ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل و مدیرش برای تثبیت خود به چه چیزهایی در ماه های آتی نیاز دارند؟

سال گذشته تیم کوک مدیرعامل اپل، قول عرضه محصولاتی جدید در سال ۲۰۱۴ را داد. تا به حال اما تنها چند ارتقاء معمولی در مک ها را شاهد بوده ایم. به هر حال رقیبانی مثل ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

سال گذشته تیم کوک مدیرعامل اپل، قول عرضه محصولاتی جدید در سال ۲۰۱۴ را داد. تا به حال اما تنها چند ارتقاء معمولی در مک ها را شاهد بوده ایم. به هر حال رقیبانی مثل سامسونگ و گوگل در حال تکان دادن بازار محصولات خود با عرضه تلفن های بزرگ تر، ساعت های هوشمند و هدفون های جذاب در طول سال بوده و هستند.

اما اگر بخواهیم واقع گرایانه نگاه کنیم اپل مدت هاست محصول جدیدی به سری تولیدات خود اضافه نکرده است. آخرین نوآوری مربوط به سال ۲۰۱۰ بود که iPad را بیرون داد. سه سال پس از اولین آیفون و تقریبا شش سال پس از اولین آیپاد. اما اغلب ما می دانیم که احتمالا اپل محصولی جدید را تا اکتبر سال جاری عرضه می کند. یک کامپیوتر پوشیدنی که احتمالا یک ساعت هوشمند با نام iWatch خواهد بود.

در این شرایط، موقعیت کمی برای آقای رئیس پیچیده است. آیا او می تواند هیجانی که استیو جابز با آیفون و آیپد برای مشتریان و طرفدارن اپل ایجاد کرد با یک محصول تازه ایجاد کند؟ یا فکر می کنید خلاقیت در اپل مرده است؟

در این شرایط چیزی که در اپل باید اتفاق بیفتد احتمالا شبیه تغییری است که در تلفن های هوشمند ایجاد کرد. در این خصوص، ساعت هوشمند نزدیک ترین گزینه است. اما اپل تنها یک ساعت هوشمند نیاز ندارد. اپل باید فلسفه کار ساعت های هوشمند را تغییر دهد و این ساده به نظر نمی رسد.

در سال های اخیر چندین شرکت ساعت های هوشمند متفاوتی عرضه کرده اند. اما هیچکدام از آنها در میان مشتریان موفقیت خاصی به دست نیاورده اند. سامسونگ به تنهایی پنج مدل ساعت هوشمند طی ۱۰ ماه اخیر عرضه کرده است. و هیچیک از آنها خیلی عالی نبوده اند. اما محصولاتی مثل دستبندهای Jawbone UP و FitBit Flex در مقایسه با ساعت های هوشمند موفقیت بهتر و بیشتری کسب کرده اند.

به گفته کارشناسان دنیای موبایل، اپل بیشترین کار را بر روی طراحی، کاربردپذیری، عمر باتری و سایر خصوصیات مشابه انجام می دهد. با این تفاسیر اینکه اپل می تواند در حوزه ساعت های هوشمند چه حرکت خاصی انجام دهد، جای سوال دارد.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بدانید ساعت هوشمند اپل چه امکانات و قابلیت هایی نیاز دارد تا بتواند مانند آیفون و آیپد شور تازه ای در جایگاه یک محصول تازه برای مشتریان ایجاد کرده و رقبا را دوباره کنار بزند.

تلفن هوشمند کوچک

مشکل دنیای امروز ساعت های هوشمند این هست که آنها در واقع نسخه آب رفتهٔ تلفن های هوشمند هستند و شخصیت اختصاصی از خودشان ندارند. در واقع به قول Daniel Matte -تحلیلگر Canalys- تنها مورد تغییر یافته ساعت های هوشمند، طراحی متفاوت شان و البته خصوصیات سخت افزاری شان در مقایسه با تلفن های هوشمند است. اسمارت واچ هایی مانند سری Gear سامسونگ یا G Watch های ال جی از بخش های مشابه بسیاری در جایگاه یک ساعت هوشمند بهره می برند که با وجود طراحی زمخت شان، از عمر باتری مناسبی هم بهره نمی برند.

Matte در گفتگو با بیزینس اینسایدر در این باره می گوید: «تجربه کاربری با نمونه های فعلی در مقایسه با تجربه کاربری با تلفن های هوشمند به طول کامل متفاوت و البته رقت بار است.»

samsung-gear-live-smartwatch-5

اما بر اساس گفته های Matte، چیزی که اپل در iWatch نیاز دارد بازنگری کلی در مولفه ها و سنسورهای ابزاری است که قرار است مانند یک تلفن هوشمند کوچک شده به مچ دست بسته شود.

طبق پیش بینی های Matte اپل ساعت هوشمندش را حداقل دو سال دیرتر از رقبا به بازار می دهد. تقریبا مشابه تاخیر عمدی ای که هنگام ورود آیفون به بازار اعمال کرد. بدین ترتیب همه شرکت های رقیب سعی می کنند پیش از ورود اپل به بازار ساعت های هوشمند، بازار را از اپل بقاپند.

بر اساس گزارش Nick Bilton در نیویورک تایمز، اپل احتمالا ساعتی منحنی شکل و شیشه ای عرضه می کند. همچنین به گزارش رویترز در ژوئن، ساعت هوشمند اپل یک نمایشگر ۲٫۵ اینچی خواهد داشت که در مقایسه با نمونه های فعلی سایر شرکت ها بسیار بزرگ خواهد بود. (نمایشگر ساعت سنگین و زمخت ال جی تقریبا ۱٫۶ اینچ است.)

سنسورهای ساعت

احتمالا سنسورهایی در iWatch قرار خواهند داشت که قرار است نقش های مهمی در آن ایفا کنند. در ماه ژوئن اپل اپی به نام Health معرفی کرد که امکان استفاده اپلیکیشن ها و سخت افزارهای جانبی از آن -برای ورود اطلاعات به آیفون- وجود داشت. این اپلیکیشن و پلتفرم توسعه نرم افزاری آن (HealthKit) در پاییز امسال و در قالب iOS 8 عرضه خواهند شد و همین مساله باعث شده افراد بسیاری تصور کنند که چیزی مثل iWatch با اپلیکیشن Health و فلسفه تولیدش گره خورده است.

اما Matte فکر می کند که اپل آنطور که در گزارشات و شایعات به گوش میرسد، قصد اضافه کردن سنسورهای متعدد را در iWatch ندارد. برای مثال سایت 9to5mac گزارش کرده که iWatch احتمالا سنسورهایی برای اندازه گیری قند خون دارد. اما Matte می گوید این سری سنسورها با توجه به تکنولوژی روز، چندان واقع گرایانه نیستند.

به گفته Matte 'در حال حاضر قبرستانی از شرکت ها داریم که سعی کردند با اضافه کردن امکانات خاص -در عرصه پزشکی و سلامت- محصولی متفاوت عرضه کنند.' و به همین دلیل او اعتقاد دارد که در iWatch اپل این میزان سنسور و امکانات دخیل نخواهد بود.

همچنین Matte معتقد است اپل استفاده بهتری از سنسورهای متفاوت در iWatch خواهد کرد. برای مثال می توان در موقعیت هایی مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی، جلوی دریافت نوتیفیکیشن ها گرفته شود. و یا در حین دویدن اپلیکیشنی که وظیفه سنجش میزان کالری یا مسافت طی شده را دارد، به صورت خودکار و با کمک سنسورهای مربوطه وضعیت را درک کرده و شروع به کار کند.

باتری

عمر باتری ابزاری مثل یک ساعت [هوشمند] نکته ای مهم است. البته شارژ کردن هر شب ساعت هوشمند چندان هم چالش بزرگی نیست اما همراه داشتن دائمی یک شارژر برای ابزاری که انتظار می رود ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته در حال کار باشد چندان جذاب نیست.

Sonny Vu رئیس شرکت Misfit Wearables که گجت Shine (ابزاری برای پیگیری وضعیت سلامت) را ساخته در این باره می گوید برای ابزاری مانند یک ساعت هوشمند با صفحه نمایش رنگی، در حال حاضر باید با هر بار شارژ بسیار بیشتر از یک یا دو روز کارکرد داشته باشد.
(البته Shine هیچ صفحه نمایشی ندارد، اما با باتری یک ساعت معمولی تا چندین ماه کار می کند.)

iphone-ring-misfit-shine

اولین راهکار در این رابطه این است که این ابزارها به تکنولوژی شارژ سریع مجهز شده و ظرف چند دقیقه شارژ شوند. و حالت بعدی استفاده از حرکات فیزیکی کاربران برای شارژ ابزار است.

در صفحه نمایش iWatch چه چیزهایی خواهیم داشت؟

نهایتا به بخش نرم افزار می رسیم. این روزها در توسعه بخش نرم افزاری ساعت های هوشمند غالبا از Android Wear استفاده می شود. در آن معمولا کارکردهایی مثل نمایش متن پیامک ها، ایمیل ها و توئیت ها وجود دارد. این مساله به شدت کم استفاده و حتی در مواردی آزاردهنده است و به وضوح عملکردی نیست که توسط بسیاری از مشتریان بالقوه از یک ساعت هوشمند انتظار رود.

Myriam Joire مدیر تبلیغات Pebble (یکی از بهترین ساعت های هوشمند حال حاضر) دیدگاه متفاوتی را ارائه می کند. از دید او، یک ساعت هوشمند در وهله اول باید یک ساعت باشد و در وهله بعدی باید امکان کارکردن با ساعت هوشمند شما را هم داشته باشد.

به گفته او، 'ساعت هوشمند باید دنیایی متفاوت را پس از اتصال به تلفن هوشمند به شما نشان داده و کارکرد تلفن هوشمند شما را بهتر کند. اما چیزی مثل نوتیفیکیشن اصلا مناسب و کافی نیست.'

اما چالش اصلی مدیریت نوتیفیکشین ها است. Matte فکر می کند ساعت اپل به یک نسخه سبک شده و اخصاصی از iOS نیاز دارد که الزاما همه چیزی که روی آیفون می بینید را بازتاب ندهد، اما در عین حال بتواند آنچه نیاز دارید را نمایش دهد.

در صورتی که زمانی اپل محصولی با کارکرد ساعت را تحت نام احتمالی iWatch عرضه کند، شاید انتظار سر و صدای زیادی را داشته باشید؛ اما این اصلا کافی نیست. با این حال بر اساس چیزی که تا به حال از ساعت های هوشمند دیده ایم، احتمالا اپل گزینه بهتری در چنته دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • kaboos31
    kaboos31 | ۱۳ شهریور ۱۳۹۳

    اوووه
    فكرشو بكن
    اس ام اس مياد با ساعت ميخوني
    باهاش عكس ميگيري
    وضعيت سلامتيت رو ضبت ميكنه
    بعدش به طور خودكار با آيفونت مچ ميشه
    بعدش مياي خونه و به محض ورود عكسا مچ ميشه با آيپد
    بعدش از رو اپل تي وي توي تلويزيون نگاشون ميكني
    بعدش مك بوك رو روشن ميكني و بلا فاصله عكسا ميرن داخلش و جاشون امن ميشه
    اپل نماد هماهنگيه
    سامسونگ برند نوآوريه
    ولي يكم عجوله
    Gear s دستگاه عاليي هستش
    ولي gear كه اول اومد افتضاح بود

  • میلاد
    میلاد | ۲۴ مرداد ۱۳۹۳

    اپل بايد مواظب باشه و خيلي محتاط عمل كنه ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی