ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بازیابی صدای گفتار یک فرد از روی ویدئوی صامت لرزش های خفیف ایجاد شده در پوسته ی یک بسته ی چیپس

بسته ی چیپس سیب زمینی که در دست دارید می تواند آنچه شما می گویید را شنیده و برای دیگران آشکار سازد! جمله ی عجیبی است ولی بر اساس تحقیقات اخیر صورت گرفته توسط محققین ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۷

بسته ی چیپس سیب زمینی که در دست دارید می تواند آنچه شما می گویید را شنیده و برای دیگران آشکار سازد! جمله ی عجیبی است ولی بر اساس تحقیقات اخیر صورت گرفته توسط محققین در دانشگاه MIT واقعیت پذیرفته.

این محققین با قرار دادن یک دوربین در مقابل یک بسته ی چیپس، درست در زمانی که یک موسیقی در حال پخش بوده و یا فردی در حال صحبت بوده است، توانسته اند لرزش های خفیف ایجاد شده در اثر موسیقی یا صحبت بر روی پوسته ی بسته ی چیپس را در ویدئو ضبط نمایند. بعداً وقتی دست به بازپخش ویدئو زده اند راه حل یا الگوریتمی را پیاده سازی کرده اند که می توانند با استفاده از روی لرزش های خفیف ضبط شده ی بسته ی چیپس در ویدئو صدای موسیقی، صحبت های فرد یا هر صدای دیگری را بازیابی نمایند به طوری که به وضوح برای انسان قابل شنیدن و تشخیص باشد.

البته در مورد این تکنیک و روش جدید، بسته ی چیپس تنها یکی از مثال های موفق است و محققین MIT با ضبط ویدئو از برگهای یک گیاه آپارتمانی و همینطور یک لیوان آب نیز قادر به بازیابی صدای محیط بر مبنای لرزش های خفیف ایجاد شده در این اجسام بوده اند.

این لرزش های خفیف توسط چشم انسان ابداً قابل مشاهده نیستند ولی محقیق با استفاده از دوربین هایی که توانایی ضبط ویدئو با تعداد فریم بالا دارند (۶۰۰۰ فریم بر ثانیه) به راحتی می توانند آنها را مشاهده و سپس اصوات را بازخوانی و بازیابی نمایند.

در مورد مثال بسته ی سیب زمین دوربین در فاصله ی ۴.۵ متری شی یاد شده و در پشت یک شیشه ی کاملاً عایق صدا قرار داشته است، ولی کیفیت صدای بازسازی شده از روی لرزش های ایجاد شده در بسته ی چیپس به شدت قابل قبول است. البته محققین با به کارگیری دوربین های دیجیتالی عادی نیز قادر به بازیابی اطلاعات صوتی اولیه بوده اند.

به نظر می رسد آنچه تا پیش از این در فیلم هایی مانند جیمز باند فقط با عنوان یک ابزار جاسوسی تخیلی محسوب می شد حالا بدل به یک واقعیت محض شده و در آینده ی نزدیک شاید توسط سازمان های مختلفی به کار گرفته شود. در ویدئویی که در ادامه آمده است می توانید جزئیات بیشتری را از این تحقیق مشاهده نمایید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/visual-mic.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • atrin_salehi
    atrin_salehi | ۱۵ مرداد ۱۳۹۳

    یاد یه صحنه تو سریال fringe افتادم که از سطح شیشه ای این کارو میکرد

  • arman
    arman | ۱۵ مرداد ۱۳۹۳

    جیمز بانند نبود. اولین بار تو فیلم eagle eye کامپیوتر تونست این کار رو از پشت شیشه و از روی اب داخل لیوان انجام بده.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی