ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نبردی خونین در بازاری جدید؛ همه می خواهند ارباب خانه های هوشمند شوند

خانه های هوشمند رویایی است که نزدیک به یک دهه از آن صحبت می شود ولی به دلیل گران بودن ملزومات آن تا کنون برای اکثریت افراد محقق نگردیده است. البته خوشبختانه اکنون به ایامی نزدیک شده ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰

خانه های هوشمند رویایی است که نزدیک به یک دهه از آن صحبت می شود ولی به دلیل گران بودن ملزومات آن تا کنون برای اکثریت افراد محقق نگردیده است. البته خوشبختانه اکنون به ایامی نزدیک شده ایم که این رویا در حال به واقعیت پیوستن است و هر روز هزینه های ایجاد یک خانه ی آنلاین و متصل به شبکه در حال کاهش است، زیرا تولید کنندگان گجت ها و ابزارهای مرتبط تکنولوژی، شرکت های خدمات ارتباطی و... همگی وارد نبرد تازه یی شده اند که در آن تلاش می نمایند خانه های شما را تصاحب کنند.

از آخرین نشانه های آغاز این نبرد می توان به خرید جدید سامسونگ در روز پنجشنبه اشاره کرد، کره ای ها استارت آپ کوچکی با نام SmartThings را که اجازه ی کنترل خانه ها را از طریق یک گجت ۹۹ دلاری فراهم می آورد با رقمی در حدود ۲۰۰ میلیون دلار تصاحب نمودند.

ماری ترنر مدیر اجرایی کمپانی AlertMe که زمینه ی اصلی فعالیتش در مورد خانه های هوشمند است می گوید: در دو الی سه سال گذشته اتفاقات بسیار کند صورت پذیرفتند، و تنها فعالیت اصلی مرتبط می شد به هزینه های که برند های بزرگ سرمایه دار برای خرید استارت آپ های کوچک می نمودند. ولی واقعیت در اینجاست این خریدها توسط غول های تکنولوژی، در اصل به معنای تا دندان مجهز شدن آنها برای جنگی فراتر از تصاحب اتاق های نشیمن بود. بزرگان تکنولوژی پیش از این پایشان به اتاق های نشیمن رسیده است آنها می خواهند کل خانه را تصاحب نمایند.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه شوید تا اطلاعاتی بیشتری در مورد آینده ی بازار خانه های هوشمند کسب نمایید.

کمپانی هایی مانند AlertMe و یا Nest Labs از زیر مجموعه های گوگل تلاش می نمایند با ارائه ی ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار، به همه ی افراد این امکان را بدهند تا قادر به کنترل همه ی اجزا ی خانه از قفل در ورودی گرفته تا دمای ترموستات و میزان روشنایی آن باشند. تلاش اصلی بر این است همه ی موارد کنترلی یاد شده تنها از طریق اینترنت و به سادگی کار کردن با یک پلیکیشن ارائه شده بر روی تلفن های هوشمند باشد.

علاوه بر ارائه ی کنترل راحت خانه چنین سیستم هایی سعی نموده اند به جمع آوری اطلاعات در مورد آن و تجزیه و تحلیلش بپردازند و سپس با کمک این اطلاعات آماری در کاهش هزینه های معمول هر خانه مانند مصرف انرژی و... سهیم شوند.

666

تا انتهای سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۷.۴ میلیون سیستم مرتبط به خانه های هوشمند در اروپا و ۳۱.۴ میلیون سیستم در آمریکا نصب خواهد گردید. درآمد حاصل از سخت افزارها، سرویس ها و هزینه های نصب مرتبط به این جریان رقمی در حدود ۳.۴ میلیارد دلار در اروپا و ۹.۴ میلیارد دلار در آمریکا خواهد رسید.

لیونل پلیت (Lionel Paillet)، یکی از مدیران Nest Labs‌ در اروپا که پیش از این نیز ۱۳ سال نقش های کلیدی مهمی را در اپل بر عهده داشته است، می گوید وقتی صحبت از خانه های هوشمند می شود در بسیاری موارد از آنها با لفظ Connected Home یا خانه های متصل یاد می گردد، ما در کمپانی Nest Labs ترجیح می دهیم از آنها با عنوان conscious home یا خانه های هوشیار و آگاه یاد کنیم.

رفته رفته خانه های مجهز به اینگونه از تکنولوژی دارای آگاهی های به خصوصی در مورد محیط اطراف و نیازهای ساکنینشان شده، سپس به این نیازها به شکل مطلوب و با هوشیاری به خصوصی پاسخ خواهند داد.

گزارشی که در ۲۰۱۳ توسط Berg Insight انتشار یافته می گوید، تا انتهای سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۷.۴ میلیون سیستم مرتبط به خانه های هوشمند در اروپا و ۳۱.۴ میلیون سیستم در آمریکا نصب خواهد گردید. درآمد حاصل از سخت افزارها، سرویس ها و هزینه های نصب مرتبط به این جریان به رقمی در حدود ۳.۴ میلیارد دلار در اروپا و ۹.۴ میلیارد دلار در آمریکا خواهد رسید.

چرا بازار خانه های هوشمند بسیار سریع در حال رشد است؟ رشد بازار مذکور در اصل مدیون تکامل نسل امروزی تلفن های هوشمند است، که بدل به مرکز کنترل ابزارهای متصل به شبکه شده اند. علاوه بر این نمی توان منکر شد که سرویس های ابری و broadband نیز اکنون به واقعیت بدل شده اند و هزینه هایشان برای عموم معقول گشته است، مفهوم و زیر ساختی مانند اینترنت اشیا نیز سبب شده شاهد عرضه ی چیپ ها و ابزارهای جدیدی باشیم که حالا قادرند با یکدیگر در تماس باشند و عملکردهای جمعی و مرتبط به همی را ارائه دهند.

222

شاید بزرگترین تلاش برای تصاحب بازار خانه های هوشمند توسط گوگل صورت پذیرفته باشد، این کمپانی تا کنون ۴ میلیارد دلار را برای خرید نام هایی که در این زمینه آینده دار محسوب می شدند همانند Nest Labs و Dropcam هزینه کرده است. اپل نیز قصد دارد HomeKit را به استراتژی اصلیش برای بازار خانه های هوشمند بدل نماید. مایکروسافت نیز کمی آرام تر و بی سر و صداتر در پشت پرده مشغول آزمون و خطا برای تصاحب بازار یاد شده است.

در کنار همه ی اسامی یاد شده بزرگان تکنولوژی در کره نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارند. ران مرکازی، مدیر ابداعات ابزارهای دیجیتال سامسونگ در اروپا، می گوید اگرچه با پرداخت هزینه ی هنگفتی یک شرکت فعال در رابطه با خانه های هوشمند را خریداری کرده ایم، ولی پیش از این خرید نیز هدف اصلی ما ورود به بازار مورد بحث و عرضه ی تکنولوژی خانه های هوشمند آینده بود و همواره در این زمینه تلاش های موثری داشته ایم.

نام های قدرتمند دیگری نیز وجود دارند که شاید تا کنون عملاً برای نبرد تصاحب بازار خانه های هوشمند اعلام آمادگی نکرده اند، ولی به صورت نامحسوسی در حال تلاش هستند. برای مثال آمازون یکی از این نامهاست که پیش از این حضور در اتاق های نشیمن کاربران را توسط ستآپ باکس فایر تی وی و ارائه ی محتوا به آنها تجربه نموده است.

444

در این میان زیر شاخه های دیگری مانند کمپانی های ارتباطی، بیمه و برخی از خرده فروشی ها هم به دنبال کسب سود جدی از بازار خانه های هوشمند هستند.

شرکت های ارتباطی در این بازار نقش و سهمی جدی خواهند داشت، زیربنای اصلی خانه های هوشمند توسط آنها تامین می شود و امید به کسب درآمد بیشتر از همین الان در آنها زنده گشته است، خانه های هوشمند یعنی نیاز به ارتباطات بیشتر و بهره گیری از پهنای باند گسترده تر.

علاوه بر آنچه گفته شد کمپانی های ارتباطی مانند BT و یا اسکای علاوه بر تامین زیر ساخت ارتباطی برای خانه های هوشمند، می توانند سرویس های ارزش افزوده یی مانند امکان مانیتور کردن خانه از طریق دوربین های مدار بسته بر روی اینترنت ارائه نمایند که برای آنها درآمدهایی چند وجهی را به همراه خواهد داشت.

وودافون نیز پیش از این با همراهی دویچ تلکام در نیوزلند دست به ارائه ی یک پلتفرم ویژه ی خانه های هوشمند که شامل تامین امنیت، کنترل انرژی و فراهم آوردن سرویس های سرگرمی می گردد زده است، و تلفونیکا برند دیگری که در زمینه ی ارتباطات فعال است نیز می گوید قصد دارد به زودی استراتژی جدیدی را در مورد نسل آتی خانه ها در بازار پیاده سازی کند.

555

ترنر از AlertMe می گوید کاربران در ازای هر پوندی که برای متصل ماندن و برقراری ارتباط صرف می نماید ۵ پوند دیگر برای بهره گیری از سرویس های عرضه شده بر روی آن خط ارتباطی هزینه خواهند کرد و خانه های هوشمند یا متصل به شبکه در اصل یک پوند اولیه هستند.

ترنر از AlertMe می گوید کاربران در ازای هر پوندی که برای متصل ماندن و برقراری ارتباط صرف می نماید ۵ پوند دیگر برای بهره گیری از سرویس های عرضه شده بر روی آن خط ارتباطی هزینه خواهند کرد و خانه های هوشمند یا متصل به شبکه در اصل یک پوند اولیه هستند.

کمپانی های بیمه هم سعی به ورود در این بازار و کسب درآمد از آن را دارند. هم اکنون برخی از کمپانی های بزرگ بیمه در کانادا و ایتالیا پلن های ویژه یی را برای صاحبان خانه های هوشمند عرضه می نماید و آنها را ترغیب به خریداری و استفاده از موراد یاد شده می کنند.

با متصل شدن خانه ها به شبکه و آنلاین شدن آنها حریم خصوصی چالش جدی خواهد بود، هم اکنون AlertMe و Nest اذعان دارند اطلاعات مرتبط به کاربران را ذخیره و تجزیه تحلیل می نمایند و درز این اطلاعات به بیرون یا سو استفاده از آنها توسط برخی از کمپانی های دیگر اتفاق جالبی نخواهد بود. عرصه ی دیگری که شرکت های بیمه می توانند وارد صحنه شده و پلن های جدیدی را جهت اطمینان خاطر کاربران و جبران هزینه های موارد یاد شده عرضه کنند.

با این تفاسیر بازار خانه های هوشمند بازاری است بسیار گسترده که می تواند برای بسیاری از حاضران در رمینه های گوناگون تامین درآمد نماید و شرکت های بسیاری می توانند در آن نقش های کلیدی را ایفا کنند، ولی در این بازار نیز هر برندی تلاش می کند تا بیشترین سهم را تصاحب کند و سایرین را به حاشیه براند. باید منتظر ماند تا معلوم شود در آینده حاکم مطلق و بی چون و چرای تجارت خانه های هوشمند چه کسانی خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • hossein
    hossein | ۶ آذر ۱۳۹۴

    بهترین شرکت هوشمند سازی خانه های هوشمند در ایران شرکتASA میباشد.

  • amirftma
    amirftma | ۲۶ مرداد ۱۳۹۳

    استرس هک شدن و دزدی اصلاعات شما به هم ریختن اصلاعات و دستکاری تو تنضیمات شما خیلی استرس آوره.

  • THIEF
    THIEF | ۲۶ مرداد ۱۳۹۳

    من یکی تا اخراج عالم هم سراغ این چیزا نمیرم، یه کولر روشن میکنی دمای خونه تنظیم ـه، والااا مگه پول از سرم زیاده برم ازینا بخرم فوقش جای دوری نمیرم.

    • babakmo
      babakmo | ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

      وقتی دم صبح سردت شد با گوشیت کولرخاموش میشه

  • pedram
    pedram | ۲۶ مرداد ۱۳۹۳

    اتفاقا ما تو خونه هایی که تو محله خیلی پولدار نشینی هم از شهرمون نیست میسازیم از این سیستما ولی خب ساده ترش و چیزی که تو ایران هست میزاریم. خیلی هم استقبال میشه!! لوله آب مرکزی. برق خونه. کلید تمام چراغ ها. سنسور باز بودن در و پنجره. سنسور هوشمند باز و بسته شدن چراغها با رفت و آمد آدما. کنترل شیر اصلی گاز. باز و بسته کردن کولر. دزدگیر از راه دور و اینکه با مسیج اطلاع میده به پلیس و صاحبخونه اگه کسی وارد بشه و .... که تمام اینکارا با کنترل رادیویی و پیامک هم کنترل میشن. سیستم جدیدش هم که اومده با اندروید هم کار میکنه. اینقدر آیه یاس نخونین تو ایران نمیاد!! هزینش حدود 2.5م میشه و وقتی میخوای خونه رو بفروشی کلی میتونی بکشی روش!!!

    • هوش سبز
      هوش سبز | ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

      آقا ما خونمون 20 تا چراخ داره و با همه این سیستم ها که گفتی بخواد نصب شه میشه 2.5 میلیون...!
      من با یه عالمه از این شرکت های هوشمند سازی برای نصب سیستم حرف زدم همشون اولش مگن میشه 2.5میلیون الی 4میلیون تومن آخرش پیش فاکتوری که برات میزنن میشه 12میلیون به بالاست
      ...........................................................
      همشون تجهیزاتشون را میگن هنگ کنگیه (همون چینی خودمون) :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی