکن است کمی متفاوت باشد و شاید لازم شود مقداری جستجو کنید.

در مورد PhotoRec که برای کامپیوترهای مکینتاش کاربرد داد کمی شرایط متفاوت است و رابط کاربری آن بر مبنای خط دستور است، از این رابط کاربری نترسید وقتی به استفاده از آن عادت کنید به کار گیریش بسیار ساده خواهد بود.

PhotoRec را اجرا و در صورت نیاز پسورد کامپیوتر مکینتاش خود را وارد کنید تا برنامه بتواند به همه ی درایوها دسترسی پیدا کند. با استفاده از کلید های جهت نما های لایتی که در صفحه خط دستور مشاهده می کنید را بر روی درایوی ببرید که می خواهید (کارت حافظه) تصاویر از روی آن بازیابی شود. اگر تشخیص نمی دهید کدامیک از درایوها کارت حافظه ی شما است، حجم درایوها بهترین راهنما برای انتخاب گزینه ی صحیح محسوب می شوند.

با زدن دکمه ی enter به صفحه ی بعدی بروید و گزینه ی پارتیشن FAT16/32 را برای بررسی ساختار پیاده شده توسط دروبین بر روی کارت حافظه انتخاب کنید. دکمه ی Enter را بزنید تا به سراغ منوی بعدی رفته و گزینه ی Other را انتخاب کنید (FAT/NTFS).

با زدن دکمه ی enter به صفحه ی بعدی بروید. در این صفحه انتخاب شما، به برنامه اطلاع می دهد در کجا به دنبال فایل های از دست رفته بگردد. اگر کارت حافظه ی شما دچار اختلال شده است یا در اصطلاح corrupt‌ گردیده گزینه ی Whole را انتخاب کنید، ولی در صورتیکه تصاویر به هر علتی از روی کارت حذف شده اند گزینه ی Free را انتخاب و دکمه ی Enter را بزنید و سپس محل ذخیره سازی فایل های بازیابی شده را مشخص و دکمه ی c را جهت تائید انتخاب خود فشار دهید تا عملیات بازیابی آغاز گردد.

3

گام پنجم: عملیات اسکن را چه در نرم افزار ویندوزی و چه در نرم افزار تحت مک که آغاز کنید کمی بعد نتیجه ی اسکن ظاهر می شود و در این مرحله اگر قدری شانس با شما یار باشد و مشکل خاصی وجود نداشته باشد می توانید فهرست فایل هایی که نرم افزار بازیابی کرده است را مشاهده نمایید و تصاویر هدف شما نیز در بین فایل های این فهرست موجود باشند.

4

اگر در گام چهارم گزینه ی جستجو برای تصاویر را انتخاب کرده باشید در فهرست به دست آمده فقط فایل ها با فرمت های استاندارد تصویری مانند JPEG و مشابه آن را مشاهده می کنید. ولی اگر قصد بازیابی فایل های خام یا raw را دارید هنوز یک مرحله ی دیگر در پیش روی شما قرار دارد.

در Recuva بر روی گزینه ی Switch to advanced mode کلیک کنید تا فهرستی از فرمت هایی که نرم افزار آنها را جستجو می کند به شما نمایش داده شود حالا باید فرمت خام تصویری مورد نظرتان را که می تواند یکی از گزینه های CR2. ، .NEF ، ARW یا موارد دیگری از این دست باشد را به این فهرست اضافه کنید. فرمت خام تصویری تا حد زیادی بستگی به برند دوربین مورد استفاده ی شما دارد، اگر از فرمت های RAW استفاده می کنید ولی پسوند دقیق را نمی دانید به دفترچه ی راهنمای همراه دوربین رجوع کنید.

5

گام ششم: برای Recuva همه ی تصاویری که می خواهید بازیابی کنید را در فهرستی از فایل هایی که پیدا کرده است علامت زده، بر روی دکمه ی Recover‌ کلیک کرده و محل ذخیره سازی فایل های بازیابی شده را معین کنید، توجه داشته باشید بدترین کار ممکن ذخیره کردن فایل های بازیابی شده بر روی خود کارت حافظه ی تحت بازیابی است و فایل ها را در محلی به غیر از آن ذخیره نمایید.

در PhotoRec‌ پیش از این محلی برای ذخیره سازی فایل ها انتخاب کرده بودیم، با استفاده از فایندر به محل یاد شده بروید و ببینید چه فایل هایی توسط آن بازیابی شده است PhotoRec معمولا همه نوع فایلی را که روی کارت حافظه بتواند از فایل های متنی گرفته تا تصویر را بازیابی و در محل تعیین شده ذخیره می کند.

6

گام هفتم: سلامت فایل های بازیابی شده را کنترل کنید و سپس از آنها پشتیبان بگیرد تا دوباره از دست نروند!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • مهرداد
    مهرداد | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    دادا سلام برنامه جواب نمیده . چون با دوربین format شده

  • rahilr
    rahilr | ۲ آذر ۱۳۹۴

    سلام خدمتون محمد کاظمی جون ممنون از رهنمایی تون از easeus data recovery استفاده کردم عکسهام دوباره برگشت .الان نمیتوان save کنمش لطفا کمکم کنید مرسی .?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی