ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشگاه اپل: دوره های آموزشی مرموز برای تکامل کارمندان این شرکت

احتمالاً اپل تنها شرکت مبتنی بر تکنولوژی بر روی کره ی خاکی است که جرات می نماید خودش را با نقاش معروف یعنی پابلو پیکاسو قیاس کند. در یکی از دوره های مرتبط به برنامه ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

احتمالاً اپل تنها شرکت مبتنی بر تکنولوژی بر روی کره ی خاکی است که جرات می نماید خودش را با نقاش معروف یعنی پابلو پیکاسو قیاس کند.

در یکی از دوره های مرتبط به برنامه ی آموزش داخلی این کمپانی موسوم به دانشگاه اپل، مدرس از یازده تصویری که به خلق یکی از آثار هنری معروف پیکاسو یعنی The Bull یا گاو نر ختم می شود اشاره می کند، و بعد به اینکه چگونه اپل از این مجموعه تصاویر برای ساده سازی تلفن های هوشمند و سایر ابزارهای تولیدیش بهره گرفته است می پردازد. هدف و ایده یی که از دوره ی آموزشی مذکور دنبال می شود، این است که طراحان اپل یاد بگیرند همانند پیکاسو با حذف جزئیات مرحله به مرحله پیش بروند تا یک اثر هنری یکتا را خلق نمایند.

استیو جابز افسانه ای بنیانگذار اصلی برنامه ی آموزشی دانشگاه اپل محسوب می گردد، و آن را راهی برای آشنایی کارمندان با تاریخچه و فرهنگ کمپانی، و نحوه ی رشدش همزمان با تغییرات صورت پذیرفته در بازار کسب و کارهای مرتبط به تکنولوژی می دانسته است. گذراندن این دوره های آموزشی به کارمندان توصیه می شود ولی برای آنها اجباری در کار نیست.

بسیاری از شرکت های دیگر دارای برنامه های آموزشی مشابهی هستند که معمولاً از آنها با عنوان برنامه ی معارفه یاد می شود، ولی برنامه ی آموزشی اپل در بین سایر برنامه های موجود بسیار مرموز به نظر می رسد و همین مسئله شیفتگی خاصی را در برای دانستن بیشتر در موردش پدید می آورد.

بنا به آنچه در کتاب بیوگرافی استیو جابز نوشته ی والتر ایزاکسون آمده است، برنامه ی اشاره شده بسیار محرمانه بوده و به ندرت در جایی راجع به آن مطلبی نوشته شده. کارمندان اپل معمولاً تمایل چندانی به صحبت در مورد جزئیات فعالیت هایی که در محل کارشان صورت می پذیرد ندارند و مسلماً صحبت در مورد این کلاس ها نیز از قاعده ی مذکور مستثنا نیست. تا کنون هیچ تصویری از کلاس های آموزشی اپل به صورت عمومی منتشر نشده و حتی زمانی که قصد نوشتن این مقاله را کردیم سخنگوی اپل حاضر نشد در مورد برنامه ی آموزشی این کمپانی توضیح خاصی را ارائه دهد.

در ادامه با ما همراه شوید تا در مورد این برنامه ی آموزشی اطلاعات بیشتری را کسب نمایید.

222

خوشبختانه سه نفر از کارمندان پیشین اپل که در این کلاس های آموزشی حضور داشته اند حاضر شدند به شرط اینکه هویت آنها محفوظ باقی بماند با نیویورک تایمز به مصاحبه بپردازند. آنها برنامه ی مذکور را روشی بسیار شفاف برای ارائه ی دیدگاه اپل و تصویری که این کمپانی از خود به دنیای بیرونی ارائه می دهد توصیف می نمایند. دقیقاً مانند محصولات اپل دوره های مرتبط به برنامه ی آموزشی موسوم به دانشگاه این کمپانی نیز با دقت بسیار بالایی طراحی شده اند و از طریق ارائه ها یا پرزنتیشن هایی با کیفیت، و گفتارهایی بسیار موثر به حاضرین منتقل می گردند.

بر خلاف بسیاری از کمپانی های دیگر اپل همه ی اجزای برنامه ی آموزشی خودش را به درون سازمانش منتقل کرده، و هیچ بخشی از این برنامه برون سپاری نشده است. مربیان و مدرسان، نویسندگان و ویرایشگران و... که در تدوین این برنامه ی آموزشی حاضر بوده و هستند همگی از کارمندان اپل محسوب می شوند. برخی از حاضران در تدوین این برنامه اساتید رسمی دانشگاه های Yale، هاروارد، استنفورد و MIT محسوب می گردند که در اصل کارمند اپل بوده و در کنارش به تدریس در دانشگاه های یاد شده می پردازند.

استیو جابز در سال ۲۰۰۸ که بنا را بر پایه گذاری این برنامه ی آموزشی گذاشت جوئل پودلنی (Joel Podolny) مدیر دانشکده مدیریت Yale را دعوت به همکاری نمود، و آن را در راس امور مرتبط قرار داد. پودلنی از روزهای اولیه ی شکل گیری برنامه ی دانشگاه اپل در آن حاضر بوده و کماکان نیز مدیریت کل مسائل مرتبط به آن را بر عهده دارد.

22121

وب سایتی داخلی نیز پیاده سازی و طراحی شده است که فقط در اختیار کارمندان اپل قرار دارد، و این افراد می توانند بر حسب سوابق و موقعیت شغلی در دروه های آموزشی که بر روی این وب سایت ارائه می شود شرکت کرده و توانایی های خود را افزایش دهند. بعید نیست در آینده یی نزدیک بر روی این وب سایت کلاس های ویژه یی برای کارمندان کمپانی بیتز که اخیراً به اپل پیوسته اند نیز پیاده سازی گردد.

برخی از دوره های آموزشی به مطالعات صورت پذیرفته در مورد تصمیم گیری های مهم تجاری می پردازند، کارمندی در همین رابطه اشاره می کند دوره یی وجود دارد که به مطالعات صورت پذیرفته در مورد تصمیم گیری سازگار کردن آیپاد و آیتیونز با محیط سیستم عامل ویندوز مایکروسافت پرداخته است.

این ایده یعنی سازگار کردن محصولات یاد شده با سیستم عامل کمپانی رقیب یکی از نقاط اختلاف نظر جدی بین مدیران اپل بوده است، و جابز هیچ تمایلی به صورت گرفتنش نداشته، ولی در نهایت وی به آنچه خلاف میل باطنی اش بوده است تن می دهد و این تصمیم را می پذیرد. بعدها همین تصمیم اثری بسیار عظیم بر روی رشد ابزار پخش موسیقی آیپاد و اکوسیستم فروش محصولات از طریق آیتیونز می گذارد.

4444

کلاس های یاد شده در بخشی از ساختمان اصلی اپل با عنوان سیتی سنتر برگزار می شوند و اتاق های برگزاری کلاس ها ظاهری ذوزنقه ای دارند. صندلی های ردیف انتهایی در هر کلاس نیز در سطحی بالاتر قرار گرفته اند تا هر کس در هر نقطه ای دیدی کامل واضح از آنچه روی می دهد داشته باشد. در برخی از مناسبت های خاص نیز کلاس ها در خارچ از کشور و مقر اصلی اپل، مثلاً در کشور چین برگزار می شوند.

رندی نلسون که از استودیوی پیکسار می آید، مدرس دوره ای است با عنوان ارتباطات در اپل، و در این دوره به سایرین تمرکز بر روی داشتن ارتباطاتی واضح را آموزش می دهد و به آنها یاد می دهد چطور به شکلی بصری، مشخص و ساده بتوانند ایده های خودشان را با همکارانشان در میان گذاشته و در امور بازاریابی کمپانی که در آن شاغل هستند فعالیت موثرتری داشته باشند.

در یکی از این کلاس ها نلسون یازده اسلاید از اثر هنری موسوم به The Bull متعلق به نقاش مشهور یعنی پابلو پیکاسو را به نمایش در می آورد، این نقاش کار بر روی اثر یاد شده را در سال ۱۹۴۵ و در طول یک ماه دنبال کرده است. در مراحل اولیه تنها چند خط به ترسیم یک گاو پرداخته اند و در هر مرحله افزوده شدن جزئیات بیشتر این اثر را تکمیل تر کرده است. فردی که دوره ی مذکور را گذارنده می گوید در اپل نیز روال کار همین است همه چیز از یک طرح ساده که تصویری کلی از ایده و پیغام شما را می رساند آغاز می شود، تکرار در افزودن جزئیات به آن در مراحل مختلف ایده را کامل تر و بی نقص می نماید.

1212

یکی از افرادی که در دوره ی دیگری با عنوان "آنچه که اپل را اپل می نماید" شرکت داشته که مدرسه این دوره نیز مجدداً پروفسور نلسون بوده است، می گوید: در این دوره ی آموزشی تصویری از کنترل از راه دور تلویزیون گوگل نمایش داده می شود که شامل ۷۸ دکمه است و سپس آقای نلسون در اسلاید دیگری تصویری از کنترل از راه دور تلویزیون اپل را نشان می دهد که یک تکه فلز زیبای خوش تراش با تنها سه دکمه است.

آقای نلسون در ادامه توضیح می دهد اپل چگونه تصمیم گرفته است کنترل از راه دور اپل تی وی را با سه دکمه تولید نماید، همه چیز با یک ایده ی اولیه در راستای ساده سازی کنترل از راه دور آغاز شده است. این ایده مرتباً مورد مناظره قرار گرفته و در نهایت به این جمع بندی رسیده اند که سه دکمه بر روی کنترل کافی است، یکی برای پخش و توقف محتوا، دیگری برای انتخاب محتوا و در نهایت دکمه یی برای بازگشت به منوی اصلی.

 

14141414

مهندسین در گوگل به صورت مجزا کار کرده و هر یک بخشی از نیازها را در کنترل از راه دور را طراحی و پیاده سازی نموده اند، ولی طراحان در اپل بر روی یک ایده واحد و با هم اندیشی کار کرده و با پیش بینی نیاز کاربر محصولی ساده و کارآمد تنها با سه دکمه تولید کرده اند که به باور بسیاری بی نقص است.

دوره ی دیگری وجود دارد با عنوان بهترین چیزها یا The Best Things که عنوانش را از نقل قولی متعلق به استیو جابز گرفته شده است. در این دوره کارمندان آموزش می بنیند که در اپل لازم است با بهترین مواد اولیه و مستعد ترین افراد همکاری نمایند تا بتوانند بهترین نسخه از کار خودشان را برای کمپانی ارائه دهند و در خلق محصولاتی یکتا شریک گردند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/best-things.mp4"]

 

جاشوآ کوهن یکی از پروفسورهای استنفورد که مدرس دوره ی دیگری از مجموعه دوره های آموزشی دانشگاه اپل است، مثالی را در مورد سنترال پارک شهر نیویورک مطرح می کند، و می گوید جاییکه این پارک در آن واقع شده در ابتدا یک منطقه ی باتلاق مانند بود، اما طراح پارک این چالش را پذیرفت و تصمیم گرفت آنجا را به محلی در میانه ی یک شهر شلوع و پر جمعیت بدل کند که ساکنین شهر بتوانند در آن یک تجربه ی بدیع از طبیعت را داشته باشند.

وی مثال یاد شده را به هدفی که جابز دنبال می کرد تعمیم می دهد و می گوید: او چالشی مشابه را پذیرفت، و تلاش کرد تکنولوژی پیچیده ی کامپیوترها را به گونه یی تغییر دهد که برای عموم قابل درک و طبیعی به نظر برسند.

بن بهارین (Ben Bajarin) تحلیل گر تکنولوژی در شرکت استراتژی های خلاق می گوید دانشگاه اپل در طول چند سال اخیر نقش کلیدی در پویایی و رشد این شرکت داشته است. اگر از یک دهه ی پیش تا به امروز به مطالعه ی اپل بپردازید شاهد هستید اپل فرهنگی منحصر به فرد را بین کارمندانش رواج داده است و آنها را به این باور رسانده که در حال طراحی، توسعه و تولید بهترین محصولات ممکن هستند که زندگی انسان ها را متحول خواهند نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (63 مورد)
  • AGHASINAAAAAA
    AGHASINAAAAAA | ۲۱ مرداد ۱۳۹۳

    دم اپل گرم .

  • MAMAD
    MAMAD | ۲۱ مرداد ۱۳۹۳

    چه شادین شما ها بابا ول کنید حالا این برند یا اون برند
    در مجموع باید اتفاقی بیافته که به نفع کاربر تموم شه حالا به کپی کردن ایده گرفتن الهام شدن و ... باشه
    من خودم کلی به اپل انتقاداتی دارم اما واقعا در ابعادی مثل همین قضیه دانشگاه اپل و این که چقدر حرفه ای سر مسئله ی دیزاین کار می کنن واقعا جای تقدیر داره و خودمون باید یاد بگیریم که اگه خواستیم تو این کشور استارت آپی رو راه بندازیم باید از چه اصولی پیروی کنیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی