ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پیروزی آینده گوگل به معنی شکست سامسونگ نخواهد بود

شب گذشته در مقاله یی مفصل با عنوان گوگل یا سامسونگ؛ آینده به کدامیک تعلق دارد به نقد و بررسی پتانسیل های موجود در دو کمپانی و اینکه هر یک از آنها چگونه می توانند پیروز ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۳:۰۰

شب گذشته در مقاله یی مفصل با عنوان گوگل یا سامسونگ؛ آینده به کدامیک تعلق دارد به نقد و بررسی پتانسیل های موجود در دو کمپانی و اینکه هر یک از آنها چگونه می توانند پیروز بازار آتی باشند صحبت نمودیم.

هر چند در آنچه که پیش از این منتشر گردید به نظر می رسید گوگل پیروز میدان باشد، ولی پیروزی این کمپانی به معنای برتری صرف و شکست رقیب بزرگی مانند سامسونگ نیست، به زبان ساده تر سامسونگ حتی اگر بخواهد هم نمی تواند بازنده باشد.

کمپانی کره ای در همه جا حضور داشته و دارد. جالب است اگر بدانید سامسونگ دومین کمپانی کشتی سازی در دنیا محسوب می شود، صاحب یکی از بزرگترین شرکت های بیمه است و جز پنجاه شرکت برتر ساختمانی دنیا قرار دارد و یکی از بزرگترین آژانس های تبلیغاتی نیز زیر مجموعه ی آن است.

می توانید هر یک از شرکت هایی را که نامشان در فهرست ۵۰۰ کمپانی برتر از دیدگاه فورچون (Fortune) آمده را انتخاب کرده و سپس به قیاس انتخاب خود با سامسونگ بپردازید، و مشاهده نمایید که به احتمال زیاد انتخابتان در این مقایسه شکست خواهد خورد.

در ادامه ی مطلب با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری از عواملی که سبب شکست ناپذیر شدن سامسونگ می شوند کسب نمایید.

در سوی دیگر نمی توان استحکام و اقتدار برند گوگل را نیز نادیده گرفت، اینتر برند می گوید گوگل دومین نام قدرتمند حال حاضر بر روی کره ی زمین بوده و با فاصله ی یک گام در پشت سر اپل قرار دارد و این در حالیست که بر مبنای همین اطلاعات سامسونگ هشتمین برند قدرتمند محسوب می شود.

اما غول تکنولوژی کره ای قدرتش را از هوادارن بی چون چرای خود که در اصطلاح به آنها Fanboy گفته می شود و یا جذابیت برندش به دست نیاورده، سامسونگ با حضور موثرش در انواع کسب و کارها به گسترده ترین حالت ممکن قدرتمند شده است.

4

کمپانی مذکور سابقه ای بسیار دیرینه در تامین قطعات مورد نیاز اپل برای تولید محصولاتش دارد، و جالب اینجاست که وقتی مشغول تامین قطعات مورد نیاز سایر کمپانی هاست خودش نیز بیکار نمی نشیند و محصولات منحصر به فردی را طراحی و تولید می نماید.

کمپانی مذکور سابقه ای بسیار دیرینه در تامین قطعات مورد نیاز اپل برای تولید محصولاتش دارد، و جالب اینجاست که وقتی مشغول تامین قطعات مورد نیاز سایر کمپانی هاست خودش نیز بیکار نمی نشیند و محصولات منحصر به فردی را طراحی و تولید می نماید.

به جرات می توان گفت سامسونگ تمامی پروسه های تولید یک محصولش از ابتدا تا انتها را در اختیار دارد، و در طول زمان یاد گرفته چگونه کلیه نیازهایش را بدون تکیه بر سایرین برطرف نماید. فرقی ندارد این نیاز مرتبط به بازاریابی، تامین بودجه و یا درک نحوه ی عملکرد یک محصول به خصوص باشد، سامسونگ به هر شکل آن را در درون سازمان و ساز و کار خود برطرف خواهد کرد.

این چیزی است که سامسونگ به کمپانی هایی که می خرد نیز عرضه می نماید، و همین امر سبب شده است SmartThings در بین پیشنهادهای جذابی که پیرامونش را گرفته بودند جذب کره ای ها شود. سامسونگ برای خرید یک کمپانی شاید وعده ی ۱۹ میلیارد دلاری فیس بوک را ندهد و شاید جذابیت ادغام شدن در دفاتر شیک و جذاب گوگل را ارائه نکند، ولی هر شرکت کوچکی که به مجموعه ی آنها وارد شود می تواند به منابع بی پایان مهندسی و توسعه ی محصولات دسترسی پیدا کند. نیاز به هر صنعتی به راحتی برایش برطرف خواهد شد و در چرخه ی قدرتمند سامسونگ هیچ درخواستی بی پاسخ نمی ماند.

البته حالا سامسونگ بر این باور است که زیر مجموعه های جدیدش بخشی از برندی می شوند که شاید تا دیروز ناشناخته بوده است، ولی اکنون مردم بسیاری در نقاط مختلف جهان آن را می شناسند و دوست دارند.

5

خط تولید کهکشانی های سامسونگ یا همان تلفن هوشمند سری گلکسی بهترین اتفاقی است که تا کنون برای این شرکت روی داده. حالا مردم برای تصاحب این تلفن های هوشمند در زمان عرضه ی اولیه، از ساعت ها قبل در مقابل فروشگاه ها صف می کشند و حتی گلکسی S5 آخرین پرچمدار خط تولید مذکور توانست در هفته ی اول ارائه به بازار، رکورد فروش بهتری نسبت به رقیبش یعنی آیفون 5S را بر جای بگذارد.

مشتریان به این باور رسیده اند که سامسونگ توانایی طراحی و تولید محصولات با کیفیت را نیز دارست، و محصولات تحت عنوان گلکسی تنها تلفن های هوشمندی هستند که توانسته اند اندروید یعنی سیستم عامل موبایل گوگل را به جایگاه واقعی خودش برسانند.

در زبان تئوری پیروزی های سامسونگ در اصل پیروزی های گوگل نیز محسوب می شوند، و بعد از همه ی جار و جنجال ها، تلفن های هوشمند سامسونگ با اندروید این شرکت روانه ی بازار می گردند. ولی کره ای ها کوتاه نیامده و سعی می کند تا حد ممکن رابط کاربری محصول نرم افزاری گوگل را مطابق میل خود سفارشی نمایند.

بسیاری بر این باورند که سامسونگ تنها یک گام با تصاحب کامل اندروید برای خودش فاصله دارد و ابداً بعید نیست در آینده یی نزدیک بر روی تلفن های هوشمندش نسخه یی از این سیستم عامل را ارائه کند که در آن خبری از اپلیکیشن های پیش فرض نقشه ی گوگل و جیمیل نباشد. در اصل سامسونگ ممکن است نسخه یی از اندروید را عرضه کند که آنقدر سفارشی سازی گشته که دیگر شباهتی به اندروید نداشته باشد.

هر چند فعلاً می توان گفت برداشتن تنها گام باقی مانده ی یاد شده برای سامسونگ کار آسانی نیست، زیرا این گام نیازمند تولید اپلیکیشن های جذاب و بی نقص است جایی که کره ای به شدت در آن ضعف دارند و تا به حال موفقیتی کسب نکرده اند.

3

گوگل به سامسونگ بیش از آنچه که سامسونگ به این کمپانی نیاز دارد محتاج است. کره ای ها صاحب پلتفرم، سرویس ها و نرم افزارهای پیاده سازی شده توسط خودشان هستند و برای طراحی و تولید یک محصول به هیچ کجا وابستگی ندارند.

گوگل به سامسونگ بیش از آنچه که سامسونگ به این کمپانی نیاز دارد محتاج است.

سامسونگ همین فردا با سوئیچ کردن به سیستم عامل تایزن می تواند اندروید را به زانو دربیاورد و البته به واقع نمی توان حدس زد چند درصد کاربران متوجه تفاوت های بین این دو سیستم عامل خواهند شد زیرا از لحاظ ظاهری حداقل بسیار به یکدیگر شباهت دارند.

اگر سامسونگ با روند فعلیش به خلق اکو سیستمی از محصولات بپردازد، که قابلیت کار کرد یکپارچه را به همراه سرویس های این کمپانی دارا باشند و بهترین عملکردشان را در کنار هم ارائه نمایند، خواهیم دید که این برند هر روز مستقل تر و قدرتمند تر می شود.

دنیایی که در آن سامسونگ و گوگل در کنار هم قرار داشته باشند دنیای جذاب تر و بهتری است و امیدواریم رقابت میان این دو به چالش هایی خصمانه بدل نشوند. و البته نمی توان منکر این امر شد که بدون سامسونگ، تحقق هدف بعدی گوگل یعنی حضور قدرتمند بر روی تلفن های همراه موجود در جیب شما و ساعت بسته شده بر روی مچ دستتان غیر ممکن به نظر می رسد.

سامسونگ همواره در عرصه های گوناگون چالش هایی نو را بر می گزیند و سریعتر از بقیه و با حداکثر قوا از آنها عبور می نماید، این کاری است که کمپانی مذکور از ابتدای حضورش در زمینه ی تکنولوژی به بهترین شکل ممکن به انجام رسانده است و نقطه ی تمایزش با سایرین محسوب می شود. مسئله یی که سبب اقتدار واقعی سامسونگ می شود و به رقبا جرات اندیشدن به حذف این نام بزرگ از بازارهای مختلف را نمی دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • Mehdi_tr74
    Mehdi_tr74 | ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

    من بیشتر به این خاطر سامسونگ رو بزرگ و قدرتمند میدونم که وقتی یه محصولی میده بیرون همه کارشو خودش کرده و در واقع نیاز چندانی به شرکت های دیگه نداشته ( البته نه تمامی محصولاتش )
    منظورم این بخش از مقاله هست :
    "به جرات می توان گفت سامسونگ تمامی پروسه های تولید یک محصولش از ابتدا تا انتها را در اختیار دارد، و در طول زمان یاد گرفته چگونه کلیه نیازهایش را بدون تکیه بر سایرین برطرف نماید. فرقی ندارد این نیاز مرتبط به بازاریابی، تامین بودجه و یا درک نحوه ی عملکرد یک محصول به خصوص باشد، سامسونگ به هر شکل آن را در درون سازمان و ساز و کار خود برطرف خواهد کرد."

    ممنون از آقای رضا مقدری بابت مقاله عالیشون

  • Name
    Name | ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

    آقای مقدری تو این مدت پستای خوبی میذاشتن اما این یکی اشکالات ضایعی داشت! اپل در 3 روز اول 9 میلیون 5s, 5c فروخت، سامسونگ تو 1 ماه 10 میلیون s5! رکورد کجاش بیشتر بوده الان؟! دومی: سامسونگ اگه بخواد با عوض کردن اندروید با تایزن، اندروید و میتونه به زانو در بیاره(؟)! -_- و چون ظاهرشون خیلی شبیه مشکلی پیش نمیاد! یعنی کلا برنامه های استور و در نظر نگرفتین و همچنین شعور کاربرها!

  • مهدی
    مهدی | ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

    سلام. لطفا بررسی گوشی های جدید XIaomi رو هم بذارید:
    http://www.chare.ir/index.php?dispatch=products.view&product_id=94626

  • شرلوک
    شرلوک | ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

    اگر سامی به قول شما سوئیچ کنه رو پلتفرم خودش
    به نظر من فروشش افت میکنه
    حتی اگه استور خوبی برای تایزن وجود داشته باشه!
    HTC و LG و SONY و باقی هم قطعا سعی میکنن جای سامسونگ رو برای گوگل پر کنن گرچه دشواره
    اما سامسونگ هم قطعا سرپا میمونه و به نظر من رقابت جذاب میشه!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی