ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اشتباه یک خبرنگار باعث شد لوگوی مکینتاش پیکاسویی شود

هنگامی که اولین مکینتاش در سال 1984 روانه بازار شد، خطوط غریبی به رنگ های رنگین کمان روی آن نقش بسته بود. احتمالا پیشتر این لوگو را دیده اید؛ چند خط سینوسی با مدادشمعی رنگی ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰

هنگامی که اولین مکینتاش در سال 1984 روانه بازار شد، خطوط غریبی به رنگ های رنگین کمان روی آن نقش بسته بود. احتمالا پیشتر این لوگو را دیده اید؛ چند خط سینوسی با مدادشمعی رنگی که به نام آرم پیکاسویی اولیه مکینتاش مشهور است. اما این اسم انتخابی اشتباه است. در حقیقت این لوگو از کارهای یک هنرمند دیگر الهام گرفته شده، نه پیکاسو.

جان کاسادو و تام هیوگز که مدیر هنریِ تیم توسعه مکینتاش اولیه بودند، این لوگوی به اصطلاح پیکاسویی را طراحی کردند. آن ها وظیفه داشتند لوگویی پیدا کنند که جذابیت و قابل دسترس بودن را نشان دهد. به همین منظور، کاسادو و هیوگز از نقاشی های یکی از هم عصران پیکاسو، یعنی ماتیس الهام گرفتند. تصویر تیتر، کار های ماتیس در کنار لوگوی مکینتاش اولیه را نشان می دهد. 
شباهت ها کاملا مشخص است.

کاسادو می گوید: "الهام بخش این سبک طراحی ماتیس بود، کسی که من به عنوان یک هنرمند تحسین اش می کنم...تا جایی که من به یاد دارم، ایده الهام گرفتن این طرح از پیکاسو، از توضیحات یک خبرنگار هنگام رونمایی مکینتاش نشأت گرفت. من فکر می کنم چون که هیچ کسی از من یا تام درباره ی منشا الهام ما چیزی نپرسید، توضیحات خبر نگار تبدیل به واقعیت شد."

3026508-poster-p-matisse-picasso-artwork-
تصویر پیکاسو از خودش درسال 1907 در مقایسه با لوگو مکینتاش. نه حرکات قلم پیکاسو، نه فرم ها و نه رنگ ها هیچکدام شبیه لوگو مکینتاش نیستند. اشتباه یک روزنامه نگار کم اطلاع، تبدیل به یک اصطلاح ماندگار برای لوگوی پیکاسویی مکینتاش شد.

جالب اینجاست که اصلا نه کاسادو و نه هیوگز، هیچکدام قرار نبود لوگوی مکینتاش را اجرا کنند، بلکه ژان میشل فالون کارتونیست و نقاش مشهور بلژیکی قرار بود این کار را انجام دهد. استیو جابز بیشتر دوست داشت کارهای اینچنینی را به فالون بسپرد، همان کسی که قبلا هم آدم کارتونی مکینتاش را طراحی کرده بود، که در داخل هر مکی وجود داشت. اما متاسفانه فالون هرگز شانس طراحی لوگو برای مک را پیدا نکرد.

جای تعجب است که این همه سال همه این آرم را به نام پیکاسو می شناختند در صورتی که فرم کار پیکاسو مکعبی است و هیچ شباهتی به آرم سیال و رنگارنگ مک ندارد. این آرم بیشتر شبیه کارهای مظهر شعر و موسیقی است. همه ی این برداشت اشتباه به گردن یک روزنامه نگار کم اطلاع از هنر بود که اشتباها نام پیکاسو را برد و لوگو را با این نام تا ابد بر سرزبان ها انداخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • duke
    duke | ۲۸ مرداد ۱۳۹۳

    شبیه کارهای موندریان هست تا پیکاسو

  • LG Forever
    LG Forever | ۲۸ مرداد ۱۳۹۳

    o_O

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی