ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا امکان هک کردن هواپیما در وضعیت پرواز و از طریق Wi-Fi وجود دارد؟

در دنیایی زندگی می کنیم که با دیدن اخبار ظرف چند روز و مشاهده ی خبرهایی مانند ناپدید شدن یک هواپیما از مالزی، یا سقوط هواپیمای دیگری از این کشور در خاک اوکراین، ممکن است ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۰

در دنیایی زندگی می کنیم که با دیدن اخبار ظرف چند روز و مشاهده ی خبرهایی مانند ناپدید شدن یک هواپیما از مالزی، یا سقوط هواپیمای دیگری از این کشور در خاک اوکراین، ممکن است به شدت نسبت به پرواز بعدی که با این وسیله ی نقلیه یعنی هواپیما قرار است انجام دهیم نگران شویم. و حالا دلایل دیگری نیز وجود دارند که نگرانی شما را بیش از پیش توجیه نمایند، زیرا بر مبنای تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته است مشخص گردیده از نظر تئوری امکان دزدیدن یک هواپیما، فقط با استفاده از ارتباط وای فای موجود در طول پرواز شدنی است.

در هفته ی جاری و در گردهمایی سالیانه ی Black Hat در لاس وگاس که در آن نتایج تحقیقات هکرها و محققین امنیت سایبری در طول سال بازگو می شود، روبن سانتامارا (Ruben Santamarta) که در زمینه های امنیتی مشاوره می دهد، به عنوان بخشی از نتایج تحقیقاتش سخن از وجود احتمال سو استفاده از ارتباط وای فای موجود درون هواپیما توسط افراد خرابکار به میان آورد. تمرکز تحقیقات وی بر روی ضعف های ایستگاه های زمینی بوده است که می توانند برای نفوذ به شبکه ی جهانی ارتباطات مبتنی بر ماهواره مورد استفاده قرار گیرند.

بر مبنای صحبت های سانتامارا که بر روی وب سایت بلک هت نیز منتشر شده اند، او و تیمش در طول تحقیقات از ابزارهایی استفاده کرده اند که بهره گیری از آنها جهت برقراری ارتباط با شبکه ی ماهواره ای مرتبط به سفرهای هوایی و دریایی امری رایج است. متاسفانه نتایج تحقیقات نشان می دهد که این ابزارها ۱۰۰ درصد دچار ضعف بوده و می توانند مورد سو استفاده قرار بگیرند.

در ادامه ی مطلب می توانید از جزئیات بیشتری راجع به این تحقیقات مطلع شوید.

ضعف کشف شده امکان دسترسی ریموت کاربران غیر مجاز به سیستم هایی را می دهد، که بعید است ابداً روزی بخواهیم یک کاربر غیر مجاز به آنها دسترسی داشته باشد، و چنانچه روزی این ضعف مورد سو استفاده قرار گیرد عواقبش جبران ناپذیر خواهند بود.

در بسیاری حالات برای بهره گیری از این ضعف حتی نیازی به دخالت مستقیم کاربر نیز وجود ندارد و تنها ارسال یک پیامک و یا یک پیغام خاص از یک کشتی به کشتی دیگر می تواند عملیات نفوذ و سو استفاده را ترتیب دهد.

2

قسمتی از این تحقیقات که می تواند بیش از بقیه ی موارد آن برای مسافرین پروازهای مختلف نگران کننده باشد، این است که از نظر تئوری یک هکر قادر است با استفاده از ارتباط Wi-Fi موجود در داخل پرواز به تجهیزات الکترونیکی و هوانوردی هواپیما دسترسی پیدا نماید و مثلا سیستم ایمنی یا راهبری هواپیما را دچار اختلال کرده و یا از آنها بر مبنای اهداف خودش استفاده کند.

سانتامارا در مصاحبه با رویترز می گوید گستردگی ابزارها و روش های نفوذ زیاد است و هدف از تحقیقات یاد شده بوجود آوردن تغییری در این وضعیت بوده است. خبر خوب در این است که این هک فقط در آزمایشگاه و تحت شرایط خاصی پیاده سازی شده است و انجام آن در شرایط دنیایی واقعی دارای دشواری های قابل توجهی است.

نتایج تحقیقات سانتامارا نگرانی های زیادی را بوجود آورده زیرا در صورتیکه این ضعف امنیتی جدید به هر شکلی در دسترس عموم قرار بگیرد ممکن است سو استفاده از آن توسط خرابکاران نتایج بسیار بدی را در پی داشته باشد. علاوه بر این انتشار خبر وجود چنین ضعفی سبب شده است رقابتی جدی بین خرابکاران و نفوذگران و شرکت های تولید کننده ی تجهیزات ارتباطات ماهواره ی جهت پچ کردن محصولاتشان صورت بگیرد. بسیاری از هکرها تلاش می کنند تا با پیدا کردن روش بهره برداری از این ضعف در دنیای واقعی نامی را برای خود دست و پا نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • AmerKhan
    AmerKhan | ۱۴ مرداد ۱۳۹۳

    ممنون آقای مقدری عالی بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی